Rijden op manier Antione de Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:53

ik heb een aantal jaren geleden een clinic van adb bijgewoond, niet omdat ik fan was, maar omdat het toevallig heel dichtbij gegeven werd. Een vriendin van mij met een 200% goed gaand paard was er ook bij ( ik heb zelf niet meegedaan met 1 van mijn paarden omdat ik er te zuinig op ben :-) ) Ik heb daar kreupele paarden gezien de er gewoon "doorheen gereden" werden ;( door eigenaren die zich aan stroholmen vastklampten... triest. Terwijl dhr de bodt staat te verkondigen dat HKO een verzinsel is van dierenartsen ( ik heb dit zelfs op video! met audio uiteraard!) walgelijk!

rechtrichten is geen nieuw inzicht...is gewoon de basis. maar op deze manier, heb ik geen goed woord voor over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:07

HKO wordt vaak als diagnose gegeven als de DA niet goed weet wat er gaande is. Is dat niet waar hij het over heeft op die video van je? Want zo vertelde hij het voorheen in elk geval wel.

http://www.hoefkatrol.com/ :
Citaat:
In vele gevallen kan de dierenarts echter niets abnormaals vinden en spreekt men van ‘klinisch hoefkatrol’.
Hoefkatrolontsteking ontstaat dus uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard, het paard niet recht richt, waardoor spanning ontstaat, waardoor aanleuning niet mogelijk is, laat staan verzameling en oprichting, wat uiteindelijk leidt tot overbelasting van de voorbenen.

In tegenstelling tot wat doorgaans wordt gedacht, zien wij dus in heel veel gevallen geen medische oorzaak van hoefkatrolontsteking maar is verkeerde training de oorzaak. (Etc.)

Wanneer we met een kreupel paard te maken hebben is het natuurlijk zeer belangrijk dat het paard eerst grondig door de dierenarts wordt onderzocht. Het is pas zinvol om een sessie te komen volgen wanneer de dierenarts niets abnormaals heeft gevonden of zijn diagnose duidelijk 'hoefkatrol' is. (Let wel, als het paard zijn gewricht door de dierenarts is ingespoten biedt onze methode geen garantie.)

Dat is niet hetzelfde als dat het een verzinsel is.

Een kreupel paard dat "er door heen gereden wordt" naar een oplossing is in mijn ogen niet zo erg. Je moet toch ergens beginnen, ze worden niet vanzelf beter. Wederom vergelijk ik hier met fysiotherapie.
Mijn paard was ook nog onregelmatig toen ik begon, maar anders had ik kunnen wachten tot st Juttemis, ze worden niet vanzelf plots goed als de oorzaak verkeerde training is. Anders dan als de oorzaak een verstuiking is bv. Ze gebruiken nl dan de benen chronisch verkeerd waardoor het probleem blijft ontstaan.

Hij beweert ook nooit dat hij wat nieuws heeft uitgevonden, het is gewoon klassiek.
Alleen houdt hij zich vooral bezig met kreupele paarden, anders dan andere klassieke ruiters en daardoor onderscheid hij zich.

Ik was er niet bij en zeg niet dat je ongelijk hebt, ik zeg alleen wat ik weet en vind.

Vraag aan iedereen die het weet: Hoeveel paarden gaan er na zijn training niet goed en moeten alsnog naar de slager?
Tegenover hoeveel paarden die bij diagnose HKO meteen naar de slager gaan?

Of andersom, wat is zijn "succes rate"?

sliert

Re: Rijden op manier Antione de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:28

