Discussie: Jong (onervaren) paard met jonge ruiter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Re: Discussie: Jong (onervaren) paard met jonge ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:10

Ik ben 14 en rijdt een Lipizzaner ruin van net 7.
Ik rijd hem nu 1,5 jaar. Het is een moeilijk beestje, maar echt een wereldpaard.
Je kunt niet zomaar zeggen dat jonge ruiters niet verder komen IN WAT VOOR OPZICHT DAN OOK met jonge paarden.
Genoeg mensen die dat wel doen. En ja, soms heb je er ook mindere tussen zitten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:33

xLoki schreef:
Kan niks worden?
Mijn paard was 3 en 2 maanden onder het zadel toen ik hem kreeg, zelf was ik 10.
Nu zijn we M1 dressuur met winst. :j

Neem aan dat dit mede gekomen is door goede begeleiding? :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:31

monica08 schreef:
xLoki schreef:
Kan niks worden?
Mijn paard was 3 en 2 maanden onder het zadel toen ik hem kreeg, zelf was ik 10.
Nu zijn we M1 dressuur met winst. :j

Neem aan dat dit mede gekomen is door goede begeleiding? :)

Uiteraard!

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:43

Een jonge ruiter hoeft niet meteen een onervaren ruiter te zijn :o
weet niet of het al gezegd is, heb het topic niet helemaal doorgelezen

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:09

Mijn zusje heeft een pony van 3, ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n brave pony gezien! Mijn moeder rijdt er 2 x per week op, ik longeer heb 1 x per week en ze heeft zelf 2 x per week les. En het gaat super goed. Bij ons op de manege zeiden ze eerst ook ;' Wat moet ze met zo'n jonge pony?' Maar die mensen weten niet hoeveel ze begeleidt wordt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:11

Achja, ik was 8 toen ik mijn 3,5 jarige tinker kreeg (al zeiden ze dat ie 5 was en al beleerd, niet dus).
Was maar goed dat het beestje zo braaf was want het was echt aanklungelen toen.
Al met al toch goedgekomen met lessen ed na een 2 jaar zelf aanklungelen :)) en zie waar we nu zijn!

Maar het ligt ook zeker aan het soort type paard/pony, die van mij was onwijs lief toen, snapte er allemaal niks van, maar voor hetzelfde geld was ze gaan rennen en stieren ed.
En het ligt ook aan de ruiter, sommige jonge ruiters kunnen echt een flink staaltje rijden!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:21

Ik was 13 toen ik mijn 4 jarige ruintje kreeg. Was niet helemaal het plan trouwens, zo'n jonge knul, maar ik wilde geen ander paard. Ik mocht hem verzorgen (toen was hij nog 3) en heb mijn ouders toen verteld dat ik dat liever deed, dan dat ik verder zou zoeken naar een eigen paard.
Wist ik veel dat hij te koop was... en mijn eigen paardje zou worden.

Nu heb ik wel de paar maanden met hem gespeeld en gereden, zonder de wetenschap dat hij te koop was.
De eigenaar heeft mij begeleid en toen het goed bleef gaan, verteld dat hij te koop was.
Het is goed gegaan en hij is nog steeds mijn paard, nu inmiddels 20 jaar oud.

Toch zie ik nu achteraf dat het nog veel beter was gegaan als ik nóg betere begeleiding had gehad en nog beter zou hebben geweten hoe en wat. Maar dat zeg ik over 17 jaar wellicht ook over mijn tweede jonge hummeltje :+

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:26

Ik was 14 toen ik begon met het beleren van mn 5 jarige pony... (laat volwassen in zn koppie)

En inmiddels ben ik 16, en is mn pony 7, en dit is allemaal prima verlopen!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:35

opzich ben ik wel met de stelling eens. als je jong bent heb je meestal minder bagage op zak dan wanneer je wat ouder bent en langer rijd. maar ik zie hier op bokt ook veel mensen dat ik denk waarom in hemelsnaam een jong paard?? en dat zijn echt bij lange na niet altijd de jongere meisjes. waar het met de jongere meisjes denk ik vaker mis gaat is bij het consequent zijn. daarbij hebben de meesten nog niet het juiste veranwoordijkheids gevoel.

ik ben zelf 14, dus ook jong. ben nu bezig met het doorijden van een 4 jarige welsh voor de fokker. zijn inmiddels L1+6 in 3 wedstrijden en mogen naar de regio kampioenschappen. ik word 2x per week begeleid door verschillende instructrises (zz-l en lichte tour) en rijd 2x in de week zonder hun. en het gaat super goed :) het hoeft dus niet altijd fout te gaan :)

leeftijd speelt inprincipe geen rol. het ide de ervaring die belangrijk is.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:20

