Silver M1-dressuur training 16-06-'11

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Silver M1-dressuur training 16-06-'11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:36

ik zei inderdaad dat je te streng bent met je handen, maar dat komt omdat je ze vastzet. Je handen veren niet mee met je pony...

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:38

MirandaFuego, oke, als je bedoelt dat hij taktfouten maakt dan snap ik het, hij blijft inderdaad niet constant doorlopen, maar hij kreupelt niet.
En je zegt, hij zit vast en kan niet verzameld worden, maar zoals ik eerder al uitlegde, hij zit niet vast! hij zet zichzelf vast wanneer ik hem oppak, maar met lange teugel is hij super makkelijk uit te schuiven en te schakelen in tempo en hij kan alle kanten opbuigen. hij is juist heel flexibel.

Yamcha, deze reactie vind ik jammer, ik kan er niks mee omdat ik al heb uitgelegd hoe ik hem losrijd en hoe hij dan loopt, dus hier kan ik verder geen reactie op geven.

max66, ja dat klopt wel een beetje, ik probeer echt zo goed mogelijk verbinding te houden omdat hij anders in zijn eigen houding gaat lopen, en dan zet ik perongeluk mijn hand vast. maar ik heb dan haast niks in mn hand, hij is heel licht in de hand... dus streng lijkt me dan niet echt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:14

Je laat dit fimpje zien, daar zie ik een paard die hartsikke vastzit, of hij dat nu zelf doet of niet, ontspanning zie ik niet en verzameling ook niet en flexibelheid al helemaal niet.
Ik denk dat hij last heeft want het kost hem erg veel moeite te buigen en te zakken van achter.
Als je paard heel snel loslaat, betekend niet dat je een goede verbinding hebt en ook geen goede aanleuning, dat heb je wel als je goed kunt verzamelen.
Je moet hem meer met het neusje eruit rijden en hij moet dan je hand volgen, je kunt allemaal wel zeggen wat hij doet/kan maar op het filmpje zie ik er niets van terug.
Misschien moet je daar dan ook een filmpje van maken, dit blijft toch een momentopname.
Ik weet niet of je goed les hebt maar anders kun je het beste op zoek gaan naar iemand die echt goed is, dan kun je ermee aan de gang.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:55

ik zal eens kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken van hem als hij met zijn neus eruit loopt,
ik weet dat dat er veel beter uitziet, dat hij dan zijn passen beter afmaakt en heel makkelijk in te buigen is, maar zoals ik al zei, het oprichten is juist het probleem waar we tegenaan lopen omdat hij zich dan vasthoudt, dus het lijkt me wel nodig om daar dan ook elke training eventjes tijd aan te besteden.
ik rijd hem echt maar een klein deel van de training op deze manier en in de rest van de tijd heeft hij gewoon minder spanning. dat kun je hier bij het halsstrekken al wel zien, hij begint meteen ruimer te lopen zonder dat hij veel versnelt, hij volgt mijn hand en ik heb hem niet helemaal los,
ik heb les en er word aan gewerkt hoor!
wel bedankt voor de reacties

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:21

Ja, maar je vergeet dat de oprichting vanzelf komt, als het paard achter gaat zakken komt de voorkant automatisch omhoog.
En daar zit het probleem, je paard kan dat niet, het zakken en de bekken kantelen, hij kan dus niet verzamelen, oprichting is daar een gevolg van, niet andersom.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:23

uhm, dat is wat ik bedoel met oprichting, en dat is inderdaad het probleem

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:15

Daarom denk ik dat je eerst een osteopaat moet laten komen, een instructeur zoeken die je met dit probleem helpt (met een goede instructie had je dit probleem niet) en dan zul je terug moeten naar de basis.
Je paard heeft zijn bouw niet mee, hij is achter steil en overbouwd, maar als je hem van voren opricht krijgt hij alleen maar een holle rug en spanning dus dat werkt zo niet.
Eerst moet er dus aan de achterhand gewerkt worden, daar hoef je hem niet voor op te richten.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:57

Je punt is duidelijk nu, ik heb er ook al meerdere malen op gereageerd en dat lijkt me nu ook duidelijk.
'met een goede instructie had je dit probleem niet' schrijf je, beetje asociaal want wat weet jij nou van mijn instructie? terug naar de basis kan niet, want de basis is goed, en de basis is waar ik 3kwart of meer van de training mee bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:02

maaike_lotte schreef:
Yamcha, deze reactie vind ik jammer, ik kan er niks mee omdat ik al heb uitgelegd hoe ik hem losrijd en hoe hij dan loopt, dus hier kan ik verder geen reactie op geven.

