Paard niet kunnen houden in galop in het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:32

ik ben ook nog steeds benieuwd naar de noodstop? Hoe leer je dat en hoe werkt het?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:35

XThisIsMeX schreef:
nicky_rilana schreef:
mijn pony deed het ook, maar die wilde graag voorop lopen en dan werd het wel minder. heel veel oefenen, je moet meer controle over je paard hebben.
mijn pony gaat met het springen ook hard en daar heb ik gewoon een ander bit in hangen. je kunt er een pessoa bit in hangen en mischien dat een martingaal helpt?

Pessoa bit is denk ik niet zo een goed idee want mijn paard kan niet goed tegen scherpere bitten en als ik teveel aan de teugels zit gaat hij alleen maar harder. Kan een martingaal misschien helprn?

Heel herkenbaar dat deed mijn pony ook. Ik heb ooit eens toen hij zo deed, gewoon mijn teugels helemaal losgegooit. Daar was hij zoo "verbaasd" van dat hij maar stopte omdat hij niet meer wist wat ie moest.. :+

Tegenwoordig rijd ik bitloos met hem. Alleen op het strand nog niet helemaal, zodra ik dan ga galoperen probeert ie het ook, net zo lang tot ie zijn ei kwijt is. Heb daarom voor het geval dat aan mijn bitloze hoofdstel een bit gedaan met extra teugels, zodat ik het bit niet hoeft te gebruiken, alleen mocht het nodig zijn. en dat is gelukkig bijna nooit meer

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:35

Herken het probleem wel. Al is het vooral als er twee of meer paarden bij zijn. Ga nu gewoon niet meer met zo veel naar buiten en zowel dan alleen stap en draf. Met zijn tweeen ga ik in de galop gewoon voorop, dan is hij te schijterig om te gaan racen haha.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:37

Hier precies het tegenovergestelde :')

Pony van stalgenoot wilt altijd keihard en gaat er ook regelmatig vandoor, en mijn pony blijft dan heel leuk stil staan. Zodra ik zeg dat ze mag gaan, gaat er in een heerlijk rustig galopje achteraan.

MichellexH

Re: Paard niet kunnen houden in galop in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:20

Hier nog een met het zelfde 'probleem' :=
Als ik lekker buiten aan het rijden ben, is ie altijd lekker rustig in stap.
Dan gaan we over naar draf, die gaat ook nog wel. Behalve op wat veldjes. Maar dan strekt ie zich lekker uit. En dat is mooi om te zien. :j
Maar goed. Hij ziet ook elke galop in het bos, aan voor een race.
Niet dat ik het erg vind. Maar het kan toch gevaarlijk zijn.
Ik stuur hem dan gelijk om. Ik neem stelling naar links of recht. (ligt eraan wat het best uitkomt)
Dat vind ie niet altijd even leuk. Maar hij gaat wel langzamer.
Ook heb ik wel eens zó hard moeten trekken, achterover zitten en me lange gemaakt. Dat ie pijn in zijn mond had.
Voor een fries, is hij echt een pittige.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:10

Ik weet eigenlijk niet wat voor paard/pony je rijdt (en misschien maakt dat ook niet eens zo veel uit, hoor), maar met mijn vorige verzorgtinker zat t zo:

Die vloog er iedere keer vandoor op de meest onverwachte momenten, waarschijnlijk als ze ergens een lekker blaadje had zien hangen ofzo. Ik reed haar toen nog niet, maar de eigenaresse wel. Die kan echt wel paardrijden, maar ze vertelde dat ze iedere keer groen en geel van angst op het paard stapte. Letterlijk overgeven van de zenuwen.
Er staken bij terugkomst vaak takken door haar shirt heen en ze zat onder de blauwe plekken en schrammen. Kortom: puinhoop...

Er hebben toen twee dingen heel erg geholpen. Ze heeft buitenrijles genomen met een instructrice op een heel groot, rustig paard. Die liep voorop en al haar ti ker er langs wilde schieten, kreeg die van dat paard zelf op zn lazer. Dat was dus zo afgelopen.
Het tweede was n pessoa-bit. Op de tinkerdag werd ze hartelijk uitgelachen omdat ze maar niet snapte waarom ze hem niet hield met dubbel gebroken trensje.
Ze heeft m overigens nooit op de hoogste hefboomstand hoeven zetten. Binnen reden we op de gewone bitring of bitloos, buiten op de bovenste kleine ring.
Toen t paard eenmaal geleerd had zich te gedragen, zijn we uiteindelijk ook bitloos buiten gaan rijden, ging super. Op touwhalster. Nooit meer problemen mee gehad. Paard was ouder en wijzer geworden en had gewoon geleerd hoe je SAMEN kan genieten van een buitenrit.