Je praat niet als een 14 jarige themuisje!! Gelukkig zijn er inderdaad ook zat jonge meiden (en jongens) die wel verantwoord met jonge paarden omgaan en dat is voor een groot deel ervaring inderdaad, maar ook goede begeleiding en karakter spelen een rol. Zonder goede begeleiding was je misschien wel de fout in gegaan of als je karakter anders was geweest, en je was meer bezig met het beeld en jezelf ipv wat goed is voor jullie als combinatie dan had het misschien wel heel anders afgelopen.
Fijn om te horen dat er meiden zijn zoals jij en TS!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:26

Ik kreeg op mijn 12e, toen ik net van een shet af kwam, mijn eigen pony. Vijf jaar. Ze kende qua wedstrijden/springen/dressuur heel veel, maar in de omgang en buiten was het echt een groentje. Ik heb er heel wat mee te stellen gehad maar we zijn wel ''samen opgegroeid''. Ellie heeft mij alles van rijden geleerd en ik heb Ellie geleerd om niet alles eng te vinden en rustig te zijn op stal etc. etc. Ik heb tot vorig jaar winter (toen had ik haar 2 jaar) niet echt begeleiding gehad. Alleen één keer per week groepsles voor de lol. Daarna ben ik begonnen met privélessen. Ik baal er nog steeds van dat ik dat niet veel eerder heb gedaan want dan waren we nu een stuk verder geweest. Maar ach, ik heb er nu een super pony aan waar ik nog héél veel van kan leren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:14

Billie1 schreef:
Je praat niet als een 14 jarige themuisje!! Gelukkig zijn er inderdaad ook zat jonge meiden (en jongens) die wel verantwoord met jonge paarden omgaan en dat is voor een groot deel ervaring inderdaad, maar ook goede begeleiding en karakter spelen een rol. Zonder goede begeleiding was je misschien wel de fout in gegaan of als je karakter anders was geweest, en je was meer bezig met het beeld en jezelf ipv wat goed is voor jullie als combinatie dan had het misschien wel heel anders afgelopen.
Fijn om te horen dat er meiden zijn zoals jij en TS!

danku wel :)
Ik denk dat alles staat of valt met begeleiding inderdaad. Zowel van huis uit voor het omgaan met je sport en je dieren als begeleiding met rijden. Paardrijden is nu eenmaal een moeilijke sport. als je hockeyd train je eigenlijk nooit zonder coach/trainer terwijl je met paardrijden (waarbij je notabene met dieren te maken hebt) vaker zonder als met begeleiding rijd. Eigenlijk best raar :)
vind het leuk dat er hier zowel volwassen al jongeren reageren :D

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:48

Als je weet hoe je er mee moet omgaan en je goede begeleiding hebt is er toch geen probleem.
Volgende week wordt ik 14 jaar en ik heb nu sinds 4 weken een pony van 5 jaar. Ik word super goed geholpen en ik heb minimaal 1x in de week les. Het gaat super goed dus ik zie echt geen problemen. :)

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:12

Ik vind trouwens dat er wel verschil zit tussen een jong paard en een jong paard, je hebt jonge paarden die écht nog niks kennen, en je hebt paarden van 5 die al een B proef kunnen lopen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:17

Ja, da's waar.

Maar met een jong, onervaren paard bedoel ik een paard dat kan stappen, draven en racegalopperen en waar een stuur op zit ;

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:40

Met de juiste begeleiding is veel mogelijk. Maar dat heeft met verschillende factoren te maken, oa ras ( het ene ras is sensibeler dan het ander ) en of het karakter van het paard wel bij de ruiter past.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:03

Een 20 jarige zadelmakke pony zal ook niet mak zijn :P
Meer iedere rij A pony moet toch ingereden zijn en dat gebeurt echt niet altijd door lilliputers :')

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:11

Benfan schreef:
Een onervaren ruiter met een jong paard, das een probleem. Het probleem met jonge ruiters is vaak dat ze hunzelf en hun rijkunsten gigantisch overschatten en daar krijg je ongelukken mee.

Hier ben ik het absoluut mee eens. jonge ruitertjes die zichzelf overschatten maar in werkelijkheid nog niet normaal in de galop in het zadel kunnen blijven zitten. Daarnaast ben ik het er wel mee eens dat ook jonge ruiters pony's kunnen inrijden, al dan wel met veel hulp en lessen. Dit vind ik overigens ook gelden voor volwassenen, hoor! Zeker bij pony's worden vaak jongere ruiters ingezet bij het inrijden.