Ben ook ooit eens wezen kijken naar een clinic van ADB. Inderdaad, zag ook alleen maar hele slechte paarden met nog veel slechtere ruiters. En het was gewoon een kwestie van heel hard rijden, contra stelling tot je er zelf duizelig van werd en de paarden er gewoon doorheen jagen. Daarna kwam er iemand met een merrie die geen HKO had, maar zij wilde gewoon graag volgens die methode lessen. Ze had al een paar keer eerder een clinic gedaan bij hem. Nu had ze hem die ochtend gebeld dat haar paard een dikke kogel had dus dat ze twijfelde of ze wel moest komen. Nou, ze moest gewoon komen van ADB. Op de clinic heeft ADB hem even flink aan de dubbele lijnen gelongeerd. Nou ja....longeren....snoeihard door de bak jagen en paard de hele tijd heel grof uit balans trekken, zowel naar buiten als naar binnen. Na een half uur liep het paard met d'r hoofd naar beneden.....Ontspannen noemde ie dat! Na deze sessie nog een paar dames op hun paarden voorbij zien rondrennen en toen had ik het wel gezien. Wat een enorme aanfluiting. Buiten dat het een verschrikkelijke ronduit onbeschofte vent is, heeft ie blijkbaar nog nooit van pezen gehoord ofzo. Als je je paard vaak op deze wijzen longeert dan weet je in elk geval zeker dat je na drie weken weer op de kliniek staat...nu met een peesblesure. Wat betreft dat klinische hoefkatrol: er zitten veel kleine bandjes en ligamenten rondom het hoefkatrol gewricht. Vaak zit daar een blessure. Deze blessure is zeer ernstig, net als een peesblessure. Vaak is het alleen te diagnostiseren dmv een MRY scan. Wat je in zo'n geval absoluut niet moet doen is rijden....ook niet volgend de methode van ADB. Stappen stappen en stappen en heel hard duimen dat het goed komt {na hele lange tijd}. Als je wel gaat rijden en zeker zoals ADB, dan rij je je paard dus gewoon ergens doorheen. Totdat het helemaal te laat is.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:30

Ik vind er trouwens niks klassieks aan.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:39

Citaat:
En ik snap dat niet iedereen wedstrijdambities heeft, dat hoef ik dan ook niet te horen, maar hoe zit het met degene die dat wel hebben? Stap je dan weer over op het 'gewonde' trainen?

Olympus maakt hier een briljante taalfout ;)

Er zijn meerdere mensen die gewoon Z rijden hoor...
En hebben les van andere instructeurs, maar hebben de basis bij Antoine de Bodt liggen.
Antoine de Bodt doet heel veel in de basis, en dat zijn waarschijnlijk de filmpjes die je ziet. Maar je kan prima die basis gebruiken om verder te komen!

valt het niet onder de klassieke rijkunst?
De klassieke rijkunst is volgens 5 bouwstenen opgebouwd:

Ontspanning (de juiste halslengte);
Aanleuning (de verbinding die het paard zoekt met de hand);
Rechtrichten (de perfect gelijke aanleuning);
Verzameling (de correct ondertredende achterhand);
Oprichting (gewichtsverplaatsing).

Daarop is de manier van AdB ook gebaseerd. Alleen, de volgorde wordt wat anders gebruikt, vaak eerst rechtrichten, want Antoine krijgt vaak probleempaarden, die door scheefheid veroorzaakt worden. dus wordt eerst dat opgelost. maar vandaar uit komt de ontspanning en aanleuning. Gaat dat allemaal vloeiend, dan kan naar verzameling en oprichting gegaan worden. (maar: ook andere volgordes worden aangehouden!)

dus: gewoon klassieke rijkunst!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:02

