steigeren: lichamelijk probleem of puberaal gedrag (5jarige)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:57

Ook geeft de masseur aan dat Bhas problemen heeft met zijn achterhand (weinig bespiering in de billen, scheef bekken). ook zie je dat zijn wervels op sommige plekken wat "bol" lopen (zoals bij zijn lendenen en halverwege de billen).

Paard van iemand die ik ken heeft dit ook, die wil het liefst stofzuigen (achterhand ontlasten en op de
voorhand gaan) Die wil niet buigen in zijn middenhand en vind het onderbrengen van 1 achterbeen overduidelijk
moeilijker dan het andere been. Hij loopt niet kreupel maar wel stijver dan een "normaal" paard. Met een
lange teugel is er niets aan de hand, wil je hem oppakken en op het achterbeen zetten wordt hij rennerig
en wil hij omhoog komen. Dat stijve is overigens niet te zien.. maar wel overduidelijk te voelen. Als je hem over
zijn grens wil zetten komt hij ertegenin en wordt "angstig" en probeert het later wel maar dan hoor je hem licht
kreunen.. en geef je hem langer(uit elkaar laten vallen) is het weg. En ja.. zoeken he.. om weg te springen en'
het werk te doorbreken als hij het moeilijk vind.

Omdat ik zelf het gevoel had dat dat paard lichamelijk teveel problemen had voor de training waar ik voor gevraagd
ben (M1/M2 + Z1 oefeningen) heb ik besloten hem niet door te rijden en hem alleen in lagere lijnen wat elastischer
te laten worden zodat hij minder houterig liep en meer ontspannen kon werken. Eigenaresse was het daar helaas
niet mee eens.

Bij dat paard zit er niets anders op dan naast behandelen dus ook niet teveel van hem verwachten en minder vragen..
nu 2 jaar later begint de eigenaresse dat zelf ook langzaamaan in te zien (is VAAK behandeld door osteo en etc.)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 06-07-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:14

Waarom denk je dat het geen verveling kan zijn?
Als je elke dag met hem in dezelfde bak rijdt en dezelfde dingen doet dan zal het niet het eerste paard zijn dat in protest gaat..

Cardy

Re: steigeren: lichamelijk probleem of puberaal gedrag (5jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:43

Ik ga alles rustig in me op nemen en zal jullie adviezen meenemen!

@ lotte1990: omdat ik niet elke dag hetzelfde doe en paard ook omhoog komt als hij ergens tussenuit wilt komen.

Lotje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:15

Pff, Cardy, wat een herkenbaar verhaal.
Ikzelf heb ook een 5 jarige die af en toe staakt, met vlagen. Zo een maand of wat niet en dan in eens weer wel.
Vandaag was de druppel en heb ik een afspraak gemaakt met een osteopaat.
Veel mensen roepen inderdaad "het is nog een puber", maar ik ben er niet meer zo zeker van dat je het daar op af kunt schuiven.
Ben erg benieuwd hoe het verder gaat bij jou/jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:40

Als ik het verhaal hoor lijkt het ook mij een geval van verkeerde training. Als je al een tijd bij dezelfde instructrice rijdt zou ik toch eens gaan kijken voor een ander les-mens. Blijkbaar is deze niet in staat om dit soort problemen bij jullie als combinatie te voorkomen en is wellicht andere begeleiding passender.
Een paard doet namelijk niks bewust "tegen" jou, hij doet wat op dat moment door combinatie van omstandigheden voor hem passend is. Blijkbaar zijn niet de goeie omstandigheden gecreëerd.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:34

Ik geloof wel in puberaal gedrag en staken :)
De mijne gaat bokken en sprinten als de andere paarden de bak verlaten en hij niet mag stoppen. Er is helemaal niks aan de hand, ja meneer is een jonge god en dolt een beetje af en toe, maar als hij als enige overblijft komt het verzet. Flinke klap, sorry. Goed gedrag is een vereiste bij paarden die volledig goed en gezond zijn, voldoende uitdaging hebben, rechtgericht gereden worden met voldoende voorwaarts en variatie.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:51

@ Lotje17: Het is inderdaad net alsof ik Bhas hoor, vooral over dat het met vlagen is. Morgen komt Hans voor het thermografisch onderzoek, dus ben erg benieuwd wat eruit komt!

