Hoe zie je dat paard achterhand goed gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:21

natuurlijk wel.. in de VD leren paarden ook op hun kont zitten dus al het gewicht op de achterhand brengen
kunnen ze wel, evenals het steigeren en nog veel meer oefeningen moeten ze het gewicht op de achterhand
brengen.... maar niet in de "normale" dressuur. In de basis dressuursport (en ook niet echt in GP
behalve de pirouettes en piaffe en passage dan waarin ze echt zouden moeten dalen in de achterhand om
de gevraagde oefening correct te laten zien ipv het truukjesrijden van nu) zitten geen echte oefeningen
waarbij het paard letterlijk op de achterhand gaat (meer gewicht op de achterhand dan op middenhand en
voorhand.

Ik ga ervan uit dat we het hebben over de "simpele" dressuur en trouwens.. over levade gesproken..
voor de levade gereden wordt (aan de losse lijnen of onder het zadel) wordt voor de oefening gereden
wordt ook gewoon een normale gang verdeeld over 4 benen gereden/gelopen (al dan niet piaffe/passage)

De levade kan ook alleen maar uitgevoerd worden omdat de buikspieren van deze paarden verschrikkelijk
goed getraind zijn. Als het ruggebruik niet goed zou zijn is de levade ook niet mogelijk. Als je googled
kun je als je er op let zien dat door het aanspannen van de buikspieren de rug omhoog komt waardoor
het mogelijk wordt voor het paard om zich op zijn achterste te tillen en door de sterkte van zijn.. ik kan
even niet op de naam komen.. kan hij zo ver mogelijk doorzakken op zijn achterbenen en de kracht "dragen"

Weet niet hoe het met jullie engels zit.. ik vind dit een prachtige site:

http://www.ridingart.com/balance.htm

(prachtige oefening is de levade zeer zeker.. maar zou het toch niet met mn KWPNertje uitproberen := )

ZusJacobs

Re: Hoe zie je dat paard achterhand goed gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:14

Netjes uitgelegd, wist het verder al wel :) Maar begreep je post niet helemaal, daar ik er op terug kwam :)

Ben zelf met de lange lijnen bezig, waarvan Levade een van de oefeningen is. En dan heb ik het over de correct uitgevoerde Levade, niet de half steiger half hupsel..

Ga de site eens bekijken!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:25

Ieder beetje paardenmens ziet gelijk dat de oefeningen hier getoond niet correct zijn

Zoals dat de vos verschrikkelijk kantelt en veeeel te druk is...... de schimmel is dan
weer overdreven traag op de meeste momenten..

De bereden paarden hebben amper een galopsprong over.. de pirouettes zijn absoluut
niet genoeg doorgesprongen en om de achterhand.. en achterwaarts is om te huilen.
Paard hoord van achter iets in te dalen en van achteren passen op te tillen en naar
achter te zetten.. dit is hoofd omlaag, op de voorhand en slepen maar..

Maar dan komt dat heerlijke sjokbeest binnen.. en die springt me een partij hoog!
(alhoewel ook deze oefening helemaal niet correct uitgevoerd wordt volgens mij als
ik het met de spaanse rijschool vergelijk?)

Ik heb het idee.. (als leek is dit PRACHTIG hoor) dat deze paarden helemaal niet zo sterk
zijn.. ze kennen de truucjes.. maar het kost ze meer kracht dan eigenlijk nodig zou zijn
als ze nog langer de tijd hadden gehad.. snap je wat ik bedoel?

Die laatste bink is volgens mij meer vet dan bespierd.. en je ziet ook aan hoe hij reageert
op de druk en aanwijzingen dat het hem verschrikkelijk veel kracht kost om het uit te proberen..

Terwijl ik van mening ben.. dat de juist uitgevoerde oefeningen niets voor lijken te stellen..
3 x zwaaien met je zweepje en ze springen wel.. maar goed.. die zijn ook vast al veel
verder in hun leven... en die hoeven ook niet het hele jaar door bijna de gehele week iedere
middag en avond op te treden.

Doe je deze oefening ook? Heb dit zelf opgenomen in 2009 (Appassionata)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:11

Welke oefeningen bedoel je nu precies?
Behalve Levade oefenen we nog niks, levade is er een keertje perongeluk uitgekomen (was 13 en dacht leuk..), nu werk ik het alleen uit, gaat nog niet zoals het moet maar toont wel veeeel aanleg. Zal binnenkort weer een filmpje maken van de training. Wat hij nu beheerst is zitten, dus gewicht op de achterhand (zakken) en dan in linker en rechterbuiging (dus rechterbeen en linkerbeen apart op kunnen tillen, links in zijn geval makkelijker). Verder zijn we bezig met zijgangen in stap helemaal 100% te krijgen. Dus dat alles zonder moeite gaat, verder bezig met zijgangen in draf uitwerken. (Schouderbinnen, travers, renvers, appuyeren, wending om de achterhand).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:22

Zo van dijk, je kunt zeker vanalles opmerken aan die paarden, maar ik zeg altijd: doe het maar. De weg erheen is net zo interessant als een perfect uitgevoerde oefening toch, en ik zie hier toch al veel stukken zijn die erheen gaan, en ook dingen die anders moeten, idd :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:43

ja ik vind het zowiezo hartstikke knap. (alleen jammer van het gepluk her en der)

Volgens mij blijf je je hele (paarden)leven wel bezig met kleine dingen. De oefening is
er maar voordat de puntjes op de i zijn ben je al zoveel jaren verder.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:51

Zodra het paard de rug loslaat en fijn door het lijf gereden wordt gaat de achterhand vanzelf het werk doen en wordt daar steeds beter in(omdat door de ontspanning alle spieren hun werk kunnen doen en steeds soepeler worden, waardoor de broekspier zich voldoende kan oprekken en dus het achterbeen onder massa kan plaatsen. Vandaaruit ga je oefenngen rijden waardoor het paard nog meer tot dragen komt en zodoende wordt de achterhand steeds beter in zijn werk.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:53

Volgens mij heeft TS het niet zozeer over VD of het rijden zoals de paarden in de video's gereden worden. Volgens mij gaat daar nu een hele interessante discussie over ontstaan, en no offence, maar ik vraag me af of dat hier op zn plaats is. Ik denk dat TS hier niet veel mee geholpen wordt.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:59

Mavelle schreef:
Volgens mij heeft TS het niet zozeer over VD of het rijden zoals de paarden in de video's gereden worden. Volgens mij gaat daar nu een hele interessante discussie over ontstaan, en no offence, maar ik vraag me af of dat hier op zn plaats is. Ik denk dat TS hier niet veel mee geholpen wordt.

Zo hier en daar vertellen jullie mij wel dingen die ik niet wist, maar een discussie vind ik geen ramp. *D