Paard stijf !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Re: Paard stijf !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:53

maandag is de manege gesloten? je mag toch wel bij je eigen paard komen?
verder goed na laten kijken (op manegepaarden wordt altijd bespaard, heb nog nooit meegemaakt dat er een osteopaat bij de paarden kwam hier)
goed warmrijden, en niet teveel op eens willen doen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:45

Bij een klinische keuring mag een paard na de buigproef één of twee stappen onregelmatig lopen zover ik weet, omdat de proef ook te strak uitgevoerd kan worden. Alleen, als het paard door een da van de manege eigenaar is gekeurd ipv door een eigen da, is de kans dat er meer door de vingers is gezien groot uiteraard. Wel is het zaak als het paard bij de keuring niet lekker loopt, door te zoeken en bv een echo/scan/ foto te laten maken voor je het paard koopt.
Een andere da een second opinion laten geven zal zeker geen kwaad kunnen, bloed laten trekken op tekorten (magnesium bv, of selenium / vitamineE kunnen heel goed voorkomen in dit soort gevallen) en idd een osteo/chiro/fysio daarna om de boel op rit te trekken.

bigone schreef:
Lees je eigen zin nog even, een paard wat niet regelmatig loopt mag nooit en te nimmer goedgekeurd worden, dus je paard was niet goed bij de keuring ookal denk je van wel.

_NaNe_ schreef:
Ik heb hem klinisch laten keuren, de da zei dat er wat vocht in de benen zat en dat hij niet 100% regelmatig loopt maar er was geen echte reden om hem af te keuren.
Op maandag is de manege gesloten. We kunnen er niet in dus kon ik hem ook geen beweging geven :s Maar hij staat er al lang dus ik zou het vreemd vinden dat da nu plots dan een probleem geeft.

Het topic over het gras is erg interessant maar denk niet dat het daar aan licht want hij staat nooit lang op de wei, en de weide is zo kaal als maar zijn kan....
Ik hoop dat ik dan inderdaad mij niet teveel zorgen moet maken. Ik ga nu naar hem toe. Hopelijk is het al wat beter.

bedankt voor de reacties tot zover.
Als er iemand nog wil reageren, ga uw gang :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:59

ik zou hem zowieso eens omzetten naar een stal waar je wel dagelijks komen mag,
Ik vind het niet normaal dat je op de maandag niet daar mag komen als prive huurder van een stal met een eigen paard.
En daarbij zou de hele dag weidegang hem wel goed doen als ze zo een spierprobleem hebben.
Verder veel stappen en met buigingen werken, en eventueel eens wat bloed laten afnemen om te kijken of er iets niet klopt.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:29

MANEGEPAARDEN DIE GOED ZIJN WORDEN VEEL INGEZET EN WORDEN HEUS NIET VERKOCHT, TENZIJ ZE WETEN DAT HET EEN TIJDBOM IS (WETEN DAT HET GAUW AFGAANDE ZAAK IS...) OF ER ABSURT VEEL VOOR GEBODEN WORDT !!!

In jouw eigen begin verhaal is al duidelijk geschreven/beschreven dat dit paard NIET goed is ,de da zag het niet direkt als een probleem ,ik had hem later nog een keer laten testen en tussendoor geobserveerd in het land...op stal ...en in beweging onder het zadel !

Ik weet niet hoe je bent begonnen met dit paard, maar ik weet van veel wedstrijd-mensen dat ze een hele hoge lat leggen, terwijl ze zelf vinden dat het niks voorsteld...waardoor in heel korte tijd heel veel schade kan ontstaan !
En als een paard al niet goed is, gaat het nog veel sneller mis !

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:34

Clyde schreef:
Misschien loop je te hard van stapel. Maar als het niet overgaat, kan je misschien een fysiotherapeut/osteopaat je paard na laten kijken. Ze kunnen je dan ook advies geven voor de training.

Succes!

Hier ga ik in mee...de meeste problemen kunnen door een osteopaat verholpen worden.
Ze kunnen je paardje weer heerlijk los maken en een week later kan je rustig terug opbouwen.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:26

wat trouwens bij mijn paard helpt zijn "lage" sprongetjes en het liefst 2 of 3 na elkaar... dan ontspand die van mij zn spieren, daarna is die heel fijn

msbl00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:56

als het paard is dun misschien is het omdat hij pijn heeft? Ook is er een andere weide u kunt hem in, omdat het gras en voedergewassen is echt het beste. Kentucky kan zeker helpen maar als je weiland is kaal, dat zijn gewicht gewoon te helpen. Wat betreft de stijfheid het zou klinken als artritis voor mij en eigenlijk alleen maar een DA kan u helpen het antwoord. Good luck.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:17

Paard wordt redelijk pittig getrained...staat een dag stil, en is daarna niet meer vooruit te branden. Het is al eerder gezegd in dit topic : maandagziekte of tewel verzuring vd spieren.... Da laten komen, bloed laten prikken, dan weet je het zeker.
Als het idd spierbevangen is dan moet je hem zo rustig mogelijk houden, beweging geven kan onherstelbare schade veroorzaken.

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:48

Hoe oud is dit paardje?

M'n paardje is ook altijd aant begin wat stijfer!Maja ze is al 17 en een echt diesel!

Maar als ik dit zo hoor, is er wel wat mis met je paardje!
Zou toch voor de zekerheid ff een DA erbij laten komen. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent!

lokaloka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:15

wat krijgt het paard voor eten? lang gras? kuil? hooi, en welke brok?
Hoe reageerd die als je op zijn nieren drukt? ( niet letterlijk de nieren maar wel daarboven die plaats)

elizexbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:42

Hoi allemaal,

Mijn lieve shet is spierbevangen en ik vond het zon verschrikkelijk akelig gezicht, en ik wist gewoon niet wat ik moest doen. dus daarom vraag ik nu: Wat kan ik doen als ik ooit nog eens [wat ik absoluut niet hoop] een paard/pony die spierbevangen is tegen kom?