Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:07

Het geeft juist meer stress als je ze dwingt. Ik laat mn paardje ook altijd even kijken, maar aan het begin had ze ook wel eens last van bakkabouters. :D
Tja, dan liet ik haar wel even weten wie de baas was, anders deed ze het elke keer. Tuurlijk kunnen ze een keer schrikken of iets eng vinden, maar het is wel erg toevallig
als dat elke keer gebeurd als je een beetje been geeft, of iets anders vraagt. O:)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:12

Ligt puur aan de situatie en hoe ze reageert. Ik stap zowel af als ik haar er met mijn been/zweep langs rijdt, dat ligt aan de situatie ;)

_Annee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:14

Bij mij verschilt het ook per paard (pony in mijn geval), en situatie.

Pas reed ik een stukje door het park, met een jonge pony die ik nu doorrijd, toen er opeens een hond uit de bosjes springend en blaffend aan kwam. Toen schrok die toch wel, en ik ook! Toen zijn we even rustig blijven staan totdat die hond was gekalmeerd en hij ook! Toen konden we er gewoon rustig langs!

Maar als mijn iets oudere pony (7) in het bos ineens stil gaat staan omdat ze niet langs een takje wil dat aan de zijkant van het pad ligt, dan denk ik wel: Kom op zeg, aanstellertje }> Dan geef ik gewoon weer been en als ze er langs gaat beloon ik haar!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:15

een nerveus stresserig paard ergens toe dwingen gaat niet werken.
Een pipo paard wat spoken ziet als het uit komt zou je kunnen dwingen
en een coole kikker die reactie geeft gewoon even netjes begeleiden.

maar dat is mijn mening :+

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:16

Ik doe precies hetzelfde als jij!
Ik vraag me trouwens af waarom je ooit te zacht zou kunnen zijn voor je paard? Het is toch niet om het hardst? Hoe vriendelijker je bent met een paard, hoe beter lijkt me? Of is dat achterhaald misschien?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:32

In een ander topic las ik zojuist: zo zacht als kan, zo hard als moet.
Vond ik een mooie uitspraak, zo hoor je met je paard om te gaan!

Mijn pony (intussen met pensioen) is echt Nergens Bang Voor. Wel had ze soms - zoals we hier zeggen - de wind in haar hoofd. Beetje jolig inderdaad, en overal paard-etende-kabouters onderweg. Eén keer heb ik meegemaakt dat ze ECHT bang was, op een boerderijtje in de buurt waar ze toen stond (paar jaar geleden) die hadden veel exotische beestjes in de wei lopen, waaronder 2 emoes. Daar durfde ze dus Niet langs. Ik voelde het hart kloppen door het zadel heen. Angst dus. En daarom afgestapt zodat ze achter mijn brede rug :D die ponievretende engerds voorbij kon. De keer daarop kon ik blijven zitten, maar ze is er altijd bang voor gebleven.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:10

Nee hoor paard moet rustig eerst kijken en laten merken dat dat het niet eng is.
Mijn fries is doods bang voor plassen.
Ik ga haar niet dwingen om toch in die plas te lopen hoe zal jij heyt vinden als je vader zal zeggen Stop je hand is ijn de bak met spinnen zal je toch ook dood eng vinden en dan word je gewoon gedwongen het te doen.
Zelfde als met een paard paard vind iets eng laat op een vriendelijke manier mertken dat het niet eng is.
zie zoveel meiden en mannen die de zweep er bij pakken en keihart gaan lopen meppen en trappen in die buik.
paard word alleen nog meer banger zowel voor waar hij bang voor was als voor de ruiter zelf

Rider01

Re: Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:12

Uit je openingspost maak ik op dat je paard wel gewoon luisterde.
Jij zette haar stil en dat deed ze, tegelijkertijd respecteer je haar wens/behoefte door haar angst te erkennen.

Ik vind dit een goede samenwerking en het resultaat was dat je zonder gedoe langs de koeien kon :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 15:16

Rider,
Zo is het precies. Dat samenwerken met je paard vind ik ook belangrijk.
Ik moet op haar kunnen rekenen dat ze me niet laat zitten en accepteert dat we ergens langs moeten.
Maar omgekeerd moet ik haar de kans geven het zelf te doen en haar de tijd geven.
Dat komt ook omdat als ik naar de goede buitenbak ga, ik altijd een stuk langs de weg moet rijden.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:22

