Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:59

Maar jij zei al zelf dat die nog niet helemaal verkeersgemak is.

Is het niet handiger om een tijdje met een ander buiten te stappen draven en eventueel een galopje doen zodat die ook meer betrouwbaar raakt buiten de stal?

Wanneer je alleen gaat eventueel aan de hand stappen en naar plekken gaan waar die dus voluit de galop ervan door wilt gaan.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:01

Kinderen die er naast gaan fietsen en gaan gillen....tuurlijk schrikt hij daar van.Dat is niet zo raar.
En een vrachtwagen die PSHHHHT doet , schrik ik ook van.
Aangezien je een stuur hebt zou ik van de weg àf sturen....de berm in of zo :D

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:01

voor ik op buitenrit ga, rijd ik meestal eerst een half uurtje in de bak.

Het gras waar hij op staat lijkt me niet erg rijk.. Is wat langer en stengelig.
Ik moet ook zeggen dat hij nooit echt een bom energie is. Hij is wel ruim in zijn gangen, (Erg ruim als je ponypassen gewend bent, haha) maar hij is niet overdreven vlug. Hij is gemakkelijk terug te nemen.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:02

bitloos?
Als je Bitloos met hem buiten gaat rijden is er een oefening aan te leren (one rein stop) waarbij je in dit soort situaties meer in te brengen hebt dan met een bit: ik geloof er heilig in!
Deze oefening is MET een BIT een martelwerktuig en mag dus nooit, maar bitloos heb je ineens een hupmiddel in handen: ik ging niet naar méér, maar naar mínder.
Wat er is gebeurd bij die aktie van die kinderen: SCHRIK en jij hebt dat (ongewild) bevestigd door met een ijzeren stang in zijn mond een halt te gaan toeroepen: AUW, zeer, Schrik, alles hoort dan ineens bij elkaar.
bitloos!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:04

macholover9 schreef:
Okee. Dus een pessoa ben je niet van te spreken..

Ik kan deze vanmiddag tweedehands overnemen. (Zij heeft hem voor hetzelfde probleem bij een ander paardje gebruikt). Mocht dit wel werken kan ik alsnog een bit met kinketting nemen.

Overigens heb ik wel los een kinkettinkje liggen. Deze er maar aandoen? (Van mijn hackamore van ponylief).

Niet echt dan zit er niet een begrenzing om omdat die zo doorkantelt (snap je wat ik bedoel?) daarom vond ik de Pelham de beste keuze omdat het normaal een "gewoon" bit is. Alleen met die onderste teugel dan kun je er echt even wat bijpakken wat er echt wel inhakt. Ik gebruik dit bit dus verder ook nooit en heb de onderste teugel los hangen of zelfs in een knoop langs haar hals. En alleen in situaties waarin de de controle kwijtraak en de veiligheid van mezelf en mijn omgeving op het spel staat. Het laatste wat je wilt is ongelukken. Misschien kun je het met een kinketting proberen. Laat je paard wel echt even wennen aan het idee, dus even in de bak rijden en pak die stang er even bij als je ernaast staat en dat hij de druk van de ketting voelt anders kun je paniek reacties verwachten als je het bit erbij pakt in een paniek situatie!

coulash

Re: Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:05

ja, je wil ook INHAKKEN op je paard..... jemig!

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:05

Bitloos lijkt me nou ook niet echt de oplossing.. Wil zijn neusrug liever niet breken ;)

Ik rijd met mijn merrie bitloos, (Inmiddels heeft zij een sidepull in plaats van de hack, deze hangt te verstoffen, veeel te scherp voor haar := ). Maar dit alleen op heeeel goed vertrouwen!

