pony is scheef gereden.. hoe eruit rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Herfterhoeve

Re: pony is scheef gereden.. hoe eruit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:20

Sluit me ook aan bij het gegeven les nemen!

Ben ook bezig met eigen paardje (ook haflinger;))rechtrichten en samen met instructrice richten wij ons op het volgende.
Allereerst is geduld hebben belangrijk en hierin stap voor stap gaan rijden.
Het paard consequent gaan rijden op 2 teugels en 2 benen en even de stelling vergeten. Rijd de hoeken maar gerust in. Als dit goed gaat kun je figuren voltes en binnenhoefslagen gaan pakken. Afwenden op de korte zijde en bij X halthouden en recht weg stappen. Gaan deze basis 'stappen' goed kun je aan draf gaan denken met dezelfde prioriteiten enzovoort.
Trouwens wel op beide kanten, handen gaan rijden hoor!

Hierin is goede begeleiding echt een must! Er zijn hierin ook vele wegen die naar Rome leiden.
Hoop dat je mogelijk wat hebt aan bovenstaande tips.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:25

les en longeren met touwtjes elastiek dat helpt goed of dubbele lijnen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:40

TS, heb je enig idee WAAROM je paard scheef is of scheef loopt?
Is er een probleem bij het inbuigen? Of heb je enig idee waar je paard een "blokkade" heeft? Dit kan van alles zijn; van moeite met buigen achter de kaak, buigen in de hals, blokkade in de schouder, blokkade in de rug of lendenenpartij....
Als je daar achter kan komen, scheelt dit al een hoop. Als je niet weet hoe je dit moet onderzoeken kan je misschien je probleem neerleggen bij een goede instructeur (niet een buurmeisje die even wil helpen)
Het is een investering maar je kan dan wel doelgericht aan de slag met je paard. :-)

Mooie oefening hoor Jesme. :j
jesme schreef:
Sluit me ook aan bij het gegeven les nemen!

Ben ook bezig met eigen paardje (ook haflinger;))rechtrichten en samen met instructrice richten wij ons op het volgende.
Allereerst is geduld hebben belangrijk en hierin stap voor stap gaan rijden.
Het paard consequent gaan rijden op 2 teugels en 2 benen en even de stelling vergeten. Rijd de hoeken maar gerust in. Als dit goed gaat kun je figuren voltes en binnenhoefslagen gaan pakken. Afwenden op de korte zijde en bij X halthouden en recht weg stappen. Gaan deze basis 'stappen' goed kun je aan draf gaan denken met dezelfde prioriteiten enzovoort.
Trouwens wel op beide kanten, handen gaan rijden hoor!

Hierin is goede begeleiding echt een must! Er zijn hierin ook vele wegen die naar Rome leiden.
Hoop dat je mogelijk wat hebt aan bovenstaande tips.

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:58

veel buitenrijden

silver2000a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:53

ik denk heel veel op rechts oefenen :j

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 03:13

rechts weer losmaken ;)
en spieren weer evenlang te laten worden als je paard fijn naar links buigt en naar rechts buigt minder betekend dat de linker spieren korter zijn dus meer weer de volte op
en buiging naar rechts.
zodat je weer druk krijgt op 2 handen en 2 benen
en lekker veel 8jes rijden om het balans te behouden ;)

succes

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 06:32

zit je zelf recht? en heb rij je goed op 2 teugels?
bij ieder paard is het weer anders, ik had ook een scheef paard, links was altijd haar moeilijke kant.
goed op 2 teugels houden, niet meer druk dan nodig, en veel geduld hebben, het gaat er niet zomaar uit.
rij veel figuren, voltes, wendingen, rijden op de binnenhoefslag, schoudervoor.
belangrijk is ook het voorwaarts neerwaarts

en probeer het eens met longeren aan de passoa , zo kan je ook haar moeilijke kant aanpakken , dus om haar even goed er door heen te vragen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:33

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je het beste les kunt nemen. Vaak wordt een paard scheef doordat je zelf onbewust verkeerd zit, een hand teveel vasthoudt etc. etc. Dat zijn dingen die je zelf helemaal niet in de gaten hebt en waarbij je een ander nodig hebt om je er telkens op te wijzen.

Verder heeft bij mijn scheve pony (die nu nog wel een moeilijke en makkelijke kant heeft, maar niet meer echt scheef is) het heel veel geholpen om voltes te rijden. Voltes, voltes en nog eens voltes (wel beide kanten op!!!). Slangevoltes, grote voltes, kleine voltes, voltes openen, voltes sluiten, door een S van hand veranderen op je volte... En longeren.

Pony en ik waren allebei scheef naar rechts en de zadelpasser schrok zich rot toen ze mijn pony kwam opmeten: de rechterkant was helemaal niet bespierd en links wel normaal! Dus mijn pony was letterlijk scheef. Zo'n driekwart jaar later is ze nog eens komen meten en nu is mijn pony helemaal recht.

Gewoon door veel wendingen en voltes te rijden en af en toe les nemen en iemand laten meekijken of ik niet toch stiekem naar rechts ging hangen, of rechts vasthield, of me door mijn pony op rechts liet 'gooien' heb ik nu een recht paard. Kan jou vast ook lukken!!! :) Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:16

Iemand zoeken die je hiermee kan helpen? En vooral heel veel rechte lijnen rijden.

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:59

Nou met al die goede raad in voorgaande berichten én met het nemen van les kom je er vast wel uit. *\o/*

Succes verder. :D