Romana @ work in de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:40

Spytgnieskje schreef:
Ben het hier helemaal mee eens. Knop spoortjes zouden inderdaad beter zijn. Jammer dat je die zwanehals sporen niet af wilt doen. En wat het bokken betreft, ze moet er maar aan wennen hoor aan die zweep! Die van mij vond het eerst ook niks...

En je zadel ligt inderdaad te ver naar voren. Bij de elleboog en de singel moet een vuist tussen kunnen. En hij mag niet op het schouder liggen.

Nogmaals vind jullie erg leuk bij elkaar ;) Lekker blijven lessen.

Ik heb vanavond het zadel wat meer naar achteren gelegd en vond het toen zelf ook wat beter liggen al. Dat probleem is dus al verholpen, dank je wel! :) En net ook met een zweepje gereden waar ze eerst tótaal niet blij mee was. ff doorgezet en aangepakt en toen zat uiteindelijk de 'voorwaarts' knop er wel op, hehe.. Het kostte wat moeite.. maar daarna kon ik de zweep ook weer keurig wegleggen en zonder problemen verder rijden. :Y)

m9ara schreef:
ik zie ook dat je been geeft om naar voor te rijden en dat is natuurlijk ook wat ik bedoel, alleen zag ik je ook tegelijk wat terugwerken met je hand. misschien wat onhandig verwoord in mijn vorige post.
ik weet niet of dat nog een speciale reden heeft?
anders heb ik natuurlijk niks gezegt! :D

Misschien heb je wel gelijk en hield ik nét iets teveel terug. :)
Maar wat wij hebben gemerkt is als ik volledig loslaat van voren (dus met mijn benen én handen echt zeg 'GÁ maar..') dan maakt ze er net iets teveel gebruik van en blíjft ze bezig. Dan komt ze gewoon onder het werken vandaan en hoeft ze die spieren nooit te gebruiken.. waar ze juist even doorheen moet.. :(:) Dus probeer ik haar naar voren te houden, maar toch een beetje 'bij mij' te houden dat ze er niet gelijk helemaal vandoor is. Ik leg het misschien een beetje krom uit, maar hoop dat je me begrijpt :7 ?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:08

Hey Cyn,

Ik zie je natuurlijk vaak live rijden, maar wil ook ff in je topic zetten dat ik vind dat jullie helemaal op de goede weg zitten! Jullie doen het super! Je werkt nu samen met Monique aan de basis, maar als je zo doorgaat, zit die er straks heel goed in, waardoor jullie grote sprongen kunnen maken.

Het commentaar van het spoortje: De pony is niet altijd goed aan het been, met een gewoon spoortje was Cyn genijgd haar been op te trekken. Het is een vriendelijk spoortje, dus het kan geen kwaad! Een goede zit (waarbij dit spoortje helpt) van de ruiter is veel belangrijker dan de plek waar je het paard precies prikt. Met een verkeerde zit maak je meer kapot! (als er een kind met kortere beentjes op de pony had gezeten met sporen, zou je hetzelfde effect hebben)

Ik bewonder je geduld en je vriendelijke manier van rijden! Gewoon zo doorgaan. Je hebt een hele leuke Pony en jullie zijn een goede match!

Groetjes, Merel

Cynn
Fotograaf

Re: Romana @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 23:21

Bedankt voor je lieve bericht Merel! Doet me goed! :D
En precies, dat was dus ook de gedachten achter het gebruik van dit spoortje. En zo vriendelijk als wat :) !

bobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:24

Wat zit dat er leuk uit en wat een leuk stel jullie, je mag wel wat trotser gaan zitten :j tenen naar binnen en dan komt het wel goed hoor!!
Veel plezier met je leuke haf

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:50

m9ara schreef:
ik zie ook dat je been geeft om naar voor te rijden en dat is natuurlijk ook wat ik bedoel, alleen zag ik je ook tegelijk wat terugwerken met je hand. misschien wat onhandig verwoord in mijn vorige post.
ik weet niet of dat nog een speciale reden heeft?
anders heb ik natuurlijk niks gezegt! :D
Misschien heb je wel gelijk en hield ik nét iets teveel terug. :)
Maar wat wij hebben gemerkt is als ik volledig loslaat van voren (dus met mijn benen én handen echt zeg 'GÁ maar..') dan maakt ze er net iets teveel gebruik van en blíjft ze bezig. Dan komt ze gewoon onder het werken vandaan en hoeft ze die spieren nooit te gebruiken.. waar ze juist even doorheen moet.. :(:) Dus probeer ik haar naar voren te houden, maar toch een beetje 'bij mij' te houden dat ze er niet gelijk helemaal vandoor is. Ik leg het misschien een beetje krom uit, maar hoop dat je me begrijpt :7

ja ik snap het ;)
het is idd slim om haar als ze snel onder het werk uit wil komen haar toch wat meer op te sluiten!

