Don Zhivago @ work (wedstrijd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:08

Tendance schreef:
Ik heb geen idee of de tip hier al gegeven is, maar dat kantelen in de SBW komt, doordat het paard niet loslaat net achter de kaak.
Je moet proberen hem eerst losser achter de kaak te maken en dan vanuit de buiging in de hoek de SBW inzetten. Probeer de binnenhand niet vast te zetten, maar licht te flexen en van de hals, zodat de kaak niet vast gezet kan worden.
In het beginstadium wil het soms helpen je buitenhand iets lager neer te zetten, maar zorg er vooral voor, dat hij losser achter de kaak wordt, want daar zit het probleem!!!
Dat zie je ook vlak achter de kaak op de andere foto's, de bult die je daar ziet.
Snap je het zo een beetje???

Klopt, hij zet indd vast achter zijn kaak, het probleem was al bekend alleen was opzoek naar de oplossing :D
dat van de buitenhand lager zetten kan ik wel een uitproberen.. dank je wel ;)

@svdijk86: met de grove wielen reageert hij fijner met zijgangen.. normale sporen gebruik ik bij basis training.. laag rond en voorwaarts..
Zoals in de OP stond is Zhiv heel traag geweest. 3x door de molen gehaald bij de kliniek maar daar kwam niks uit. hij was volgens de dierenarts flegmatiek..
Toen had ik die spoortjes ook echt nodig om het wakker te houden..
Inmiddels heb ik rijtechnisch samen met mijn instructrice al zoveel bereikt.. heeft me bloed/zweet en tranen gekost maar de grootste obstakel hebben we al voor 3/4 overwonnen.. als we dat kunnen lukt de rest ook :D

Tendance

Re: Don Zhivago @ work (wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:10

Ik heb les van Arie de Best en die heeft me er echt in een paar dagen vanaf geholpen. Je gaat er namelijk zo tegenaan lopen in alle oefeningen.
Je zult zien, dat als je dat probleem hebt opgelost, je alle oefeningen binnen no time beheerst.
Het is namelijk, denk ik, echt het enige kleine probleem.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:10

heel mooi paard :)

Hier zijn al nuttige tips gegeven voor je SB. Ik ben zelf ook bezig daarmee, voornamelijk hetzelfde probleem als bij jou. Mijn paard durft ook te recht blijven in het lichaam en dan eigenlijk gewoon wijken, zeg maar.
Wij werken (met instructeur) momenteel ook aan dat loslaten achter de kaak en aan de lengtebuiging. Kleine achtjes rijden in draf (10m), zodat je je lengtebuiging sneller leert wisselen en paard sneller laten reageren. Voor ik aan de SB begin, doe ik een paar keer wijken en daarbij eens wat scherper opzij zetten / meer buiging vragen. Daarnaast ook de kleine volte voor je inzet. Van daaruit kan je je lengtebuiging halen.
Wat ik ook zie op je foto's, is dat je bij je SB je binnenbeen achteruit legt? Ik hou dat juist net achter de singel, omdat ik toch een lengtebuiging wil, en geen "opzij-gaand-paard". Misschien helpt dat ook als je je been wat meer naar voor toe houdt. En je buitenbeen ietsje achteruit, om de achterhand op zijn plaats te houden.

Succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:15

dat binnenbeen is een foute gewoonte van mij!! |o
haha dat moet ik echt af gaan leren!! ;)

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:34

ziet er goed uit sharoon
heb helaas voor je geen tip voor die sbw, maar omdat het haw is.
mag je je handen iets lager houden, en zoals je zelf al aan gaf je binnenbeen tijdens de sbw niet te ver naar achteren

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:41

heb nog niet alle commentaar gelezen ga ik zo doen ik wil je wel ff complimenteren met je zit die vind ik vrij netjes af toen met middendraf ga je iets naar achteren maar dat kan nog een balans probleem zijn.

De 1e foto's van SBW zie ik dat jij zelf gaat terug trekken. Probeer het te oefenen vanuit een kleine volte van 10 meter bij de halve volte zet je hem in overdreven bij SBW. Lieverlee ga je je overdreven hulpen aanpassen aan kleine hulpen en vervolgens laat je de volte weg en oefen je vanuit de lang zijde.

ga ff je commentaar lezen misschien kan ik aanvullen

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:34

de foto's die je daarna heb gepost zie ik idd een beter achterbeen, en in je profiel ook. (nog beter zelfs)
Gewoon door blijven trainen dan komt het in de ring ook wel

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:23

Hm, Ik kom even met een hele andere theorie op de proppen....Ik zie soms spanning bij de ruiter die zich soms wat uit in een stugge hand...Daarbij zie ik een imo veel te strak zittende perriem. imo geen wonder dat dit paard dan niet loslaat wanneer deze factoren op elkaar treffen maar zich vast gaat zetten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:25

Te losse sperriem kan ook zorgen voor open mond en geen contact/verbinding

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:28

Naar mijn idee heeft het hier niet te maken met een paard, dat hard in de mond is, maar vast zit achter de kaak.
Strakke hand kan daar zeker een oorzaak van zijn, maar neemt niet weg, dat het probleem achter de kaak zit. Kijk maar naar de opbolling die op iedere foto zichtbaar is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:30

tita schreef:

Tja, zeker, maar deze zit imo te strak, vooral op de laatste foto is dit duidelijk te zien. Het is een spierriem, geen mond-dichtsnoeren-riem ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:31

Ik denk, dat je met een losse sperriem hetzelfde probleem zou houden. Het zit hem namelijk achter de kaak en niet in de mond.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:31

Tendance schreef:
Ik denk, dat je met een losse sperriem hetzelfde probleem zou houden. Het zit hem namelijk achter de kaak en niet in de mond.