sliert schreef:
Ben ook ooit eens wezen kijken naar een clinic van ADB. Inderdaad, zag ook alleen maar hele slechte paarden met nog veel slechtere ruiters. En het was gewoon een kwestie van heel hard rijden, contra stelling tot je er zelf duizelig van werd en de paarden er gewoon doorheen jagen. Daarna kwam er iemand met een merrie die geen HKO had, maar zij wilde gewoon graag volgens die methode lessen. Ze had al een paar keer eerder een clinic gedaan bij hem. Nu had ze hem die ochtend gebeld dat haar paard een dikke kogel had dus dat ze twijfelde of ze wel moest komen. Nou, ze moest gewoon komen van ADB. Op de clinic heeft ADB hem even flink aan de dubbele lijnen gelongeerd. Nou ja....longeren....snoeihard door de bak jagen en paard de hele tijd heel grof uit balans trekken, zowel naar buiten als naar binnen. Na een half uur liep het paard met d'r hoofd naar beneden.....Ontspannen noemde ie dat! Na deze sessie nog een paar dames op hun paarden voorbij zien rondrennen en toen had ik het wel gezien. Wat een enorme aanfluiting. Buiten dat het een verschrikkelijke ronduit onbeschofte vent is, heeft ie blijkbaar nog nooit van pezen gehoord ofzo. Als je je paard vaak op deze wijzen longeert dan weet je in elk geval zeker dat je na drie weken weer op de kliniek staat...nu met een peesblesure. Wat betreft dat klinische hoefkatrol: er zitten veel kleine bandjes en ligamenten rondom het hoefkatrol gewricht. Vaak zit daar een blessure. Deze blessure is zeer ernstig, net als een peesblessure. Vaak is het alleen te diagnostiseren dmv een MRY scan. Wat je in zo'n geval absoluut niet moet doen is rijden....ook niet volgend de methode van ADB. Stappen stappen en stappen en heel hard duimen dat het goed komt {na hele lange tijd}. Als je wel gaat rijden en zeker zoals ADB, dan rij je je paard dus gewoon ergens doorheen. Totdat het helemaal te laat is.

en, had dat paard nu een peesblessure? want dat kan ik uit je verhaal niet opmaken?

Het is zeker niet de bedoeling om te zeggen dat je ALLES kan oplossen als je rijdt op deze manier.
Ik kan nog zo goed opletten dat ik mijn voet goed afwikkel tijdens het lopen; als er een punaise in mijn teen heb, kan dat nou eenmaal niet ;)
dus nee, bij een peesblessure houd ik me inderdaad aan een rustperiode.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:43

Mist schreef:
ik heb een aantal jaren geleden een clinic van adb bijgewoond, niet omdat ik fan was, maar omdat het toevallig heel dichtbij gegeven werd. Een vriendin van mij met een 200% goed gaand paard was er ook bij ( ik heb zelf niet meegedaan met 1 van mijn paarden omdat ik er te zuinig op ben :-) ) Ik heb daar kreupele paarden gezien de er gewoon "doorheen gereden" werden ;( door eigenaren die zich aan stroholmen vastklampten... triest. Terwijl dhr de bodt staat te verkondigen dat HKO een verzinsel is van dierenartsen ( ik heb dit zelfs op video! met audio uiteraard!) walgelijk!

rechtrichten is geen nieuw inzicht...is gewoon de basis. maar op deze manier, heb ik geen goed woord voor over.

Dat is wat mij ook het meeste tegenstaat van zijn manier. Hij doet alsof hij het rechtrichten heeft uitgevonden en elk paard met hko weer goed kan krijgen. Maar zoals zoveel "goeroe's van tegenwoordig, als je maar een goed praatje hebt en wat mensen die het als laatste strohalm zien, heb je tegenwoordig al heel snel een behoorlijke groep om je heen die je verafgoden. En...niet onbelangrijk, je verdiend er ook nog een leuk centje aan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:34

Hij doet NIET alsof hij het heeft uitgevonden, ik weet niet waar jullie dat uit opmaken? Geef eens en voorbeeld?

En waarom doen er mensen met goede paarden mee aan zo'n clinic? Er valt niks bij op te steken, het is gericht op problemen. Hij geeft geen les in klassiek dressuur tijdens de clinics ofzo. Dat is weer apart, voor zover ik het begrepen heb.
Dat is een beetje als naar zwemles voor mensen met spierzwaktes gaan terwijl je kunt zwemmen en en gewoon gezond bent...

Dat te hard rijden kom ik zo vaak tegen. Dat is alleen in de ogen van mensen die al verder zijn dan de beginfase van de africhting en soms zelfs verkeerde ideeën hebben van wat een normaal tempo is in de beginfase van africhting. Dat is nl niet wat je in de wedstrijdring ziet...
De paarden met problemen zitten ook nog eens BENEDEN de beginfase.
Daarom worden ze op behoorlijk tempo gereden om eerst maar weer eens te leren lopen. Van daar uit ga je werken naar min of meer verzameling. Ik rijdt in die eerste fase vaak gewoon aan een halster. GAAN is het belangrijkste.
Het hoog houden van de handen idem. Dit is om eerst maar eens een soort van ongedwongen aanleuning te krijgen van waaruit je later kunt werken. Het gaat niet om het correct zitten van de ruiter in zo'n eerste fase, het gaat om het bereiken van specifieke doelen die leiden naar het correct kunnen rijden van paarden vanuit de goede houding.
Je kijkt naar verbeteren van paarden in voorbereidend werk naar "normaal".

