Al dit speeksel kan niet in de mond blijven en loopt er daarom uit.
Als een mens een stokje in zijn mond heeft dan heb je dat toch ook een beetje? En bij een hond ook.
Of is dit een wel heel erg simpele hypothese?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) , is ontspannen en laat los in de kaaklijn, waardoor de speekselklieren goed kunnen werken en dus dat schuim produceren. beautyfull_mickey schreef:hmm of kwijlen op spanning duid kan ik niet geloven,mickey kwijlt namelijk ook,zoals vandaag met rijden,ze is de hele tijd heerlijk ontspannen geweest,maar hing zo'n sliert kwijl aan der mond,en er was echt geen spanning,dus ik denk gewoon dat kwijlen en schuimen hetzelfde is
Askja schreef:Mijn ervaring: schuimen in de zin van witte shampoovlokken (variant: groen Hulkschuim als ie een pluk gras op heeft) is een teken van actieve speekselklieren. Het paard accepteert het bit, neemt het aan, knabbelt erop en laat zijn kaak los. Als het paard een droge mond heeft of kwijlt, doet hij niets met het bit. Hij kwijlt omdat er iets in zijn mond zit, maar omdat hij niet kauwt, wordt het speeksel geen schuim.
Schuim ze!
Nistria"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:hmm of kwijlen op spanning duid kan ik niet geloven,mickey kwijlt namelijk ook,zoals vandaag met rijden,ze is de hele tijd heerlijk ontspannen geweest,maar hing zo'n sliert kwijl aan der mond,en er was echt geen spanning,dus ik denk gewoon dat kwijlen en schuimen hetzelfde is

sorayalover schreef:kwijlen een vorm vanspanning?nou dat denk ik niet want op een buitenri doet mijn paard het ook endanis ze echt wel ontspannen hoor!!!
Les_Fjal schreef:Wat mij ooit is vertelt :
Heeft het voor een deel te maken met de nageeflijkheid. Hierbij worden de speekselklieren geactiveerd waardoor dus dat schuimgebeuren op gang komt.....
In hoeverre dit klopt......ik ben benieuwd !