moeite met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:03

loveXanthos schreef:
nou in ieder geval bedankt, soms dan kan ik m met mn pinkies rijden en dan loopt ie zo weg, maar als ie een baaldag heeft dan heb ik echt pijn, en ik trek totaal niet in zijn mond of wat dan ook, maar zo snel als hij een beetje gaan 'klooien' heb ik er gewoon last van

Je hoort vanuit je polsen te rijden, als je last hebt van je schouders dan komt dat omdat je teveel spanning in je arm hebt. (Nummer 1 oorzaak is teveel kracht gebruiken)
Je behoort NOOIT met pijn waar dan ook in je arm van het paard af te stappen. Ben je ervan overtuigd dat je heel lichtjes rijdt, zou ik toch even naar de HA gaan.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:10

snap jij wel wat ik bedoel maxx?

Inngge

Re: moeite met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:12

als je pony geen automaatje is dan moet je toch een andere oplossing verzinnen ?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:27

Ik denk dat je gewoon meer met je zit en benen moet leren rijden. Binnenbeen-buitenteugel zo is hoe het hoort, hoe het in de cursus moet. Je rijd hem dan met je binnenbeen naar je buitenteugel en dan moet je NIET TREKKEN maar even een kleine ophouding/ begrenzen het is maar net hoe moeilijk je paard is, maardaarna ALTIJD WEER LOSLATEN.
DUS ZEKER GEEN OVERDREVEN STELLING METJE BINNENTEUGEL! Want zo hoor je geen eens stelling te vragen!

En even een reactieover de kwestie been geven en ophouding maken,
Wanneer dit word gezegt,bedoelen ze niet je paard naar voren schoppen en trekken, maar ze bedoelen dan : actief maken, dan komt hij meer op het achterbeen dan erft het paard zijn balans, en dan geeft hij makkelijker na. Sowieso behoor jij je paard op je zit naar stap of stilstandde rijden en niet op je handen, dus ik denk dat jullie het dan verkeerd geleerd hebben.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:20

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:45

Oo my.. Dat is ech heel erg triest, als je zoon filmpje op internet zet... Iedereen moet gewoon les nemen. Elk paard is anders, elk paard heeft een andere aanpak nodig

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:48

je hebt gelijk, hahaha dikke discussie. maar ik wou ff laten zien wat ik bedoelde snap je ?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:05

Jaa snap het wel, over internet is het soms moeilijk om uit te leggen wat je bedoelt, en iedereen heeft z'n eigen methode. Wat ik heb geleerdis hoe dat het in de boekjes staat en ik heb ook een erg goede instructrice. Maar dit wil nog niet zeggen dat het voor ordesregel werkt. Al ben ik het er niet mee eens dat jij stellingvraagt door middel van je binnenteugel.

Ik hoop dat de TS het gaat proberen op dr zit, en absoluut geen slofteugel o.i.d. Dit werkt aan het begin,.. Maar na een tijdje maakt dat het alleen maar erger!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:20

toevallig had ik er gisteren nog mee gereden ( had ik les ). en ik rijd toch wel liever met gewoon 2 teugels inplaats van 4.. ik weet niet hoe ik het allemaal vast moet blijven houden man :P

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:36

Als ie zwaar word? > drijven, komt ie dan te ver omhoog weer kleine ophoudingen geven met handen.
Komt ie te ver omhoog? > kleine ophoudingen met handen, word ie weer te zwaar of gaat ie terug in tempo, weer drijven!
Enzovoorts tot dat je paard snapt welke houding je wil hebben. Zo ben je wel even aan het afwisselen maar komt het zeker goed!

Nooit tegelijk drijven en ophoudingen geven dan raken ze in de war en verzetten ze zich tegen je hand of tegen je been. DIT IS HEEL BELANGRIJK!!!!

Hoofd te hoog corrigeren met terug werkende hulp van handen
Zwaar in de hand corrigeren met voorwaarts drijvende hulp van je benen. Als ze het snappen gaan ze steeds op lichtere hulpen reageren en dat voelt supergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:06

jolin schreef:
Als ie zwaar word? > drijven, komt ie dan te ver omhoog weer kleine ophoudingen geven met handen.
Komt ie te ver omhoog? > kleine ophoudingen met handen, word ie weer te zwaar of gaat ie terug in tempo, weer drijven!
Enzovoorts tot dat je paard snapt welke houding je wil hebben. Zo ben je wel even aan het afwisselen maar komt het zeker goed!

Nooit tegelijk drijven en ophoudingen geven dan raken ze in de war en verzetten ze zich tegen je hand of tegen je been. DIT IS HEEL BELANGRIJK!!!!

Hoofd te hoog corrigeren met terug werkende hulp van handen
Zwaar in de hand corrigeren met voorwaarts drijvende hulp van je benen. Als ze het snappen gaan ze steeds op lichtere hulpen reageren en dat voelt supergoed.

Als mijn fries zwaar in de hand wordt, kan ik drijven zoveel ik wil maar dan wordt het enkel erger.
Dan moet ik juist terugnemen, een schijnovergang maken en de achterhand activeren.
Een houding aan laten nemen kan niet volgens het boekje ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:07

Er kan heel veel volgens het juiste boek. Dat blijkt ook uit jouw paard, zwaar in de hand is alleen op te lossen is via de achterkant.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:37

Bizzybijtje,
Er moeten geen hulpen gelijk gegeven worden,of je doet wat met je handen of met je benen. Als een paard blijft hangen is de hand duidelijker aanwezig dan het been. Rijden met de rem erop dus en dan reageert een paard niet in z'n vooruit. Gewoonweg omdat hij het niet snapt.