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:55

Ik vind het er netjes uit zien, tuurlijk ze loopt nog niet altijd helemaal goed, maar ik heb zo het idee dat dat bij jullie allemaal wel komt, gewoon een kwestie van kilometers maken. Ik zie zeker stukken waarop ze al ontspant en het is goed dat je les hebt, lekker mee doorgaan!
Je bent je volgens mij ook heel bewust waar je nog aan moet werken en dat is al het halve werk.
Veel succes en zet hem op!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:28

Leuke combinatie hoor! Het ziet er vriendelijk uit en je weet waar je het over hebt.

Goed dat je even hebt doorgezet met de zweep, want ze is wel slecht aan het been en omdat jij nu elke pas 'schopt' om haar voorwaartser te maken denk ik dat het alleen maar slechter wordt... Op een gegeven moment reageerd ze dan helemaal niks meer. Dus ik zou zeggen, als je been geeft en ze luisterd niet dan geef je een keer heel duidelijk been, als je dan nog geen reactie hebt geef je haar een tik met de zweep. Ik denk dat als je dat consequent doet dat het probleem dan snel opgelost is en ze veel beter aan het been is. Dan zal ze ook minder snel zwaar in de hand zijn en makkelijker zakken

Nog een tip: voor het losrijden zou ik het neusje er nog iets meer uit willen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 15:30

Dank je voor je reactie, ga er zeker wat mee doen!

En de eerste foto's van het loswerken is al iets meer opgepakt. Stelling en buiging vragen al een beetje. Als ik er echt net op zit is het nog echt lekker lang en laag rekken, en daarvoor zelfs nog met volledige 'vrije' lange teugel. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:15

ook ik vind je onderbenen erg onrustig, het lijkt alsof je iedere keer aandrijft. Sporen af zou ik zeggen.
Geweldig cap en laarzen heb je!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 22:45

Dat deed ik dus met het oude spoor heel veel. Met die ik nu heb wordt het met de dag minder. Maar over het spoor heb ik al meerdere keren uitgelegd en heb het ook al over de zweep gehad. :)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:30

probeer je handen rechtop te houden zeg maar niet alsof je piano speelt:P tenminste het lijtk zo alsof je ze niet rechtop hebt kan ook ana mij liggen hoor ;)

bbbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:59

wat een leuk paard zeg, maar denk aan je zit hou je schouders wat meer naar achter.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:51

oh wat rijd je haar leuk!
je bent echt heel vriendelijk!
ik zie dit echt veel liever dan al dat getrek en gezaag.
als je probeert de achterhand er goed onder te zetten komt die nageeflijkheid vanzelf ;)
veel succes met zn 2en jullie zijn echt een leuk stel!

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:10

Jullie zijn leuk saampjes! :+: Ik kom dr echt snel opzoeken... ik mis dr wel hihi!
Rijtechnisch commentaar is moeilijk haha ik kan me sowieso wel vinden in de problemen die je aanwijst, daar liep ik zelf vaak ook tegen aan dus als je dat allemaal onder controle krijgt vind ik je super bezig, ze is niet altijd de makkelijkste maar wel leuk om te rijden! Probeer haar vooral voor je been te krijgen, ik weet dat dat lastig is hihi :D

shannahorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:12

heee, wat ontzettend leuke Haflinger!

maaar nu even wat anders;

zoals je zelf al zegt, handen hogerop dragen.. dan kun je ze iets dichter bij elkaar doen,
als je paard een tijdje stil heeft gestaan door die tumor, kun je haar ook een een vitamine reep geven,
mijn paard heeft ook een tijdje stil gestaan, en zo'n vitamine reep helpt goed!
als je paard niet echt aan de teugel wil, kun je een keer met stiekjes rijden, mijn paard wilde helemaal niet meer aan de teugel..
toen ben ik met stiekjes gaan rijden, en het helpt, ze snapt nu precies wat ik bedoel als ik met de teugels kneed.
en dan doe je gewoon telkens wat losser als het goed gaat.
voor de rest ziet het er hartstikke leuk uit!
ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt!