Een nieuwe manier van nageeflijk maken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:09

Jippie schreef:
En dit heet nu nageeflijk *LOL* Fijn gevoel is dat he!!
Zo te lezen heb je nu voor het eerst fatsoenlijk les, super toch!!

Je eerdere methode noem ik altijd: schop 'm naar voren en trek 'm in de krul. Daar wordt je zelf heel moe en niet blij van en je paard ook niet.

Die eerdere methode kun je inderdaad schoppen en trekken noemen. Helaas voelen veel mensen die dat doen zich daardoor toch niet aangesproken, omdat zij niet trekken. Ze gebruiken namelijk:

-kneepjes in de teugel
-een weerstand biedende hand
-een combinatie van beiden
-een lage, brede teugelvoering die het paard de weg naar beneden laat zien
-een speelse teugelvoering die het paard bij de les houdt

Right. En met deze termen wordt echt bloedserieus les gegeven in de dressuur. Dit zijn niet de buurmeisjes die door hun achtertuin op hun shetten hobbelen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 11:29

Bedankt voor jullie positieve reacties Haha!

Het is inderdaad een heel andere manier van rijden. Ooit had ik dit zelf ook voor ogen, maar doordat ik daar geen begeleiding in had kreeg ik het gewoon niet voor elkaar. Door wat assertiever te rijden kreeg ik (naar mijn idee) een stuk meer voor elkaar, in elk geval een paard dat 'voor het oog okee liep' Daar ben ik een end mee gekomen, maar nu kwam ik mezelf tegen bij bijvoorbeeld het halsstrekken, middendraf en middenstap die allemaal mislukten omdat ik het voorwaartse van-achter-naar-voren miste en ík Iwaldo opzocht ipv hij mij.

Ik moet er wel bijzetten dat ik snap waarom er toch mensen zijn die anders rijden. Om dit goed voor elkaar te krijgen, moet je veel GEDULD hebben en LEF hebben om als een mongool met de kop in de lucht rond te sturen Knipoog Bovendien moet je vertrouwen hebben in de instructeur en zelf leren wanneer je het goed doet. Vandaar dat ik ook zo blij ben met mijn clubles én privéles. Zonder die intensieve begeleiding zou ik het denk ik absoluut niet voor elkaar krijgen. Nu loop ik tegen punten aan waarbij ik met mijn instructeur overleg van hoe of wat. Zodat ik zelf ook de logica snap Lachen

En eh: "Nieuwe Manier" (Halleluja) bedoel ik natuurlijk met een dikke Knipoog. Voor mij is het in elk geval een ander systeem. Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:18

citaat van laura: Ik moet er wel bijzetten dat ik snap waarom er toch mensen zijn die anders rijden. Om dit goed voor elkaar te krijgen, moet je veel GEDULD hebben en LEF hebben om als een mongool met de kop in de lucht rond te sturen

ja!

en vooral omdat je voor t'zicht toch niet slecht reed, en waarschijnlijk al heel wat punten op wedstrijden kon verzamelen zo.

maar weinigen durven dit dan achterlaten om 'als een mongool' rond te rijden.

=> mongolen zijn hele goeie ruiters. (heb ooit eens een documentaire daarover gezien Haha!)

en wie nou als mongool durft rondrijden lachen ze mss uit. maar éénmaal jij hoger rijdt dan de niet-mongool kunnen ze niet meer lachen hoor! Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:30

helaas raken die niet-mongolen ook vaak verder dan de mongolen, omdat die meestal geen wedstrijdruiters zijn (diegene die het met zoveel tijd doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:30

Die snap ik ff niet
wat heeft wel of geen wedstrijdruiter er mee te maken?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:44

kattebeest schreef:
en wie nou als mongool durft rondrijden lachen ze mss uit. maar éénmaal jij hoger rijdt dan de niet-mongool kunnen ze niet meer lachen hoor! Haha!

dat: het hoger rijden. de anderen zien het pas op wedstrijd, dus dan roepen ze naar die met een revolutionaire manier, dat ze nooit zo hoog zullen raken. maar deze mensen doen het vaak niet om de wedstrijden.
hopelijk zo duidelijker.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:04

