, maar het gaat zo snel dat ik niet echt doorhad wat er nou precies gebeurde, laat staan dat ik kan draaien ofzo
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tigra_ schreef:Tja meestal gaat het zo snel dat je weinig bedenk tijd hebt om iets te doen. De laatste keer dat ik viel was geen pretje ik zag de bakrand en dacht daar moet ik niet zijn toen viel ik er in de hoek af tegen een ijzeren hek niet echt een pretje. Ik kon op dat moment geen kant meer op.
1 tip heb ik wel als het gaat gelijk terug opstappen. Als je dat niet kunt/wilt krijg je sneller angst om terug op te stappen. Als je direct terug op gaat sluit je het goed af en stelt het vallen in je hoofd niet zo veel voor. De laaste keer toen ik viel is nu 3 maanden geleden en ik heb iets van 5 weken niet gereden en was heel erg gespannen om terug op te stappen terwijl ik er direct na het vallen best om kon lachen en als het kon was ik er direct terug op gegaan. Angst heb ik nooit gehad omdat ik er altijd terug op gestapt ben. Nu was de laatste keer ook gelijk de ergste val die ik heb gehad want ik kon niet meer zelf opstaan en lopen.

Chaos schreef:Ik vind het maar lastig.
De een zegt hier armen uitsteken en je val breken.
Een ander zegt gevaarlijk ivm. breuken pols/sleutelbeen (lijkt me logisch).
Je zo plat mogelijk laten vallen.
Nou, zo ben ik een ambulance afgevoerd.
Doorrollen, toen zat ik op de EHBO want ik zat klem in het hek.

kimmetje26 schreef:Les 1
Nooit en dan ook echt nooit je handen uitsteken als je valt. Zo breek je juist je sleutelbeen.
Les 2
pProbeer altijd richting je zij te draaien en de grond het liefst met een groter oppervlak te raken zodat de klap snel uit je lichaam is en in de grond trekt. Probeer idd ook door te rollen
Door een paar lessen judo te volgen leer je basisbeginselen van valbreken.
Uiteindelijk (als je lang aan jud doet) wordt het automatisme en denk je er niet meer over na maar gaat het vanzelf
Mindim schreef:Je kan ook op je schouder vallen en dan is het ook knak met het sleutelbeen. Ik heb nooit tijd om over mijn val na te denken, meestal lig ik al eer ik wat in de gaten heb. Het moet een autamatiek zijn, als je moet na deken hoe je moet vallen is het al te laat, dus veel oefenen
lecreuset schreef:ginouque schreef:Precies je kunt nog een cursus volgen maar als t gebeurd gaat het meestal erg snel!
Zo viel ik in januari er ook af en ja echt heeel plat (wel tegen de bakrand) en had alsnog 10 gebroken ribben, een klaplong en een gescheurde long
ENG!!!

Mindim schreef:kimmetje26 schreef:Les 1
Nooit en dan ook echt nooit je handen uitsteken als je valt. Zo breek je juist je sleutelbeen.
Les 2
pProbeer altijd richting je zij te draaien en de grond het liefst met een groter oppervlak te raken zodat de klap snel uit je lichaam is en in de grond trekt. Probeer idd ook door te rollen
Door een paar lessen judo te volgen leer je basisbeginselen van valbreken.
Uiteindelijk (als je lang aan jud doet) wordt het automatisme en denk je er niet meer over na maar gaat het vanzelf
Je kan ook op je schouder vallen en dan is het ook knak met het sleutelbeen. Ik heb nooit tijd om over mijn val na te denken, meestal lig ik al eer ik wat in de gaten heb. Het moet een autamatiek zijn, als je moet na deken hoe je moet vallen is het al te laat, dus veel oefenen

Bij kneuzinkjes kan het wel, word je over het algemeen niet slechter van, al is het wel een beetje gevoelig, voornamelijk gekneusde ribben zijn niet echt een aanrader als je na die tijd nog moet gaan springen, en ook een overlopen scheenbeen is vrij pijnlijk als je nog een half uur springles te goed hebt.
Vallen voorkomen is moeilijk, botbreuken voorkomen ook, maar een judoles is nooit verkeerd. Anda123 schreef:Ik denk dat het belangrijker is eens na te gaan WAARDOOR jij van je pony valt. Zoals ik het lees gebeurde dat bij het opstappen en met een bodyprotector lijkt me dat ook niet zo makkelijk. Via de bakrand opstappen is niet slim. Wellicht kan je eens kijken of je ergens een (laag) sterk krukje kan kopen. Hiermee wordt het opstappen makkelijker. Laat ook iemand je pony vasthouden, totdat je goed in het zadel zit.
Vallen hoort er nu eenmaal een beetje bij, dat is jammergenoeg een onderdeel van leren paardrijden. Maar je weer nooit van te voren hoe je "gelanceerd" gaat worden en met rustig opstappen kan je al veel voorkomen.
Het is net hoe (on)gelukkig je terecht komt. Daar heb je geen invloed op. De een valt één keer en breekt vanalles en de ander valt 20 keer en breekt nooit wat.
Als je valt kan je inderdaad het beste proberen door te rollen. Blijf ook altijd even liggen/zitten na een val. Mocht er iets niet goed zijn, of gebroken, of je gaat je misselijk voelen, dan merk je dat binnen een paar minuten. Dus sta niet te snel op.
Veel plezier verder met je pony !
Chaos schreef:Ik vind het maar lastig.
De een zegt hier armen uitsteken en je val breken.
Een ander zegt gevaarlijk ivm. breuken pols/sleutelbeen (lijkt me logisch).
Je zo plat mogelijk laten vallen.
Nou, zo ben ik een ambulance afgevoerd.
Doorrollen, toen zat ik op de EHBO want ik zat klem in het hek.
) door de bak heen om vervolgens plots om te keren en weer weg te rennen. Gelukkig hadden we haar snel te pakken toen ik er de tweede keer afgevallen ben.(als dat tenminste niet in het bericht stond) Dus als ze wel mijn kant uit was gerend en dan over mij heen..... Maar dat ik erafgevallen ben is mijn eigen schuld, ik stijg niet door. Voor de rest is Bullit de allerliefste pony