(ik wil er wel even bij zeggen dat onze stal direct aan het bos lag en we dus nooit verkeer tegenkwamen, anders hadden we dit niet gedaan).

Met een scherper bit ben je nog steeds zo hard als je eigen hand, maar je heb meer te vertellen als het echt nodig is, je moet dus wel meer oppassen.

Ik geloof ook zeker dat je paard niet zal stoppen op een scherper bit als hij wegrent voor angst of pijn. Maar als hij wegrent omdat hij er toevallig zin in heeft, zal dat met een scherper bit wel veel sneller afgelopen zijn.

Tot slot wilde ik nog zeggen, dat als het op een veilige manier kan, ik het helemaal eens ben met: als ie weer wegrent, laat m dan maar eens rennen tot ie niet meer wil en dan nog een eind. Ook een prima methode.

Ohnee, tot aller-slot ;) :
Die noodstop is de one rein stop, ook al heel veel goede verhalen over gehoord! Ik leer m mijn pony ook aan, maar ik heb m nog niet nodig gehad, dus ik kan niet zeggen offie werkt.
Google er maar eens op!

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:30

@ Gineke: denk niet dat het zoveel uitmaakt maar het is een bwp ruin van 7.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:46

Hoi herkenbaar probleem mijn paard doet dit in de cross, probeer heeeel diep te gaan zitten en juist niet in zijn mond te komen mijn paard springt dan juist door de teugel heen. Je zou er eventueel ook een slofje aan kunnen doen zodat hij niet helemaal met zijn hoofd de lucht in.kan. maar diep zitten helpt bij mijn paard het beste. Het zit niet lekker maar jezelf gewoon echt vast plakken in het zadel. Succes ermee!

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:14

Ik zou zachtjes aangalloperen & dan meteen weer stoppen tot hij 100% rustig is, zo leert hij dat het geen zin heeft om te gaan lopen omdat hij toch meteen weer moet stoppen & dat blijven herhalen ;)

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:28

Hier hetzelfde probleem.
Als mijn paard warm begint te worden, dan kan ik het vergeten. Dan is het alleen nog maar gaan, gaan. En dan al helemaal als het richting huis is. Hij is misschien beetje verpest door mijn moeder. Ze crossde vroeger 4x in de week 2 a 4 uur met hem. Ik rij met pessoabit. Heb hem op het scherpst staan anders is er geen houden aan. Had tijdje terug geprobeerd met minder scherp maar ben gauw afgestapt en weer op scherp gezet.
En maakt niet uit of ik alleen rij of met mijn andere pony erbij, als meneer warm begint te worden........

Maar ik probeer me altijd zwaar te maken en soms in een volte te zetten, helpt ook dan moet die wel stoppen. En ik praat dan tegen hem van hoooo of terug. En als ik geen zin heb om te gaan dan hou ik hem gewoon bij me en dan blijf ik volhouden tot ik mijn zin krijg.

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:30

tja, moeilijk.
een noodstop is indd het best,

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:38

En als je een super lang pad neemt, hem in galop zet, drijven totdat hij niet harder 'kan' en dan terugnemen?
Kan helpen :))

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:59

Je kunt twee kanten op, afhankelijk van het karakter van het paard. Of je probeert de vaart er uit te halen door waar het kan een volte in te zetten of je laat hem een flink eind galopperen tot ' ie niet meer wil maar dan beslis jij om nog even door te gaan pas als je weer echt moet drijven om hem in galop te houden geef je hem de hulpen om te gaan draven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:08

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:03

Als ik jou was zou ik eerst niet gaan galoperen in het bos maar als je het perse wil moetje wel heel diep in het zadel gaan zitten en rustig tegen haar praten! misschien dat ze dan niet meer zo opgewonden reageerd! :)

floortjep098

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:23

he, i heb hetzelfde ik heb bij mijn lesgeefster gevraagt en het als je paard te sterk word kun je m gewoon tegen een boom aan zetten tot hij/zij zijn hoofd ontspand,, en dan gewoon weer tot het paard het begint te snappen!