Bitloos zou ik met hem in de bak wel kunnen. Maar buiten op rit ga ik dat niet proberen. Mocht hij gaan, en ik moet hem op harde manier stil zien te krijgen. Dan lijkt me dat niet bevordelijk voor zijn koppie :=

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:08

Laat even duidelijk zijn, dat ik hem niet afslachten wil. Dus opmerkingen over inhakken mogen achterwege blijven :')

Mijn vraag was alleen of er een mogelijkheid is waardoor hij merkt dat ik aan het bit zit. Ik heb het idee dat hij het bit niet voelt als hij gaat. Hij luistert wel naar mijn benen (Wijkt ervoor) maar het bit voelt hij niet. Ik wil dus absoluut niet zijn neus breken, of zijn mond vermorselen. Ik vraag alleen of er een oplossing bestaat, waardoor hij wel in gaat zien dat ik aan het bit zit.

Ik heb dit dus al door middel van martingaal geprobeert. (Leek mij de vriendelijkste oplossing, daar het verder niks doet mits hij rustig loopt). Maar dit bleek dus niet veel verschil te geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:09

Kinderen die langs fietsen en schreeuwen en een varkensvrachtwagen die stinkt en geluid maakt. Vrees dat er wel meer paarden aan de kletter gaan voor minder.

Ik zou het niet oplossen dmv een scherper bit of een hulpteugel. Kijk meer of je het rijtechnisch aan kunt pakken, veel naar buiten meenemen en wandelen. In geval van een 'twijfelgeval' beter even stilstaan en paard laten kijken ipv doorrijden.
Je zegt dat je altijd met een 200% verkeersmakke merrie buiten rijdt? Dan ook goed opletten waar die merrie is. Merrie aan de buitenkant houden en strak ernaast. In geval van een potentieel 'eng' object de merrie ervoor zetten. Zorg dat ze goed bij elkaar blijven en dat de merrie het verkeer 'opvangt'.

Tenslotte kun je ook nog kijken of het mogelijk is om in een rustiger gebied buiten te gaan rijden (dan maar eerst een stukje met de trailer) of een rustiger tijdstip (er is niet zoveel verkeer en jongetjes op de weg op zondagochtend om half 9, of wat dacht je van 'als het regent').

Er zijn meer dan genoeg oplossingen die je op dit moment kunt proberen. De martingaal kun je er nog wel aan laten, mits goed afgesteld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:11

Wat doe jij op het moment van schrikken? Ik denk dat het verstandiger is om als hij gaat inplaats van aan de teugels te zitten. Even los dus handen naar voren. En dan rustig proberen terug te halen. Veel paarden reageren daar vrij goed op en zijn veel makkelijker terug te nemen door veel spanning op het bit te nemen bevestig je alleen maar wat er aan de hand is. Het beste imo en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar even los, diep ademhalen en rustig terug rijden. Gezien het paard niet in blinde paniek is gezien het wel stuurbaar is. Lijkt me dit de meest voor de hand liggende oplossing.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:12

Ik denk dat het belangrijk is dat je meer gaat oefenen met het oog op gehoorzaamheid.
Als het paard wel 'bereikbaar' is voor andere hulpen, is dit rennen en bit vastpakken echt een vorm van ongehoorzaamheid. Dat valt te trainen.
Naar mijn smaak voorlopig eerst in de bak, totdat je de rem er goed op hebt zitten. Dit zegt iemand die ooit met pony en al op/over een auto is gesprongen bij een soortgelijke 'actie' >;)
Dus met je paard oefenen dat je hem vanuit alle gangen stil kunt zetten. Ook vanuit (ren)galop. Hij moet weten wie er baas is, met of zonder vrachtauto/varkens/etc.
En, ik zou nog maar eens goed navraag doen bij z'n oude eigenaar. Dit lijkt op een truuck die hij goed kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:18

Klinkt voor mij alsof je téveel je zinnen hebt gezet op het buitenrijden en dat je hem liever vandaag dan morgen bomproof langs elk eng ding kunt krijgen. Zulke dingen hebben tijd nodig, je moet geduld hebben. Op het moment dat jij geduld met hem hebt en hem vanaf de basis laat wennen aan alles, en hij de tijd krijgt om jou te leren vertrouwen, zal je daar veeeel meer mee bereiken. Je wil te snel imo, zo werkt het gewoon niet...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:19

