Gapen na het werk,(ont)spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:39

Mijn ene merrie gaapt nooit en de andere als ik het hoofdstel in wil doen.
Ik heb ook wel eens gelezen en gehoord dat, als paarden extreem veel gapen zij ook wel eens een leverprobleem kunnen hebben..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:40

Ik kan wel meegaan in die interne conflicten. Ik rij twee verzorgpaardjes, een moeder en een dochter. Als ik met dochter bezig ben staat mams op stal te gapen. Lijkt alsof ze wil zeggen 'Boooring, dat kan ik allang' (ze heeft uitzicht op de bak vanuit haar stal), maar uit haar overige gedrag lijkt me eerder dat ze ook aandacht en/of naar buiten wil maar dat niet kan omdat de staldeur dicht is.
Verder gapen ze zelden...

TinePine

Re: Gapen na het werk,(ont)spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:08

Het artikel over paardentaal in Bit waarin ook over de oorzaak van gapen wordt gesproken is nmr 180. Hierin wordt het ´interne conflict´uitgelegd.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:11

StalNollie schreef:
TinePine, nee sorry kan me hier dus niet in vinden, heb daar echt nog nooit iets van gemerkt, en de pony waar ik het hier eerder over had, waar dus nog niks mee word gedaan gaat dagelijks de bak in om te kunnen rollen en te rennen, en word flink gepoetst maar altijd hetzelfde en hij heeft dus niks nieuws geleerd of gezien.

ik blijf erbij dat het pure ontspanning is bij mijn paardje,

Ik noem het ook als mogelijke oorzaak. Dus gewoon gapen kan ook.
Dat je paardje nog niet hoeft te werken wil niet zeggen dat hij niets heeft geleerd. Misschien staat er wel iets raars in de tuin van de buurman? Als voorbeeld dan he, niet letterlijk.

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:47

Mijn paard wordt wel eens gemasseerd en begint dan ook te gapen, dit heeft duidelijk met ontspanning te maken, dat kan je aan z'n hele houding zien..

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:52

Gapen kan een teken van pijn zijn zoals een maagzweer.
Maar kan ook komen om indrukken te verwerken, mijn paard gaapt altijd na bv grondwerk te hebben gedaan, omdat ze dan alles wat ik haar geleerd en herhaalt heb moet verwerken.

Maar welke het van de twee nu is... ? :')

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:58

Gapen in spanning laten afvloeien als ze dus ontspannen worden.

Wij hebben/hadden ook een stresskip, altijd maar lopen en hoofd hoog. Wanneer we haar eindelijk relax kregen en het hoofd omlaag ging gelijk gapen. Voelde goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:08

Die van mij doet het soms als ik dr bit wil indoen, de ene keer wel, de andere keer niet.
Het is dus geen dagelijks terugkerend gedrag, vond het ook al vreemd.
Zal er eens op letten, ik dacht altijd dat het te maken had met stress ofzo?

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:34

die van mij gaapte altijd enorm op zondagochtend had ik het idee :P

Volgens mij komt het wel door ontspanning, ik zie het althans nooit in gespannen situaties ;)

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:39

TinePine schreef:
StalNollie schreef:
TinePine, nee sorry kan me hier dus niet in vinden, heb daar echt nog nooit iets van gemerkt, en de pony waar ik het hier eerder over had, waar dus nog niks mee word gedaan gaat dagelijks de bak in om te kunnen rollen en te rennen, en word flink gepoetst maar altijd hetzelfde en hij heeft dus niks nieuws geleerd of gezien.

ik blijf erbij dat het pure ontspanning is bij mijn paardje,

Ik noem het ook als mogelijke oorzaak. Dus gewoon gapen kan ook.
Dat je paardje nog niet hoeft te werken wil niet zeggen dat hij niets heeft geleerd. Misschien staat er wel iets raars in de tuin van de buurman? Als voorbeeld dan he, niet letterlijk.

Een paard hoeft niet perse iets nieuws geleerd te hebben. Kan ook gewoon verwerken zijn van informatie, of indrukken die voor jou niet nieuw zijn. Kan ook idd gewoon ontspanning zijn of maaggassen.
Ik heb overigens een paard gehad met maagzweer, maar die gaapte nooit!