Pony blijft erg sloom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 16:17

@wendy1987: Het is heel frustrerend inderdaad! ;)
@Laaavo: Een paard hoeft toch niet een sportpaard te zijn om goed voorwaarts met impuls te lopen?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 16:17

aerdenhout1 schreef:
Maar er is verschil in tempo en balans/ impuls! Kan het niet zo zijn dat je pony juist heel goed loopt, want bij impuls komt het vaak voor dat de ruiter dat ervaart als te sloom. Paard treed meer onder en komt dan ook iets terug in tempo. Vanuit daar ga je dan weer meer naar voren zeg maar.
Moeilijk om zonder een idee te hebben van hoe jij rijd even advies te geven.
Rijd je nog B of rijd je al hoger?

Ik rijd nog B! ;)
Ze treedt nog niet voldoende onder, dat weet ik zeker.

[RIJ-ITP] Marene [AV] weer eens aan het trainen!

Hier staat een filmpje waarop je het probleem kunt zien!
Op deze dag was ze wel extreem sloom hoor. Maar het geeft wel een weergave ervan.

aerdenhout1

Re: Pony blijft erg sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:25

En daar zie ik al jou probleem! Paard is duidelijk niet sloom, maar mist rug gebruik! Veel meer lengte buiging en vw nw proberen te rijden. Maak van je paard een stuk elastiek!
Ondertreden kan je paard pas als de rug word gebruikt! Dat is je schakel naar de achterbenen!
Dus je kan drijven wat je wil in dit geval, maar als de draadjes niet zijn aangesloten dan gaat dat niet lukken.
Mijn advies, even terug naar af, ga longeren met passoa of in elk geval dat hij fijn naar beneden wil over de rug en als dat goed gaat goede instructie zoeken en opnieuw beginnen.
Hier ga je in vast lopen vrees ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:25

TS ik zie op het filmpje in je andere topic eigenlijk geen pony die achteraan niet actief genoeg is. ze loopt met haar achtervoeten netjes in de afdruk van de voorbenen. Dus misschien zit het voor een stuk ook tussen jou oren, want ik zou denken dat een arabje net zoals een EV uit zichzelf voldoende drang naar voren heeft.

Let op dat je ze niet afstompt, want je drijft bijna bij elke pas. Verder kan regelmatig middengalop meenemen erg helpen om de drang voorwaarts te behouden/versterken. Mijn £EV heeft soms echt een probleem met behoud van impuls en dit komt doordat ze denkt dat als ik haar iets ronder vraag ik aan de rem hang, dat is een fase waar ze door moeten. Niet door continu te drijven, maar een kleine hulp en als er geen reactie op komt een zeer duidelijke hulp waarvan ze desnoods vooruit springen in galop. op dat moment geen probleem, want je vroeg vooruit.

Op wandeling kan je evengoed dressuurmatig rijden. Mijn EV moet op buitenrit evengoed nageefelijk zijn ten alle tijden een nette overgang maken of een pasje kunnen wijken. Ze krijgt misschien net iets meer teugel zodat ze voorwaarts neerwaarts kan, maar absoluut niet de toerist uithangen...

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 16:32

Bedankt weer voor de reacties.

Dat ze meer lengtebuiging moet hebben, dat weet ik ook. Maar ik heb altijd geleerd dat het paard hier eerst voorwaarts genoeg voor moet zijn.
Longeren met een passoa heb ik nog nooit gedaan, zou iemand op stal vragen mij daarmee te helpen. ;)

Maar eigenlijk vind ik dat ze wel fijn over de rug loopt. Ze loopt heerlijk los, alleen niet voorwaarts genoeg.
Een tijdje terug (jaartje) zat ze ontzettend vast in de rug, osteopaat is paar keer langs geweest en sinds dien loopt ze heerlijk los over de rug. Kan sinds tijden ook weer een zadel op haar rug leggen zonder dat ze in opstand komt en ik kan ook weer op haar rugspieren drukken zonder dat ze pijn heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:50

