Sterk paard, bitloos gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:32

Twiggy2008 schreef:
Je hebt helemaal gelijk. Er zijn zeker paarden die zich sterk maken door de ruiter, maar er zijn idd ook paarden die gewoon veel meer eigen initiatief tonen, zich minder snel overgeven aan een ruiter. Ik heb er ook zo eentje thuis. Die is bitloos ingereden. En er zit me een kop op, nou, ik nodig al die ruiters uit die alleen maar aan rijkunstproblemen denken. Good luck!!! :D

Dus ook bitloos kan het zo gaan en dan zijn er weer mensen die roepen dat ik met bit moet gaan rijden. Maar het is gewoon een karakterding van mijn paard. Hij is zo slim, zo eigengereid, heeft zo'n trukendoos en hij vergeet echt NIETS.

Wat ik doe is les hebben, stapje terug als er een probleem opdoemt, inderdaad juist je focussen op lichte hulpen en het is werken, werken, werken. Overigens kan ik hem keihard corrigeren als hij er vandoor vliegt, hoor, dat helpt ook. Op de grond was hij ook zo. Ooit. Nu kan ik alles met hem. En met het rijden zal het ook zo gaan, het is alleen even een project. Wat mij helpt is een dagboek bijhouden. Ik lees dat vaak terug en dan zie ik hoe we vooruit zijn gegaan. Stijgende lijn. En dan ben ik zo trots, dat ik niet naar dwangmiddelen e.d. heb gegrepen.

Dus als jij bitloos wilt proberen, succes, wie weet. Het blijft toch altijd een beetje uitproberen. Overigens kun je met een sidepull prima dressuurmatig rijden, hoor. Mijn paard trok de kaakgekruiste niet (en de kingekruiste ook niet). Maar dat is per combinatie verschillend. Laat je ons weten hoe het is gegaan? Nogmaals, heel veel succes en ik denk dat je heel bewust bezig bent en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. :j :)

Goh hebben wij hetzelfde paard? :))

Mijn fout was juist dat ik naar verkeerde dingen ben gegaan, pessoa bitten ed.
Ik voel me daar echt enorm schuldig over, ik geef dat toe.
Maar op dat moment dacht ik gewoon dat ze me dwars wilde zitten, op zo'n moment weet je echt niet wat nou het beste is.

Dit is ondertussen een jaar terug, en in dat jaar hebben we samen enorm hard gewerkt aan wederzijds respect, grondwerk, en samenwerken.
Heeeeel veel les gehad, rondgevraagt op internet, echt alles.
Maar ze is en blijft zo enthousiast, prima, heerlijk zelfs. Maar doordat ik haar terughield, zette zij dit om in spanning en werd ze kwaad op mij.
Ze gaf vandaag zelf aan wanneer het genoeg was, en ik voelde veel beter aan hoe ze onder me liep.

Ben in elk geval erg blij dat ik mezelf er toch voor open heb gesteld, ondanks reacties van mensen uit de omgeving. :)
Ik zag vandaag eindelijk weer mijn paard terug zoals ze is/was.

Morgen gaat mijn vriend mee, als de camera meewerkt zal ik wat filmpjes neerzetten.

Wat klinkt het lekker dramatisch, maar ben er eigenlijk zelf verbaasd van en kan het niet echt geloven...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 03:40

Nou, ik zal je vertellen..... Mijn paard zijn moeder was een Fjord, die dit 'probleem' dus ook had en waar ze inderdaad de bekende dwangmiddelen (heftige bitten, hulpteugels, e.d.) in- en aangehangen hebben. Ze is op 5-jarige leeftijd door haar toenmalige eigenaar (dat was inmiddels een manege in Noord-Holland) afgemaakt, wegens 'onhandelbaarheid'. Echt waar!!!! Ik hoorde dit toen ik mijn paard al zo'n jaar of twee had (mijn paard was toen net 4 jaar). Ik herkende meteen bepaalde karaktereigenschappen. Mijn paard is niet zo snel onder de indruk van iemand, hij is erg eenkennig en niet dat hij gemeen is, helemaal niet, het is een schat, en als hij eenmaal werkt, dan werkt hij ook echt keihard voor je. Hij is uiterst slim, probeert elk nieuw mens uit en dat geldt ook voor bv zijn voeten optillen. Ik kan alles met hem doen, maar zodra iemand anders zijn voeten optilt om bv uit te krabben of te bekappen, dan wordt 'ie even goed uitgetest. Zeker als iemand het zo BAM doet, zonder zich bijvoorbeeld even 'voor te stellen'. Mijn natuurlijk bekapper aait hem altijd even in het begin en dat werkt al. Inmiddels kennen ze elkaar ook een stuk beter en dan heb je geen enkel probleem, doet hij alles superbraaf. Zo'n paard heb ik. :D
En ja, die bestaan, en leer hem kennen en je ziet dat dat niets met opvoeding te maken heeft. Hij is prima opgevoed, schat van een paard, maar net even wat eigenwijzer, slimmer, eenkenniger dan het gemiddelde andere paard. Hij bijt niet, trapt niet, kan gewoon los stil staan bij het poetsen, tutten, opzadelen, noem maar op. Je moet eerlijk zijn naar hem toe, heel consequent, dus niet hard, maar gewoon de boodschap meegeven 'dit is het, dit moet je dus doen'. Heeft hij eenmaal door dat er met jou ook niet te spotten valt, maar ben je wel goudeerlijk, dan is hij helemaal bereid mee te werken. Er hebben verschillende ruiters op gereden en je haalt de goede en eerlijke ruiters er zo uit. Ben je het niet, ben je te hard e.d., dan wordt je er gewoon afgeknald (afgebokt), uiteindelijk. En dat gebeurt niet vaak, hoor, maar ik heb het een paar keer gezien bij een bepaald soort ruiter. Hoop van geleerd en ik ben nu een stuk kieskeuriger wie er op gaat.

