Van galop wisselen aanleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:30

Dookie schreef:
gewenning? heb het woensdag voor de eerste keer gedaan.. En toen zei mijn lesgeefmens dat het goed ging.. Nou ja ik ga hier niet meer reageren, want jullie denken precies dat ik het allemaal slecht doen en jullie hebben het eens nog niet gezien.. Ofwel zal ik een slecht lesgeefmens hebben en het verkeerd leren of anders zal het een trucje zijn die ze op 3 dagen heeft geleerd..

Ik denk niet dat je het slecht doet hoor, maar ja, ik kan er niet over meepraten, want mijn paard moet het nog leren. i.i. geval bedankt voor je advies.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:37

Ran schreef:
Wat voor hulpen geef je trouwens voor de contragalop, op zo'n manier dat 't paard weet wanneer hij moet wisselen en wanneer niet. Dat wil ik eigenlijk ook wel weten. Maar eerlijk, mijn paard is er misschien nog niet helemaal aan toe om de galopwissels te oefenen, maar ik denk niet dat het kwaad kan als hij het gewoon al een keer gedaan heeft, als hij dan wat verder is kan ik dit gaan uitbouwen.

Ik denk dat niet alleen je paard, maar ook jij er nog niet helemaal klaar voor bent. Ik denk dat je de hulpen voor de contragalop zelf ook wel kunt verzinnen, zo niet, begin dan alsjeblieft niet aan changementen.

En een keer oefenen zou ik ook niet doen. Als ze de changementen eenmaal doorhebben, en je paard is wat makkelijk uitgevallen, dan kun je met je contragalop nogal wat moeite krijgen. Vooral als je de hulpen niet eens weet.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:45

Vonnie84"]
[quote="Ran schreef:
Wat voor hulpen geef je trouwens voor de contragalop, op zo'n manier dat 't paard weet wanneer hij moet wisselen en wanneer niet. Dat wil ik eigenlijk ook wel weten. Maar eerlijk, mijn paard is er misschien nog niet helemaal aan toe om de galopwissels te oefenen, maar ik denk niet dat het kwaad kan als hij het gewoon al een keer gedaan heeft, als hij dan wat verder is kan ik dit gaan uitbouwen.

Ik denk dat niet alleen je paard, maar ook jij er nog niet helemaal klaar voor bent. Ik denk dat je de hulpen voor de contragalop zelf ook wel kunt verzinnen, zo niet, begin dan alsjeblieft niet aan changementen.

En een keer oefenen zou ik ook niet doen. Als ze de changementen eenmaal doorhebben, en je paard is wat makkelijk uitgevallen, dan kun je met je contragalop nogal wat moeite krijgen. Vooral als je de hulpen niet eens weet.
[/quote]

Ja, ook nu weer, wat Dooki ook al zei. Je hebt het nog niet eens gezien, dus hoe weet je dan of ik er nog niet aan toe ben. en als ik het nooit doe, leer ik het toch ook nooit. En bijv. een Westernpaard of een springpaard leren ook al heel snel een galopwissel te maken, maar lopen die dan wel op Z-niveau?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:49

Maar goed, je vindt dus dat ik eerst contragalop moet oefenen voordat ik galopwissels ga maken. Maar nu weet ik nog steeds niet de hulpen hievoor en hoe je bijv. een volte in contragalop rijdt met stelling, wat voor hulpen geef je dan en hoe weet het paard dat hij dan niet moet omspringen.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:51

kun je het dan niet beter aan een intructeur/trice vragen, die kan jou beter ermee helpen dat dat je het zelf gaat doen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:57

Ran"]
[quote="Vonnie84"][quote="Ran schreef:

[/quote]

Ja, ook nu weer, wat Dooki ook al zei. Je hebt het nog niet eens gezien, dus hoe weet je dan of ik er nog niet aan toe ben. en als ik het nooit doe, leer ik het toch ook nooit. En bijv. een Westernpaard of een springpaard leren ook al heel snel een galopwissel te maken, maar lopen die dan wel op Z-niveau?
[/quote]

Ik begrijp je antwoord wel. En het is ook zo dat ik vanaf de PC niet kan oordelen of jij er klaar voor bent. Maar je zegt zelf dat je de hulpen van de contragalop nog niet kent, dus vandaar uit concludeer ik dat je nog niet klaar bent voor changementen. Maar je moet het zelf weten.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 17:01

liza van loon schreef:
kun je het dan niet beter aan een intructeur/trice vragen, die kan jou beter ermee helpen dat dat je het zelf gaat doen.

