Springmateriaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoSnuf

Re: Springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:37

Ik vind het ook allemaal een beetje dubbel. Ik begrijp TS heel goed hoor! Ik erger me ook vaak aan sommige dingen die je steeds weer opnieuw ziet gebeuren. Je gaat je alleen maar meer ergeren. Maar ben ik wel van mening..... een latje... of een picknick bankje in de cross.... Wat betreft veiligheid zie ik daar niet zoveel verschil tussen. En de kratjes zijn inderdaad beter als de trapjes.

Ook ben ik van mening niet iedereen die een paard koopt moet springmateriaal kunnen betalen! Ik heb geleerd als ik iets wil moet ik ervoor sparen. Maar nogmaal ik vind het ook onverandwoord! En daarvoor moeten ook de ouders aan gekeken worden.

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:14

Gerda20 schreef:
Maar ben ik wel van mening..... een latje... of een picknick bankje in de cross.... Wat betreft veiligheid zie ik daar niet zoveel verschil tussen.

Maar het verschil hierin is, is dat de mensen die een cross starten toch wel een heleboel meer ervaring hebben dan de meeste mensen (vaak jongere ruiters) die simpele stoelen met takken gebruiken als hindernissen. Mensen die een cross starten weten vaak veel beter wat ze aan het doen zijn en dat vind ik een groot verschil, dan is zulk materiaal uit een cross al een stuk veiliger :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:31

Helemaal met de TS eens! Soms kijk je naar fototopics en dan zie je weer iemand met zijn/haar pony over een paar takken heen jumpen. Vreselijk. Of dingen die ze als staanders gebruiken waarbij de balk dus never niet op de grond kan vallen als deze aangetikt wordt. Wat ga je doen als je paard er dan in blijft hangen en je over de kop slaat of iets dergelijke? Zo duur zal het ook wel niet zijn bij de Gamma om een beetje fatsoenlijk materiaal aan te schaffen en veilige staanders met veilige balken te creëeren. Je kan ze nog zelf designen ook. Nou, is dat niet beter dan een stoel met takken? En zo moeilijk is het niet om een hindernis te maken! Zeer onverantwoordelijk.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:58

Zelfgemaakt materiaal hoeft niet perse slecht te zijn. Hier is een balkje van zolder gehaald, netjes gescheurd en geverfd... en die word op pionnen gelegd waar ze heel snel (en vaak nog voor je hebt gesprongen :') ) vanaf kunnen vallen.

Laatst heb ik bij de dichtbij zijnde paardenwinkel eens gekeken naar de prijzen van echt materiaal en die prijzen vielen mij reuze mee, dus wanneer er weer genoeg gegroeid is aan m'n geldboom( :D ) stap ik waarschijnlijk over.

Topic's met echt onverantwoord spring-materiaal... tja ik word er ook niet happy van...
Zo veel kost een simpel balkje toch niet? En anders bestaat er ook nog zo iets als sparen. :)*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:07

Bij ons heb je al een complete hindernis voor maar €65,-.
Heb je 2 houten staanders, 4 lepels en 2 balken van 2.35m lang en 6cm dik,ze zijn licht gewicht,sterk en speciaal voor kinderen zeer geschikt.En vooral:ze zijn Veilig!
Dus boven de €100,- uitgeven voor een hindernisje is niet nodig,vanaf €40,- heb je er al eentje [is met 1 balk].
Maar ik snap kinderen wel hoor dat ze zelf iets maken,heel veel kinderen beginnen daarmee.
Ikzelf ben er ooit ook mee begonnen. :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:56

Vroeger toen ik een jaar of 15 was dacht ik ook niet zo na over de veiligheid. Ik had een paard dat alles sprong en ik legde een balkje op banden, stoelen of bloemenveilingkratten. Het ergste is dat ik een balk op twee pallets legde die ik rechtop zette. Nu zou ik daar niet eens over nadenken!! Ben inmiddels 30 en een heel stuk wijzer, voorzichtiger en wat banger geworden. Je ziet veel eerder de gevaren van het paardrijden in, merk ik nu ik wat ouder word. Vroeger durfde ik alles, maar nu ben ik al heel trots op mezelf als ik met mijn paard over een verantwoord hindernisje van 50cm ben gesprongen, want ik ben op één of andere manier bang voor staanders.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:29

gek genoeg wist ik meteen, zonder het onderwerp te openen, dat het zou gaan over "onverantwoordelijk" springmateriaal...

