tips voor hals los te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: tips voor hals los te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:27

ja ikke.het is alleen geen massage om de spieren los te maken maar bewegingen die ervoor zorgen dat het paard zich beter bewust wordt van zijn lijf of eeb gedeelte daarvan. Ik heb er goede dingen van gezien en gebruik het regelmatig. Pb maar voor meer info

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:07

Je zou de loswerk oefeningen kunnen doen die ook bij jonge paarden gedaan worden en bij oudere paarden in het begin als je aan het werk gaat.
Ik denk dan aan wending om de voorhand (let op NIET om de achterhand). TEvens wijken en haar dan in eerste instantie met hoofdje recht houden (nog geen stelling vragen want ze is scheef). Ook wijken met 45 graden langs de lange hoefslag. Of wijken in een volte. Ik zou deze oefeningen veel doen en dan zeer alert zijn dat als je reactie krijgt dat je paard gaat kauwen op het bit dat je geeft (dus niet nemen). Dan ga je op de juiste manier je ophouding geven (zit, benen en gevende hand). Laat je paard maar met de neus naar buiten komen zodat hij weer wat ziet. Als je wending om de voorhand gaat doen en wijken 45 graden op de hoefslag (inzetten met beetje stelling rechtsom naar links, linksom naar rechts) dan zul je merken dat je paard los gaat laten in eerste instantie in de kaak (door te kauwen op het bit dan op het juiste moment ophouding maken en nageven, met hoofdje eruit). Andere oefening is überschenkeln dus wijken naar links of rechts zonder dat het paard vooruit gaat. Je trekt bijvoorbeeld een lijn bij x in je hoofd dan ga je naar links en hoofdje gaat niet voorbij die lijn. Op een gegeven ogenblik zul je merken dat je paard je hand gaat op zoeken vanuit het kauwen. Zorg dat hij dan niet diep komt maar met hoofd voor of op de loodlijn blijft (dus als paard diep gaat wat benen geven). De oren moeten als het ware tijdens het rijden naar je toe gaan komen, doordat hoofd hoger gedragen wordt. Tevens ook alert zijn op je tempo. Ik zou voorlopig alleen maar stappen. Laat je paard zijn eigen tempo zoeken, vertrouw hem want dan kun je met de juiste ophouding ervoor zorgen dat rug gebruik juist is omdat paard meer in evenwicht gaat lopen.Wellicht heb je daarvoor begeleiding nodig want het schrijft zo gemakkelijk maar dat is het niet. De oefeningen luisteren nauw.
Ik denk namelijk dat je paard behoorlijk scheef is geworden en met teveel druk is gereden waardoor hij op de voorhand is tijdens het rijden en je voortdurend loopt te corrigeren. Dat is juist wat je niet wilt.
Als je fijne aanleuning hebt in stap (ben je misschien wel paar weken verder), dan rustig uitbouwen naar draf. Rustige draf (dus niet te hoog tempo) en ga maar lekker diep zitten en doorzitten. Dan kun je al die wijk oefeningen erbij pakken en uitbreiden. Bijvoorbeeld van B of E naar G en dan in een volte weer terug naar de hoefslag wijken (contra wijken).
Tussendoor hals laten strekken door je hand te laten volgen (bit uit je hand laten kauwen) dus paard blijft "durchgenick" dan weet je of je paard los aan het laten is.
Let op scheefheid en stijfheid ontstaat niet van vandaag op morgen. Iets dat opgebouwd wordt heeft ook tijd nodig om weer goed te worden. Mijn paard heeft er drie maanden over gedaan met behulp van een klassieke instructeur. Ik heb drie maanden alleen maar gestapt en loswerkende oefeningen gedaan zoals hierboven beschreven. Nu een half jaar later is paardrijden een fluitje van een cent geworden en erg leuk want ik heb een knabbelend mondje, een fijne rug onder mijn kont, vrolijk en ijverig paard en paard krijgt steeds meer impuls en schwung. TEvens ben ik nu aan het rijden in plaats van mijn paard te sturen zoals jij beschreven hebt. Mijn paard gaat al een tijdje door de baan. Ruiter in balans paard in evenwicht. Succes met de aanwijzingen. Komt helemaal goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:48

Ook wijken met 45 graden langs de lange hoefslag.
Zou daar wel een opbouw in maken dus eerst tevreden zijn met een halve hoefslag en dan als het paard leniger wordt wat meer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:33

lailapri schreef:
Ook wijken met 45 graden langs de lange hoefslag.
Zou daar wel een opbouw in maken dus eerst tevreden zijn met een halve hoefslag en dan als het paard leniger wordt wat meer.

Uiteraard, maar dat geldt voor alle oefeningen, ook het überschenkeln, contra wijken enz. Eerst tevreden zijn met paar stapjes, halve hoefslag is wellicht nog teveel. Dat hangt van het paard af.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 14:45

Ik heb geprobeerd om de speekselklieren te masseren (tip via pb) en het hielp!
Moet het alleen nog een aantal keer herhalen, want gisteren merkte ik alweer dat ze meer vast zat.
Dinsdag reed ze wel aan de teugel, in een bak vol modder :Y) ik weet nog niet of dat DE oplossing is, maar het werkte wel. Nog 1 vraag, weet iemand een leuk boek over de anatomie van het paard? Ik wil nl. me daarin gaan verdiepen
Groetjes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:52

ik bedoelde het anders, weer eens te snel getyped.

Ik bedoelde tevreden zijn met d achter hand net buitn het spoor van de voorhand.