Hoe rijden jullie licht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmulSmurfje

Re: Hoe rijden jullie licht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:06

Meestal gaat het wel vanzelf, en anders check ik het eventjes als ik het niet zeker weet. Gewoon even kijken als het buitenbeen naar voren gaat, en of ik dan ga staan.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:18

Totaal automatisch en ik voel wnnr ik op het verkeerde been zit. Ik moest juist altijd erg nadenken met doorzitten xD Ugh ik haat dat!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:20

automatisch eigelijk en ik kijk afentoe even of ik fout zit

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:32

Automatisch inderdaad, als ik al lichtrij... (Ik rijd sinds eind vorig jaar western, op een vrij losse teugel, leer je wel onafhankelijk van zitten, zeg! Maar meestal zit ik de draf uit :) )

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:40

met het ritme van je paard mee gaan , zodra het buitenbeen voor is, dan hoor jij te staan.
bij handveranderen, 2x doorzitten en je gaat weer verder met lichtrijden. (als het goed is zit je dan weer op het goede been!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:08

suus_toes schreef:
met het ritme van je paard mee gaan , zodra het buitenbeen voor is, dan hoor jij te staan.
bij handveranderen, 2x doorzitten en je gaat weer verder met lichtrijden. (als het goed is zit je dan weer op het goede been!)

1x... Als je 2 x blijft zitten, zit je terug op hetzelfde been lijkt me.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:20

Ik zit altijd gewoon door, maar als ik lichtrijdt gaat dat automatisch :).

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:10

't Gaat vanzelf eigenlijk :D, maar ik check het soms even, de instructrice vraagt ook soms aan iedereen 'zit je op het goede been?'

Maaar voor le beginners, de basis is 'sta zit sta zit sta zit sta zit'; als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet je gaan staan.
Als je ziet dat je op het verkeerde been rijd, of als je van hand veranderd, moet je 'sta zit sta zit zit sta zit'; oftewel 2 keer zitten; doorzitten. :)
Tip: hou je handen laag. Je handen mogen niet meebewegen met je lichaam, als dit niet lukt moet je proberen je pinken het zadel aan te laten blijven raken. (hihi, aan te laten blijven raken :P)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:51

Tja, hoe rijd ik licht? Goeie vraag eigenlijk, haha. Het gaat vanzelf, op het ritme van het paard. Ik controleer altijd nog wel even of ik op het goede been zit, maar dat is gewoonte.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:02

Ayasha schreef:
suus_toes schreef:

1x... Als je 2 x blijft zitten, zit je terug op hetzelfde been lijkt me.

Normaal zit je toch al steeds 1x: zit-sta-zit-sta, bij van been wisselen zal je echt 2x moeten zitten zit-sta-zit-zit-sta-zit-sta. Anders verandert er niets ;)

chelseatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:33

iedereen zegt hier sta-zit-sta-zit.

bij mij gaat het toch net iets anders, ik zit en als ik moet gaan 'staan' ga ik naar omhoog en naar voor.
je gaat in de plaats van recht naar boven, schuin naar voor. zodat ja boven de voorboom staat.
wanneer je lichtrijdt beweeg je ook je onderbeen niet. de 4punts lijn word alleen van enkel naar heup schuin, de rest (heup-elboog-hoofd) moet nogsteeds een loodlijn vormen met de grond.
als je gaat lichtrijden mag je ook geen contact verliezen tussen je kont en zadel. als je omhoog en naar voor gaat wrijf je over het zadel naar voren. om dit te leren moet je beginnen met je voeten plat te houden in de beugels (hakken nog NIET uitdrukken) en losse teugels. eens je handen niet meer bewegen en je stabiliteit hebt gevonden kan je de teugels opnemen en je hakken gaan uitdrukken.
voor stabiliteit een handig trukje:
hou de teugels in 1 hand en in je ander hand hou je een tennisbal. de hand met de tennisbal doe je open met handpalm naar boven en je hand zo gestrekt en plat houden (arm moet horizontaal gestrekt zijn naast het lichaam). leg de tennisbal erin en vertrek. wanneer de tennisbal eraf rolt beweeg je teveel. wanneer hij niet meer uit je hand rolt, is je evenwicht goed.

