Paard is me uit aan het proberen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:00

Kim14 schreef:
Xiniee schreef:
Ik vind u antwoord maar vaag
Omdat je niet precies weet welke negatieve gevolgen een Join-up heeft begin jij maar over mijn leeftijd.
Weet je wel precies wat dat is ? En aub in u antwoord niet meer zo vijandelijk antwoorden, daar antwoord ik niet meer op want dan probeer je mij niks bij te brengen maar zoek je gewoon ruzie.

Volgensmij kun je dat beter per PB oplossen, dit heeft niets te maken met dit topic.

Alsjeblieft niet !!! Ik hou er over op en je hebt gelijk hoor.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:01

hoi hoi,

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Mijn paardje was de braafheid zelf maar kwam opeens steeds meer in verzet. Ik zat ook echt met mijn handen in mijn haar. Ik had ook les.
Ik ben toen mijn paard in verzet kwam met hem gevallen en heb mijn enkelbanden gescheurd. Ik kon 6 weken niet rijden en toen mijn enkel genezen was was het midden in de winter. Toen het weer beter werd vond ik het dood eng om er weer op te gaan. Ik was erg onzeker, en had 4 maanden niet gereden. Ik ben begonnen met longeren en toen er weer opgegaan, terwijl ik les kreeg. Het gedrag was nog steeds hetzelfde. Mijn vader heeft toen besloten dat er een jongeman kwam die niets anders doet dan paardrijden, paardrijden en nog eens paardrijden. Ook rijd hij jonge paarden in. Hij is mijn paard komen rijden en heeft hem echt uitgedaagd. De conclusie: het lag aan mij!!! Ik vroeg veel te veel van hem! Ik kreeg ook les en vertrouwde er daardoor 100% op dat ik het goed deed. Ik wil je niet aanvallen, maar ondanks dat je les krijgt hoef je het dus niet goed te doen.
Ik krijg nu nog steeds les van die jongeman en het gaat weer super. We zijn helemaal terug gegaan naar de basis! Zorgen dat het paard zelf loopt. Dus in het begin weer echt met lossere teugels. Wel een bepaald contact maar heeeel minimaal.
Ik rij nu vanaf mei op deze manier en mijn paardje is weer super lief en helemaal gelukkig. Hij is op dit moment echt zelf contact aan het zoeken en hierin mag ik hem nu ondersteunen. Hij loopt weer als een trein en is echt veel gelukkiger, ook in de wei enzo. Toen hij zo in verzet kwam liep hij ook weg van het halster e.d.

Ik voelde me toen ik het hoorde super schuldig dat ik de oorzaak was van zijn verandering in gedrag!!! Maar als het dus niets met zijn gezondheid te maken heeft, komt het goed als je goede ervaren begeleiding zoekt! Wil je niet aanvallen en is altijd makkelijk om te oordelen zo vanachter een pc maar wilde je mijn ervaring laten weten.

Succes................

Efri

Re: Paard is me uit aan het proberen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:57

Iedereen ontzettend bedankt voor alle tips en tricks. Hier kan ik zeker wat mee !!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:42

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom jouw instructrice er alleen opstapt met zulke hulpteugels als jij ze niet gebruikt?
Ik zou dus een andere instructrice zoeken. (maar volgens mij was je dat al van plan)

Ik zou ook terug gaan naar grondwerk en daar een duidelijke opbouw maken naar het rijden. Ten eerste tempobepaling. Kan jij op de grond op lichte aanwijzingen bepalen wat het tempo is?
En de richting? Het aantal stappen?
Ik zou lekker veel met z'n voeten gaan spelen. En dus opletten dat hij niet jouw voeten verzet!

Als dat goed gaat zou ik rustig met rijden beginnen, ook hier eerst tempo bepaling en richting bepaling op lichte hulpen (zithulpen) en dan pas voor weer op gaan pakken.

Vaak is het zo dat als het ergens niet goed gaat, je merkt dat een stap terug ook nog niet gaat zoals het hoort. Dan moet je dat eerst oplossen.

Denk wel dat jullie weer een leukere periode tegemoet gaan! Geen verwachtingen, eerst maar eens kijken wat er al wél goed gaat en van daaruit verder trainen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:51

Ik heb ook iets gelijkaardigs gehad.
Je moet dit zowel erop als ernaast oplossen.
Voor erop raad ik je aan om goed naar voor te rijden, met wat oprichting. Dan kan hij eigenlijk haast niet gaan hangen. Om hem voor het been te krijgen: eerst normale hulp geven. Indien geen reactie: knal verkopen met de zweep zodat hij flink schrikt. Daarna terug naar stap, en opnieuw met zachte hulp draf vragen. 99% van de paarden hebben maar één sterke hulp nodig om te begrijpen dat het véél aangenamer werken is als ze direct op een zachte hulp reageren. Zelf heb ik een tijdje iemand anders laten rijden. Een handige jonge kerel zoals bij StAppie. Het lag inderdaad aan mij: ik was niet streng genoeg. Met goede les is dat snel verbeterd en nu heb ik er een heerlijk paard aan.

En ernaast moet je respect eisen. Jij bent de baas. Je bent geen schuurpaaltje. Hij moet braaf aan een los touwtje blijven staan terwijl je met hem bezig bent. Hij mag nooit in jouw persoonlijke ruimte komen. Hij mag de wortel pas pakken als jij hem die wil geven, niet eerder. Jij beslist waar jullie naartoe gaan, wanneer en hoe snel. Iedere keer.
Een paard dat jou niet respecteert als je ernaast staat zal dat zeker niet doen als je erop zit.