Holle rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Re: Holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:01

Lees dat je al naar je rug laat kijken maar ik wilde je toch nog graag wat tips geven voor het rijden :)

Ik heb ook een holle rug maar heb wel geleerd hoe ik deze kan verminderen!
Op de manege waar ik rijd krijgen we Centered Riding les, bij deze lessen ligt de basis o.a. bij een juiste rechte houding (de blokken noemen we dat). Om deze te oefenen doen we eigenlijk heel erg vaak oefeningen naast het paard. 2 voorbeelden die je kan doen:

1. Ga recht op staan met je voeten iets uit elkaar (zodat je stevig met beide benen op de grond staat) buig heel iets in je knieën, zet je handen in je zij (je houd je heupbotten als ware vast dan).
Laat je bovenlichaam stil en probeer je bekken te kantelen (trek denkbeeldig je staartbotje tussen je benen door naar voor). Het kan zijn dat iemand je moet helpen vasthouden om je bovenlijf stil te houden. Let er op dat je niet je billen gaat samen knijpen, je moet gewoon ontspannen blijven.

2. Als je een gymbal tot je beschikking hebt kan je deze ook gebruiken. Ga in het midden op de bal zitten en zet je benen iets uit elkaar (beetje alsof je op het paard zit maar niet extreem wijd) houd hierbij ook je voeten stevig op de grond. Doe het zelfde als bij oefening 1. handen op je heupen en rol je staartbotje naar voren. Als je het goed doet dan kan je je zitbeenknobbels voelen rollen over de bal, let wel op dat je knieën zoveel mogelijk op dezelfde plek blijven zitten! ook hierbij kan hulp van een 2e persoon erg handig zijn.

Het is sowieso erg fijn om een 2e persoon erbij te hebben die van de zijkant mee kan kijken naar je rug.
Kijk ook echt even via google hoe het zit met de blokken bij Centered riding, je kan daar echt veel van op steken.
De 1e oefening is er trouwens ook een die je gewoon overal kan doen, het helpt echt als je die regelmatig even oefent :)

Mijn holle rug is al heel veel minder door deze oefeningen en tijdens het rijden probeer ik er heel erg op te letten en steeds weer even mijn zit te herpakken als ik voel dat ik weer een holle zit aanneem.
Succes ermee!

sifra1998

Re: Holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:51

Ik heb een keer zitles gehad door iemand te laten longeren en toen mijn knien voor het zadel te leggen als ik zelf in het zadel zit. daardoor ga je met een bolle rug zitten vanzelf. moet je wel doen met een heel braaf paard, want je kan in het begin wel je evenwicht kwijtraken