Gerda20 schreef:Ik wil toch nog even hier op reageren. Want blijft toch door me hoofd spoken. Snappen mensen niet waarom de pony dan wel ineens door loopt en goed luisterd? Als iemand jou achterna komt met een mestvork dan ga je toch ook hard lopen? En waarom? Omdat je weet dat het pijn doet, dus zorg je gewoon dat je doet wat je gevraagt word. Dit is niet om jou of je zusje aan te vallen hoor, absoluut niet. Maar zijn zoveel mensen die praten maar geen idee hebben wat voor gevoel erbij komt kijken.
Spearriempje is ook zo iets. Mijn paard doet zijn mond open dus ik doe het riempje maar een gaatje strakker! Waarom doet hij zijn mond open? Omdat het bit in zijn gehemeltje prikt. En omdat zijn kiezen door zijn tandvlees snijden door de zeikanten van het bit, en daarom.... doet hij zijn mond open.
Hoeveel mensen rijden er met een zweepje?
Veel paarden (vooral manegepony's) lopen gelijk een stukje beter als de ruiter een zweepje heeft.
Mijn paardje loopt (als ik dressuurmatig train) ook iets beter op sporen.
En nee, niet omdat ik haar er pijn mee doe, maar omdat ik juist door het spoortje de hulp wat duidelijker is (niet dat ik harder in moet komen!). Ik hoef bv minder ver mijn kuit naar achteren leggen.
Daarnaast pikt mijn paard het echt niet als ik zomaar te hard zou ik komen.