Mijn vriendin rijdt nu ook op mijn paard zo nu en dan en zij kan heel licht rijden. Daarnaast heeft ze vroeger op aardig dressuurniveau gereden (Z) en je ziet hoe hij daar goed op reageert. Bitloos en wel. Ik heb geen idee hoe mijn paard het op bit zou doen en ik denk ook niet dat we dat ooit gaan uitvinden. Hij kan het in elk geval prima bitloos, hij kan superontspannen lopen en keihard zijn best doen. Maar we hebben nog een hoop te leren. Maar wie niet?

Ik ben heel benieuwd hoe jouw paard gaat reageren en laat mensen maar praten, die geen idee hebben dat dit soort paarden bestaan. Nogmaals, ze zijn van harte uitgenodigd om mijn 'grote Shetlander' eens te komen bekijken. Het heeft inderdaad niet zozeer met verzet te maken. Ik kan mijn paard lezen, ik zie alles aan hem. Als hij zich verzet, dan is er wat anders aan de hand en ben ik de eerste om daar meteen naar te kijken. Want ik wil helemaal niet rijden op een paard die er geen zin in heeft. Plezier, respect en vertrouwen in elkaar staat bij ons voorop. Daar werken we aan en mee. En zo moet het ook, vind ik. Dan komt er ook geen dwangmiddel aan te pas. :)

Christel1164

Re: Sterk paard, bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 06:15

Fijn om te horen dat je en je paard bij het bitloze hoofdstel een blij gevoel kregen :-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:05

daNiielle_ schreef:
Goh hebben wij hetzelfde paard? :))

Mijn fout was juist dat ik naar verkeerde dingen ben gegaan, pessoa bitten ed.
Ik voel me daar echt enorm schuldig over, ik geef dat toe.
Maar op dat moment dacht ik gewoon dat ze me dwars wilde zitten, op zo'n moment weet je echt niet wat nou het beste is.

Dit is ondertussen een jaar terug, en in dat jaar hebben we samen enorm hard gewerkt aan wederzijds respect, grondwerk, en samenwerken.
Heeeeel veel les gehad, rondgevraagt op internet, echt alles.
Maar ze is en blijft zo enthousiast, prima, heerlijk zelfs. Maar doordat ik haar terughield, zette zij dit om in spanning en werd ze kwaad op mij.
Ze gaf vandaag zelf aan wanneer het genoeg was, en ik voelde veel beter aan hoe ze onder me liep.

Ben in elk geval erg blij dat ik mezelf er toch voor open heb gesteld, ondanks reacties van mensen uit de omgeving. :)
Ik zag vandaag eindelijk weer mijn paard terug zoals ze is/was.

Morgen gaat mijn vriend mee, als de camera meewerkt zal ik wat filmpjes neerzetten.

Wat klinkt het lekker dramatisch, maar ben er eigenlijk zelf verbaasd van en kan het niet echt geloven...

Dat je naar die middelen greep heeft te maken met hoe het gemiddelde paardenvolk hiermee omgaat. Gelukkig zijn er steeds meer ruiters die zich bewuster worden van bepaalde zaken. Jij bent gelukkig verder gaan denken, jij staat open voor een andere manier. Hartstikke goed van je en zie hoe je paard er op reageert! En ja, ik snap je verbazing wel...... Maar je hebt toch iets op een fijne manier voor elkaar gekregen. Top! Wees trots op jezelf en je paard en ga lekker deze weg volgen. Heel veel succes! :) :) :)

daNiielle_

Re: Sterk paard, bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:33

Hahaha 'grote shetlander'. Daar is mijn paard ook wel mee te vergelijken. :)

Ja op de een of andere manier voel ik mezelf echt een soort van opgelucht. Eindelijk een oplossing die ook voor haar goed is!

In mijn onderschrift is trouwens het topic te zien met filmpjes.