Nu weet ik dus hoe ik in het begin reed, als een mongool dus. Inderdaad met kop omhoog, langgerekt, niet aan het been en lekker op de voorhand. We hebben het meer dan een jaar zo gedaan en nu pas komt hij iets naar beneden zet zijn achterhand eronder,is beter voor mijn been en loopt soms tegen nageefelijk aan. Wel is het moeilijk om nu niet teveel te gaan vragen, opsluiten en kneden moet ik bekennen want ik wil zo graag ook dat laatste stukje van hem hebben.
Gr Desiree

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:12

zou ik nie direct durven zeggen, de niet-mongolen geraken wel vast op een bepaald niveau en dan halen de mongolen ze in.

en er zijn wel mongool-wedstrijd-ruiters hoor Haha!
meer als je denkt volgens mij?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:41

dat zou kunnen. maar je ziet ze erg weinig. je herkent ze wel goed. ik heb bij die paarden als ik ze zie lopen echt altijd de gedachte 'nu die lopen op hun eigen benen!'. je ziet ze zichzelf stuwen en niet gestuwd worden door hun ruiters. magnifiek is dat.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:36

Fantastisch he! Zo heb ik dus ook moeten beginnen. Ik ben nu 3 maanden verder en het gaat echt stukken beter. Ik ben heel trots op mijn ventje. Lekker ontspannen tegen het bit aan lopen. Ik heb wel ooit grandioos gebaald maar ik wist dat hij er zo doorheen moet dus wanhoop niet als het een keer minder gaat het komt echt allemaal goed!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:24

Kan er voor het moord mongool en niet mongool niet iets anders gebruikt worden?? vind het een beetje banketstaaf zo... Iets van prutser en niet prutser ofzow??

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:25

wie verandert dat nou weer in banketstaaflig??? Ik zei iets heel andes...

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:32

Cowgirl schreef:

Voelt heel raar aan maar naar een paar weken had ik een heel ander paard en zijn kreupelheid was en is nog steeds weg(inmiddels 1 jaar).

Lesgever was een ene meneer de Bodt Knipoog

ik heb daar ook les van gehad intussen ben ik zelf verder gegaan en rijd nu ben een horsemanship halster helemaal los.
5 jaar geleden had ik dat ook niet gedacht dan lag ik er al af voordat we gingen beginnen.

pat parellie doet ook wonderen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:57

ponyzotje"]
[quote="kattebeest schreef:
zou ik nie direct durven zeggen, de niet-mongolen geraken wel vast op een bepaald niveau en dan halen de mongolen ze in.
en er zijn wel mongool-wedstrijd-ruiters hoor
meer als je denkt volgens mij?

dat zou kunnen. maar je ziet ze erg weinig. je herkent ze wel goed.
[/quote]

Onzin, volgens mij. Je komt niet verder dan de B of L met een in elkaar getrokken paard. Moet dan wel een erg onkundige jury zijn, die zulke combinatie's de punten geven om hogerop te komen.

Leuk Laura, dat het zo goed voelt. Nu je dat gevoeld hebt, kom je niet snel in de verleiding om weer op je 'oude systeem' terug te vallen.
Ik ben opnieuw begonnen met een ex-paard. Vroeger reed ik haar ook altijd netjes in de houding, maar het was stiekum helemaal niet goed. Nu ik een nieuwe start maak, voelt het opeens wel goed. Kennelijk toch dingen bijgeleerd de afgelopen jaren Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:11

Yvonne19 schreef:
wie verandert dat nou weer in banketstaaflig??? Ik zei iets heel andes...

ja die mongool, iedereen weet dat dat niet zo bedoeld is, mongolen zijn trouwens uitstekende paardruiters! werd hier ook al gezegd. mongool is hier dus positief!
l.u.l mag je niet zeggen op bokt. daar staat een automatische censuur op.

lis, iedereen hier ziet het en weet het, in elkaar getrokken paarden komen er wel degelijk door. hoe, weet ik niet. maar ze doen het maar. daar hoef je maar een paar wedstrijden voor te zien. sommige paarden zie je echt ontsnappen aan het bit. erg. en toch....

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:48

je kan dan wel als een mongool rijden maar dat staat nog niet gelijk met kop omhoog, op de voorhand en niet voor t'been gamble. eerder met het tegenovergestelde komt het overeen.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:43

Ik liep eerst ook tegen een hoop vooroordelen aan. Eerst liep hij zo mooi en kon hij alles. Het commentaar van mensen langs de kant is erg leuk vooral achter je rug om. Maar bedenk maar dat jouw paard straks een stuk beter loopt als die anderen.