Ik denk niet dat een scherper bit de oplossing is.
Je weet niet waar het probleem vandaan komt, dus daar zou ik eerst aan gaan werken.
Je gaat er nu een erg scherp bit in hangen....wat ga je doen als die ook niet blijkt te werken (omdat je de kern van het probleem niet aangepakt hebt)??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:19

macholover9 schreef:
Bitloos lijkt me nou ook niet echt de oplossing.. Wil zijn neusrug liever niet breken ;)

Maar je wilt wel zijn kaken breken? :?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:22

Als ze echt willen gaan dan houd je er niks aan. Je kan er voor de zekerheid wel een slof aandoen, die je erbij kan pakken in geval van nood.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:23

Als eens geprobeerd om af te stappen?
Ben niet enorm veel met Parelli bezig, maar 1 tip die gegeven werd was "If you don't trust it: GET OFF"
Het klinkt zo logisch, maar goed - doe het maar eens ;-)

Het werkt zo: als je denkt dat het mogelijk mis gaat (jij ziet die jongens aankomen of die vrachtwagen), stoppen voordat hij zich bedenkt en er af springen - paard aan die ene zijde vasthouden.

Vroeger wou ik altijd blijven zitten, maar dit is stukken slimmer. Als hij je zo vertrouwd als je zegt dan blijft hij waarschijnlijk bij jou. Daarnaast geef je niet per ongeluk signalen waardoor hij toch gaat. Daarna weer opstappen en verder. Na een aantal keren gaat het vast beter. De situaties waarvoor hij aan de loop gaat zijn ook wel echt eng. En ja, een paard die echt op hol is krijg niet zo maar weer rustig. Als hij je heel erg vertrouwd, en dat is niet in een paar weken voor elkaar, dan gaat het vast beter.
Succes!

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:27

JoviBan schreef:
macholover9 schreef:

Maar je wilt wel zijn kaken breken? :?

Zie je me daarvoor aan? :') Bedankt voor het compliment? :+

Zoals ik aangaf wil ik graag dat hij weet dat ik aan het bit zit, daar ik nu het idee heb dat hij het niet merkt.
Ik heb nooit aangegeven dat ik zijn kaken wil breken.
Ik gaf juist aan, dat ik hem niet wil afslachten ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:31

er komt een baby pessoa in dus er komt niet meteen een heel erg scherp bit in hoor ;)

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:31

Lise81 schreef:
Als eens geprobeerd om af te stappen?
Ben niet enorm veel met Parelli bezig, maar 1 tip die gegeven werd was "If you don't trust it: GET OFF"
Het klinkt zo logisch, maar goed - doe het maar eens ;-)

Het werkt zo: als je denkt dat het mogelijk mis gaat (jij ziet die jongens aankomen of die vrachtwagen), stoppen voordat hij zich bedenkt en er af springen - paard aan die ene zijde vasthouden.

Vroeger wou ik altijd blijven zitten, maar dit is stukken slimmer. Als hij je zo vertrouwd als je zegt dan blijft hij waarschijnlijk bij jou. Daarnaast geef je niet per ongeluk signalen waardoor hij toch gaat. Daarna weer opstappen en verder. Na een aantal keren gaat het vast beter. De situaties waarvoor hij aan de loop gaat zijn ook wel echt eng. En ja, een paard die echt op hol is krijg niet zo maar weer rustig. Als hij je heel erg vertrouwd, en dat is niet in een paar weken voor elkaar, dan gaat het vast beter.
Succes!

Dit klinkt als een erg goede oplossing. Hij volgt mij inderdaad aan de hand overal naartoe.

