Doel... Vroeger en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:57

Mijn doel is om met elk paard samen te kunnen werken en als team elkaar te begrijpen.
Hoever ik dan qua niveau ga is verschillend.
Bij de één ben ik er eerde klaar mee dan de ander, ligt echt aan het paard.

Een paard naar het Z rijden is niet altijd moeilijk, gaat mij om de manier waarop.
Met een makkelijk paard ben ik gauw klaar, dan is de uitdaging er af.
Waarschijnlijk ben ik daarom nooit Z gestart, ging mij vaak te makkelijk vooraf, dus was het geen uitdaging meer.
Ik heb altijd te brave en makkelijke paarden gekocht haha!

Vroeger had ik dat doel altijd, dat heb ik de laatste jaren bijgesteld ;)
Maar stiekum wil ik toch ooit wel een keer Z starten met een paard waar ook wat werk aan zit. :j
Nou moet ik die nog eens zien te vinden...
Helaas kan ik niet meer fulltime zelf een paard trainen...dan kom je weer op die makkelijke uit :o

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:01

Ik wilde wedstrijden rijden, stelde vroeger niet echt een termijn eraan vast, ik wilde gewoon ooit een keer M of misschien wel Z rijden ongeacht springen of dressuur. Wel gemerkt dat ik iets te graag wilde en te snel in het M springen was beland waarop ik compleet faalde. Later als doel gesteld om in het M te dressuuren, dit met 2 pony's (1 tussen de paarden) gedaan. Nu een eigen paard en mijn termijn-doel is in 2012 M1 starten en nog steeds ooit Z starten (dressuur). Ik heb wel mijn hele spring-doel in de kliko gegooid toen ik nogmaals in het M kwam en ik weer faalde, dus qua springen is mijn doel ''lekker netjes een B parcoursje rijden''.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:12

Ik stel meestal per keer een doel.
Bij mijn senior-paard is dat 'dat het paard en ik kunnen genieten van een rit'. (dat lukt bijna altijd)
Als ik in de les rijd (manege), kijk ik naar de mogelijkheden van het betreffende paard en waar ik zelf aan wil werken (bijv. houding of extra aandacht voor bepaalde oefeningen).
Meestal levert dat veel voldoening op. Door het stellen van reële (en kleine) doelen, is de voldoening groter en heb ik een grotere kans om mezelf (en het paard) positief te verrassen.
In de tijd dat ik mezelf nog veel 'grote doelen (eisen)' stelde, was ik vaker gefrustreerd en haalde ik niet de resultaten die ik nu behaal.
Wel zou ik graag weer eens een jong paard willen opleiden.

Angela

Re: Doel... Vroeger en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:22

Met mijn paard is mijn doel vooruitgang :j Hoe klein ook, ik hoop dat we (in ieder geval de komende 15 jaar) vooruit blijven gaan. Hij is nu een half jaar (heel rustig aan) onder het zadel, en sinds 2 maanden is hij van mij. Iedere keer dat we rijden, voel ik weer vooruitgang. En die vooruitgang wil ik vasthouden. Nu met grote stappen, straks met kleine stappen. Zolang we vooruit blijven gaan, maakt het me niet uit waar we gaan belanden. Die vooruitgang is nu dressuurmatig, maar hopelijk straks ook op buitenrit, mennen, vrijheidsdressuur enz.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:33

Met mijn C pony was het doel M te gaan springen, maar dat kon helaas niet vanwege een blessure.
Dus toen werd het L2+1 dressuur. Maar toen ik na 2 jaar niet te zijn gestart toch weer mocht starten (na lang zeuren :P) werd mijn doel L2+10, daarna M1+1 en daarna M1+10.

