Gran Cru (Pur Sang) voor het eerst @ Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:50

Ik vind dat de meeste hier wel erg negatief zijn! Ik heb genoeg topics gezien waar het er echt veel slechter uitzag en waar weinig mensen commentaar hadden. Echt misplaatst want t ziet er echt goed uit! Ja tuurlijk zijn er wat verbeterpuntjes, maar dat is altijd zo. Maar ik vind dat ze op de goede weg is, ze pakt dingen mee waarvan ik denk dat het ze vooruit helpt, paard loopt zo te zien lekker.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:45

Wat een mutsen zitten er op bokt. Een beetje water gaat dat paard niet dood aan hoor. :')

Maar even over de foto's, wat een leuk paard heb je onder je kont. Hij houd zich alleen wat vast, dus komen alle oefeningentjes er niet zo goed uit. Probeer hem eerst wat losser te maken. Beetje stelling naar buiten, dan recht maken, en weer wat naar binnen. Lekker achtjes rijden en met springen een hele rij inuitjes achter elkaar.

Veel succes!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 13:11

Elise95 schreef:
Wat een mutsen zitten er op bokt. Een beetje water gaat dat paard niet dood aan hoor. :')

Maar even over de foto's, wat een leuk paard heb je onder je kont. Hij houd zich alleen wat vast, dus komen alle oefeningentjes er niet zo goed uit. Probeer hem eerst wat losser te maken. Beetje stelling naar buiten, dan recht maken, en weer wat naar binnen. Lekker achtjes rijden en met springen een hele rij inuitjes achter elkaar.

Veel succes!

Zal ik doen. De inuitjes is iets wat we toch zeker maandelijks doen, in het begin altijd, maar nu toch al eens afwisselen. Heeft erg goed geholpen om hem te leren kijken en een rustig tempo te houden voor en na de sprong.
Bedankt!

karijn

Re: Gran Cru (Pur Sang) voor het eerst @ Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:03

Rijtechnisch zijn er al veel tips gegeven. Het enige dat mij verder opvalt, is het zadel. Ik heb het idee dat hij voor jou een maatje te groot is. Gezien het type zadel, zou je meer opgesloten mogen zitten in het zadel. Ik zie best veel ruimte achter je billen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:21

Jongens kom op zeg! Ze rijdt het paard van iemand anders, tuurlijk past dat zadel niet perfect onder dr kont.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:52

Ja...en? Wie weet is er een mogelijkheid om een passend zadel te hebben. Het zal haar zeker helpen in het rijtechnische...

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:08

ik herken het daar..?
stond daar vorig jaar zomer een vos merrie te koop?

onttopic

blijf naar voren kijken

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:13

anneliesdj schreef:
Ik vind het een erg mooi paard maar vind de foto's wat twijfelachtig, hij kantelt het hoofd, heeft hier en daar zijn mond wat open, hij is wat zwaar in de hand (wat minder te zien is vanwege de bitringen) en wat jij een appuyement noemt is meer wijken met te weinig stelling.
Zelf moet je meer rechtop en niet zo naar beneden kijken, je handen mogen ook iets hoger.

Waarom rijd je in deze bak? Heb je geen andere mogelijkheid? (misschien weiland?)En als het toch moet, waarom rijd je niet om de plassen heen? Om een SB te vragen terwijl je juist zo'n plas inrijd lijkt me een beetje vragen om problemen :o

Maar ik denk dat het best een leuk paard is om verder mee te komen, vind hem erg gaaf om te zien.
Ik zou de tandarts eens laten komen voor dat kantelen :j

Juist in het weiland ga je met dit weer om problemen vragen, zelfs met schroeven op langgras.
bak ziet er prima uit naar omstandigheden.

en aangezien jou paarden zoals je zegt in weer een wind buiten staan zou je zit niet erg moeten vinden ;)

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:31

X_Audrey schreef:
anneliesdj schreef:
Ik vind het een erg mooi paard maar vind de foto's wat twijfelachtig, hij kantelt het hoofd, heeft hier en daar zijn mond wat open, hij is wat zwaar in de hand (wat minder te zien is vanwege de bitringen) en wat jij een appuyement noemt is meer wijken met te weinig stelling.
Zelf moet je meer rechtop en niet zo naar beneden kijken, je handen mogen ook iets hoger.

Waarom rijd je in deze bak? Heb je geen andere mogelijkheid? (misschien weiland?)En als het toch moet, waarom rijd je niet om de plassen heen? Om een SB te vragen terwijl je juist zo'n plas inrijd lijkt me een beetje vragen om problemen :o

Maar ik denk dat het best een leuk paard is om verder mee te komen, vind hem erg gaaf om te zien.
Ik zou de tandarts eens laten komen voor dat kantelen :j

Juist in het weiland ga je met dit weer om problemen vragen, zelfs met schroeven op langgras.
bak ziet er prima uit naar omstandigheden.

en aangezien jou paarden zoals je zegt in weer een wind buiten staan zou je zit niet erg moeten vinden ;)

Ik zal niet in de gietende regen gaan rijden, maar zo vind ik het niet erg, een een beetje regen kan gerust.