Als ik naar je filmpje kijk dan zou ik graag zien dat je bewuster gaat rijden. Iedere stap van jou. Meer afwisseling in het rijden. Meer tempo wisseling. Er gaat weinig energie van jou uit.
Ook in het draven kun je twee stapjes versnellen en weer terug, even goed naar voren en terug. Idem in stap. Ook meer afwisselen in figuren. In de figuren bijvoorbeeld in S rijden bij x als je andersom gaat paar passen galop en weer terug in stap. Paar stapjes verruimen, weer terug in stap tempo, Halt houden, naar voren stappen en weg in galop enz. Je rijdt erg braaf. Jullie kunnen meer en beter. Nu zie je ook dat ze de neiging heeft om op de voorhand te gaan en dat is net wat je niet wilt.
Vraag goede instructie die je ook gaat leren hoe je juiste ophouding gaat maken. Ophouding is een samenspel tussen zit, benen en handen. Je bent braaf en passief met je handen. Als je leert om op de juiste manier ophoudingen te maken dan help je jouw paard om in evenwicht te gaan. Zoals mijn instructeur altijd zegt: ruiter in balans, paard in evenwicht.
Dat kan niemand alleen, dus zoek een goede instructeur.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:59

Ik denk dat ik een beetje snap wat de ts bedoeld en op uit is

Ik heb het filmpje bekeken.
Weet niet of ik het goed kan uitleggen.

Een arabier heeft als hij los loopt vaak een zwevende ruime draf.

Wat ik ziet in het filmpje is een korte draf die zijn swung en het activiteit wat ze zo mooi los hebben oa het zadel mist.

Wat ik doe met rijden is voorwaarts/neerwaarts rijden zodat ze die lengt krijgen,die krijgen ze dan ook in de passen.
In het begin vraag ik dus van voor helemaal niks,het enige wat ik wil is een voorwaartse drang en reactie op me Been.

Het gaat dus echt om het nageven en dat mis ik wel in het filmpje.
Het ziet er netjes uit maar het is net het kleine waar je over heen kan kijken

Wat je gaat voelen is een hele duidelijke beweging van de draf,je gaat dan echt het afzetten van het achterbeen voelen en je krijgt een tact matige draf
met zweef momenten. je krijgt dan een hele duidelijke ritme

Wat ik vaak ziet bij mensen die een arabier rijden is het terug rijden omdat ze juist dat vw als iets naars zien.

Je ziet dan op de voorhand gereden paarden die kort worden in de passen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:59

als mijn EV haar rug volledig loslaat en ontspant, dan is haar drarf naar mijn gevoel ook "rustiger" en minder voorwaarst al zeggen ze vanop de grond dat de cadans hetzelfde is...
veel gaan oefenen met tempowissels en leren aanvoelen wat een goed arbeidstempo is met voldoende activiteit

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 17:04

Bedankt allemaal, met deze tips kan ik wat! :)
Ik ga hard aan de slag met nog meer tempowisselingen en dergelijke.
Ik ga vanavond rijden, ik verwacht niet meteen resultaat maar ik zal laten weten hoe het ging! ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:07

Barcelano schreef:
Ik denk dat ik een beetje snap wat de ts bedoeld en op uit is

Ik heb het filmpje bekeken.
Weet niet of ik het goed kan uitleggen.

Een arabier heeft als hij los loopt vaak een zwevende ruime draf.

Wat ik ziet in het filmpje is een korte draf die zijn swung en het activiteit wat ze zo mooi los hebben oa het zadel mist.

Het gaat dus echt om het nageven en dat mis ik wel in het filmpje.
Het ziet er netjes uit maar het is net het kleine waar je over heen kan kijken

Wat je gaat voelen is een hele duidelijke beweging van de draf,je gaat dan echt het afzetten van het achterbeen voelen en je krijgt een tact matige draf
met zweef momenten. je krijgt dan een hele duidelijke ritme

Wat ik vaak ziet bij mensen die een arabier rijden is het terug rijden omdat ze juist dat vw als iets naars zien.

Je ziet dan op de voorhand gereden paarden die kort worden in de passen.

Mooi geformuleerd Barcelano en beter als dat ik het opschreef. In mijn antwoord zit jouw antwoord dat jij duidelijker hebt geformuleerd. Juiste ophouding maken heeft vooral met op het juiste moment nageven te maken waardoor je paard van achter naar voren rijdt en je jouw tact matige draf met zweefmomenten krijgt. :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 14:59

Gisteren geoefend met de tips die jullie gaven.
Het ging eigenlijk wel redelijk, beter dan normaal. Ik kreeg er ook een betere draf uit dan me normaal lukt, het kostte nog wel best veel moeite. Was wel trots op mijn pony! :j

Galop ging nog steeds erg matig.. Maar goed, vanaf zaterdag heeft ze een rustperiode van 6 weken, eens kijken hoe het daarna gaat! ;)