Met de E-pony was het doel om hem Z1+1 te hebben als hij verkocht zou worden.
Inmiddels heb ik dat doel maar bijgesteld naar Z2+20 :P

En met het paard heb ik niet echt een doel, dat is gewoon zien wat het wordt..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:29

Het blijft interessant. Iedereen heeft zijn eigen doel en denkt op zijn eigen manier over de dingen. Zo zie je toch maar weer, dat iedereen anders is.
Er is hier ook niemand die elkaar tegenspreekt en dat vind ik helemaal een fijn idee. Iedereen laat elkaar in zijn of haar waarde.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:10

Mijn doelenlijstje groeit steeds wat meer bij, maar de Z halen is toch wel het ultieme doel als B ruitertje denk ik. Wie weet komt 't ooit nog eens goed :P

Ook verandert het elke keer weer, komt steeds wat bij en sommige dingen kan ik gelukkig afstrepen inmiddels :j

WP halen, eindelijk fijn ontspannen ohz, de B door, boven de 200 punten rijden, meedoen aan een regiokampioenschap, B+1 springen zijn en uiteindelijk de Z dressuur. Ga ik nog wel heel wat jaartjes zoet mee zijn, maar het houd je van de straat :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:18

Mijn doel vroeger was:
zover mogelijk met het springen komen: dat is M springen geworden.

Doel nu:
(Ik rij nu geen wedstrijden meer. )
Zoveel mogelijk van mijn paard genieten, ontspannen rijden.
Vooral dat mijn paard en ik beide plezier hebben in het rijden.
Mijzelf verbeteren in het rijden.
Alleen op buitenrit kunnen (gaat nu telkens in kleine stapjes steeds iets verder)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:27

mijn doel vroeger was: mijn paard een heel rondje door de bak laten galopperen, zonder dat hij achter om zou springen. Dat doel hebben we na 2 jaar (!) oefenen gehaald, doel daarna was meerdere rondjes en tempowisselingen in galop, en ook dat gaat inmiddels met weinig problemen :)

Nu is mijn doel: mijn paard zo prettig mogelijk in zijn vel te laten zitten, ontspannen kunnen rijden, mezelf willen verbeteren, en vooral plezier hebben in het rijden. Z dressuur rijden zou ik gaaf vinden, maar ik denk niet dat dat met mijn paard gaat lukken, en dat maakt mij ook niks uit. Ik ben geen wedstrijdruiter, en hij is geen wedstrijdpaard. Onderlinge wedstrijden in de B springen en L2 dressuur, prima, maar op wedstrijd gaan levert hem waarschijnlijk veel te veel stress op om nog te kunnen concentreren op de proef/parcours.

over 2 weken gaan we een week op vakantie waar we veel kunnen buitenrijden, en ik wil volgend jaar een keer naar het strand... nog meer doelen :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:57

Mijn doel vroeger was het Z halen,nu voor de 3de keer Z heb ik mijn doel verhoogd tot het ZZ-L en zou graag eens een leuke kur op muziek willen rijden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:41

Mijn eerste doel was om zo hoog mogelijk in de dressuur te komen, hoger dan de basissport. Die ambitie heb ik nu bijgeschroefd omdat ik ingezien heb dat ik er de tijd, de middelen en misschien ook het talent niet voor heb. Met mijn vorige paard had ik heel veel doelen, die ik een voor een naar onder moest bijstellen omdat het ons als combinatie niet lukte. Ik heb nu een ander paard en daarmee is mijn uiteindelijke doel om misschien wel eens tot de Z te komen. We zijn nu B1, paard heeft ervaring tot L2 maar is "al" 10, dus of het ons gaat lukken weet ik niet. Het is geen bewegingstopper maar hij heeft een hele leuke ingesteldheid, dus voorlopig hou ik mijn doel op die Z, of we het halen zien we dan wel weer...

Mijn 'dichtstbijzijnde' doel is trouwens om in 1 seizoen door de B1 te komeen en B2 startgerechtigd te zijn!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:15

Mijn doel was is ontspannen kunnen rijden op concours en die is behaald. Heel belangrijk vind ik zelf :)

Daarnaast heb ik nog:
*Boven de 190 punten rijden in de dressuur
*Een keer verdienstelijk L1 starten
*Winstpunten rijden in het M springen
*En als het niet teveel gevraagd is nog een keer deelnemen aan de Gelderse kampioenschappen in het M springen.

