van hand veranderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:46

LizzyO schreef:
Ik denk dat hier misschien een kleine nuance aangebracht moet worden. Er is uiteraard een verschil tussen alleen maar een kant om rijden omdat dat de moeilijke kant is en pas van hand veranderen/andere oefening inzetten als de vorige netjes is afgerond. Wat 'netjes is afgerond' betekend, hangt af van de insteek van de oefening. Ik kan me voorstellen dat je een stellingsoefening eerst goed/acceptabel (afhankelijk van paard/kant van het paard/insteek van de training/moment in de training) wil uitvoeren voor je naar de andere hand gaat.

Precies. Er moet namelijk wel verbetering in komen en dat kan niet als je een oefening maar half rijdt 'omdat dit zn moeilijke kant is'. Het is de kunst om beide kanten gelijk te krijgen en daar heb je 1 kant meer moeite mee dan de andere kant. Als een oefening nog maar voor 70% lukt dan wil ik dat stapsgewijs wel opbouwen naar eerst 75% etc. tot ik bij de 100% ben en de oefening dus op beide handen evengoed kan uitvoeren en daar moet ik soms even voor doorzetten.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:42

inderdaad beide kanten trainen! Al lukt het een hand nog niet zo goed, juist een rede om te oefenen.. Enm gewoon veel voltes links om rechtsom, zodat je paard soepel blijft.. als je nou altijd op een hand rijd, dan krijg je dadelijk niks meer voor elkaar op die andere hand!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:45

Je moet per training 50 procent op rechts rijden en 50 op links.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:07

Ik rijd altijd allebei de kanten omdat hij dan soepeler blijft en juist op de moeilijke kant kan trainen en als je dan naar de makkelijke kant gaat dat je hem dat eigenlijk beloont op die manier train ik.

Gaellevdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:34

Beide kanten zijn even belangrijk, zoals de meesten hierboven vermelden :D

Oliiviia

Re: van hand veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:03

Zoals iedereen al heeft gezegd, op beide kanten evenveel rijden.
Want op lange termijn kan op 1 kant rijden nare gevolgen hebben, zoals slijtage en verkeerde bespiering ;)

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:50

Omdat mijn paarden, zoals elk paard ;) een moeilijke en makkelijke kant hebben, probeer ik dat goede gevoel van de goede kant mee te nemen naar de slechte kant. Dat is voor mij een van de redenen waarom ik erg veel van hand doe veranderen.

Ik verander sowieso continue van hand.

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:56

een paard moet je aan beide kanten trainen.Elk paard heeft een sterke en zwakke kant en dit komt omdat een paard net zoals een mens links of rechts handig is(links of rechts gebogen).Je zou dus de zwakkere kan meer moeten activeren dan de sterke kan,maar vergeet niet dat je beide kanten moet trainen en je niet op 1 kant moet richten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:53

kellymeup84 schreef:
een paard moet je aan beide kanten trainen.Elk paard heeft een sterke en zwakke kant en dit komt omdat een paard net zoals een mens links of rechts handig is(links of rechts gebogen).Je zou dus de zwakkere kan meer moeten activeren dan de sterke kan,maar vergeet niet dat je beide kanten moet trainen en je niet op 1 kant moet richten.

hier ben ik het mee eens :j

moet van m'n instructrice met mijn paard op beide handen rijden. Alleen doen wij het als volgt:
paard is moeilijker op de de linkerhand. Dus linskom moet ik er meer aan werken om 'm te laten buigen. ZOdra ie dit netjes doet, mar ie van hand wisselen. Dit stimuleert hem om linksom meer z'n best te doen, want daar krijgt ie voor terug dat ie op de makkelijke hand mag lope

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:22

allebei de kanten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:19

Ik ga voor beide handen. Waarom als het niet lukt zou je die hand dan maar niet gaan doen. De ene kant is wat lastiger dan de andere kant, maar dat zou juist ook een uitdaging moeten zijn.

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:39

Ik ben wel voor beide kanten rijden, maar als het op 1 kant niet lukt snap ik ook best dat je soms wat langer op 1 kant blijft rijden. Maar in principe altijd 2 kanten rijden.

welshkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:51

zo als iedereen al zecht op beiden handen blijven rijden.

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:54

helemaal met masja eens!

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:00

beide handen,, anders leert die de andere hand nooit als je er niet op oefend!!

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:05

Op allebei de kanten, zodat hij niet scheef wordt en aan allebei de kanten goed kan lopen en lekker soepel wordt.

Roxx_Berber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:23

ik heb niet het hele topic zitten lezen maaar zeker wel op bijde kanten trainen!
Ik merk het nu met die van mij die moet ik echt afwisselen 5 minuutjes ene kant 5 minuutjes andere kant en dan ook vooral in 8jes en voltes van hand veranderen zo worden ze meteen om gesteld en krijg je ze ook steeds rechter etc. juist als een paard 1 kant moeilijk vind moet je die extra trainen. die van mij vond de rechterkant altijd hartstikke moeilijk maaar nu ik daar extra mee bezig ben geweest is ze zoo soepel geworden. en als je een tijdje die figuren rijd kan je zo hup rechtsom linksom rechtsom linksom en daar hoef je dan eigenlijk bijna niks voor te doen als je het eenmaal voor elkaar hebt gekregen!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:32

Beide handen... Ook als jullie het nog niet goed kunnen, anders kan je het straks alsnog maar op 1 hand & word je paard idd scheef.
Ook wel belangerijk is dat de ruiter er ook steeds meer een goede en een slechte kant van krijgt..