Damiro (kissing spines) @ work clinic antoine de bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Damiro (kissing spines) @ work clinic antoine de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:57

xlaura: Ik zei toch GOEDE instructeur. ;) Geeftmaar weer aan hoe laag het gemiddelde niveau is van lesgeven O:)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:35

Wat fijn datj e weer kan rijden op je paardje!
Fijn dat hij er op zijn manier wel te rijden valt met je paardje, ik hoop dat je dat nog lang kunt doen!

Veel succes!

J_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:38

je mag wat meer voor je uit kijken, en je handen sluiten. je trek je handen erg ver uit elkaar en ver naar je toe je maakt het jezelf er niet gemakelijker door

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:46

x_Katja_x schreef:
Dankjewel Eliane :)

Maar kan jij mij uitleggen waarom die handen perse zo hoog moeten? Het scheef zitten en met die stelling snap ik wel, maar met je handen op 'normale' hoogte kan je toch ook stelling vragen?

Naja ik moet er nog even over nadenken wat en hoe ik met lessen ga doen. Laat hem eerst lekker een paar dagen in de wei, kan hij goed wennen aan zijn nieuwe kudde, dan zien we wel verder.

Bedankt allemaal voor jullie reacties, meer zijn welkom! :D

Waarom de handen zo hoog?

Zeer belangrijk is het te sturen zonder weerstand in de armen en met de gehele arm. De onderarm moet altijd in 1 lijn met de teugel naar de mond lopen van de zijkant en van boven gezien, zonder onderbrekingen.

Veel ruiters rijden met gestrekte armen. Een lichte beweging in de elleboog, wat nodig is bij het lichtrijden, zal hierdoor bemoeilijkt worden. En een juiste, stille verbinding met de mond gaat zo verloren en zo verlies je een bron aan informatie.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:14

_lautje_ schreef:
xlaura: Ik zei toch GOEDE instructeur. ;) Geeftmaar weer aan hoe laag het gemiddelde niveau is van lesgeven O:)

Tsja iedereen denkt les te kunnen geven idd ;)

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:43

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Dat met die hoge armen en sturen voelt erg vreemd allemaal.. heb nu weer 2x even op hem gezeten, maar dit nu zelf oefenen lukt me niet.. de gehele tijd rechterstelling, ik heb niet het idee dat hij hier nou recht van word.. we slingeren alle kanten op.. Maargoed ik heb besloten om een proefles te nemen bij de instructeur hier van stal, ik leg de situatie uit en dan zie ik het wel, merk vanzelf wel hoe Damiro er op reageert toch?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:30

x_Katja_x schreef:

Dat met die hoge armen en sturen voelt erg vreemd allemaal.. heb nu weer 2x even op hem gezeten, maar dit nu zelf oefenen lukt me niet.. de gehele tijd rechterstelling, ik heb niet het idee dat hij hier nou recht van word.. we slingeren alle kanten op.. Maargoed ik heb besloten om een proefles te nemen bij de instructeur hier van stal, ik leg de situatie uit en dan zie ik het wel, merk vanzelf wel hoe Damiro er op reageert toch?

bij wie ga je lessen op stal? rechtrichten is idd klassieke dressuur, maar AdB beweert dat hij het heeft uitgevonden ofzo.. en vind dat armen hoog houden ook nergens voor nodig.. maargoed!

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:20

Antoine beweert dat echt niet hoor.

Maar goed, ik snap best dat het alleen niet goed lukt. Ik moet ook zeggen dat ik Antoine vaak van de bak op de tak vind springen. ;) Ik heb zelf les van Mireille een Hoed en zij kan het echt goed uitleggen zodat je het ook nog snapt als je zelf aan de gang gaat. :)
Het is ook zoeken wat bij je past denk ik hoor. Succes met je les op stal! :)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:17

Wel jammer dat diegene die les geven op de stal waar TS nu staat geen kaas hebben gegeten van klassieke dressuur, laat staan het specifieke rechtrichten van probleempaarden.
Succes.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:28

_lautje_ schreef:
Fijn dat je weer kan rijden!

Over de methode van AdB zal ik maar niks zeggen :x
Vindt het nog altijd bizar dat mensen bij hem gaan lessen en doen alsof hij het recht richten heeft uitgevonden. Volgens mij is dat gewoon het eerste stukje basis wat je hoort te leren van een goede instructeur en dat hoeft toch zeker niet via deze methode.

weinig instructeurs weten dat tegenwoordig ;)
gaat vaak op dezelfde manier, handen laag dwingen hem nagefelijk te lopen totaal zonder ontspanning.
plaatje = mooi, maar als je gaat halthouden of afwend en je kan hem niet rechthouden of hij valt bijna om in een bocht tja ?
Antoine is zeker niet de enige die weet wat rechtrichten is, maar tegenwoordig vind je niet overal mensen die rechtrichten de basis vinden.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:47

Dors04 schreef:
weinig instructeurs weten dat tegenwoordig ;)
gaat vaak op dezelfde manier, handen laag dwingen hem nagefelijk te lopen totaal zonder ontspanning.
plaatje = mooi, maar als je gaat halthouden of afwend en je kan hem niet rechthouden of hij valt bijna om in een bocht tja ?
Antoine is zeker niet de enige die weet wat rechtrichten is, maar tegenwoordig vind je niet overal mensen die rechtrichten de basis vinden.