Wat ook heel gaaf zou zijn is een keer Z springen maar ik weet niet of dat een reeël beeld is, ik ben pas 1 keer M gestart maar dat leek ze prima aan te kunnen :j
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 26-07-11 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:17

Ik had vroeger niet echt een doel geloof ik. Ik was 4 toen ik mijn shetlander kreeg. Ik was 7 toen ik op een manege ging rijden. Een jaar later kreeg ik een new forrest waar ik mee ging lessen. Heb wel eens een wedstrijd gereden maar had er nooit heel erg veel plezier in omdat ik altijd het gevoel had dat er niet naar me gekeken werd omdat we maar gewone mensen waren zonder mooie trailer en zonder dikke auto. Tuurlijk droomde ik om bekend te worden in de ruitersport, maar wie doet / deed dat niet? Ik heb een tijdje paarden en pony's rijklaar gemaakt. En dit ging tot verbazing bijzonder goed. Na een aantal ongelukken ben ik hier mee gestopt toen ik ouder werd kreeg ik in de gaten wat voor risico's het met zich mee brengt. Een aantal pony's gehad..... Tot twee jaar terug gezondheids problemen gehad waardoor ik nooit meer zou mogen / kunnen rijden. Aangezien ik een drukke pony had kon ik dat zeker wel vergeten dus ben opzoek gegaan naar een rustig paard. Heel snel gevonden ze was al op leeftijd maar dat was ook een beetje de bedoeling toevallig is Z2 (hier heb ik niet bewust naar gezocht) en ik moet zeggen het begon erg te kriebelen. heb wat lessen genomen maar vind het toch beter voor dr om gewoon lekker in het bos te rijden. Maar nu heb ik wel als 'doel' als de tijd komt dat ik van dit paardje afscheid moeten nemen (23 jaar) kies ik zeker voor een paard met een rustig karakter maar waar ik dan serieus mee ga rijden op niveau. Maar het is niet een doel waar ik naar toe leef ik hoop natuurlijk nog heel lang te kunnen genieten van mijn lieve merrie!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:25

Mijn doel met mijn pony toen ik hem net kreeg was om Anky achterna te gaan (nogal Penny *D ). Ik wilde in het Z rijden, dat werd later zelfs in het Z een kur op muziek rijden. Het heeft lang geduurd, veel moeite gekost. Maar met soms wat omweggetjes en wat kleine stapjes terug of vooruit, hebben we het doel gehaald. De voldoening toen ik op het laatst van mijn kur de jury moest groeten was groot; ik kwam jankend (van de emoties, he) de ring uit. Mijn vader jankte toen ook nog een potje mee.
Dat ik dit doel heb gehaald heb ik ook voor een groot deel te danken aan mijn ouders. Zij staan voor de volle 100% achter me.

Met mijn paard wil ik steeds beter worden, steeds vooruit blijven gaan. Ik ben dankzij haar rustiger geworden, dit heeft ook weer veel dingen verbeterd. Ik wil nog steeds naar het Z (of lever nog; uit de basisklasses) maar ik weet dat dit voor een groot deel aan mezelf ligt. Als ik in het NU blijf denken gaat ons dit lukken. Mezelf controleren met wat ik doe, niet rijden om te rijden, maar rijden dan na te denken wat deed ik niet goed en dan mezelf te verbeteren.
Ik had de neiging om tijdens mijn proeven te veel vooruit te denken, maar voor mij is dit niet goed, ik moet NU bezig zijn, NU afwerken, NU nadenken, NU (mezelf) corrigeren. Hierdoor gaat het ook een stuk beter en heb ik het plezier in het rijden weer helemaal teruggevonden. Ik moet er steeds maar weer aan blijven denken dat het aan mij ligt of het goed of minder goed gaat. Ik heb een geweldig paard onder m'n kont, aan haar zal het echt niet liggen....

Buiten mijn wedstrijddoelen wil ik van mijn paard kunnen genieten; bosritten maken, moddercrossen, lekker met haar tutten en ooit een keer met haar langs het strand rijden.

Maar boven alles; ik wil elke minuut die ik met mijn paarden doorbreng genieten :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:49

Paddenpad schreef:
Mijn doel vroeger was het Z halen,nu voor de 3de keer Z heb ik mijn doel verhoogd tot het ZZ-L en zou graag eens een leuke kur op muziek willen rijden.