Ik wil hem verder niet verdedigen, ik ken de man niet, misschien is het wel een schurk en misschien zijn er paarden die onterecht er door gereden worden, en wellicht is de faam naar zijn hoofd gestegen en is hij in een patroon gevallen, maar ik kan wel dingen die worden gedaan, en niet altijd gesnapt worden, verdedigen en uitleggen, omdat het toevallig ook mijn gebied is.

Daarbij krijg ik geen antwoord op de vraag wat zijn succes rate is en hoe het afloopt met de paarden als er niks aan wordt gedaan en hoe het met ze afloopt als ze naar AdeB gaan.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:33

Lusitana, het paard wat ie tijdens de clinic waarbij ik aanwezig was longeerde {dat paard had dus een dikke kogel waar ie vanop de hoogte was!!!}, dat paard kon daarna 2 maanden stappen op het harde omdat dat achterlijke longeren van hem er nou niet bepaald goed aan had gedaan. Iedereen met een beetje verstand had gezegt: laat dat paard maar staan de eerste paard dagen, eerst moet die kogel weer dun zijn. Maar ADB pakt gewoon dat paard, negeert de eigenaresse volledig en gaat echt verschrikkelijk dat paard door de baan heen jagen, daarbij het dier of enorm naar buiten rukken of naar binnen {dus niet gewoon wat stelling vragen, nee...vol gas en omtrekken}. En dat gedurende langere tijd. Buiten dat deed ie 's ochtends ook nog de opmerking {meerdere malen zelfs} dat een rijpaard niet in het weiland hoort! Dat levert alleen maar stress op. Zijn theorie over de holle en bolle kant klopte gewoon goed, maar goed...dat kun je zo ongeveer in elk willekeurig dressuurboek opzoeken. Wat betreft het tempo; ik ben het met je eens dat veel mensen de jonge paarden veel te bescheten rijden. Het moet netjes en het moet in de krul. Een goede instructeur zal een ruiter nooit zo een paard op laten leiden, die houden gewoon het scala aan. Waar ADB gewoon volledig aan voorbij gaat, is dat er veel paarden zijn die blessures aan de ligamenten hebben in het hoefkatrol gebied en die moeten langdurig staprust hebben en zeker niet vol gas door de bak gejaagt worden, daarbij ook nog eens continu uit balans getrokken worden. Verder vond ik de man bijzonder onsympatiek overkomen en zijn interesse liet halverwege de clinic ook echt te wensen over.
Verder ben ik een aantal keren mee geweest met een vriendin van mij die volgens zijn methode lest. Voorheen heeft ze met twee paarden in het Z gereden en kon ze echt netjes rijden. Dit paard heeft twee nauwe voeten, op de foto goed, maar klinisch beroerd. Ze reed voor ze op die manier ging lessen nog krap winst in het M1, nu lest ze al drie jaar volgens methode ADB en rijdt ze verlies. Ik schrok toen ik het paard na lange tijd weer zag lopen. Extreem scheef, kon geen wending meer doorkomen zonder zo ongeveer ingehaald te worden door de achterhand, strak in de rug en lendenen, zuur...kortom...duidelijk een paard wat niet wil en gewoon pijn heeft. Hoe lang moet je dan door gaan met zo'n dier? Kortom....ADB vind ik een aanfluiting, maar dat je je training iets aanpast als je paard een langdurige blessure heeft gehad, dat vind ik een heel ander verhaal. En dat dat er misschien even niet al te charmant uitziet, daar kan ik ook nog wel mee leven, maar dat ADB gedoe....het spijt me wel, maar daar pas ik voor.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:01