X_Audrey schreef:
ik herken het daar..?
stond daar vorig jaar zomer een vos merrie te koop?

onttopic

blijf naar voren kijken

Kan ik niet met zekerheid zeggen... Ken het daar al even, maar sta hier pas sinds begin mei terug.

karijn schreef:
Rijtechnisch zijn er al veel tips gegeven. Het enige dat mij verder opvalt, is het zadel. Ik heb het idee dat hij voor jou een maatje te groot is. Gezien het type zadel, zou je meer opgesloten mogen zitten in het zadel. Ik zie best veel ruimte achter je billen.

Het zadel is inderdaad te groot voor mij, daar de eigenares een 18" nodig heeft.
Het was al erg moeilijk (het heeft 4 jaar geduurd) voordat we een passend zadel voor zijn rug/schoft vonden, de grote is wel jammer, maar zolang het op hem past is het nu het belangrijkste. Het zou voor mij wel gemakkelijker zijn, denk ik, als het zadel iets kleiner was. Mijn eigen zadel is maar een 16". :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:27

X_Audrey schreef:

Onbelast kan een paard lopen zoals die wil, kan hij zelf kiezen of hij door een plas loopt, er omheen of liever springt.
Hier kan het paard niet kiezen, die moet lopen zoals de ruiter dat wil en de SB die er gereden wordt geeft aardig wat spanning, dan vind ik dat je die oefening beter aan de andere kant van de bak kunt doen, waar het wel droog is. Het door de plassen rijden op zich is niets mis mee, heb ik ook niet gezegd.

Een weiland voert regen vaak beter af dan een ongedraineerde bak en op lang gras rijden is zowieso niet slim ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:32

even off topic (Sorry daarvoor)

Anneliesdj, dat is niet waar. een weiland voert regen helemaal niet beter af kan soms sneller opdrogen doordat het gras vocht opneemt en rijden in een weiland als het geregent heeft is heel slecht, vele malen slechter als in een nat geregende bak. Zwart zand word enorm glad als het nat is geweest en geel zand niet tot vele malen minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:11

We kunnen daar wel over gaan discussieren maar dat heeft geen zin, oa door het gras wordt een weiland idd sneller droog. Daarbij heb je in een weiland normaal gesproken gras en geen zwart zand, niet iedereen heeft geel zand in de rijbak, TS ook niet zo te zien.
Bovendien; het was een suggestie, ik heb er meerdere genoemd.

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:43

probeer wat meer rechtop te zitten..
en het paard kantelt zijn hoofd wat..
verder wel leuk paard :)

scilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:37

Ik vind jullie een leuke combinatie, maar er valt nog veel te verbeteren.
Ik krijg een beetje de indruk dat je wat te veel van het paard vraagt. Als ik jou was zou ik hem gewoon lekker lang, laag en vooral goed over de rug rijden, daar van uit veel stelling en buiging(vooral lengte buiging) door middel van voltes, 8tjes en slangenvoltes lekker tempowisselingen rijden, schakelen en overgangen. Hierdoor zal je paard veel losser worden in het lichaam en komt de oprichting vanzelf. Denk er ook goed om dat je het paard op 2 teugels rijd. Verder over je houding geef je zelf al aan. Netjes recht opzitten, vooruitkijken, hakken laag, handen recht op en gedragen. Veel succes!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:14

Sorry, maar ik vind het ook geen fijn beeld om naar te kijken..
Het paard loopt op de voorhand en houdt zijn rug erg strak, geen lengtebuiging en totaal geen ontspanning.. En waarom rijden met een mexicaanse neusriem.?

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:30

Elco schreef:
Sorry, maar ik vind het ook geen fijn beeld om naar te kijken..
Het paard loopt op de voorhand en houdt zijn rug erg strak, geen lengtebuiging en totaal geen ontspanning.. En waarom rijden met een mexicaanse neusriem.?

Het paard heeft al altijd met een mexicaanse gereden.
Er wordt gewerkt aan meer ontspanning.

Ondertussen heb ik al veel aan de ontspanning gewerkt, veel voltes/8-jes gereden en veel rechte lijnen waarbij de stelling wordt veranderd. Het gaat al beter, maar nu durft ie wel eens proberen vanonder mij weg te lopen als ik hem wat langer laat. Dat probeer ik dan op te lossen met overgangen (draf/stap, draf/galop) en dan betert het, dan blijft ie aandachtig en blijft ie dus meer bij mij.