Dat is inderdaad geweldig. Tenminste het ontwerpen en bedenken ervan. Ik ben er heel hard mee bezig namelijk!
Denk alleen dat het uiteindelijke rijden minder leuk zal zijn, dan het ontwerpen en uitproberen nu, maar dat gaan we meemaken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:51

Mallootje schreef:
Mijn eerste doel was om zo hoog mogelijk in de dressuur te komen, hoger dan de basissport. Die ambitie heb ik nu bijgeschroefd omdat ik ingezien heb dat ik er de tijd, de middelen en misschien ook het talent niet voor heb. Met mijn vorige paard had ik heel veel doelen, die ik een voor een naar onder moest bijstellen omdat het ons als combinatie niet lukte. Ik heb nu een ander paard en daarmee is mijn uiteindelijke doel om misschien wel eens tot de Z te komen. We zijn nu B1, paard heeft ervaring tot L2 maar is "al" 10, dus of het ons gaat lukken weet ik niet. Het is geen bewegingstopper maar hij heeft een hele leuke ingesteldheid, dus voorlopig hou ik mijn doel op die Z, of we het halen zien we dan wel weer...

Mijn 'dichtstbijzijnde' doel is trouwens om in 1 seizoen door de B1 te komeen en B2 startgerechtigd te zijn!

Oke heel dom van me misschien, maar wat is het verschil tussen B1 en B2?
Er is maar 1 B naar mijn idee????
Ben ik nu echt heel dom of gaat er de afgelopen 17 jaar al van alles aan me voorbij?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:06

Hehe Tendance, geen paniek! Ik rijd in Belgie, en daar heb je een B1 en een B2 zoals je een L1 en een L2 hebt :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:08

Oh oke gelukkig, ben ik toch nog niet heel dom.
Hoe gaat dat in zijn werk dan? Met hoeveel punten moet je over?
En hoeveel onderdelen hebben jullie in een proef?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:13

Wij hebben om te beginnen 2 soorten 'verengigingen' waar je bij kan rijden. Jullie hebben KNHS, wij hebben LRV of VLP.
Ik rij bij LRV, en dan mag je over bij 15 punten, en moet je over bij 25 punten. In de 2de klasse (B2 dus) mag je over bij 40 punten en moet je over bij 50 punten. Je punten lopen door, doorheen de klasses.. Dus als ik nu bij 20 punten overga, moet ik nog 20 punten verzamelen in B2 om weer over te gaan.
Je krijgt punten naargelang je plaatsing in het klassement. De eerste krijgt 10 punten, de 2de 7, de 3de 5, de 4de 4, de 5de 3, de 6de 2 en de 7de 1. Als je met minder dan 23 combinaties in je ring was, zijn er minder mensen die punten krijgen. Zo waren we afgelopen week met 17 of 18, en kregen enkel de eerste 5 winstpunten.
Kan je nog volgen? :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:14

En aantal onderdelen verschillen per proef, in de B1 staat het op 270 en alles telt evenveel door. Ik denk dat er 22 onderdelen zijn en dan nog een paar algemene dingen zoals houding, verzorging, impuls,..

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:21

Mijn doel was...
Normaal kunnen rijden op me paard, het was al die tijd alleen maar crossen en weigeren.

Ons doel nu is...
Op wedstrijden gaan en mooie punten behalen en heel veel plezier hebben. :)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:24

Mijn all-time goal was 'goed leren rijden'. Ik heb het paard erop uitgezocht en heb toen (midden 2007, paard was toen 4,5 en knalgroen) expliciet aan mijn trainer gevraagd: zal ik het van dit paard kunnen leren.