Dat denk ik wel dat dat beter is, ga ik ook doen hoor. Laat wel even weten hoe ik het nou van hem moet doen en of ik die contragalop nou ook eerst moet oefenen en of ik eerst enkelvoudige galopwissels moet doen of meteen vanuit galop.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:05

nou ik ken het beide nog niet, al denkt mijn paardje daar anders over.. Ik ben wel heeeel goed in de verkeerde galop!! En dan vooral links om! Overkruist, kunnen we ook! ZIt zoooo fijn... Maar niet heus..
Maar ook ik ben bezig geweest met t laten overspringen, puur en alleen omdat ik niet meer wist wat ik anders moets, aangezien hij de linkergalop vertikte...
Maar goed.. er zijn nu an een aantal vragen geweest over contra en galop wissel en ook ik wil nu wel weten wat t verschil dan is tussen verkeerde galop en contra en galop wissel en "galopwissel"...

Anja85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:05

Je kan ook proberen om in gallop van hand te veranderen, en dan op de diagonaal een klein hindernisje te zetten (kruisje bijvoorbeeld). Je paard daarover laten springe, en hulpen geven om te changeren, en na verloop van tijd, als je paard dit doorheeft, kan je gaan proberen om te changeren zonder hindernisje....
K hoop dat je dr wat aan hebt!! Lachen
Succes!!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 17:12

Anja85 schreef:
Je kan ook proberen om in gallop van hand te veranderen, en dan op de diagonaal een klein hindernisje te zetten (kruisje bijvoorbeeld). Je paard daarover laten springe, en hulpen geven om te changeren, en na verloop van tijd, als je paard dit doorheeft, kan je gaan proberen om te changeren zonder hindernisje....
Succes!!

Oh, dat kan ik ook weleens proberen, bedankt voor de tip!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:15

Ran"]
[quote="Anja85 schreef:
Je paard daarover laten springe, en hulpen geven om te changeren, Succes!!

[/quote]

En hoe wil je dat doen, als je de hulpen voor het changeren niet weet?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:22

Mij lijkt het dat je beter eerst met een goede contragalop kunt beginnen, eerst een gebroken lijn, dan van hand veranderen en doorgaan in de 'verkeerde' galop, en precies op C of A in draf. Vervolgens kun je gaan oefenen met stap-galop-stap. En het wegspringen op een rechte lijn in de juiste galop (want een paard moet voordat ie wissels kan springen wel weten welke hulp voor welke galop staat). Gaat dit goed, dan kun je eens op de diagonaal galop-stap-andere galop proberen. De vliegende wissels goed uitvoeren is behoorlijk lastigi, want het paard moet met alle 4 benen gelijk omgaan. Vaak springt zie je paarden die voor eerder omspringen dan achter, en dat wil je ook niet. Als ruiter moet je ook heel exact de hulpen kunnen geven op het juiste moment.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:45

Ran"]
[quote="Anja85 schreef:
Succes!!

[/quote]

Dat worden vaak romelige changementen ...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:54

Ik oefen de galopwissel altijd over een balkje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:55

Jonge springpaarden doen ook vaak een truucje ipv een goede oefening, maar het verschil is dat niemand daarom maalt, als het parcours maar lekker gaat Lachen
Dat is een keuze die je maakt.

Verder leer je eerst idd je paard aan om aan te springen in de galop die jij wilt.
Dus het paard weet welke hulpen voor welke galop staan en springt overal in de galop aan die jij aangeeft.

Wil je eenvoudige wissel
Zul je eerst een paard verzameld moeten kunnen laten lopen.
Want bij veel eenvoudige wissels zie je paarden op de voorhand storten, met zelfs peesblessures tot gevolg.
Dus niet zomaar aan te raden.

Wil je een vliegende wissel springen, moet je paard helemaal aan het been zijn en gesloten kunnen galloperen.
Galopeert hij niet gesloten springt hij eerst voor om en dan achter en dat is er vrij moeilijk weer uit te krijgen.

De hulpen van een vliegende wissel zijn eigenlijk vrij eenvoudig
je geeft in de zweefpas de hulpen voor de nieuwe galop aan.
Dus je verlegt je gewicht en wisselt van benen.
Het paard wat de galop hulpen goed begrijpt zal daarop snel reageren.
In het begin kun je hem helpen door het in een wending te doen.

Maar dit zijn Z oefeningen en dat zijn ze niet voor niets!
Want meestal draait het uit op uitelkaar gevallen paarden, die door de druk van de teugel omspringen ipv op het been.

Het leren wisselen over balkjes daarmee leert het paard meestal in 2 stukken om te springen.
Geen echte aanrader dus.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:58

runningkawa schreef:
Wil je een vliegende wissel springen, moet je paard helemaal aan het been zijn en gesloten kunnen galloperen.
Galopeert hij niet gesloten springt hij eerst voor om en dan achter en dat is er vrij moeilijk weer uit te krijgen.