@ Fellor: Aan mijn instructrice ligt het zeker niet. Zij is erg handig en gedreven, ook heeft zij erg veel ervaring in de paardensport. Heb totaal geen twijfel in haar. Soms les ik wel eens bij andere instructeurs, maar zij zijn niet zo goed qua lesgeven als mijn instructrice.
Fout in de training ligt dan dus geheel aan mij.. Maar dit heeft ook mee te maken gehad dat ik het eerste half jaar zo ontzettend bang was (elke dag dat ik erop moest dacht eraan om een testament op te stellen :+ ).

@ Pieps: Als er niks uit het onderzoek van morgen komt en bij de manueel therapeut is ook alles goed, dan ga ik er ook vanuit dat het puberaal gedrag is in combi met mijn rijden/houding/enz.

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:58

Goed van je dat je zo naar jezelf durft te kijken, ik herken je verhaal wel een beetje, bij mij zijn de problemen een gebrek aan lef en mijn paard heeft dat door, hij dreigt een beetje en voelt dat ik wat bangig word en daardoor niet echt door pak, het is ook een animo (v.quite easy) en animo´s staan bekend om hun dominante gedrag richting ruiter maar ook bij een minder dominant paard is het van belang een duidelijke leider te zijn goed dat je lichamelijke problemen uit sluit maar zou niet verbaasd zijn als het een leidersprobleem is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:56

Hoi allemaal! bhas is vandaag onderzocht d.m.v. Zo'n thermografisch onderzoek. Was erg interessant! De beelden gaven een blokkade aan op zijn rug, net voordat zijn schoft begint. Dit straalt uit naar zijn linkerkant. Ook gaf het.blokkades aan bij zijn laatste ribben aan de linkerzijde. Zijn lever gaf ook wat reactie en gaf zijn rechterzijde van zijn voorhoofd een reactie.

Ga hem nu drainage compositum geven, osteopaat (tevens dierenarts) gaat binnenkort beginnen met behandelen. Werd aangeraden komende tijd niet erg dressuur matig te rijden (wel lang en laag) totdat hij behandelt wordt.

Ben erg blij dat ik het gedaan heb en kreeg erg goeie uitleg van hans arendse.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:00

Das fijn! Nu weet je iig waar je aan toe bent en dat je hem er juist niet "even doorheen" moet rijden.

Dat is wachten op problemen. Veel succes komende tijd, hou je ons up to date?

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:09

goed dat je lichamelijk toch door gezocht hebt, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:34

pieps schreef:
Ik geloof wel in puberaal gedrag en staken :)
De mijne gaat bokken en sprinten als de andere paarden de bak verlaten en hij niet mag stoppen. Er is helemaal niks aan de hand, ja meneer is een jonge god en dolt een beetje af en toe, maar als hij als enige overblijft komt het verzet. Flinke klap, sorry. Goed gedrag is een vereiste bij paarden die volledig goed en gezond zijn, voldoende uitdaging hebben, rechtgericht gereden worden met voldoende voorwaarts en variatie.

Blijkbaar voelt jouw paard zich niet veilig genoeg wanneer hij alleen is met jou (kuddedier weet je nog). Een schop maakt de situatie dan ook alleen maar erger (paard voelt zich onveilig en ook nog fysiek onprettig).
Deze situatie kan je ook zo oplossen dat je er langdurig verbetering in aanbrengt. Ook jouw paard bedenkt niet bewust dat hij jou dit aan wil doen, anders zou hij toch altijd staken? Niet alleen op momenten dat hij verlaten wordt door de andere paarden.