Vind het zelf ook niet al te verantwoordelijk om te springen over bijv. een hek. Je paard zou maar een been breken, zeg!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:33

Zo ken ik iemand die springt over een parkbankje! die in het bos staat. En over de bomen van afgesloten paden.Word er gezegd:ach die bomen liggen laag.Maar snappen niet dat een paard zelfs over een lage balk kan struikelen als die vast ligt. Zo vind ik Millitairy ook zo gevaarlijk.
Ik zal nooit met me paard over een balk of boom springen die vast ligt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:44

dan moet je ook niet door het bos galoperen, want er kan een gat in het pad zitten, waarin het paard z'n been kan breken. In de wei zetten is ook gevaarlijk, want hij kan zich beschadigen of in de draad verstrikt raken. Een houten omheining is ook gevaarlijk.
Overal kun je gevaar in zien!

Zoals ik al eerder zei, kan een paard zich net zo goed of misschien wel erger beschadigen aan 'echte' hindernissen. 'echte' hindernis-hekken zijn namelijk ook gespijkerd of geschroeft, een paard kan zich beschadigen aan de ijzeren of plastikke lepels, een paard kan op de balk springen waardoor hij breekt en zich beschadigen aan de splinters, om over de levensgevaarlijke te lage staanders uit het profiel van TS maar niet te spreken.

Kortom, je kunt zoveel gevaar zoeken als je wilt, maar als je je paard nooit wilt beschadigen, dan moet je hem in een met kussens bekleden stal zetten!
Laat de anderen gewoon plezier maken met hun pony's, want kratjes, latjes een pallets zijn echt niet veel gevaarlijker dan het echte materiaal!

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:10

als ik ga springen doe ik het of bij de ponyclub ,, daar staat een heel veld met allemaal goed en normaal springmatriaal& anders ga ik bij ons thuis springen en daar hebben we ook gewoon staanders en normale baken ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:19

Hier hebben we 2 staanders en 8 balkenj. Voor de rest gebruik ik kistjes van de bollen of wortel kistjes wat ik opzich vrij veilig vind. Natuurlijk als het paard ineens boven op het kistje springt is dat niet zo fijn, maar voor het zelfde geld als het paard tegen de staander opspringen en er boven opvalt, doe de voet van de staander ook vrij zeer.
Verder gebruiken we ook weleens hooibalen etc. en spring ik eigenlijk vooral bij de vereniging waar we gewoon voldoende springmateriaal hebben.

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:23

als je gwn naar de houtzagerij gaat, hebben ze er altijd nog wel ronde palen liggen.
dan schuur je ze en doe je er een likje verf over dan heb je je springbalken als je nog niet aan échte wil.
en de standaard die moet je dan wel kopen.

ik heb het ook zo eerst gedaan, nu ik verder ben heb ik een profesionele zet aangeschaft.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 18:34

schoentje schreef:
dan moet je ook niet door het bos galoperen, want er kan een gat in het pad zitten, waarin het paard z'n been kan breken. In de wei zetten is ook gevaarlijk, want hij kan zich beschadigen of in de draad verstrikt raken. Een houten omheining is ook gevaarlijk.

Zoals ik al eerder zei, kan een paard zich net zo goed of misschien wel erger beschadigen aan 'echte' hindernissen. 'echte' hindernis-hekken zijn namelijk ook gespijkerd of geschroeft, een paard kan zich beschadigen aan de ijzeren of plastikke lepels, een paard kan op de balk springen waardoor hij breekt en zich beschadigen aan de splinters, om over de levensgevaarlijke te lage staanders uit het profiel van TS maar niet te spreken.

Kortom, je kunt zoveel gevaar zoeken als je wilt, maar als je je paard nooit wilt beschadigen, dan moet je hem in een met kussens bekleden stal zetten!
Laat de anderen gewoon plezier maken met hun pony's, want kratjes, latjes een pallets zijn echt niet veel gevaarlijker dan het echte materiaal!