Dat begrijp ik niet helemaal? Het lijkt me dat je daar juist prima iets mee kunt?
Wat ik beschrijf zou je zeker in de M1 al wel voor elkaar moeten hebben, eigenlijk in de L al wel. Dus dat lijkt me iets om aan te gaan werken. Goede masseur erbij (www.happy-athlete.nl ) die laat je controleren of er ergens blokkades zitten.
Dan ga je je paard eerst goed aan het been maken, en dan ga je werken aan een nette stap, een nette, tactzuivere draf. Niet je paard in de mond zitten, is niet nodig, gewoon contact houden is voldoende. Je maakt veel overgangen, waarbij je erop let dat de eerste drafpas ook gelijk een nette, actieve drafpas is, met voldoende impuls. Niet eindeloos doorgaan met draven en galopperen, daar worden de gangen niet beter op. Zo simpel begin je, korte, kleine stukjes. Houd het zuiver en netjes.
Je bent bezig met inbuigen, maar doe je dat met je zit of met je hand? Lengtebuiging is meer dan alleen hoofd en hals. Die overgangen zijn écht belangrijk. Pas als jij een draf hebt waarin je paard zichzelf kan dragen, een galop waarin je paard zichzelf draagt, de rug bol maakt ipv hol, en draagt ipv stuwt, licht is en los, zou je imo moeten gaan starten, dán ben je bezig met correct rijden, en dan nog, in de L. Je kunt pas M starten als je die impuls gedragenheid, losheid, tact en aanleuning kunt behouden in de zijgangen.
Ik raad je aan om les te nemen van een klassiek geschoolde instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:04

maaike_lotte schreef:
Je punt is duidelijk nu, ik heb er ook al meerdere malen op gereageerd en dat lijkt me nu ook duidelijk.
'met een goede instructie had je dit probleem niet' schrijf je, beetje asociaal want wat weet jij nou van mijn instructie? terug naar de basis kan niet, want de basis is goed, en de basis is waar ik 3kwart of meer van de training mee bezig ben.

Ik zeg altiijd bij een instructeur: show me your work.
Ik meet af hoe goed een instructeur is aan de resultaten. Dit is mi onvoldoende.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:28

Yamcha, oke in jouw ogen ben ik niet klaar voor de M1, maar ik ben nu wel M1+9 dus kan niet terug naar de L... Ik snap heel goed wat jullie bedoelen hoor, maar geloof me, ik ken hem al zo lang, ik weet precies wat hij kan. en als ik hem dus met lange teugel rijd (wel met contact) dan is hij zowieso zuiver en een heel stuk ruimer, hij is volledig op mijn zit te rijden. Ik begrijp je uitleg heel goed, en ik begrijp ook waarom je zo denkt, maar jullie zullen het wel niet geloven maar zo gaat het gewoon met inrijden, Ik ben bezig met een nette stap, correcte draf en alles wat je opnoemt, maar voor de M1 kan ik hem niet rijden zoals ik hem losrijd, en dat hij zich zo vastzet is daarin het probleem.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:31

Asociaal?
Bedankt voor de reactie!
Bij mijn instructeur komen dit soort problemen niet voor, omdat hij wel weet hoe hij een paard op een goede manier op moet leiden.
Ik weet wel zeker dat jouw instructie niet voldoende is, anders weet jij en je instructie dit soort problemen op te lossen en hoef je dit niet op bokt te vragen.
Het is al erg genoeg dat het zover is gekomen, je paard zit vast en loopt niet bepaald goed, dat kun je op mij afreageren maar misschien moet je jezelf eens bedenken door wie dat werkelijk komt!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:48

Ik vind dat je niet zomaar mag oordelen over iemand die je totaal niet kent.
je zegt: 'en hoef je dit niet op bokt te vragen.' maar ik vraag niks? ik zeg dat tips (opbouwend) welkom zijn, maar verder weet ik prima hoe ik mijn problemen op moet lossen, en ook prima wat mijn problemen zijn... Dus ik snap deze aanvallende reactie niet helemaal: 'dat jouw paard niet goed loopt hoef je niet op mij af te reageren' en 'het is al erg genoeg dat het zover gekomen is' maar dat is het nadeel van bokt eigenlijk he, dat niemand je pony in het echt komt bekijken, niemand weet hoe je rijd en al helemaal niemand weet hoe het is om zelf op te pony te rijden.

Hierdoor heb ik spijt dat ik dit filmpje op bokt geopend heb, en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van deze site en 'opbouwend' commentaar.