@Topicstarter; fijn dat er wat uit het onderzoek is gekomen waar je wat mee kan. Ik zou wel proberen heel duidelijk met je instructrice te overleggen of en hoe dit door het rijden veroorzaakt heeft kunnen worden. Anders ben je straks weer terug bij af. Daarbij had een spierprobleem wel eerder opgemerkt kunnen worden, maar goed, fijn dat je het nu weet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:38

Edit: wat fijn dat er wat uit is gekomen!
Had al een vermoeden dat het een lichamelijk probleem was!
Hopelijk gaat het straks een stuk beter! :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:36

Bedankt allemaal! vrijdag is de osteopaat/dierenarts geweest voor Bhas. Ze vond hem erg vast zitten, wel was ze onder de indruk van zijn goede karakter. Ze was op een erg vervelende plek bezig en het enige wat Bhas deed was met zijn staart zwiepen.

Moet nu 10 dagen lang 30min per dag aan de hand stappen, hij krijgt zelfgekookte lijnzaad omdat ze hem niet lekker in zijn vacht vond zitten en ik ben begonnen met drainage compositum.

Na deze 10 dagen komt ze weer kijken hoe hij loopt en dan moge we hopelijk beginnen aan de opbouwfase.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik aan de ene kant denk; zal dit echt de reden zijn van het staken? Dat als ik het straks goed oppak, dat hij ook weer fijn gaat lopen en wil lopen.

Aan de andere kant zit ik er echt tegenaan te hikken om er weer op te gaan.. Heb ook weer een gevoel dat het staken nu blijft.

Instructrice steunt me erg goed en vond het een goed besluit om nog eerst alles lichamelijk te controleren.
Zij is heel handig qua rijden en weet ook echt waar ze het over heeft (heeft zelf ook erg goede begeleiding en weet wat ze doet). Probleem alleen soms is dat ik door tijd gebrek niet elke week kan lessen.
Dus de fouten die erin zijn geslopen had zij niet altijd makkelijk kunnen verhelpen qua tijd.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:31

Mijn paard (4) begon een paar weken terug met bokken bij aanspringen in de galop. Al snel werd gezegd puber gedrag, maar bij mij ging toch een alarm belletje. Dus gestopt met rijden, fysio langs geweest en er zaten twee wervels ter hoogte van de heup vast. Hij is helemaal losgemaakt, paar dagen later ik nog zadel gechecked en aangepast. Vandaag voor het eerst weer gegaloppeerd en ondanks dat hij wat fris was geen enkel bokje :D

Ik denk dat de behandelingen die je paard nu krijgt heel goed het probleem kan oplossen.
Ik moet mij wel heel serieus bezighouden met richtrichten en sterke buik en rugspieren gaan kweken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:20

Cardy het kan zijn dat hij het nog een paar keer doet omdat hij in dat gedrag "vast zit"

Probeer gewoon tegen hem te praten en hem voorwaarts te rijden zonder te schoppen en slaan.
Gaat hij voorwaarts dan beloon je hem met je stem. Je moet zijn staakgedrag niet willen corrigeren
maar volledig negeren.

Hij moet even doorkrijgen dat rijden geen pijn meer is.. en dan is het gewoon O-K.
(mijn paard heeft er 2 maanden aan moeten wennen dat ze niet keihard meer hoefde te rennen als
ze het bit voelde nadat ze behandeld was aan een verwaarloosd gebit)

Nu is dat wel iets anders.. maar dit paard ging aan de ren op onverklaarbare wijze. (ik was er
gelukkig al snel achter)