Sterker nog, vind maar eens een ORUN- of Deurne gecertificeerde die zich ermee bezig houdt... Helaas zit het in het alternatieve hoekje geduwd lijkt wel.

Heb al vaker op AdB-topics gereageerd, met name dat er altijd mensen even op hem af moeten geven, lekker makkelijk. Kijk, als je zoveel gevoel en talent en goeie begeleiding hebt dat jouw paard topfit en kaarsrecht met plezier zijn werk doet, dan heb je 'm niet nodig. Maar als je, b.v. net als ik, en met mij vele anderen denk ik, maar gewoon op een manege begonnen bent en op paarden rijdt die misschien niet tot de toppers behoren qua fysiek incasseringsvermogen, dan ben je blij dat iemand zijn best doet het ook uitlegbaar en uitvoerbaar te maken "voor de mindere goden".

En de handhouding... in mijn ogen rijden veel mensen met hun handen te laag. Om je hand zo laag te houden moet je je arm recht houden, en om je arm recht te houden moet je spieren aanspannen en 'm stug maken. Een ontspannen arm met aanleuning op de teugel heeft een gebogen elleboog, die hangt als het ware in een boogje. En een gebogen elleboog... zorgt voor een hogere handpositie. En mooi meegenomen is dat ie daar vrijer kan bewegen. Kan makkelijker contact bewaren, en links en rechts buiging aanvragen. Een rechte arm kan alleen ontspannen als het paard de aanleuning lost en erachter kruipt, wat door de ruiter als aangenaam wordt ervaren "want hij laat los" maar wat volgens mij ongewenst is.

Dus, TS, veel succes met je knappe paard, ik hoop dat een lesje AdB je kritisch denkvermogen aan het werk heeft gezet in je zoektocht naar instructie! Het is een enorme omschakeling, maar ik weet zeker dat jij en Damiro er veel plezier van kunnen hebben!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:43

elibeest schreef:
Wel jammer dat diegene die les geven op de stal waar TS nu staat geen kaas hebben gegeten van klassieke dressuur, laat staan het specifieke rechtrichten van probleempaarden.
Succes.

Beetje jammer zo'n opmerking, alsof de antoine de bodt manier de enigste manier is om je paard goed te rijden..
En ik bekijk gewoon eerst even wat voor mij en damiro werkt, kan altijd nog een instructrice vinden die mij volgens adb kan lesgeven.

@babydolll ik wil een lesje gaan proberen bij Henk. Leg ik hem de situatie uit en dan zie ik wel of ik het wat vind voor mij en damiro of niet.

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:49

Mooie foto's! Als je jouw paard zo ziet lopen, dan zou je zeker niet zeggen dat jullie last hebben van zo'n ernstig rugprobleem.

Natuurlijk ben je vrij om van instructeur te wisselen wanneer je wilt, maar zou het niet zo kunnen zijn dat je eerst even moet wennen aan de nieuwe stijl van rijden? Stel dat je bij een klassieke instructeur terecht komt die je vertelt dat je eerst helemaal zonder/slechts met minimaal teugelcontact moet rijden, alleen op benen+zit tot je paard zijn balans vindt, dan zal dat ook wennen zijn. Als je bij een klassieke instructeur komt die voorstander is van de weerstandbiedende hand en je leert dat je je handen eerst moet vastzetten tegen de voorkant van het zadel/je bovenbeen, dan is dat ook wennen, net als wanneer je bijna zonder been moet rijden, of juist bij elke pas moet aansporen om de energie te behouden.

Als deze methode je paard nu bevalt, dan is het misschien de moeite waard om hem jezelf ook eigen te maken voordat je weer verder kijkt naar iets nieuws. Aan de andere kant: als deze methode je helemaal niets oplevert en je kunt er niets mee, dan moet je inderdaad verder kijken.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:15

Bovendien heeft dit paard als Kissing Spines, en heb begrepen dat ontspanning en recht zijn al helemaaaaaaaal belangrijk is, neem aan dat Katja nog lang wil blijven genieten van Damiro.(wat nogal logisch is want het is een leuk paard)
Alhoewel bij ieder paard dat van belang is, en niemand wilt dat ze paard iets krijgt aan ze benen of rug en de hoofdoorzaak is omdat hij scheef is, geen aanleuning heeft, niet mag en kan ontspannen etc.