.

dit heb ik dus idd, maar om uitleg om t waarom ik het deed, moet je maar even een aantal reacties terug kijken..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:06

Ik ben er verder ook niet zo mee bezig, maar als ik in de bak aan het galopperen ben en ik pik een balkje mee, dan wil ik graag dat ze in de goede galop terechtkomt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:06

In jouw geval zou ik het paard terug nemen in draf en opnieuw aanspringen.
Jou paard heeft of een balans probleem of is gewoon nog niet sterk genoeg.

Ook het aanspringen zelf kun je op verschillende manieren proberen.
Probeer iig niet te veel binnen teugel erbij te nemen, wat je op zulk moment wel snel geneigd zult zijn om te doen.
Hierdoor heeft je paard minder vrijheid in zijn binnenbeen, waar hij juist wel vrijheid moet hebben om extra naar voren te kunnen grijpen.
Probeer zelf ook recht op je paard te zitten, dus niet teveel naar binnen hangen.

Hoe galopeert je paard trouwens aan de longe?
Als hij het daar wel goed doet kun e een paar keer iemand vragen je ff aan de longe te pakken, om je paard te leren dat het ook kan met ruiter.

De zoekfunctie heeft hier ook nog veel meer tips over, want het is een bekend probleem Lachen

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 20:49

Vonnie84"]
[quote="Ran"][quote="Anja85 schreef:
Je paard daarover laten springe, en hulpen geven om te changeren, Succes!!

[/quote]

En hoe wil je dat doen, als je de hulpen voor het changeren niet weet?
[/quote]
Ik weet op zich de hulpen wel, maar hij springt niet om.
Ik denk dat ik de pagina maar even ga uitprinten, anders kan ik 't allemaal niet onthouden. Maar eh, hij kan wel in de goede galop aanspringen, alleen de galop is nog niet helemaal gecontroleerd af en toe, hij gaat dan wat te snel nog. Hij heeft ook een hele ruime galop, dus dan is het best moeilijk om een rustige galop te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:15

Bij wissels word je paard dan alleen maat meer oncontroleerbaar.
Je krijgt dan een paard wat ver naar voren springt en zij nek naar voren zal steken.
Of een paard dat met een grote bok wisselt.
Controle van de galop moet helemaal perfect zijn voor je aan wissel begint.
Dus zowel verruimen als meer verzamelen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 22:44

Okay, bedankt voor je advies. Dan heb ik dus voorlopig nog wel even wat te oefenen dus.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:48

runningkawa, naar wie was jouw "commentaar" gericht?
"IN jouw geval terugnemen in draf en opnieuw aangalopperen".

Mocht het naar mij zijn geweest, ook dat heb ik vaak geprobeert, maar t lukt me gewoon echt niet. Heb vandaag les gehad en zelfs met heel veel stelling en een kleine volte sprong hij NOG verkeerd aan..
Aan de longe weet ik niet eigelijk wat ie doet.. ik denk wel goed.. heb er verder eigelijk geen problemen mee gehad en ik denk toch echt dat t aan mij ligt.. Ondertussen heeft iedereen die er opklimt er wel moeite mee hoor, maar de aanzet zal denk ik wel door mij zijn gekomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:08

Maar dan denk ik niet dat de oplossing daarvoor in wisselen ligt. Je zult toch ooit een fatsoenlijke overgang moeten kunnen rijden... daar zit dus nog heel veel werk Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:19

Zep schreef:
Maar dan denk ik niet dat de oplossing daarvoor in wisselen ligt. Je zult toch ooit een fatsoenlijke overgang moeten kunnen rijden... daar zit dus nog heel veel werk Lachen

Heb je hem die wissel bewust aangeleerd of ging het vanzelf?
Wat is in het algemeen de voor- nadelen om dat op jongere leeftijd aan te leren?

(af en toe springt mijn 3 jarig verkeerd aan, af en toe springt hij netjes terug en soms niet. Ik bestraf dat iig niet en af en toe laat ik hem rustig een rondje in de verkeerde galop lopen en neem dan weer netjes terug en spring aan. later moet hij dat toch, dus ga ik hem er nu niet voor straffen)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:24

Sommige paarden wisselen nu eenmaal erg makkelijk, mijn driejarige sprong een redelijke wissel toen ik nog niet eens netjes op het goede been kon aangalopperen (Af en toe nog moeite mee Tong uitsteken ).

Je moet het zeker niet afstraffen, gewoon terug zetten en opnieuw aanspringen zodat hij wel doorkrijgt dat hij alleem hoort aan/om te springen op jouw hulpen.
Ik mag ook af en toe al graag een hoekje contra pakken, het is natuurlijk nog allemaal slappe hap dus bij A/C valt hij er al vaak weer uit, maar hij mag niet uit zichzelf omspringen.