Mijn half-pension paardje is soms ook at bang buiten
Als hij schrikt van een 'blaadje' ofzo :') dan geef ik wel benen ,
want ik weet dat het gewoon aanstellerij is , met als gevolg dat hij langs zon dingen
wel direct langsga als ik benen geef :)
Maar als het echt iets indrukwekkend is , waar hij echt bang van is en dus het eng is
dan laat ik hem ook even kijken , benen geven lijkt me dan niet zo'n goed iddee :)*
Omdat je paard is meestal al zo opgefokt van het enge ding , dat ze enkel nog meer in paniek geraken :\
Dus gewoon even rustig late kijken , en het werkt ookwel om zacht tegen hem te praten als hij ernaar kijkt
en als hij even heeft gekeken , gewoon proberen verder te gaan :)
Dit doe ik meestal :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:35

Saars schreef:
Ik doe precies hetzelfde als jij!
Ik vraag me trouwens af waarom je ooit te zacht zou kunnen zijn voor je paard? Het is toch niet om het hardst? Hoe vriendelijker je bent met een paard, hoe beter lijkt me? Of is dat achterhaald misschien?

je paard moet jou wel als leider zien. Als je geen grenzen aangeeft aan je paard dan kan het zijn dat hij zichzelf als leider gaat zien en dat ie te dominant word tegenoven zijn ruiter/begeleider.

Een paard dat oprecht iets eng vind mag best even kijken, maar mag niet omdraaien of achteruit lopen van mij. Op den duur moet hij er echt langs en ik stap eigenlijk nooit af.
Een paard dat iets eng vind om het eng vinden, moet van mij gewoon doorlopen. Ik krijge genoeg paarden onder mijn kont die in het begin overal voor omdraaien en van schrikken, meestal is dat binnen een week over en dat is niet omdat ze dan ineens zoveel minder enge dingen zien, maar omdat ze hebben leren luisteren en doorlopen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:42

Ik hoef geen leider te zijn van mijn paard. Wij zijn maatjes, de ene keer sleept hij mij ergens doorheen en een andere keer sleep ik hem ergens doorheen.
Als puntje bij paaltje komt (veiligheid of iets dergelijks) ben ik wel de leider, en dan luistert hij ook.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:27

griebels schreef:
Ik hoef geen leider te zijn van mijn paard. Wij zijn maatjes, de ene keer sleept hij mij ergens doorheen en een andere keer sleep ik hem ergens doorheen.
Als puntje bij paaltje komt (veiligheid of iets dergelijks) ben ik wel de leider, en dan luistert hij ook.

dus toch leider...
Het betekend niet dat je constant je paard hoeft te domineren. Je paard moet respect voor je hebben en je vertrouwen, wat bij jou dus het geval is.
Ik kom gewoon vreselijk veel paarden tegen die gruwelijk dominant gemaakt zijn, over de begeleider heen lopen en daarbij op je tenen proberen te staan. En paarden die nergens heen willen behalve de stal en de veilige bak, maar binnen die bak toch nog 100 keer omdraaien. Zo'n paard heeft gewoon een probleem in de opvoeding en krijgt bij mij een heropvoedinscursus. Daarna zijn het ook m'n beste vriendje....

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:36

Bij mij ligt het er aan...

Als ik weet dat me pony het oprecht eng vind , dan doe ik rustig aan. Laat ik hem even kijken , aai hem wat over zijn hals en zeg dat hij braaaaaf is. Meestal komt het dan wel goed en loopt hij er daarna , met misschien een beetje blazen gewoon langs. :j

Maar er zijn ook wel eens situaties waarin meneer zich heel erg aan kan stellen (want misschien hoef ik dan niet...)bijvoorbeeld een hoek achter in de bak nooit wat aan de hand maar eens in de zoveeltijd is die wel zooooo eng, in eerste instantie probeer ik hem dan te overtuigen dat er niks is en dat hij er best doorheen kan omdat ik toch niet stop met rijden , vervolgens gaat hij op zon dag vrolijk verder met raar doen en dan zet ik hem harder aan het werk zodat hij er niet bij nadenkt , en als meneer het dan nog doet tjaa wordt ik wel eens boos :o

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:05

schoentje schreef:
griebels schreef:

dus toch leider...
Het betekend niet dat je constant je paard hoeft te domineren. Je paard moet respect voor je hebben en je vertrouwen, wat bij jou dus het geval is.
Ik kom gewoon vreselijk veel paarden tegen die gruwelijk dominant gemaakt zijn, over de begeleider heen lopen en daarbij op je tenen proberen te staan. En paarden die nergens heen willen behalve de stal en de veilige bak, maar binnen die bak toch nog 100 keer omdraaien. Zo'n paard heeft gewoon een probleem in de opvoeding en krijgt bij mij een heropvoedinscursus. Daarna zijn het ook m'n beste vriendje....

