Schuimen is een indicatie van....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:19

Ik heb een hele domme vraag: kan het niet zijn dat een paard kwijlt omdat het iets in zijn mond heeft? Omdat het bit over zijn tong glijdt of er gewoon opligt, worden zijn speekselklieren gestimuleerd en beginnen ze extra speeksel aan te maken.
Al dit speeksel kan niet in de mond blijven en loopt er daarom uit.
Als een mens een stokje in zijn mond heeft dan heb je dat toch ook een beetje? En bij een hond ook.
Of is dit een wel heel erg simpele hypothese? Verward

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:15

lunatje schreef:
zover ik weet houdt schuimen in dat het paard hard, maar lekker / ontspannen gewerkt heeft.

ja, dat klopt, mijn merrie schuimt altijd lekker op dr mond als ik hard gewerkt heb...en dat is een heel heel goed teken zegt mijn instructrice

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:03

Mijn verklaring :

Een paard dat schuimt (wit dik spul Lachen ) , is ontspannen en laat los in de kaaklijn, waardoor de speekselklieren goed kunnen werken en dus dat schuim produceren.

Een paard kan ook kwijlen, dan is het "schuim" dus dun en soms wat gelig.
Een teken dat het paard niet loslaat in de kaaklijn en dus niet geheel ontspannen loopt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:35

Mijn ervaring: schuimen in de zin van witte shampoovlokken (variant: groen Hulkschuim als ie een pluk gras op heeft) is een teken van actieve speekselklieren. Het paard accepteert het bit, neemt het aan, knabbelt erop en laat zijn kaak los. Als het paard een droge mond heeft of kwijlt, doet hij niets met het bit. Hij kwijlt omdat er iets in zijn mond zit, maar omdat hij niet kauwt, wordt het speeksel geen schuim.
Schuim ze!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:34

beautyfull_mickey schreef:
hmm of kwijlen op spanning duid kan ik niet geloven,mickey kwijlt namelijk ook,zoals vandaag met rijden,ze is de hele tijd heerlijk ontspannen geweest,maar hing zo'n sliert kwijl aan der mond,en er was echt geen spanning,dus ik denk gewoon dat kwijlen en schuimen hetzelfde is Lachen

Dat is het dus niet Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:52

Askja schreef:
Mijn ervaring: schuimen in de zin van witte shampoovlokken (variant: groen Hulkschuim als ie een pluk gras op heeft) is een teken van actieve speekselklieren. Het paard accepteert het bit, neemt het aan, knabbelt erop en laat zijn kaak los. Als het paard een droge mond heeft of kwijlt, doet hij niets met het bit. Hij kwijlt omdat er iets in zijn mond zit, maar omdat hij niet kauwt, wordt het speeksel geen schuim.
Schuim ze!

Ik ken nog een variant: bruin als net de brokjes verorbert zijn!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:33

En wat dacht je van griezelig bloedrood als ze van tevoren lekker op een elzentak hebben lopen knagen! (die voeren wij 's winters soms als ze niet op de wei komen, hebben ze wat te doen) Commentaar onderweg verzekerd Haha! !

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:00

kwijlen een vorm vanspanning?nou dat denk ik niet want op een buitenri doet mijn paard het ook endanis ze echt wel ontspannen hoor!!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:14

Ik heb idd ook geleert dat schuimen betekend dat ze ontspannen zijn, en kwijlen (dus in lange slierten) betekend dat ze gespannen/gestresst zijn. Ik denk dat dat niet gelijk betekend dat je paard helemaal vastzit ofzo, maar dat ie toch ergens wat gestresst is.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 13:20

Maar wat Askja schreef, dat kan toch kloppen?
Kwijlen is omdat er iets in de mond zit, en het gaat pas schuimen als er op het bit wordt gekauwd.
Volgens bovernstaande uitleg hoeft het ook niet zo te zijn dat kwijlen op spanning duidt, maar gewoon dat er niet met het bit wordt gesppeld, op wordt gekauwd.
Schuimen moet i.m.o. iets te maken hebben met loslaten van de kaak/stimuleren van de speeksleklieren o.i.d., want anders zou mijn paard nooit aan de ene kant meer kunnen schuimen dan aan de andere kant...

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:30

Nistria"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
hmm of kwijlen op spanning duid kan ik niet geloven,mickey kwijlt namelijk ook,zoals vandaag met rijden,ze is de hele tijd heerlijk ontspannen geweest,maar hing zo'n sliert kwijl aan der mond,en er was echt geen spanning,dus ik denk gewoon dat kwijlen en schuimen hetzelfde is Lachen

Dat is het dus niet Knipoog
[/quote]

leg dan eens het verschil uit Knipoog
en is het bewezen...?

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:32

sorayalover schreef:
kwijlen een vorm vanspanning?nou dat denk ik niet want op een buitenri doet mijn paard het ook endanis ze echt wel ontspannen hoor!!!

mulan dat kan idd kloppen wat askja schreef dat ze het doen omdat ze wat i de mond hebben,en dat wil ik zeker geloven,en ik geloof ook dat er verschil is tussen schuimen en slijmen,maar ik geloof niet dat als je paard slijmt dat die dan gespannen is want zoals sorayalover hier ook schrijft,als mijn paard harstikke ontspannen is en soepel loopt dan slijmt ze.

glitter_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:47

Wat ik met zekerheid kan zeggen is dat als je paard dus inderdaad gaat nageven "hij ontspant dan de kaakspieren, en legt zijn hoofd als het ware in jouw handen"door de ontspanning in de kaak speciale speekselklieren dan gaan werken en je paard dus gaat schuimen, maar dit verschilt ontzettend in hoeveelheid per paard.

Ik denk niet dat het slierterige slijm van de spanning komt en fout is, mijn fjordje doet het ook, en is echt nooit gespannen, en zodra ze in de richting van de aanleuning komt begint ze dan te "slijmen".

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:50

ja maar....als Forrest ontspannen is en lekker liep dan schuimt hij nog niet. Terwijl Luuts al bijna meteen schuimt zodra hij het bit in zijn mond krijgt Verward

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:57

ik denk dat het aan de ene kant onspanning het speeksel gebeuren opwekt... maar ook gewoon goed aannemen van het bit....

maar bijvoorbeeld bij stress zorgen de hormonen er voor dat het paard gaat schuimen....

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 08:10

Les_Fjal schreef:
Wat mij ooit is vertelt :

Heeft het voor een deel te maken met de nageeflijkheid. Hierbij worden de speekselklieren geactiveerd waardoor dus dat schuimgebeuren op gang komt.....

In hoeverre dit klopt......ik ben benieuwd !

Ja als ze met het bit spelen, gaan ze schuimen.
Guus gaat echt niet schuimen als hij hard heeft gewerkt