Iedereen bedankt voor de tips, ik heb der ondertussen al heel wat van geleerd.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:44

als hij onder je weg wil lopen, moet je hem "streng" terug zetten. dus b.v. als jij in arbeidsdraf zit en hij loopt onder je vandaag dan schakel je direct terug het tempo lager als arbeidsdraf.
Probeer je training wel afwisselend te houden, als je dagelijks hetzelfde doet is de grap er gauw af natuurlijk. gewoon een keer een training met enkel cavalleti's lopen erbij werkt ook super om ze los te krijgen, houd de aandacht erbij doordat ze op moeten letten en het is afwisselend. dus niet springen maar simpelweg balkjes draven. op een buitenrit kan je ook erg goed een dressuurmatige training mee nemen, kom je ergens een veld(je) tegen pak daar eens 10 min een lichte training mee en hups verder met de ontspannen buitenrit.
Houd het werk spannend, ook voor jezelf dan hebben jullie als combinatie er veel meer lol aan en zul je zien dat de vooruitgang ook veel sneller komt.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:04

Pashon schreef:
als hij onder je weg wil lopen, moet je hem "streng" terug zetten. dus b.v. als jij in arbeidsdraf zit en hij loopt onder je vandaag dan schakel je direct terug het tempo lager als arbeidsdraf.
Probeer je training wel afwisselend te houden, als je dagelijks hetzelfde doet is de grap er gauw af natuurlijk. gewoon een keer een training met enkel cavalleti's lopen erbij werkt ook super om ze los te krijgen, houd de aandacht erbij doordat ze op moeten letten en het is afwisselend. dus niet springen maar simpelweg balkjes draven. op een buitenrit kan je ook erg goed een dressuurmatige training mee nemen, kom je ergens een veld(je) tegen pak daar eens 10 min een lichte training mee en hups verder met de ontspannen buitenrit.
Houd het werk spannend, ook voor jezelf dan hebben jullie als combinatie er veel meer lol aan en zul je zien dat de vooruitgang ook veel sneller komt.

We wisselen zeker af, is vooral voor hem nodig. 't Is niet elke dag hetzelfde, alles behalve! De ene dag meer op het rechtrichten, dan meer op de ontspanning, dan tempo, veel voltes, ...
En wandelen, ik zou het graag doen, maar dat is tot nu toe alles behalve ontspannen... Hij verschiet van alles wat hij ziet en ik moet continu op alles voorbereid zijn, en dat is dus nog geen optie. Ik hoop tegen het einde van de zomer dat het beter is.
Misschien kan ik deze week nog eens foto's maken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:14

dan neem je hem enkel aan het hoofdstel mee naar buiten. Als hij dingen niet leerd gaat hij het nooit normaal doen natuurlijk. Dus hoofdstel, touw eraan en zelf ernaast lopen dat geeft meer vertrouwen voor het paard en zo leerd hij het ook. Anders doe je het aan het halster met de ketting, al moet je angst nooit afstraffen!

Aan de ontspanning zou ik elke dag werken, gewoon een "standaard programma" voor het losrijden waarmee je hem ontspannen krijgt en rechtrichten is ook iets wat je bij elke training mee moet nemen. Dit zijn allemaal simpele dingen die zeer goed in een afwisselende training mee te nemen is.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:30

Pashon schreef:
dan neem je hem enkel aan het hoofdstel mee naar buiten. Als hij dingen niet leerd gaat hij het nooit normaal doen natuurlijk. Dus hoofdstel, touw eraan en zelf ernaast lopen dat geeft meer vertrouwen voor het paard en zo leerd hij het ook. Anders doe je het aan het halster met de ketting, al moet je angst nooit afstraffen!

Aan de ontspanning zou ik elke dag werken, gewoon een "standaard programma" voor het losrijden waarmee je hem ontspannen krijgt en rechtrichten is ook iets wat je bij elke training mee moet nemen. Dit zijn allemaal simpele dingen die zeer goed in een afwisselende training mee te nemen is.

Aan de hand is ie enorm goed, 't is enkel als je erop zit. We gaan binnenkort eens wandelen met 2 anderen die van weinig tot niets verschieten zodat ie kan volgen en kan kennis maken met alles. Ik hoop dat het dan beter gaat want het zou fijn zijn om meer met hem te wandelen.
Bedankt voor de vele tips!

Nikita80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:35

leuk paard, ziet er netjes uit, kan een moment opname zijn maar probeer in de galop op je kont te zitten ;-)

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:15

Dribbel1980 schreef:
leuk paard, ziet er netjes uit, kan een moment opname zijn maar probeer in de galop op je kont te zitten ;-)

Ben ik hard op aan het oefenen.
Bedankt.