Als het echt zo vreselijk ernstig gesteld zou zijn, dan begrijp ik ook niet waarom de jury mij toch winstpunten hebben gegeven, want geloof me ik heb helemaal niet veel wedstrijden gereden in de M1. zou de jury dan toch stront in de ogen hebben? ik zal het eens vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:58

maaike_lotte schreef:
Yamcha, oke in jouw ogen ben ik niet klaar voor de M1, maar ik ben nu wel M1+9 dus kan niet terug naar de L... Ik snap heel goed wat jullie bedoelen hoor, maar geloof me, ik ken hem al zo lang, ik weet precies wat hij kan. en als ik hem dus met lange teugel rijd (wel met contact) dan is hij zowieso zuiver en een heel stuk ruimer, hij is volledig op mijn zit te rijden. Ik begrijp je uitleg heel goed, en ik begrijp ook waarom je zo denkt, maar jullie zullen het wel niet geloven maar zo gaat het gewoon met inrijden, Ik ben bezig met een nette stap, correcte draf en alles wat je opnoemt, maar voor de M1 kan ik hem niet rijden zoals ik hem losrijd, en dat hij zich zo vastzet is daarin het probleem.

Dan raad ik je echt aan om naar iemand van happy athlete te gaan, de site die ik al eerder gaf.

En ik denk dat je paard zélf de oprichting aan moet bieden ipv hem 'op te pakken'.

Kun je eens een losrijd filmpje laten maken?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:01

ik zal even kijken of ik een filmpje van het losrijden kan maken binnenkort, maar de filmcamera was geleend, dus het kan een tijd duren...

Ik was vergeten te vermelden dat hij ongeveer een half jaar terug bij de ostheopaat is geweest, gewoon als controle zegmaar. en hij was helemaal los, niks aan de hand met hem...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:03

maaike_lotte schreef:
ik zal eens kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken van hem als hij met zijn neus eruit loopt,
ik weet dat dat er veel beter uitziet, dat hij dan zijn passen beter afmaakt en heel makkelijk in te buigen is, maar zoals ik al zei, het oprichten is juist het probleem waar we tegenaan lopen omdat hij zich dan vasthoudt, dus het lijkt me wel nodig om daar dan ook elke training eventjes tijd aan te besteden.
ik rijd hem echt maar een klein deel van de training op deze manier en in de rest van de tijd heeft hij gewoon minder spanning. dat kun je hier bij het halsstrekken al wel zien, hij begint meteen ruimer te lopen zonder dat hij veel versnelt, hij volgt mijn hand en ik heb hem niet helemaal los,
ik heb les en er word aan gewerkt hoor!
wel bedankt voor de reacties

Allereerst leuk paardje en je zit heel netjes.

Ik zou hem graag ook meer ontspannen zien, kan je inderdaad filmpje plaatsen zoals je hier zegt.

Je bent er een hele tijd uitgeweest met hem schrijf je, misschien heeft hij gewoon meer tijd nodig om opgericht te kunnen lopen
en moet je in de tussentijd genoegen nemen met minder opgericht.
Zodat je een tussenweg hebt tussen die ontspanning met ruimere passen en het oprichten.
Hem dan in die tussenweg eerst sterker laten worden achter, zodat hij meer kan gaan dragen, dan pas als hij er klaar voor is,
weer iets meer oprichten.
Als je zoals op dit filmpje aan het rijden bent, kan je hem dan weer laten zakken in hoofd hals houding, met zijn schoft er uit,
zodat hij tussndoor weer meer ontspannen kan lopen en dus zijn passen weer beter afmaakt?

Maar idee hoor.
GEwoon elke keer terug naar de basis.
Ook in de zijgangen envetueel iets lagere hoofd hals houding, maar dan wel zodat die van jou is, zodat je geen taktfouten krijgt.
Dus jij bepaald dan waar hij loopt.

Wat zegt je instr. ervan eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:04

Hm, dat is is wel bijzonder.

Ik zal het losrijfilmpje even afwachten.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:12

@Sjolvir, bedankt voor de reactie

Tja, wat de instructeur ervan zegt, we zijn bezig met aanleuning terwijl hij wel gewoon ontspannen blijft lopen, en dat ik heel veel afwissel met hem, lang en laag met zijn hoofd, dan weer iets hoger, veel tempowisselingen en overgangen, en zijgangen zodat hij losser wordt en daarin ook meer ontspannen loopt.

je zei dit: Als je zoals op dit filmpje aan het rijden bent, kan je hem dan weer laten zakken in hoofd hals houding, met zijn schoft er uit,
zodat hij tussndoor weer meer ontspannen kan lopen en dus zijn passen weer beter afmaakt?