Ik moet zeggen dat hij ook wel echt vertrouwen legt in mij. Zo was ik laatst aan het rijden, en waren ze een straat opnieuw aan het tegelen. En gingen ze er juist met zon groot drilding overheen. Hij stond te beven als een rietje. En ik ben hem een paar keer gaan aaien, en rustig tegen hem aan het praten gegaan. Ik geloof dat we zo een tien minuten gestaan hebben. Totdat hij weer wat vertrouwen had. En toen zijn we er rustig voorbijgestapt. (Toen was het busje aan de andere kant van de straat ineens veel interessanter :') ).

Ik heb vanmezelf niet het idee dat ik verkeerd bezig ben. Ik doe rustig aan. En als ik iets tegenkom waarvan ik eht idee heb dat hij dat eng kan vinden, laat ik hem in alle rust kijken. al staan we er een uur, maakt me niet uit. Ook aan de hand. Ik heb alle geduld met hem.

Mijn enige vraag was, dat mocht ik te laat zijn met reageren, en mocht hij nog eens gaan, of er dan iets was waardoor hij inziet dat ik hem stil wil hebben. Ik begrijp nu dat dit er gewoon niet is. (Wel laat ik de martingaal er voorlopig buiten aan, had hem hierdoor wel iets sneller terug als de eerste keer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:34

macholover9 schreef:
Zie je me daarvoor aan? :') Bedankt voor het compliment? :+

:D
Iemand opperde bitloos, waarop jij reageerde dat je zijn neus niet wilt breken.
Nu breek je de neus van een paard niet zomaar, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Waar je je beter wèl van bewust kunt zijn, is het risico dat je de kaken breekt met zulk scherp ijzergeschut in de mond. De kaken zijn pas echt breekbaar. Over flinke schade aan de tong en kiezen nog maar niet te spreken.

Vandaar dat ik hier op reageerde: wees mèt bit minstens zo voorzichtig en bewust dan zonder bit.
Het lijkt namelijk dat je hier nog helemaal niet aan gedacht hebt. ;)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:38

macholover9 schreef:
Lise81 schreef:

Mijn enige vraag was, dat mocht ik te laat zijn met reageren, en mocht hij nog eens gaan, of er dan iets was waardoor hij inziet dat ik hem stil wil hebben. Ik begrijp nu dat dit er gewoon niet is. (Wel laat ik de martingaal er voorlopig buiten aan, had hem hierdoor wel iets sneller terug als de eerste keer).

Klopt. Volgens mij heb je een paar keer domme pech gehad. En als mens kan je toch echt dan moeilijk een dier die tig-keer zo veel weegt en in paniek is stoppen. Als je nog wel wat kan sturen dan is dat de manier, maar zoals ik het lees gaat het grotendeels gewoon goed en pak je het prima aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:41

coulash schreef:
bitloos?
Als je Bitloos met hem buiten gaat rijden is er een oefening aan te leren (one rein stop) waarbij je in dit soort situaties meer in te brengen hebt dan met een bit: ik geloof er heilig in!
Deze oefening is MET een BIT een martelwerktuig en mag dus nooit, maar bitloos heb je ineens een hupmiddel in handen: ik ging niet naar méér, maar naar mínder.

Daarmee ga je dus de mist in, bitloos is niet vriendelijker dan met bit, dus er is geen enkele reden waarom de ORS zonder bit een goed hulpmiddel is en met bit niet.... en ja, ik gebruik, indien nodig, ook de one rein stop met bit.
En verder stap ik, zoals gezegd ook gewoon af als dat nodig is. Meestal is dat alleen al voldoende om mijn paard rustig te krijgen.

macholover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:43

JoviBan schreef:
:D
Iemand opperde bitloos, waarop jij reageerde dat je zijn neus niet wilt breken.
Nu breek je de neus van een paard niet zomaar, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Waar je je beter wèl van bewust kunt zijn, is het risico dat je de kaken breekt met zulk scherp ijzergeschut in de mond. De kaken zijn pas echt breekbaar. Over flinke schade aan de tong en kiezen nog maar niet te spreken.