Toen ik een half jaar later een startkaart aanvroeg, was het doel: een winstpunt van dichtbij zien ;-). dat doel was op de eerste wedstrijd bereikt. Vervolgens het doel bijgesteld naar hogere klassen, fijnere proeven, maar altijd als ultiem doel: echt leren rijden.
Toen ik halverwege dat jaar zwanger werd, werd het doel: de M2 uit voordat ik niet meer in mijn jasje pas. Check. Vervolgens heb ik ergens tussen het Z1 en Z2 moeten concluderen dat ik fysiek te weinig aanleg heb om mijn doel echt te bereiken, anders dan het paard. Het paard staat dus nu bij een professional in training en loopt heel verdienstelijk in de Lichte Tour. Mijn nieuwe doel: haar regelmatig zien, lekker met haar knuffelen en tutten en genieten van haar verrichtingen met iemand die het paard nog iets kan bijbrengen. Heerlijk!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:24

Mallootje schreef:
Wij hebben om te beginnen 2 soorten 'verengigingen' waar je bij kan rijden. Jullie hebben KNHS, wij hebben LRV of VLP.
Ik rij bij LRV, en dan mag je over bij 15 punten, en moet je over bij 25 punten. In de 2de klasse (B2 dus) mag je over bij 40 punten en moet je over bij 50 punten. Je punten lopen door, doorheen de klasses.. Dus als ik nu bij 20 punten overga, moet ik nog 20 punten verzamelen in B2 om weer over te gaan.
Je krijgt punten naargelang je plaatsing in het klassement. De eerste krijgt 10 punten, de 2de 7, de 3de 5, de 4de 4, de 5de 3, de 6de 2 en de 7de 1. Als je met minder dan 23 combinaties in je ring was, zijn er minder mensen die punten krijgen. Zo waren we afgelopen week met 17 of 18, en kregen enkel de eerste 5 winstpunten.
Kan je nog volgen? :D

Ja ik snap hem. Heel anders dan bij ons dus, maar als je een beetje een goed paard of geluk hebt, dan moet je dus al heel snel over!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:27

FloortjeM schreef:
Mijn all-time goal was 'goed leren rijden'. Ik heb het paard erop uitgezocht en heb toen (midden 2007, paard was toen 4,5 en knalgroen) expliciet aan mijn trainer gevraagd: zal ik het van dit paard kunnen leren.

Toen ik een half jaar later een startkaart aanvroeg, was het doel: een winstpunt van dichtbij zien ;-). dat doel was op de eerste wedstrijd bereikt. Vervolgens het doel bijgesteld naar hogere klassen, fijnere proeven, maar altijd als ultiem doel: echt leren rijden.
Toen ik halverwege dat jaar zwanger werd, werd het doel: de M2 uit voordat ik niet meer in mijn jasje pas. Check. Vervolgens heb ik ergens tussen het Z1 en Z2 moeten concluderen dat ik fysiek te weinig aanleg heb om mijn doel echt te bereiken, anders dan het paard. Het paard staat dus nu bij een professional in training en loopt heel verdienstelijk in de Lichte Tour. Mijn nieuwe doel: haar regelmatig zien, lekker met haar knuffelen en tutten en genieten van haar verrichtingen met iemand die het paard nog iets kan bijbrengen. Heerlijk!

Knap, dat jij dat kunt! Ik zou dat echt niet kunnen! Ik wil zelf rijden en heb een paard niet om er een ander op te zetten. Mijn Z1 paard werd wel in het B door iemand anders gestart, maar daar reed en rijd ik dan zelf ook nog op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:36

Ik ben met mijn pony allround bezig en heb dus verschillende doelen, ik heb begin dit jaar de doelen gesteld dit ik dit jaar (dus voor januari 2012) wil halen

-Opleiden tot L2 dressuur niveau (= 10m wijken, achterwaarts en middendraf moet beter bevestigd, andere oefeningen en voldoende verzameling/contstante nageeflijkheid hierin lukken)
-Tuigmak maken en leren bakslepen (=onderweg, vorige week voor het eerst de sleep er achter gehad, nu nog bevestigen)
-Alleen een buitenrit kunnen maken (=gehaald, gaat rustig en ontspannen, braaf wachten met weg oversteken etc)
-Parcoursje van 50 cm springen (gebrek aan hindernismateriaal dus gaat mogelijk niet lukken)
-Les volgen in werken aan de hand (moet ik nog regelen)