Ik heb in februari een les bij hem gereden en ik moet zeggen dat ik het elke euro waard vond. Ik had geen grote problemen met mijn paard, behalve dan dat ie uiteraard niet 100% recht was. Heb drie kwartier lang een prettige les gehad met uitleg over het scheve paard, scheve ruiters, balans en hoe het paard te stimuleren zelf de juiste balans weer op te laten zoeken. Heb veel wendingen moeten rijden aan een relatief lange teugel, met lichte teugeldruk en soepele handen (op normale hoogte, licht gedragen) in een stevig arbeidstempo. Mijn paard liep al vrij snel heerlijk nagevelijk en ontspannen over de rug en dat is ook op de film terug te zien. In mijn huidige trainingen begin ik steeds op deze manier met rijden en pak hem daarna meer en meer op. En soms rijd ik het hele uur op deze manier. Nog twee punten en we mogen Z1 starten... Mijn normale instructeur hamert overigens ook op rechtgerichtheid, alleen heeft hij niet zijn eigen methode die naar hem genoemd is. En in feite gebruiken we allemaal datgeen wat we kunnen gebruiken van een ander "zijn" methode.

Ik kan me voorstellen dat er veel paarden zijn die gebaat zijn bij deze "methode" (uiteraard is rechtrichten de basis en AdB heeft hier alleen zijn handelsmerk van gemaakt). Er zijn veel paarden met rug en spierproblemen die een juiste training nodig hebben om weer recht te worden en soms moet je er inderdaad even doorheen rijden. Neemt niet weg dat paarden met HKO op foto's niet genezen kunnen worden en kreupele paarden met een aanwijsbare oorzaak (als vb de dikke kogel) eerst rust/aangepaste beweging nodig hebben voor er weer getraind kan worden.

Dus het is niet allemaal negatief, maar zolang je er zelf kritisch over na blijft denken, denk ik dat je veel goeds hieruit kunt halen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:03

Dat je in het begin als een idioot op je paard moet zitten, maakt niets uit. Ik roep dat ook wel tegen sommige van mijn lessers...maakt even niet uit hoe jij zit, als paard maar goed loopt! Uiteindelijk gaat het om het paard en niet om de ruiter op dat moment. Maar als je les geeft op de AdB manier en je neemt op een gegeven moment een paard over om iets te laten zien en gaat dan heel anders te werk..lees teugels flink op maat, geen gel*l in de krul en zweepje erbij....dan gaan bij mij de vraagtekens wel komen!
En nogmaals, de vrouw die hier heeft lesgegeven kan echt wel een poepie rijden! Heeft zeker hart voor paarden, maar ik zette flink vraagtekens bij wat ze af en toe liet doen. Ergenis was ook...ook als ik dacht, oeps gaat niet zo lekker...ze doorlopend SUPER, SUPER liep te roepen!
Eigenlijk heb ik haar nooit negatief iets horen zeggen en ja bij sommige ruiters werkt dat juist heel goed!
Maar nogmaals, er zijn legio ruiters die er veel baat bij hebben, en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste denk ik, dat het paard en baas weer plezier in het werk gaan krijgen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:13

aerdenhout1 schreef:
Maar nogmaals, er zijn legio ruiters die er veel baat bij hebben, en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste denk ik, dat het paard en baas weer plezier in het werk gaan krijgen.

Idd, kijk gewoon naar wat het beste bij jou en je paard past. Is dat AdB? Fijn. Is het iets heel anders dan AdB? Ook fijn.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:27

Heino, ik ben het helemaal met je eens.

Ik zie namelijk bij andere manieren van rijden dingen, die ik ook niet snap en in mijn ogen heel paardonvriendelijk is. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik dat niet begrijp, de onderliggende gedachte niet ken, etc. En dat zal iemand anders, die de manier van AdB niet kent, hetzelfde hebben. je verdiept je erin, of niet. Dat mag iedereen voor zichzelf weten.

maar Sliert, ik snap best je frustratie en je slechte ervaring. Ik ga alleen even niet oordelen over wat Antoine daar deed. Wat ik wel doe, is een soortgelijk verhaal, maar dan een positief verhaal vertellen.
Ter compensatie, zeg maar. Omdat hij daadwerkelijk ook dingen recht kan breien. ;)

Ik ken iemand, die door een vriendin enthousiast gemaakt was voor AdB. en okee, ze wilde het wel eens proberen. toevallig was haar paard een weekje voor de les enorm met zijn hoofd aan het slaan, iets wat hij al een poos deed. Dat leek even verbeterd, maar net voor die les was het opeens heel hevig terug.
Ze was een beetje ten einde raad en had ook Antoine gebeld om de les af te zeggen, maar inderdaad, die zei: nee, juist komen! dus toch maar gedaan.

