Slofteugel bij kissing spines?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slofteugel bij kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:40

Moonprayer, wie zegt dat het paard nog geen oppakkende longetraining heeft gehad?
Bovendien is longeren een totaal andere belasting dan onder de man rijden.
Paarden genoeg die na pijnklachten keurig aande longe lopen, maar bij bestijging door de ruiter alsnog flippen door de negatieve associatie.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:45

Huh? @Johanna, volgens mij is er geen probleem... Ik vraag om uitleg. Als mensen dan komen met een goed onderbouwde uitleg, ben ik weer wijzer en kan ik er met andere (begrijpendere) ogen naar kijken. Of wil je graag dat ik tot de categorie "ooooh wat zielig voor dat paard" ga behoren?

@Verakaj, ik kan me nog voorstellen dat dit de eerste stap is naar lager laten lopen dan het diertje nu doet. Ik heb daadwerkelijk geen idee hoe het paard tot nu toe is gereden. Lijkt me in ieder geval de meest logische verklaring, als ik aanneem dat degene die het diertje rijdt weet wat ze doet.

@Needje, of je er überhaupt nog op moet willen is inderdaad maar de vraag. Ik denk dat dat afhankelijk is van waar de KS precies ziet en in welk stadium het is. Mijn paardje staat inderdaad met zijn KS gewoon lekker oud te worden in een groep paarden.

@Sonja, het paard heeft geen longetraining gehad. Dat was inderdaad een aanname van Moonprayer, maar in dit geval een kloppende. Het voordeel van wél longetraining zou in dit geval zijn dat het paard zijn rugspieren zo kan ontwikkelen, dat een (redelijk zware) ruiter makkelijker te dragen is.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:46

Needje schreef:
Bij correct slofgebruik hangt de slof los als het paard op de juiste hoogte loopt. Uit jouw verhaal maak ik op dat de slof strak staat, ondanks het paard met de kin bijna op de borst getrokken is. Dat is dus geen! goed slofgebruik.
Overigens denkt mijn paard zijn osteo heel anders over laag rijden. Volgens haar kan een paard nl niet correct dalen in de hals als de rug niet ontspannen is. En dwing je zo'n paard naar beneden dan zal deze vastzetten in oa de lendenen. Creeer je er nog een probleempje bij.
Als een paard zo erg KS heeft dat ie levensgevaarlijk is, vraag ik me af waarom je zo'n dier nog wil pesten door er op te willen zitten.

Ik neem aan dat je naar mij refereert, dus ik zal antwoorden.
Het paard is niet altijd levensgevaarlijk, alleen wanneer wervels raken. (Als wervels permanent raken komt er een ontstekingsproces waarbij door verkalken de boel uiteindelijk vast zit en geen pijn meer geeft.) En hoe erg het is, is een tijdelijke toestand. Bij correct lichaamsgebruik tijdens het rijden, zou mijn voorbeeld weer een gebruikspaard kunnen worden. Pesten is het alleen, als hij constant pijn zou hebben. Op deze manier hefet het dier nog eens kans.
Er zijn nou eenmaal weinig mensen die geld en ruimte in overvloed hebben en zo´n dier maar kunnen laten lopen.

Zoals in mijn voorbeeld gezegd is het een hypotetisch verhaal. Je zegt als het paard correct loopt, is de slof los. Klopt als een bus, maar dit paard loopt dus niet goed! Dit is geen gezond paard dat je gaat opleiden! Dit is een heel ander verhaal, waarbij ook veiligheid van paard en ruiter komt kijken. Dan moet je wel eens een andere route kiezen dan de gebruikelijke / ideale. Je kan dus niet vanachter je beeldschermpje gaan zitten roepen hoe het allemaal in elkaar zit.

Bovendien ken ik genoeg Friezen zonder slof die ook lopen zoals TS beschrijft, omdat het gewoon niet zo makkelijk is om die fijn in de hand op de correcte manier vwnw te rijden. Dat is inherent aan de bouw. Er zijn er behoorlijk wat die met een kop in de lucht lopen, of achter de teugel.
Bij een normaal paard, gooi je dan de teugel los en drijft die neus er uit. Bij paarden met KS kan dat nogal een risico zijn.

Daarom zou het verstandig zijn als TS het gewoon aan de ruiter vraagt, als ze hier benieuwd naar is. Dan weet ze precies wat op dit paard wel/niet van toepassing is en wat de gedachte achter het slofgebruik in dit geval is.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:49

MariekeA, ik wil het ook graag vragen aan de ruiter, maar soms is het handiger om eerst even zelf meer info te zoeken.
Sommige ruiters zijn niet zo geschikt om open vragen aan te stellen :+

Anoniem

Re: Slofteugel bij kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:52

Mijn ervaring bij de meeste is dat dat eigenlijk erg meevalt, mits de vraag echt open is en niet bevooroordeeld klinkt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:56

Jullie gaan zo snel dat ik niet eens kan posten :')

het vwnw rijden van een tuiger of fries is zoals eerder al door anderen gezegd niet zo eenvoudig. Mijn tuigertje had het ontzettend snel door aan de longe, had het ontzettend snel door voor de kar maar de klik wou er maar niet komen ohz. Dat heeft me toch flink pak werk en geduld gekost.

Het hangt er ook van af hoe zwaar je ruiter is. Ik denk, dat als het paard al pijn heeft van ruitergewicht, dat de reactie op die pijn wel in verhouding zal zijn met wat je ruiter weegt én hoe die rijdt.
Minste last zal zijn bij een zeer lichtgewicht ruiter die uitstekend kan rijden en amper stoort, meeste pijn is uiteraard bij zware ruiter die constant stoort. Alle tussenmaatjes even terzijde gelaten.

En een paard wat een negatieve ervaring heeft (of zelfs herhaaldelijk!) met pijn + bakwerk, dat kan ik je garanderen, die kunnen ontzettend lelijk gaan doen. Mijn merrie geeft extreem protest door wss een hormonaal probleem. Niet aan de longe, niet op wandeling (ook niet als ik ze daar dressuurmatig rij) maar in de bak? Dan stapte je in het begin best niet op zonder cap, zonder BP en zonder begeleiding, en helemaal niet als je geen goede verzekering had. Ik ben nu een jaar verder, het blijft nog best spannend maar we komen er wel doorheen, maar zo'n negatieve ervaring kan ook heel erg lang aanslepen.

Als die KS bij die Fries nou pas na lange tijd zijn ontdekt, en het paard heeft dus redelijk lang met die pijn bakwerk moeten doen zonder dat de oorzaak bovenkwam, dan snap ik best dat die ruiter zelf ook even steun zoekt aan de slof.
Moet je zien, kan goed dat het de voglende keer al stuk relaxer gaat.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:01

dus Sonja
als ik jou goed begrijp, gebruik je die slof om te voorkomen dat paard in zijn kromming/scheefheid kan gaan lopen
dat mag idd niet want dat is pijn
in dat geval ben ik t met jau eens
moet t wel n ruiter zijn die weet wattie aan t doen is
en die weet of paard rechts of links gebogen is
en hoe hij die slof op zijn plaats weet te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:07

Ja enige basiskennis en -vaardigheden zijn idd wel handig ja.
Overigens zeg ik NIET dat scheefheid hiermee opgelost wordt/kan worden. Totaal ander onderwerp.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:19

Mijn ervaring is ook Sonja, dat je een echt open vraag gewoon kunt stellen. Zoals je zegt: bij de meesten. :)