Heel jammer misschien, maar deze staanders zijn toch echt vrij hoog.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:17

Ik zie ook weleens dingen langskomen die ik niet zou doen, ik spring met gewoon springmateriaal, maar ook weleens in uitjes met voertonnen met balken erop.

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:20

Ik vind het ook dom,,

Het hoeft ook niet perfect te zijn,,

Maar wij hebben ook gewoon de balken besteld en geschilidert en de palen zelf gemaakt,,

maar dat geeft niks want het gaat best en het is veilig!!

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:29

0152141488 schreef:
Ik ben het met je eens

En ik was zo'n meisjes....
Ik sprong met me haf over alles heen..... (echt dom)
We leven, maar nu besef ik dat ik ook gewoon me nek kon breken enz... bla bla.
maar nu hebben echt matriaal. balken en standaards.
Maar nu spring ik niet meer over dingen heen alleen echt hindernissen

Ik was idd ook zo'n meisje.
Maar ben gelukkig veranderd en heb nu ook goed springmateriaal

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:56

Mensen hebben geen cent over voor goed materiaal.
Ik heb 2 gegalvaniseerde staanders te koop, incl. 4 lepels, met sleutelgatprofiel. Nieuwprijs 130 euro, en niemand die er 60 euro voor overheeft. En dat vind ik een hele redelijke prijs voor goed en veilig materiaal.
Kennelijk ben ik dus de enige die geinvesteerd heeft in veilig springmateriaal. Maar omdat ik af en toe nog spring wil ik niet meteen alles verkopen. Mogelijk dat ik nog 2 staanders verkoop, deze zijn dan zonder sleutelgat.
En voor 60 euro kun je niet zelf 2 staanders maken en schilderen (een pot verf is ook 18 euro, dan komt er nog grondverf bij, lepels kosten 5-6 euro per stuk en een balk ongeschilderd ook zo'n 10 euro).

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:00

Germie idd,mensen willen wel springen maar het moet wel mooi en het liefst wedstrijd waardig zijn voor een paar cent..
Ikzelf heb nu kunstof balken met houten binnenpaal en kunstof staanders met ijzer erin (beetje krom omschreven..) en heb er veel plezier van maar ook vooral veilig! De lepels laten de balken op tijd los en mocht het paard in de hindernis springen dan zakken de lepels mee.

(zit al een tijdje na te denken om meer materiaal te kopen en dat dan te verhuren maar geen idee of er een goeie markt voor is.)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:18

Verhuren? Ik zou er nooit aan beginnen. Behalve voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, heeft men ook geen fatsoen als er wat stukgaat. Mijn materiaal is helaas toegetakeld door mensen die het ongevraagd of soms gevraagd gebruikt hebben. Maar iets vergoeden bij sneuvelen? Nee, dan hebben ze het opeens niet gedaan.
Ik heb een heel parcours gekocht ooit: 24 staanders, hekken, lepels, balken, planken, enz. En ja, het kost wat (2000 euro), maar ik kon nu gewoon alles thuis doen. Elke keer op oefenparcours en 8-10 euro voor een parcoursje betalen tikt ook aardig aan. Er zijn vaak mensen die graag komen oefenen en ik heb op een pensionstal gestaan waar iemand van buitenaf meende dat hij er wel even zonder overleg mee les kon geven. Dit heeft geresulteerd in een les afbreken door mij: Ik leen toch ook geen auto zonder overleg om rijles in te gaan geven? Je gaat niet joyriden met mijn materiaal. Maar toen was ik een arrogant rotwijf en weet ik veel wat. Maar ik heb voet bij stuk gehouden, het is MIJN materiaal. Maar sindsdien leen ik dus niets meer uit en mag het alleen een keer gebruikt worden als ik er zelf bijben. En dus is het ook alleen mijn paard wat er nog overheen gaat. Liever wegrotten dan laten gebruiken door een ander. IK heb het betaald, IK heb er voor gespaard en IK ben er altijd zuinig op (niets op de grond, enz). Dat laat ik dus echt niet meer door een ander verknoeien.
Aantal balken (7 stuks in de loop der jaren) zijn gesneuveld waarvan geen enkele door mezelf, maar ik heb NOOIT 1 balk vergoed gekregen. Dus uitlenen of verhuren, begin er niet aan. Laat men zelf maar flink dokken voor goed en veilig materiaal.
Ik spring geen wedstrijden meer. Dus ruim ik nu een gedeelte op qua staanders.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:58