Ik heb ook jonge combinaties gezien waarvan ik denk dat menig men daar wel iets van mag opsteken.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:31

Als je de juiste begeleiding heb kom je al een heel eind.
Als jonge maar ervaren ruiter zal het waarschijnlijk iets sneller gaan omdat diegene al meer ervaring heeft en weet wat hij/zij doet.
Een jonge onervaren ruiter zal er langer over doen een waarschijnlijk toch onbedoeld fouten maken gewoon omdat ze niet genoeg ervaring heeft. Hij/zij zal regen problemen aanlopen en niet weten hoe het opgelost kan worden. Terwijl de jonge maar ervaren ruiter het probleem al eerder is tegen is gekomen en is de mogelijkheid er dat hij/zij weet hoe het opgelost kan worden.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:01

Ik ben zo'n geval geweest dat een jong paard (1,5 jaar oud) kocht met veel te weinig ervaring. Waarom ik haar kocht? Ze was zo leuk :o . Verstandige keuze? Nee en ja.
We hebben beide ontzettend veel geleerd, elkaar leren kennen, maar ben mezelf ook meerdere keren tegen gekomen. Eerste maanden kosten bloed, zweet en tranen. Heb ook echt wel twijfels gehad, maar het is een geweldige pony, dus ik ben ontzettend veel gaan lezen en vragen over hoe en wat. En ben er voor de volle 100% voor gegaan.
Inmiddels heb ik een heerlijke pony (inmiddels ruim 3 jaar), die ik volgend jaar [ja onder begeleiding ;)] ga beleren voor de kar.

Ik zou nu eigenlijk niet anders meer willen dan jonge paarden. Ik heb er inmiddels ook een 2e pony van 1 jaar oud bij, die voorlopig nog even lekker niets doet. Maar ik was nooit zo ver gekomen als ik alles op eigen houtje had gedaan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:03

Het kan zeker wel goed gaan als er goede begeleiding bij is. Ik was ook 13 toen ik samen met een zeer ervaren meisje mijn pony heb ingereden. Zij heeft haar de basis aangeleerd en daarna heb ik nog een tijdlang les van haar gehad. Daarna ben ik naar de ponyclub gegaan. Zelf heb ik toen wel al jaren op de manege gereden, maar echt rijden kon ik achteraf gezien nog niet. Ik kon goed zitten en sturen en thats it.

Mijn shet heb ik beleerd en toen is er een onervaren meisje van 7 op gaan rijden. Dat werkte dus niet, omdat zij de pony niet durfde aan te pakken als het even niet ging. Nu begeleid ik een meisje van 10 met 4 jaar manege-ervaring en daar gaat het harstikke goed mee.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:20

Ik erger me vaak aan de term, "mits juiste begeleiding geen probleem".

Wat is de definitie in jullie ogen van begeleiden?
Begeleiding in de zin van les?. Want zo begrijp ik de term mits goede begeleiding die jullie stellen,
of begeleiding in de zin van iemand die een oogje in het zeil houd.
Een jonge ruiter kan prima op een jong paard, niet alle pony's (daar gaat het meer om) en paarden zijn draken en pubers met 3/4 jaar. Er zijn er meer dan genoeg zo mak als een schaap.

Mijn mening, wanneer een ruiter in algemeen jong en oud ambitie heeft in de sport en dan bedoel ik niet alleen wedstrijden de sport paardrijden in het algemeen, jezelf willen verbeteren, ja dan heb je begeleiding nodig, maar niet alleen met een jong paard maar ook met een ouder paard. Wil je ergens komen dan heb je instructie/begeleiding nodig.
Wanneer een ruiter gewoon wil rijden, een rondje door de bak een rit door het bos dan is die "mits goede begeleiding" niet nodig in mijn ogen (nou ja een bos rit is wat anders ;) maar dat geld voor jong en oud met een jong of oud paard/pony).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:59

Gewoon, iemand die er de eerste tijd bij is om vanaf de grond begeleiding te geven. Niet enkel met het rijden, maar ook met de verzorging, mocht het de eerste pony zijn van een jong kind. Een jonge pony kan soms dingen moeilijk vinden en proberen eronder uit te komen. Iemand met ervaring kan een kind leren hoe ze hier mee om moeten gaan om het op te lossen. Desnoods stapt de begeleiding er zelf even op (mits het geen te kleine pony is uiteraard) om het de pony aan te leren.

Ook naar buiten toe met een jonge pony en een jong kind is in mijn ogen begeleiding nodig. Een ervaren persoon ziet vaak al snel wanneer de pony iets van plan is en kan de ruiter op de juiste manier laten ingrijpen. Een jong persoon mist vaak die fealing nog om goed aan te voelen wat een pony gaat doen en weet vaak ook nog niet hoe te reageren. Uiteraard heb je bij een ouder paard ook begeleiding nodig, maar een jong dier leer je sneller iets verkeerd aan dan een oud paard. Die zijn toch al wat meer gewend.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:50

ja dat ben ik met je eens, maar heb je het dan over een ruiter die van geen wanten weet of een ruiter die al een tijdje rijd, zelf nog "jong" is en nu een jonge pony/paard heeft?

