Risse dressuur op grasveld.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Risse dressuur op grasveld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:11

Ik ben niet bang voor haar en niet bang voor de fratsen die ze uithaalt totaal niet zelfs. Als het moet zal ik zelfs overr de snelweg met haar rijden, Ik ben voorzichtig omdat ik weet dat een paard op een grasveld minder stabiel staat. En dat ze altijd kan vallen of uitglijden als ze te hard gaat hierdoor ga ik inhouden. Ik ben met haar ten val gekomen toen we een galopje deden op een pad met een ander paard en terwijl zij voorbij dat andere paard komt ligt er een fiets in het riet staan er vissers enz. hierdoor schrok ze en ging acuut op de rem waardoor haar achterhand weg gleed en zij en ik doorschoven.

Verder vertrouw ik haar volledig alleen weet ik dat als ze bang is dat ze omdraait en 3 passen wegdraaft. Hier ga ik dus al voor zitten heel hinderlijk en irritant. Maar dat cap verhaal heb ik nu wel gehoord en nee de keren dat ik weer zonder pelham naar buiten ging heb ik hem ook niet opgedaan.

In hoeverre is een pelham schadelijk? Ik heb nog nooit een paard kapot gereden met pelham en ze zijn allemaal nog even soepel, los en fijn op een dubbel of enkel gebroken bit.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:27

Een pelham kan zeker wel schadelijk zijn bij verkeerd en te hard gebruik. Een pelham bit werkt in op de onderkaak, doormiddel van druk van de hefboom werking. Door op verschillende stallen gelopen te hebben heb ik ook gezien wat zo'n bit voor schade aan kan richten, zeker bij ruiters met angst, die laten dit bit veel te hard in werken. Heb door zo'n bit verschillende kneuzingen, en zelfs een gebroken onderkaak gezien.

Wat me vooral opvalt, is dat jij als amazone zijnde amper contact hebt met de mond, je teugels hangen er als een waslijntje bij, en jou paard kruipt daarachter. Dit betekend dat je eigenlijk wat meer vanuit jou benen en jou zit moet gaan rijden.

Dit commentaar is zeker niet aanvallend bedoeld, maar wil wel graag dat je er bewust van bent, want dit bit kan zeker wel schade aanrichten.
Verder een onwijs leuk paard.

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:59

Ziet er zeker niet verkeerd uit!! Toen ik eerst de foto's zag voordat ik je tekst gelezen had dacht ik inderdaad "waarom bij zo'n jong dier en dat niveau zo'n hoofdstel/bit". Maar ik kan het begrijpen en zie inderdaad dat je die teugel eigenlijk niet gebruikt en dus alleen in geval van "nood". Kan me voorstellen dat het in je schouders lastig zit, maar probeer ze echt te ontspannen. Lekker naar achter ermee en recht zitten. Uiteindelijk werkt dit bij jou EN het paard meer ontspanning in de hand ;)! Probeer er ook op te letten dat je paard niet achter de teugel gaat kruipen. Probeer te oefenen om het neusje eruit te rijden. Lang maken! Veel plezier verder! Enne.. tis n knapperd!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 17:47

Ik heb nieuwe foto`s met dubbel gebroken bit zal hier ook een topic mee plaatsen. Voorproefje heb veel met de tips gedaan behalve met die cap ;)

Afbeelding