Na even gereden te hebben, wat uitleg ed, liep dat paard opeens zonder problemen rond....
Gewoon netjes ontspannen, misschien nog een enkele schudbeweging, maar verder niet. Opeens was het probleem, waarvoor ze niet eens naar AdB was gekomen, opgelost!!!
En okee, dit paard schudde zijn hoofd in de zomer vooral en was wel wat lastiger te rijden in de zomertijd, maar met een netje was het echt over en was er gewoon mee te rijden. en dat, terwijl dit paard een tijd heeft gekend dat hij in de stal zo stond te shaken, dat hij er wonden op zijn hoofd van had.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:13

Ik rij ook de AdB metode. en ik ben zeer te vrede.
Ik heb geen probleem paardje (om het zo maar te zeggen). En ik denk echt waar dat je hier gewoon heel ver mee kan komen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:16

Zou je wat meer uitleg kunnen geven? :) fijn dat je zo tevreden bent maar waarom werkt het zo goed voor jou en je paard en vanwaar de keuze om op deze manier te gaan rijden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:35

sliert schreef:
Nu had ze hem die ochtend gebeld dat haar paard een dikke kogel had dus dat ze twijfelde of ze wel moest komen. Nou, ze moest gewoon komen van ADB.

Toch vind ik dit de fout van de eigenaar, hij kan nl niet dwingen. Het blijft ene keuze.
Citaat:
Op de clinic heeft ADB hem even flink aan de dubbele lijnen gelongeerd. Nou ja....longeren....snoeihard door de bak jagen en paard de hele tijd heel grof uit balans trekken, zowel naar buiten als naar binnen. Na een half uur liep het paard met d'r hoofd naar beneden.....Ontspannen noemde ie dat! Na deze sessie nog een paar dames op hun paarden voorbij zien rondrennen en toen had ik het wel gezien. Wat een enorme aanfluiting. Buiten dat het een verschrikkelijke ronduit onbeschofte vent is, heeft ie blijkbaar nog nooit van pezen gehoord ofzo. Als je je paard vaak op deze wijzen longeert dan weet je in elk geval zeker dat je na drie weken weer op de kliniek staat...nu met een peesblesure.

Ten eerste is snoeihard geen maatstaf. Wat de een snoeihard vind, vind de ander een arbeisdtempo. Het zal harder geweest zijn wat je gewend bent dat voor jou comfortabel is, maar je reageert erg vanuit een idee dat je hebt van wat goed is en niet van werkelijk onderbouwd iets, want paarden krijgen geen peesblessures van hard gaan. Geef maar eens aan waarom hard gaan erg zou zijn? Peesblessures krijgen ze alleen als ze te hard gaan op een knalharde ondergrond, maar ik mag aannemen dat het niet op straat was, of op een zeer kleine volte, maar gezien het tempo, zal dat ook wel niet het geval zijn.
Waar valt het hoofd omlaag brengen bij jou onder, want bij mij valt het ook onder ontspannen. Er zijn wat meer meetpunten om te zien wanneer een paard ontsapnnen is, maar een lekenpubliek zeggen "kijk de hals zakt, het paard ontspant" is helemaal niet absurd, zelfs iet al zou hij het uit vermoeidheid doen. Er is geen spanning meer=ontspanning.