Vandaar dat ik hier op reageerde: wees mèt bit minstens zo voorzichtig en bewust dan zonder bit.
Het lijkt namelijk dat je hier nog helemaal niet aan gedacht hebt. ;)

Ik heb hier wel over nagedacht, maar paardlief heeft een erg bovenliggende neusrug. Hij heeft geen vetjes langs het bot. Hij toont dus heel breekbaar zeg maar.

Ik ben zowieso niet iemand die veel op de teugel doet. Mijn merrie heb ik zo beleerd dat zij op neckreinig te sturen is. Hier wil ik hem straks ook op gaan rijden. Ik heb het liefst zo min mogelijk eraan. Mijn merrie rijd ik dan ook geregeld zonder tuig in de bak.
Ik ben geen natural, maar ik heb wel het liefst zo min mogelijk in en om het paard.
Alleen datgene dat echt nodig is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:43

Ik had zelf voor mijn bomproef merrie die soms ook even vergat dat ik nog meelifte een Pelham gekocht. Die ging van hele vreemde dingen opeens aan de kletter en oncontroleerbaar op de snelweg afgaan vondt ik niet zo plazant. Na 2 keer met bit (op dubbele teugels) en als ze ging (niet schrikken nu) flink even aan de onderste teugel gemeld dat dit toch niet de bedoeling was was het over. Wel kon ik met deze merrie lezen en schrijfen maar was ze zelf even aan het uitproberen en na 2 maanden reden we weer rustig op een trensje of met alleen halster door dorp en over strand. Toen was haar uitproberen over.

Maar vrachtwagens die sissen -> heb je een bushalte op een rustig punt waar je even kan wachten dan gaan er geheid een paar sissen en raken ze eraan gewend . Zo heb ik mijn niuwe dame daaraan leren wennen. Want dat is gewoon eng en je kan je er niet op instellen want het is iets wat de bus/vrachtwagen chaufer niet zelf kan bedienen en gewoon gebeurt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:47

macholover9 schreef:

Ik rijd met mijn merrie bitloos, (Inmiddels heeft zij een sidepull in plaats van de hack, deze hangt te verstoffen, veeel te scherp voor haar := ). Maar dit alleen op heeeel goed vertrouwen!

Bitloos zou ik met hem in de bak wel kunnen. Maar buiten op rit ga ik dat niet proberen. Mocht hij gaan, en ik moet hem op harde manier stil zien te krijgen. Dan lijkt me dat niet bevordelijk voor zijn koppie :=

Bitloos rijden kun je een neusbot niet mee breken, alleen met zo hard trekken dat je met een bit in ook z'n kaak zou breken :)
Als je je optoming gewoon op de goede plaats hebt zitten kan er niets gebeuren.
Daarnaast ligt het neusbot altijd recht onder de huid :)
Ik rijd zelf met touwhalster, sidepull, hack, neckrope en indian bosal, maar ga bewust niet met neckrope naar buiten omdat ik hem niet helemaal onder controle heb daarin.
Mensen hebben het vaak over "winnen of verliezen" bij een "strijd" met een paard, maar een paard kent geen triomf in zin doordrammen, harder inwerken zou eerder averechts werken, stopt hij misschien wel van maar krijg je een hard en naar binnen gekeerd paard van.
Ja, je hebt een "oplossing" als je paard stilstaat vanuit pijn waar een mens het van uit zou gillen, maar is dat wat je wilt?
Als je les neemt bij iemand die grondwerk begeleid, kan dat heel handig zijn.
Een paard spiegelt jou, je kunt achter veel verborgen dingen komen die je niet had bedacht dat die er waren.
(ik spreek uit ervaring :) had een paard dat er ook vandoor sjeeste wanneer meneer opeens wilde, grondwerk gaan doen en ben achter veel dingen gekomen waarin we elkaar gewoon niet snapten)
Als een paard rent, is er een reden.