Veel succes!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:05

Ik heb dit ook meegemaakt met mijn paard, van haar 4e tot haar 5e jaar. Het was een combi van verschillende dingen: te weinig bespiering, vooral in de achterhand, nog missen van vertrouwen in mij, rug die niet helemaal lekker was, zadel dat niet helemaal goed paste, teveel haar zin krijgen bij de vorige eigenaars.
Nu ze 6 is en ik haar nu anderhalf jaar rijd is ze zo ontzettend vooruit gegaan! Ik heb een ander zadel, ik heb heel hard getraind om de achterhand sterker te maken, we hebben veel meer vertrouwen in elkaar en ze is een paar keer 'gekraakt' was heel goed heeft geholpen. Ik denk dat je op de goede weg bent door haar lichamelijke problemen op te lossen. Ook het staakgedrag negeren ben ik het mee eens. Die van mij wil nog wel eens onzeker worden als ik alleen een stukje op de weg stap. Dan wil ze ook nog wel eens staken. Ik wacht dan gewoon tot het klaar is en het enige dat ik doe is sturen in de richting waar ik heen wil. Ook rijd ik nu carroussel lessen. Dat is voor haar heel spannend, want ze moet op mij vertrouwen, dat ik haar wel de goede kant opstuur en dat ze niet zomaar tegen de andere paarden aan botst. Ook tijdens deze lessen wil ze nog wel eens staken door onzekerheid, maar ik merk nu na een paar lessen al dat ze meer vertrouwen heeft en meer ontspannen loopt.
En ik denk dat je geduld moet hebben. Veel mensen willen dat het gedrag binnen een week ophoudt, wat volgens mij niet altijd haalbaar is. Een achterhand versterk je bijvoorbeel niet binnen een week.
Wees blij met kleine stapjes die je vooruit gaat, zou hou je er zelf ook een positieve kijk op.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:11

Ik zou je adviseren om rugfoto's te laten maken, klinkt als kissing spines. Zeker als er op de thermografie blokkades naar voren komen, RX foto's bieden je de kans om dit soort dingen uit te sluiten.

Ik heb toevallig een merrie staan, heb ik als staker gekocht omdat de vorige eigenaar er helemaal niks meer mee kon. Daar ben ik mee aan de slag gegaan, maar het zat me toch niet lekker dat ze zo staakte terwijl de merrie een supergoed karakter heeft.
Ik heb haar meegenomen voor rug foto's en helaas kissingspines geconstateerd bij de T14-T15. Nu ik het probleem weet kan ik een behandeling starten en hopelijk de pijn wegnemen. Zolang je door blijft modderen zonder dat je zeker weet wat het precies is (lees blokkade schoft-rug = heel vaag) breng je ook nog eens schade tussen de oren aan als blijkt dat het ernstig is. Probeer dat er maar eens uit te krijgen/rijden als een paard geen pijn meer heeft maar nog wel ''denkt'' te krijgen van bv rijden.

Succes!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:14

Dat sprong ook al in me op, ben natuurlijk helemaal geen DA!
Maar ik denk als je meer zekerheid hebt, het desbetreffende probleem beter kunt aanpakken!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:20

Ben helemaal vergeten een update te plaatsen!
Dus voor de geïntresseerde:

We zijn nu eindelijk weer aan het opbouwen. Mag er nu om de dag erop en 15min stappen (vanaf overmorgen verhogen naar 20min.).
Ook mag ik nu weer rustigaan draven. Zit nu op totaal 2 rondjes en zodra ik op 5 rondjes zit mag ik een galopje proberen.

De eerste keer draven ging niet zo fijn. Zonder de longe stopte hij meteen, ging blokkeren en achterom naar mij kijken met oren iets naar achteren. Als ik meer been zou geven zou hij helemaal gaan stilstaan.

Aan de longe wilde hij na een kleine twijfeling wel aandraven en reageert enthousiast op mijn beenhulp. Ook knabbelt hij op het bit, ontspant van voren en heeft een klein "schuim"randje op zijn lippen. Ik vraag overigens nog niks aan hem.

4 dagen geleden voor het eerst zonder longeerlijn en dat gaat top!

Hij is nog steeds onder behandeling van de osteopaat/dierenarts en ze zal nog wel een aantal keer langskomen. Zij gaf ook aan dat het niet nodig is om foto's te maken van zijn rug op dit moment.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:23

Gewoon op je dooie gemak! Niets forceren inderdaad! en ons updaten he ;)