Citaat:
Wat betreft dat klinische hoefkatrol: er zitten veel kleine bandjes en ligamenten rondom het hoefkatrol gewricht. Vaak zit daar een blessure. Deze blessure is zeer ernstig, net als een peesblessure. Vaak is het alleen te diagnostiseren dmv een MRY scan. Wat je in zo'n geval absoluut niet moet doen is rijden....ook niet volgend de methode van ADB. Stappen stappen en stappen en heel hard duimen dat het goed komt {na hele lange tijd}. Als je wel gaat rijden en zeker zoals ADB, dan rij je je paard dus gewoon ergens doorheen. Totdat het helemaal te laat is.

Wederom vind ik dit de verantwoording van de eigenaar om alles te doen om het paard zodanig te laten onderzoeken dat dingen uitgesloten zijn. Hij zegt duidelijkd at paarden onderzocht moeten zijn door dierenartsen, hij gaat iet voor dierenarts spelen en neemt die verantwoording ook niet op zich, die ligt bij de eigenaar.
Waar het om gaat zijn paarden die feitelijk wat je noemt "teugelkreupel" zijn door scheefheid en verkeerde africhting.
Het gaat duidelijk om paarden die door verkeerde africhting in de problemen zijn gekomen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:42

dat uitleggen vind ik moeilijk want ik vind dat je het moet voelen, hoe het is. Ik rij op deze metode omdat ik vind dat het het best is voor je paard. En omdat ik mij pony recht wil rijden.

Beter uitleg zie http://www.rechtpaard.nl

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:51

Ik bedoel meer, hoe ben je erop gekomen om juist dit te proberen? :) want er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Had je er iets over gelezen, of een clinic bijgewoond? Pure interesse hoor :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:34

@lusitana, in je eerdere berichtje zeg je adb zelf niet te kennen.. en knappe kerel die van mij een paard mag longeren met een dikke kogel maar...ADB is een behoorlijk autoritair figuur die een onzeker persoon, zeker als die wat jonger is, behoorlijk kan overdonderen.

dit:Peesblessures krijgen ze alleen als ze te hard gaan op een knalharde ondergrond, maar ik mag aannemen dat het niet op straat was, of op een zeer kleine volte, maar gezien het tempo, zal dat ook wel niet het geval zijn.

is wel een straffe aanname, en gewoon niet waar, het kan 1 van de oorzaken zijn, maar eerder een ongelijke of mulle ondergrond, overbelasten van een ongetrained paard of zoals de naam al zegt: een klap van een ander paard...en dan zijn er wellicht mensen die er nog 10 op kunnen noemen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:25

aerdenhout1 schreef:
Dat je in het begin als een idioot op je paard moet zitten, maakt niets uit. Ik roep dat ook wel tegen sommige van mijn lessers...maakt even niet uit hoe jij zit, als paard maar goed loopt! Uiteindelijk gaat het om het paard en niet om de ruiter op dat moment. Maar als je les geeft op de AdB manier en je neemt op een gegeven moment een paard over om iets te laten zien en gaat dan heel anders te werk..lees teugels flink op maat, geen gel*l in de krul en zweepje erbij....dan gaan bij mij de vraagtekens wel komen!
En nogmaals, de vrouw die hier heeft lesgegeven kan echt wel een poepie rijden! Heeft zeker hart voor paarden, maar ik zette flink vraagtekens bij wat ze af en toe liet doen. Ergenis was ook...ook als ik dacht, oeps gaat niet zo lekker...ze doorlopend SUPER, SUPER liep te roepen!
Eigenlijk heb ik haar nooit negatief iets horen zeggen en ja bij sommige ruiters werkt dat juist heel goed!

Dat heeft toch niks meer met AdB te maken? :n

Er zijn helaas mensen die zichzelf AdB instructeur noemen terwijl ze het helemaal niet zijn. Dan kan je er inderdaad op rekenen dat het fout gaat omdat dingen verkeerd worden uitgevoerd waardoor het niet werkt.

Ook als je het niet snapt, vraag het dan na ipv. het half uit te voeren, dat werkt niet en dan ga je bergafwaarts.
AdB is ontzettend logisch, daarom snap ik je ook niet helemaal TS.