Dat kan wel zijn, maar hoe kan een paard in de kaak ontspannen als hij verder voor niet eens kan ontspannen/los kan laten ?. Zie foto 4.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:32

Adil schreef:
tita schreef:

Tja, zeker, maar deze zit imo te strak, vooral op de laatste foto is dit duidelijk te zien. Het is een spierriem, geen mond-dichtsnoeren-riem ;)

Je hebt helemaal gelijk maar ik denk dat ze dat doen omdat de paard anders zijn mond open doet dat kun je zien op de foto met gekanteld hoofd.
Dat amazone een onrustige hand heeft, heb ik al eerder vermeld in mijn post maar een paard wat moeilijk nageflijk is en ook niet voorwaarts is heel vervelend te rijden.

Paard loopt ook wat te opgekropt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:33

tita schreef:
Adil schreef:

Je hebt helemaal gelijk maar ik denk dat ze dat doen omdat de paard anders zijn mond open doet dat kun je zien op de foto met gekanteld hoofd.
Dat amazone een onrustige hand heeft, heb ik al eerder vermeld in mijn post maar een paard wat moeilijk nageflijk is en ook niet voorwaarts is heel vervelend te rijden.

Paard loopt ook wat te opgekropt

Dat had ik nog niet gelezen, ik denk dat je daar inderdaad gelijk hebt :j

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:44

De sperriem zit niet te strak.
Past nog makkelijk een vinger tussen.

Hij knabbelt heel erg op z'n bit, zo ook op de laatste foto. Doordat hij z'n mond iets open heeft lijkt hij strak maar hij zit goed.

Probleem zit hem echt in de spanning en het vastpakken li. Kaak.

@svdijk: heb vandaag je tip meegepakt met de volte. Werk super :D t is alleen moeilijk om hem met voor te zijn met wegrijden voordat hij z'n impuls verliest.
Maar we gaan lekker trainen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:00

Pak hem gewoon eerst 2/3 passen en dan eruit. Voelde hij fijn zonder weg te vallen
verleng je de keer erna de passen gewoon. Uiteindelijk kan je hem de hele bak incl.
hoeken doorrijden in SB zonder problemen (is natuurlijk niet de bedoeling maar je begrijpt me)

Fijn dat het voor jou ook goed werkt :D

Het punt is.. en dat is ook een beetje wat Tendance zegt.. als jij die voltes rijd en hij
neemt fijn de stelling aan en laat hij los in de kaak.. waardoor de eerste passen van je SB
heel vloeiend gaan.. dat wil je juist bereiken. En daarom moet je het ook voorzichtig uitbouwen
naar meerdere passen. Dan blijft hij ook fijner nageven :) En dat + leren aanvoelen wanneer hij
ertegenin wil/kan komen en eruit rijden voorkomt dat hij telkens terugvalt in tempo, in het kantelen
+ schouder vast zetten en rug wegdrukken.

Dan komt hij ook heel snel mooier in de bespiering :)

Veel succes verder!

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:47

Zonder me over in te mengen, maar als mijn paard zicht wat vast zet dan flexen wij hem door sb in te zetten en dan om te schakelen naar renvers (paar passen) en weer terug. Ook door in tempo te varieren in de sb maak je hem sterker. Verder niet dwingen, hij wordt vanzelf wel sterker in deze oefening en dan gaat het ook beter.

Verder is het wel een super mooi dier :D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:52

kennyh: dat heb ik ook al moeten doen, maar dan moet je elke keer volledig je lengtebuiging veranderen. En dat gaat toch niet zo snel? Of ja, toch niet zo makkelijk. Denk dat je dan makkelijker kan loswerken dmv een volte 10m en daar dan wat extra stelling / buiging te vragen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 19:13

kennyh schreef:
Zonder me over in te mengen, maar als mijn paard zicht wat vast zet dan flexen wij hem door sb in te zetten en dan om te schakelen naar renvers (paar passen) en weer terug. Ook door in tempo te varieren in de sb maak je hem sterker. Verder niet dwingen, hij wordt vanzelf wel sterker in deze oefening en dan gaat het ook beter.