! ik kan ver van perfect rijden maar dit is wat ik geleerd heb toen ik les kreeg (ik kreeg les van een 2 mensen die al heel wat hebben berijkt in de paardensport).

dit is hoe ik het zie en ik hoop dat je er wat aan hebt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:14

Ik zeg tegen die meisjes hier wel eens Door het paard omhoog laten duwen dan plassen als een jonge en daarna spijkerpoepen en om het paard heen gaan zitten. Uiteraard wel iets meer in stukjes als dat ik het nu omschrijf. Je gaat dus omhoog staan, komt iets naar voor om je heupen te openen en gaat daarna naar beneden (en niet naar achter) zitten omdat door de beweging van het paard je al wat naar achter gaat en je anders achter de beweging komt.

Op het goede been lichtrijden heeft met het binnenachterbeen te maken, het been dat we het meest aan het werk willen zetten. dmv gaan staan kun je het been vragen om extra omhoog of nar voor te gaan, (door meer omhoog of krachtiger te gaan staan) krachtiger gaan zitten werkt daarintegen niet. Op het moment dat het buitenvoorbeen omhoog en naar voor gaat wordt ook het binnenachterbeen opgetild.

Wat verder nog leuke oefeningen zijn is het sta-sta-zit of zit-zit-sta. Je kunt ook 4 passen lichtrijden, 4 passen doorzitten en 4 passen verlichte zit afwisselen.

Zijn er verder nog punten waar je moeite mee hebt?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:28

Bij mij gaat het vanzelf, al beweeg ik men benen nog een beetje te veel. Mijn pony heeft de neiging om er een draaf wedstrijd van te maken (ook als ze alleen in de piste is) en dan ga ik gewoon trager lichtrijden (en dat is best moeilijk!) en dat hinderd paardlief waardoor ze zich aanpast aan mijn tempo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:58

PriscaZ schreef:
Normaal zit je toch al steeds 1x: zit-sta-zit-sta, bij van been wisselen zal je echt 2x moeten zitten zit-sta-zit-zit-sta-zit-sta. Anders verandert er niets ;)

Klopt ik zat stom te denken :') Sorry! :D

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:15

Buik naar voren als je omhoog komt kreeg/krijg ik soms te horen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:23

Ehh, niet? Momenteel heb ik voor mijn paard geen passend zadel en aangezien ik lichtrijden sowieso verrotter vind rijden dan maar gewoon lekker te blijven zitten blijft mijn kont mooi op m'n paard. Toen ik nog wel met zadel reed smeet hij mij steeds de ene kant op (ja hij is nogal scheef) en dat vond ik niks. Dus ben toen ook met zadel maar gaan doorzitten (en er uiteraard voor zorgen dat paard wat rechter en leniger wordt) Alleen op paarden die niet van mij zijn rijd ik licht, omdat het zo hoort :+

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:26

Eigelijk merk ik nu ook wel dat het bij mij best wel vanzelf gaat.
Soms alleen als ik heel druk aan het rijden ben dat ik het even vergeet haha.
Maarja, waarschijndelijk moet ik toch stoppen..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:03

Waarom moet je stoppen? Door je onderschrift???

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:34

Ik zit zelf al een tijdje met mn rug, dus wou het niet met rijden.
Dus we wouden een pony gaan kopen, alleen waarschijndelijk word het dan alsnog moeilijk rijden...
Dus misschien koopt mn moeder een paard, dan kan ik soms nog rijden.
Maar waarschijndelijk moet ik stoppen...

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:06

Waar een wil is, is een weg! Als je blij wordt van paardrijden dan moet je dat niet opgeven.
Je moet allleen het juiste paard zien te vinden, dat is de truc.... en niet te veel van jezelf vragen...

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:15

Ik heb momenteel geen plezier in t rijden, omdat het niet lukt.
Mn moeder zegt dat als je zo al met je rug zit, kun je ook niet op een pony rijden..

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:00

Als ik in draf over ga blijf ik eerst ong 3 passen doorzitten en dan op het ritme : staan, zit, staan, zit enz maar het gaat wel een beetje vanzelf

floortjep098

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:32

goed je paard aanvoelen warneer hij een stap zet voorderest is het gewoon geheel uit mezelf een soort gewoonte haha *D

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:10

weet nog wel dat t effe duurde voor ik het principe door had. Heb het op een fijne fries van een vriendin voor het eerst geprobeerd, ging voor geen meter natuurlijk, soms een paar passen. Maar heden ten dage gaat het inderdaad vrijwel automatisch. Alleen soms effe spieken of ik op t goeie been zit..... :o

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:24

Staan-zit-staan-zit-staan-zit-staan-zit.