Als je alles correct uitvoert en fanatiek rijd dan ben je in 3 jaar echt wel een stuk verder :j

Ben een keer op een clinic van em geweest en dat was gewoon ronduit een veradming, we hebben de laatste combinaties en allereerste combinaties niet gezien maar daartussenin geen enkel paard gezien die over zijn tempo werd gejaagd of door de kreupelheid heen.
Ieder paard liep wel aan het eind nageeflijk rond. Ontspannen en losgelaten, zoals het hoort.
Ook fijn om te zien hoe een paar eigenaren zelf er eerst een beetje mee zaten te klooien, aan het eind het helemaal snapten en welke uitwerking dat op het paard had.

Slingerlijntjes zijn er vooral voor om de ruiter te leren hoe te voelen wanneer een paard op of over de schouder valt. Werkt prima.
Hoe groot de hulpen zijn is paardafhankelijk, sommige paarden zijn subtiel en kan je met een kleine hulp al van de schouder afsturen, een ander paard heeft een grovere hulp nodig om van de schouder af te komen. Maar wanneer je vordert ga je naar een steeds kleinere hulp toe, paard wordt immers ook rechter en gehoorzamer aan de hulpen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:04

Olympus_ schreef:
Ik bedoel meer, hoe ben je erop gekomen om juist dit te proberen? :) want er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Had je er iets over gelezen, of een clinic bijgewoond? Pure interesse hoor :)

oo zo:p blond

Nou een stalgenoot die had weer via via gehoord van deze metode. En na een paar keer kijken naar haar lessen. Werd het wel interresant. En toen dacht ik probeer een les kijken hoe het bevalt Want het klikte nie ecgt met mij vorige instructrice kwa rijden.
En toen ben ik nooit meer gestopt :P

maar ik rij niet bij antoine de bodt zelf maar bij steef geelen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:21

Ik heb de DVD van AdB.
Wat daarop verteld wordt door hem, laten de beelden ook overduidelijk zien.
Het is een manier om (extreem) scheve paarden weer op de rails te zetten, zodat er weer (inderdaad Lusitana) normaal mee gereden kan worden.

En ik wilde hier eigenlijk meer over weten omdat een clubgenote van de rijvereniging door de methode van AdB haar paard heeft kunnen behouden, weer ermee kon rijden en ook nog eens tot en met het Z is gekomen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:48

Misschien een heel bizarre vergelijking, maar in bepaald opzicht kan je mensen als AdB vergelijken met bvb een orthopeed. Is jouw voetstand niet goed, krijg je allerlei klachten. Door een eenvoudig op maat gemaakt steunzooltje kun je je klachten een heel eind verminderen/verhelpen. Maar de orthopeed kan jouw doorgesleten enkelbanden niet meer maken. En zo zie ik het bij AdB ook. Paarden waarbij echt dingen kapot zijn die niet meer terug te draaien zijn aan het werk zetten, via welke methode dan ook, ben ik geen fan van. Maar paarden die door ernstige scheefheid allerlei klachten gekregen hebben die met een relatief eenvoudige aanpassing in de vorm van extra rechtrichten te verhelpen zijn, top! :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:46

Mist schreef:
dit:Peesblessures krijgen ze alleen als ze te hard gaan op een knalharde ondergrond, maar ik mag aannemen dat het niet op straat was, of op een zeer kleine volte, maar gezien het tempo, zal dat ook wel niet het geval zijn.

is wel een straffe aanname, en gewoon niet waar, het kan 1 van de oorzaken zijn, maar eerder een ongelijke of mulle ondergrond, overbelasten van een ongetrained paard of zoals de naam al zegt: een klap van een ander paard...en dan zijn er wellicht mensen die er nog 10 op kunnen noemen.

Het ging in die specifieke post over peesblessures als gevolg van "hard" longeren. Niet over peesblessures in het algemeen.
Het staat ook onder de quote daarover. Er werd beweert dat paard door had gaan aan de longe een peesblessure op zou lopen. Daar is het een antwoord op. Het spijt me dat er een misverstand is bestaan daarover.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:13

geen probleem ;)

Ik heb zowat de hele clinic op dvd staan, jammer genoeg zou ik het niet netjes vinden om dit op youtube te zetten omdat er veel andere mensen op staan, en ik geen toestemming heb.