Denk dat deze oefening nog te zwaar voor hem is.
Lengtebuiging rechts gaat goed, links niet.
Als ik hem dus ga omzetten denk ik dat hij juist vastzet omdat hij dat erg moeilijk vind.
Alle oefeningen zijn we makkelijk door gekomen maar sb vind hij echt moeilijk.
De tip van de volte in de hoek en dan de sb inzetten werkt wel. Dan begrijpt hij.
Dus die gaan we gewoon lekker op ins gemak uitbreiden ;)

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:24

Het is idd een zware oefening, en hij hoeft ook niet direct helemaal om te buigen (ook hiermee gewoon rustig beginnen!), maar denk wel dat je door hem juist wat te schakelen in de stelling je hem losser gaat maken, anders bewaar het gewoon in je achterhoofd, dan kun je hem gebruiken als je wat verder bent... is namelijk ook een heerlijke oefening om je paard te versterken in die sb en een beter achterbeen gebruik te krijgen... Het veranderen van lengtebuiging gaat uiteraard niet meteen makkelijk... maar ook dit moet je oefenen, mijn sb is echt super veel verbeterd met deze oefening! Maar mijn paard nam de sb ook zonder problemen op en ik denk dat dit paard mis. nog niet zover is dat je deze oefening al kan meenemen... hij moet eerst de sb goed kennen. (ik had niet alles doorgelezen dus ws gemist dat ie het gewoon nog niet zo goed kent :o )

Wat wij ook nog wel eens doen is sb en dan weg tot op 2e hoefslag rijden 3 passen en dan weer sb en weer wegrijden en weer inzetten.

Als je de volte gebruikt dan zet je de juiste stelling al in op die volte en gebruik je de buiging die hij daar heeft om de oefening te starten. Ik heb altijd gedaan alsog ik van hand wilde veranderen en hem van daaruit meenemen... Wat ik ook vaak doe is de sb meenemen in het losrijden en dan dus als je vwnw rijdt al sb rijden, dan voel je ook snel of ie wat vast wilt zetten..

Gewoon lekker op je gemak de tips hier uit proberen en dan merk je snel wat wel en niet werkt en wat mis. nog te moeilijk is...In elk geval heel veel s6

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 08:27

Dank je.

De tips die genoemd worden heb ik zeker wat aan en die ga ik ook gebruiken.
We beginnen met de volte en dan sb.
Daarna hoek in, instellen voor van hand veranderen en daar vanuit sb.

Als hij z'n Lengtebuiging goed gaat beheersen begin in met jou oefening. Om hem om te schakelen. ;)

xvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:55

svdijk86 schreef:
Pak hem gewoon eerst 2/3 passen en dan eruit. Voelde hij fijn zonder weg te vallen
verleng je de keer erna de passen gewoon. Uiteindelijk kan je hem de hele bak incl.
hoeken doorrijden in SB zonder problemen (is natuurlijk niet de bedoeling maar je begrijpt me)

Fijn dat het voor jou ook goed werkt :D

Het punt is.. en dat is ook een beetje wat Tendance zegt.. als jij die voltes rijd en hij
neemt fijn de stelling aan en laat hij los in de kaak.. waardoor de eerste passen van je SB
heel vloeiend gaan.. dat wil je juist bereiken. En daarom moet je het ook voorzichtig uitbouwen
naar meerdere passen. Dan blijft hij ook fijner nageven :) En dat + leren aanvoelen wanneer hij
ertegenin wil/kan komen en eruit rijden voorkomt dat hij telkens terugvalt in tempo, in het kantelen
+ schouder vast zetten en rug wegdrukken.

Dan komt hij ook heel snel mooier in de bespiering :)

Veel succes verder!

deze tactiek heb ik toen ook gebruikt, eerst een volte maken, en dan steeds verder uitbouwen.
wat ik ook vaker doe is eerst een stuk SB en dan een paar passen vooruit rijden.
maar ik vind dat degene die ik gequote heb , heel fijn alles uitlegd .

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:11

Wat mij véél gevoel voor SB heeft bijgebracht is inderdaad voltes rijden uit SB en naar SB toe.

Volte in de hoek, paar passen SB, terug volte, SB, volte, SB.
Telkens een pasje verder.
En opeens zit je aan het einde van je (lange) zijde en rijd je enkel nog volte in't begin.
Ook steeds rechtstellen op't einde!

Is nu een standaard opwarm-oefening bij m'n vos :)

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:06

Don_Zhivago schreef:
kennyh schreef:

Denk dat deze oefening nog te zwaar voor hem is.
Lengtebuiging rechts gaat goed, links niet.
Als ik hem dus ga omzetten denk ik dat hij juist vastzet omdat hij dat erg moeilijk vind.
Alle oefeningen zijn we makkelijk door gekomen maar sb vind hij echt moeilijk.
De tip van de volte in de hoek en dan de sb inzetten werkt wel. Dan begrijpt hij.
Dus die gaan we gewoon lekker op ins gemak uitbreiden ;)

Dat is inderdaad nog te zwaar.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad en uitgebouwd zoals als tip werd gegeven. Daarna afwisselen met revers/travers e.d. en tempowisselingen rijden in de sb. Maar dat komt vanzelf!

Ik zou m graag ook niet iets losser in zn kaak zien, maar vind het al zo veel verbeterd de laatste tijd! Dat laatste stukje komt vanzelf! (zoals je zelf ook al zei!)

Succes met je knappe paard. Het is en blijft een plaatje!