Dan is er indd iets fout gegaan bij de opvoeding.
Kleine kanttekening, mijn paard is nog hengst ook...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 08:47

Toch heb ik vroeger geleerd, en ik zie het bij andere mensen ook dat ze het zo doen.
Dat je een paard er langs moet sturen met je benen, of soms met een zweepje erbij.
Omdat het paard anders wint en je daardoor een moeilijk paard zult krijgen.
Dit geldt denk ik voornamelijk voor het rijden in een binnen/buitenbak.

Simone_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:20

Een vorm van respect moet er denk ik wel zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:57

Een paard denkt niet als in winnen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:04

Inderdaad, een paard denkt in de vorm van samenwerking.
Zo gaat het in de kudde ook. Ze moeten op elkaar kunnen vertrouwen.
Het mooiste is als jezelf het paard kan vertrouwen maar het paard de ruiter/eigenaar ook altijd.
Dwang kent een paard van nature niet.
Het is een volger, wat hij ook het liefste wil, en dat moet de ruiter/eigenaar mogelijk maken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:13

Denk niet dat dit bedoeld is als winnen of verliezen denk ik Syl :) :wave:

Wat wel zo moet zijn is dat je de leider van je paard ten alle tijden moet zijn :j Of je dit nu op jou manier bent of dat je je paard wel een keertje streng aan pakt, zolang je paard vertrouwen in jou heeft zal hij uiteindelijk altijd op jou terug vallen en ergens langs lopen.

Ik zou niet weten waarom je een paard op jou manier te lief aanpakt, ze doet toch wat je graag van haar wil. Dat je haar de kans geeft om even rustig te kijken is mijn inziens alleen maar beter, ze kent nu straks een hoop dingen, en zal volgende keer op een nieuwe ervaring ook rustig reageren :)

Zou het niet veel anders doen dan jij hoor, behalve op het moment dat paardlief er zelf een spelletje van maakt. Wat wel eens wil gebeuren bij het standaard ontwijken van dit soort momenten...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:20

vandaag nog een gevalletje twijfel meegemaakt.

Die dood enge paardenvlees etende witte geit stond weer in de voortuin van die ene boerderij :+
Mijn stoere Sjaak deed het in zijn broek als hij die aan had, gelukkig viel het op straat :')
Ik ben afgestapt en heb hem al pratend er rustig langsheen geholpen.
Hij was er blij mee viel mij op......
maarja.......toen ik later op stapte en door een voor hem al bekend stuk wilde rijden deed hij ook of hij niet durfde :+
Sja het was ook heel gezellig als baasje kletsend naast je loopt ;)
Toen heb ik wel wat aangedrongen (iets meer been) het was dan ook zo over en toen kon er weer een hele dikke beloning van af.
Direct hierna groeide zijn zelfvertrouwen weer en genoot hij zichtbaar van de rest van de rit <3 en ik ook......

Dit was geen strijd maar een simpele inschatting van wat dit dier op dat moment nodig had.
Was ik direct met benen gaan duwen dan weet ik zeker dat hij alleen maar in paniek was gegaan.
Nu groeide zijn zelfvertrouwen enorm

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:20

He Paulien :)
Zo vind ik het ook inderdaad. Er een spelletje van maken heb ik van mijn paard gelukkig nog niet meegemaakt.
Waarschijnlijk heb je dan allerlei vormen van leiders, voor het ene paard is misschien de ene leider beter dan de andere.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:21

Quartel, ik denk dat je dat heel goed aangepakt hebt!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:23

Dat denk ik ook, de ene heeft een hele duidelijke nodig en zal altijd proberen daar boven te komen.... Denk hierbij misschien wel aan Demazzel... Die bleef proberen zijn zin te krijgen.. (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel... Boy is ook lang zo geweest... Maar nu weet hij precies wat hij aan de mens heeft en zal bij de minste aanwijzing luisteren... Mika is waarschijnlijk vanaf het begin af aan ook duidelijk gewend aan een leidinggevende mens :) en daar heb jij nu heel veel plezier van :D

Fijn heh, zo'n lekker eerlijk paard :D Ik ben er ook gezegend mee :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:24

Afstappen doe ik dan persoonlijk weer niet zo snel.... Mijn paard moet genoeg vertrouwen in mij hebben als ik erop zit, dan is afstappen niet nodig :n