En ja met trekken en schoppen kom je wel tot de L2 maar dan beginnen de problemen. Helaas zijn er dan toch nog steeds juryleden die hier niet doorheen kijken.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:38

sja, dat zal je altijd wel hebben he lisette?

maar jij weet het verschil en jij weet wel beter: jouw paard loopt gewoon béter.
als de jury dat niet zien is ze het niet waard jury genoemd te worden. wel beu natuurlijk dat zulke mensen je jureren.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:54

kattebeest schreef:
sja, dat zal je altijd wel hebben he lisette?

maar jij weet het verschil en jij weet wel beter: jouw paard loopt gewoon béter.
als de jury dat niet zien is ze het niet waard jury genoemd te worden. wel beu natuurlijk dat zulke mensen je jureren.

Komt een beetje sarcastisch over wat bedoel je precies?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:35

is helemaal niet sarcastisch bedoelt! sorry als het zo overkomt! zal je pb'tje hieromtrent beantwoorden!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 11:18

Nou, ik heb gisteren voor het eerst weer voor mezelf gereden (beetje lastig zo wienig kunnen oefenen, ik was in het weekend buiten wezen rijden en maandag kwam de eigenaar springles rijden)
en wennen....!

Ik heb Waldo weer op de grote volte gezet en mijn hand stil en bij elkaar gehouden met licht contact. Vervolgens lekker door laten stappen en af en toe de achterhand bijtikken. Links ging ie zowaar vrij snel nageven. Ik help hem daar een beetje door met mijn binnenhand naar mijn buitenteugel te rijden en vervolgens weer te ontspannen als ie mijn hand opzoekt OK dan!

Rechtsom gaat een stuk lastiger, maar in stap kwam ie wel eventjes erdoorheen. In draf ging het niet echt denderend, tempo was okee maar nageven deed ie maar heel even. Ik heb geprobeerd me daar niks van aan te trekken en lekker door te rijden (ookal betrapte ik mezelf wel ineens op vastzetten van mijn hand toen er iemand anders de bak in kwam Bloos! ) Wel merkte ik dat ik aan het eind lange teugel wilde geven en dat hij helemaal mijn hand volgde met zijn neusje eruit ipv meteen los te trekken zoals ie normaal wel eens doet. Denk dat dat positief is? Verward

Vanavond weer clubles. Ik ga lekker stug op deze manier doorrijden, kan me niks schelen dat anderen denken dat ie voor geen meter loopt, ik weet wel beter Haha!

Oh en voor de mensen die dit allemaal gevolgd hebben: Ik zal kijken of ik fotos maken kan een dezer dagen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:51

Laura schreef:
Ik help hem daar een beetje door met mijn binnenhand naar mijn buitenteugel te rijden

Klopt dit ? Haha!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 01:42

bééén Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:06

Super zeg!

Bij mij heeft het ook erg geholpen, van een sterrekijker die de rug wegdrukte en wegspurte op een beetje been (waardoor het nog erger werd) naar een pony die de ruiter begrijpt, en mooi ontspannen loopt!

Ik ben wel een half jaar bezig geweest, maar ik kan nu uiteindelijk zeggen dat ze veeeel beter loopt. Ze is zelfs nageeflijk geworden OK dan!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 16:54

NOu ik had woensdag clubles en één woord: VRE-SE-LIJK Huilen
Waldo wilde niks zoeken, liep echt mega sterren te kijken en viel daardoor zo uit elkaar dat hij niet eens fatsoenlijk aanspringen kon. Ik voelde me net iemand die twee lessen gehad had Scheve mond

Conclusie daarvan: Ik kan niet van Waldo verwacht dat hij helemaal op zoek gaat terwijl ik met ontspannen hand rijd. Ik moet dus iets meer contact houden en mag best meer vragen.

Vandaag had ik privéles en daar deden we het ook zo, en dat scheelde een stuk Haha! Ik vind het echt niet erg om mijn paard lekker met zijn koppie even in de lucht te laten lopen maar ik moet wel het idee hebben dat er iets vruchtbaars uit komt. Vandaag heeft ie heel lekker gelopen, schuimen en loslaten, dus hebben we weer iets om vanuit te werken!

Morgen heb ik wedstrijd dus ik ben benieuwd... we gaan fanatiek verder!