Gerda20 schreef:
Ik vind het ook allemaal een beetje dubbel. Ik begrijp TS heel goed hoor! Ik erger me ook vaak aan sommige dingen die je steeds weer opnieuw ziet gebeuren. Je gaat je alleen maar meer ergeren. Maar ben ik wel van mening..... een latje... of een picknick bankje in de cross.... Wat betreft veiligheid zie ik daar niet zoveel verschil tussen. En de kratjes zijn inderdaad beter als de trapjes.

Ook ben ik van mening niet iedereen die een paard koopt moet springmateriaal kunnen betalen! Ik heb geleerd als ik iets wil moet ik ervoor sparen. Maar nogmaal ik vind het ook onverandwoord! En daarvoor moeten ook de ouders aan gekeken worden.

leuk topic.. ik heb gewoon materiaal en een aantal kleine(re) crosshindernisjes :)
dusja, ik heb een picknicktafeltje staan in mijn parcours, die parkeer ik net zo makkelijk in lijntjes op 1 of 2 galopsprongen als gewoon 'los'..

daarnaast: hout splintert ÁLTIJD! alleen houtkeuze kan ervoor zorgen dat het splinteren minimaal is, ik geef de voorkeur aan iets zachtere houtsoorten (vuren is bijv heel geschikt, maar heeft doordat het relatief zacht hout is een kortere levensduur..)

ik denk dat de ongelukken niet alleen in het hoekje van 'ongeschikt' materiaal zitten, maar juist in de zogenaamde onkunde :) Zelfs de grote ruiters hebben les moeten nemen om het te leren, daar begint imo de basis ook :)*

las overigens ook iets over hindernissen met 1 balk, tsja.. de prijs is dan leuk en laag maar dat vind ik dan weer onverantwoord bouwen (even aangenomen dat je die ook wel eens op een staander wil leggen en wat hoger dan grondhoogte wil springen, dus heb je een grondbalk en 'vulling' nodig.. _O- )

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:46

moelly schreef:
schoentje schreef:

Heel jammer misschien, maar deze staanders zijn toch echt vrij hoog.

de foto is nu uit je profiel, misschien kun je hem nog eens plaatsen, zodat ik aan kan geven wat ik bedoel.
Wat ik me er nog van herinner is dat ze ongeveer 1.30m a 1.40m hoog waren, met een ijzeren holle bovenkant. Jij sprong daar een steil waarvan de balk ongeveer 30cm onder de bovenkant lag. Je paard springt dan met zijn buik hoger dan de bovenkant van de staander, als hij dan opzij zou springen dan kan ie zich daaraan opspiezen. Dit is vroeger vaak genoeg gebeurd en daarom hebben ze op concours ook de regel dat staanders minimaal 1.60m hoog moeten zijn met een stompe dichte bovenkant. Zou je er dus een rubber dop of houten blok in het gat doen, dan maakt het dat al een stuk veiliger.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 16:01

Ja, ik snap wat je bedoeld :)
Ik zal hem eens opzoeken, heb namelijk laatst een heel nieuw profiel aan gemaakt :P
als ik hem heb, stuur ik je PB

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:13

Iedereen heeft daar eigen ideeen over, ik spring wel altijd met veilig springmateriaal.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:55

:j Ik zelf had eerst ook geen goed spring materiaal en dan heb ik het over de staanders, hiervoor gebruikte ik van die blauwe kratten, vind ik al stukke veiliger als bv een stoel. Wel heb ik mijn vader naar de praxis gestuurt op ormale balken te halen omdat ik dat wel echt een must vond.. toen we 4 staanders aangeboden krege voor een goed prijs ook met openarmen ontvangen!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:37

ben nogsteeds aan het zoeken .. :')