Als het een onervaren ruiter is, ja dan is begeleiding nodig. Maar als het een al wat ervaren ruiter is, die nu een jong paard heeft in plaats van een ouder paard die al "geleerd" heeft, dan is het imo een ander verhaal.

Ik ben het er wel mee eens, daar niet van, maar erger me gewoon aan dat mensen makkelijk zeggen mits goede begeleiding. Ik ga er dan vaak vanuit (en dat is mijn eigen fout) dat er bedoeld word dat de ruiters dan gelijk op en top les moeten hebben want anders dan loopt het "beesje" niet goed in de krul.. Net of dat alle ruiters willen dat het paard in de krul loopt. Eerste paard wat ik aan de teugel had lopen was met mijn 15e, reed toen al wel 9 jr pony's en paarden maar als je niet een ambitie hebt om bijvoorbeeld de wedstrijden in te gaan, rij je dan een pony verkeerd wanneer deze niet aan de teugel loopt?. Leer je een pony dan gelijk wat verkeerds aan?. Ik heb vanaf 8 jr ook een 3 jarige pony gehad, tuurlijk mijn ouders hielden een oogje in het zeil, en de pony was wel een vuilakje in het begin (bokken en racen), maar ben er niet slechter van geworden en de pony ook niet, 2jr later les genomen op manege met eigen pa/po, daar leer je meer techniek en houding. Vervolgens vaak alleen maar jonge (3jr) pa/po gekregen. Ben nu 26 en Z1 maar pas met 22 jr echt wedstrijd ambitie gekregen en nog steeds maar mondjes maat ;).

(ben gewoon nieuwsgierig ;))

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:17

newt schreef:
Ik erger me vaak aan de term, "mits juiste begeleiding geen probleem".

Wat is de definitie in jullie ogen van begeleiden?
Begeleiding in de zin van les?. Want zo begrijp ik de term mits goede begeleiding die jullie stellen,
of begeleiding in de zin van iemand die een oogje in het zeil houd.
Een jonge ruiter kan prima op een jong paard, niet alle pony's (daar gaat het meer om) en paarden zijn draken en pubers met 3/4 jaar. Er zijn er meer dan genoeg zo mak als een schaap.

Mijn mening, wanneer een ruiter in algemeen jong en oud ambitie heeft in de sport en dan bedoel ik niet alleen wedstrijden de sport paardrijden in het algemeen, jezelf willen verbeteren, ja dan heb je begeleiding nodig, maar niet alleen met een jong paard maar ook met een ouder paard. Wil je ergens komen dan heb je instructie/begeleiding nodig.
Wanneer een ruiter gewoon wil rijden, een rondje door de bak een rit door het bos dan is die "mits goede begeleiding" niet nodig in mijn ogen (nou ja een bos rit is wat anders ;) maar dat geld voor jong en oud met een jong of oud paard/pony).

goede begeleiding is imo iemand (of meerdere mensen) met ervaring in de paarden (zowel jonge als oudere paarden en betreffend verzorging zowel het opleren) die vanaf de grond, en tijdens het rijden een oog in het zeil houd. iemand die jouw en je pony op een eerlijke en consequente manier terecht zet en problemen helpt op te lossen mocht dit nodig zijn. iemand die mee denkt in de situatie en kan inspelen op dingen die fout gaan en daar verschillende op het persoon en bij de betreffende pony oplossingen voor klaar heeft.

nog betere begeleiding zorgt ervoor dat er bij voorbaat zo weinig mogelijk mis gaat zodat deze eventuele problemen zich niet voordoen :D
maar dit is natuurlijk niet altijd te voorkomen.

ook als men geen ambitie heeft om de wedstrijd ring te gaan betreden is er imo wel begeleiding nodig. je komt altijd problemen tegen waar jij je geen raad mee weet. dan is het fijn als je iemand hebt om op terug te vallen en iemand om advies aan te vragen.

puberende paarden geloof ik trouwens niet in. puberen heeft te maken met hormonen en deze specifieke hormonen heeft een paard geen last van. ik vind het label puber aan een paard plakken erg makkelijk. meestal word er bedoelt dat een paard de ruiter te slim af is en de ruiter niet handig genoeg is om daar op in te spelen. maar het is natuurlijk makkelijker om te roepen dat je paard pubert dan te zeggen dat je zelf niet handig genoeg bent en de juiste ervaring niet voorhanden hebt om het probleem voor te zijn of op te lossen. imo mist daar meestal de goede begeleiding. :D