Ja dat kan, hij volgt mijn hand meteen en is dan ook meer ontspannen en maakt inderdaad beter zijn passen af. het is dus heel moeilijk om de middenweg daarin te vinden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:20

Tja, dan is het voorlopig toch hameren op de basis en het steeds beetje meer uitbouwen.
Dan zal hij vermoedelijk de kracht nog missen en laten we eerlijk zijn, opgericht lopen zoals het bedoeld is,
is ook hard werken voor een paard.

Middenweg vinden, is dus voorlopig jullie project denk ik.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:51

DlovesC schreef:
zou het niet eens een idee zijn om hem eens lekker met langere teugels te rijden ( tuurlijk niet je contact verliezen ) dan gaat hij misschien wat sneller, maar dan moet je heb terug rijden op je zit. en zoals anderen al zeiden, je hebt een mooie zit, maar je zit indd boven je paard, inplaats van in en dat valt te zien aan het stuiteren ( waardoor je paard steeds neigd met z'n hoofd omhoog te komen ) je moet eig. proberen je kont in het zadel te duwen zonder spieren aan te spannen en dan lekker alles ontspannen ( ikzelf vind het erg moeilijk allemaal, maar het helpt wel echt. ) ik ben dat doorzitten ook aan het oefenen, en als ik teveel stuiter dan komt z'n hoofd meteen omhoog.

je hebt wel een erg leuk paardje! :D
en is alleen goed bedoeld he! hoop dat je er wat mee kunt :)

Hier ben ik het mee eens, ik denk dat als je hem wat meer neerwaarts gaat rijden, hij beter door zn rug komt. Als hij dan weer te voorwaarts wordt, draai je een volte in. Ik denk dat je houding zeker goed genoeg is om hem ook daarmee terug te kunnen rijden.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:13

je paard drukt soms zijn rug weg, probeer dit voorwaarts op te lossen. Hij komt vanzelf naar jouw hand toe en dan kan hij ook ontspannen en over zijn rug leren lopen.

lokaloka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:52

Leuk paardje, precies die van mij alleen die is bruin!
Ook grote scheut arabier erin en nrps. Spring gefokt, overbouwd en wat jij zegt, lang en laag gaat goed, pak je hem op, dan word het toch wel een beetje spannend.
Ik ben eerlijk gezegt ook benieuwd naar een filmpje waar je hem laag traint. Je zegt dat de basis goed is, maar als ik dit zo zie vraag ik me af wat jij dus onder een goeie basis ziet. Want vind de pony er erg vast uitzien, middendraf is versnellen inplaats van verruimen. Ik weet hoe moeilijk het is, voor ons is het dubbel zo hard werken om hem op die achterhand te krijgen. Waar ik mee geoefent heb is laag beginnen, dan weer een stukje hoger pakken( niet helemaal boven in maar er tussen in)
Hoog boven in lopen kost veel kracht, vele pakken het paard boven in en lopen zo een uur. Begin juist onderin, pak hem ietjes op, en maak hem wat ronder. Na paar minuutjes, weer zakken. Zo ga je door, en leer je dat die spanning nergens voor nodig is, daarom maak die de passen ook niet lekker af. Belangrijk is wel dat je hem rond houd. Dit gaat niet vooruit met een paar keer, maar heb je wel maanden voor nodig. Omdat jou paardje best vast zit. Als dit goed gaat kun je hem steeds ietsje hoger oppakken, en de minuutjes naar bijv. 10 brengen. Zo leer je hem kracht en vertrouwen geven.
In de galop moet je proberen hem voorwaatser te rijden, hij verlies sprong. Pas in de Z moet je hem terug gaan rijden, nu moet je voorwaarts denk, als ik je filmpje zie moet je proberen om continue naar de middengalop te rijden. Sprong uit de galop laten verdwijnen is heel makkelijk, maar de sprong terug krijgen is moeilijker.
Veel succes en hoop dat je hier wat aan hebt!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 19:42

Bedankt voor de tips, ik ga er zo veel als het kan wat mee doen.

lokaloka, het is inderdaad voor dit type pony nog harder werken dan voor anderen om zijn achterhand er goed onder te krijgen... ik rijd in het begin ook heel lang en laag en pak hem steeds iets meer op, en zo 'opgericht' als hij in het filmpje loopt doe ik ook niet langer dan 5 of 6 minuten omdat dat gewoon heel zwaar voor hem is en hij dan verkrampt.

lokaloka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:25

maar gaat die op een bepaalde hoogte zo verkrampt lopen of als die helemaal boven in loopt?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:28

nee alleen als hij zo bovenin loopt, als ik hem iets langer laat dan zakt hij met zn hoofd en is het weg