Kinderen en sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:06

Gerda20 schreef:
Ik wil toch nog even hier op reageren. Want blijft toch door me hoofd spoken. Snappen mensen niet waarom de pony dan wel ineens door loopt en goed luisterd? Als iemand jou achterna komt met een mestvork dan ga je toch ook hard lopen? En waarom? Omdat je weet dat het pijn doet, dus zorg je gewoon dat je doet wat je gevraagt word. Dit is niet om jou of je zusje aan te vallen hoor, absoluut niet. Maar zijn zoveel mensen die praten maar geen idee hebben wat voor gevoel erbij komt kijken.

Spearriempje is ook zo iets. Mijn paard doet zijn mond open dus ik doe het riempje maar een gaatje strakker! Waarom doet hij zijn mond open? Omdat het bit in zijn gehemeltje prikt. En omdat zijn kiezen door zijn tandvlees snijden door de zeikanten van het bit, en daarom.... doet hij zijn mond open.

Hoeveel mensen rijden er met een zweepje?
Veel paarden (vooral manegepony's) lopen gelijk een stukje beter als de ruiter een zweepje heeft.

Mijn paardje loopt (als ik dressuurmatig train) ook iets beter op sporen.
En nee, niet omdat ik haar er pijn mee doe, maar omdat ik juist door het spoortje de hulp wat duidelijker is (niet dat ik harder in moet komen!). Ik hoef bv minder ver mijn kuit naar achteren leggen.
Daarnaast pikt mijn paard het echt niet als ik zomaar te hard zou ik komen.

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:15

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:17

Brainless schreef:
Gerda20 schreef:
Ik wil toch nog even hier op reageren. Want blijft toch door me hoofd spoken. Snappen mensen niet waarom de pony dan wel ineens door loopt en goed luisterd? Als iemand jou achterna komt met een mestvork dan ga je toch ook hard lopen? En waarom? Omdat je weet dat het pijn doet, dus zorg je gewoon dat je doet wat je gevraagt word. Dit is niet om jou of je zusje aan te vallen hoor, absoluut niet. Maar zijn zoveel mensen die praten maar geen idee hebben wat voor gevoel erbij komt kijken.

Spearriempje is ook zo iets. Mijn paard doet zijn mond open dus ik doe het riempje maar een gaatje strakker! Waarom doet hij zijn mond open? Omdat het bit in zijn gehemeltje prikt. En omdat zijn kiezen door zijn tandvlees snijden door de zeikanten van het bit, en daarom.... doet hij zijn mond open.

Hoeveel mensen rijden er met een zweepje?
Veel paarden (vooral manegepony's) lopen gelijk een stukje beter als de ruiter een zweepje heeft.

Mijn paardje loopt (als ik dressuurmatig train) ook iets beter op sporen.
En nee, niet omdat ik haar er pijn mee doe, maar omdat ik juist door het spoortje de hulp wat duidelijker is (niet dat ik harder in moet komen!). Ik hoef bv minder ver mijn kuit naar achteren leggen.
Daarnaast pikt mijn paard het echt niet als ik zomaar te hard zou ik komen.

Kijk dit lees ik weer op een hele andere manier..... Want dit komt goed over, op een manier dat je weet hoe je praat. En vooral waar over je praat. En ik bedoel dit niet slecht hoor tegen over de andere persoon. Dat heb ik ook al gezegt dit was niet persoonlijk gericht. Maar er zijn zoveel mensen die zo makkelijk denken over sporen en alle andere circus atractie's zoals slofteugel enzv..... Niet dat ik daar iets aan kan veranderen hoor, maar af en toe wil ik het graag even kwijt haha

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:12

Zodra een kind goed met sporen om kan gaan dan maakt het voor mij niets uit of die nou 7 of 10 jaar is. Als je er niet mee om kan gaan vind ik dat ze er eigenlijk ook niet mee moet rijden. Dan liever een zweep

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:23

ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zie het zo: ik zie liever een 12 jarige met sporen rijden zodat ze dr pony een fijne hulp kan geven en daardoor dr been stiller kan houden. Als zo'n meisje zonder spoortje rijdt en ze moet vreselijk drijven dan komt dit de zit niet ten goede en wordt zo'n pony alleen maar "dooier" op het been. Ik zeg niet dat je alle kinderen met sporen moet laten rijden, maar het maakt het wel een stukje makkelijker. Vroeger, en misschien nu ook nog wel, werd gezegd dat je eerst moet leren je benen stil te houden en daarna een spoortje om mag, maar als je bij je pony erg veel moet drijven dan zou ik echt aanraden om een spoortje aan te doen en dan goed te begeleiden.

CoronaLime

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:03

Ik heb even wat posts doorgelezen, kom veel ''leeftijdsgrens'' tegen, maar hoe denken jullie er dan over dat kinderen pas rond een jaar of 14/15 een goede fijne motoriek hebben ontwikkeld? :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:12

Ik vind ook dat dit niets met leeftijd te maken heeft. Zoals al veel genoemd is, sommige kinderen kun er veel beter mee omgaan dan volwassenen. Ik ben zelf geen voorstander van sporen. Maar ik ben het er wel 100% mee eens dat leeftijd er weinig tot niets mee te maken heeft.

CoronaLime

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:15

Gerda, heb je mijn post gelezen?