"Kijk baas! Bitloos kan ik het ook hoor!" (film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 01:07

Leuke combi !!

let wel op dat je met je gewicht meegaat in de wendingen (volte) zie daar wat disbalans. Blijf met je eigen schouders de schouders van je paard volgen. Paardje gaat meer in ontspanning bitloos als je het mij vraagd, probeer ook met trens dezelfde lichte verbinding te houden als wat je bitloos voelt in je hand. Houd je kuit aan het paard.

Succes!!

S_en_Z

Re: "Kijk baas! Bitloos kan ik het ook hoor!" (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 06:14

dankje danny2000, heb daar zeker disbalans.. was de 1e keer rijden met mn nieuwe zadel (na aankoop) :=

Is nu weg gelukkig

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:16

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:13

Thanks! Ik ga eens lezen :D Vind het wel leuk om een beetje afwisselend te rijden.
(bit en bitloos) Het is een goede oefening om er even aan herinnert te worden dat je
op je zit moet sturen :) evenals zonder beugels lichaam los hangen, meebewegen en
aan een lang teugeltje je paard nageeflijk van achteren naar voren zien te krijgen.

Als je eenmaal het gevoel hebt dan wordt rijden voor beiden pas écht fijn :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:45

Hmm.. heb niet zoveel aan de site.. het hoofdstel zit goed. Neusriem zit wellicht 1 gaatje
te hoog maar dat mag niet zoveel uitmaken :) Ben het niet helemaal eens met de tekst
want mijn paard ging de eerste dag toch echt naar links als ik rechts druk gaf :=

Maargoed.. de bedoeling is om zo min mogelijk op de hand te doen en dat werkte prima,
sturen met de benen is nog veel beter dan met de hand (binnenhand alleen opzij voor stelling
en buitenhand iets begrenzen.. that's it)

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:51

Ziet er netjes uit! En inderdaad, op je zit terugnemen, niet op de hand :j

Rijdt dat nu fijn kaakgekruisd? Ik heb het helaas nog niet uit mogen proberen. Rijdt zelf weleens op een hackamore, maar vind dit te scherp.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:03

Uhm.. de eerste dag vonden we het allebei maar heel erg raar.. toen zat ik er zonder zadel
op en het was vrij druk in de bak dus niet zo gek ook.

Heb begrepen dat met kaakgekruisd de teugel moet "bungelen" ik heb geen zwaar contact maar
ze zoekt zelf naar de aanleuning.. wil haar dan niet ontmoedigen want normaal moet ze ook altijd
naar de hand toe en als ze daarheen zakt dan prijs ik dan juist heel erg aan, je moet wel een beetje
consequent blijven, ook in je beloningen en correcties vind ik.. ongeacht waarmee je rijd

Ja.. op zich vond ik het niet verkeerd rijden... wel even wennen natuurlijk.. maar ze reageerde er best
fijn op..

De dag erna, met bitje in.. toen liep ze nog veel lekkerder. Helemaal ontspannen, alle spanning eruit..
fijn nageeflijk, goed aan het been, makkelijk aan de hulpen. Niet te lang in de hals en dus ook veel minder
diep.

Maar het had haar goed gedaan dat ik zo bewust was van mijn hulpen die dag ervoor.. (want in dat ritme
wil je dan verder) dus dat was wel heel erg leuk.

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:12

Ik begreep uit je eerdere verhaal dat als je teveel teugel geeft, je paard ook de andere kant uit goed, door het kaakgekruist systeem.

Is het de eerste keer niet erg verwarrend voor het paard? Ik merkte zelf bij mijn pony met mijn hackamore dat ze echt even opnieuw moest leren sturen. Ze vond het erg vreemd. Ze legde de link tussen de lichte druk op haar neus en het sturen niet meteen.

Wel erg leuk te lezen dat het bij jou zo goed uitpakt!

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:12

M'n complimenten, je ziet welliswaar een iets te diep lopend paard, maar je rijdt haar zo relaxed. Je ziet over de hele linie een paard lopen die niet in de weg wordt gezeten, kijk maar naar haar staart, zeer ontspannen.
Je bent een fijne ruiter voor je paard

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:43

nou dat heeft met meer dingen te maken denk ik.

Paardje heeft voor ik haar kocht altijd de druk ontvlucht door of gespannen op te krullen en de hand te ontwijken, of hoofd eruit en onstuurbaar worden.

Omdat ze handhulpen absoluut totaal niet accepteerde en aan de longe ingespannen exact hetzelfde deed ben ik vooral met sturen op de benen begonnen en
binnenhand niet meer druk maar alleen opzij zetten..

En dit langzaam uitgebouwd.

Nu ging ik de eerste dag bitloos zonder zadel er op. En dan moet ik in het begin toch altijd weer even goed nadenken hoe ik moet zitten zonder zadel
(zit persoonlijk het liefst vlakbij de schoft want daar zijn paarden minder rond en dus makkelijker te zitten) maar ik wil nu gewoon op de plek zitten waar
normaal ook t zadel ligt.
Dus ik ben aan het stappen en wellicht zat ik wat scheef en toen liep ze weg naar hoefslag omdat er een paard aan kwam deed ik uit eerste reactie dus
alleen direct druk op de binnenhand en om willen sturen..

Omdat ik aan de buitenkant helemaal geen begrenzing had werd de kaak dus niet gecompenseerd en deed ze haar hoofd naar buiten n liep ze juist naar de hoefslag.
Haar reactie is zowiezo al heel snel om druk te ontvluchten ipv volgen. (perfect paard voor mij, spiegelt heel erg.. en ik heb altijd gereden met heel veel druk
van voren op mijn vorige paard.. dus dat moest ik echt Pats Boem afleren omdat ik anders nieteens normaal op een volte kon rijden.)

Het paard dat aankwam stopte en ik dacht na, bedacht me dat ik haar geleerd heb op de benen te sturen.. En toen reageerde ze gelijk.

Maar heb idd met allebei de teugels evenveel druk en even lang gereden. Stelling vragen was hand alleen even overdreven opzij (snapt ze wat sneller)

Bedankt packer, doe mn best :)