Ik heb ook bij Henk gelest, zowel spring als dressuur, en ook bij Jantina.
Ben daar gekomen maar na een jaar nog steeds niks geleerd, maar het is iedereen voor zich.
Als je besluit bij Henk te gaan of blijven lessen wens ik je veel sucses want dat zal je paard denk ik nodig hebben;)
Ik hoop dat je de juiste keuze maakt en niet alleen voor jezelf maar ook in het welzijn van je paard en dat hij snel weer de oude is.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:12

Hee jou heb ik van de week op stal gezien hahah.
Leuk paardje heb je, wat fijn dat je er weer op kan rijden.
Vind dat je je handen wel wat hoog houd, maar misschien hoort dat bij deze manier.
Nog veel plezier met Damiro en zal je nog wel zien op stal. :)

babydolll schreef:
Henk geeft wel leuk les, maar heel erg basis en is imo teveel bezig met of t beestje aan de teugel loopt of niet..
Dat is dus niet waar, als je wat lessen bij Henk had gevolgd wist je wel beter.. ;)
Henk is inderdaad veel bezig met basis, omdat je zonder een goede basis niet ver komt.
Hij wil dat je met een vriendelijke en zachte hand rijd en wil het paard goed zijn lichaam laten gebruiken.

Dors04 schreef:
Als je besluit bij Henk te gaan of blijven lessen wens ik je veel sucses want dat zal je paard denk ik nodig hebben;)
Ik hoop dat je de juiste keuze maakt en niet alleen voor jezelf maar ook in het welzijn van je paard en dat hij snel weer de oude is.
Nou doe je net of Henk je paard kapot wil hebben, zo'n reactie had ik toch niet van jou verwacht.
Er staat een paard op stal die problemen in de nek heeft, dat paard loopt veel soepeler sinds ze les heeft van Henk.
En denk maar niet dat Henk het goed vind als je je paard in de krul wil rijden hoor, harde hand is not done.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:08

Splendesco schreef:
Hee jou heb ik van de week op stal gezien hahah.
Leuk paardje heb je, wat fijn dat je er weer op kan rijden.
Vind dat je je handen wel wat hoog houd, maar misschien hoort dat bij deze manier.
Nog veel plezier met Damiro en zal je nog wel zien op stal. :)

babydolll schreef:
Henk geeft wel leuk les, maar heel erg basis en is imo teveel bezig met of t beestje aan de teugel loopt of niet..
Dat is dus niet waar, als je wat lessen bij Henk had gevolgd wist je wel beter.. ;)
Henk is inderdaad veel bezig met basis, omdat je zonder een goede basis niet ver komt.
Hij wil dat je met een vriendelijke en zachte hand rijd en wil het paard goed zijn lichaam laten gebruiken.

Dors04 schreef:
Nou doe je net of Henk je paard kapot wil hebben, zo'n reactie had ik toch niet van jou verwacht.
Er staat een paard op stal die problemen in de nek heeft, dat paard loopt veel soepeler sinds ze les heeft van Henk.
En denk maar niet dat Henk het goed vind als je je paard in de krul wil rijden hoor, harde hand is not done.

huh? ik heb niet bij henk gelest nee, maar ik heb wel een aantal keer in de binnenbak gereden terwijl er een les bezig was. Ik zeg toch wat ik er van vind? Hij is echt niet bezig met paarden rechtrichten, wel met stelling rijden en voltes en mensen moesten veel navragen van voor.
Maargoed dat is wat ik er van denk! :D

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:21

babydolll schreef:
huh? ik heb niet bij henk gelest nee, maar ik heb wel een aantal keer in de binnenbak gereden terwijl er een les bezig was. Ik zeg toch wat ik er van vind? Hij is echt niet bezig met paarden rechtrichten, wel met stelling rijden en voltes en mensen moesten veel navragen van voor.
Maargoed dat is wat ik er van denk! :D

Maar zelf les krijgen is heel anders, misschien moet je het eens een keer proberen. ;)
Ik moet namelijk niet navragen van voor omdat het van achter moet komen want daar zit de motor.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:23

Hoi!

Heerlijk, heerlijk, heerlijk dat ik via een omweg nog iets voor je heb kunnen beteken!

Ik wens je alle geluk, maar vooral alle PLEZIER toe met Damiro.
Ik weet hoe hard je er voor gewerkt hebt en ben blij dat we hem samen niet hebben op gegeven :)

Sara

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:33

Heey sara wat toevallig dat jij ook bokt zit. Ja zoals je ziet gaat het erg goed met Damiro! Z'n verblijf bij Gerry en een nieuw zadel (msfc) hebben hem echt goed gedaan!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:56

Lisanne/Splen:

Deze reactie niet van mij verwacht? Heb de afgelopen jaren voornamelijk geleerd wat de basis is ;)
Ik schaam me er dus niet voor er een reactie over te plaatsen.
Zeker niet omdat het welzijn van het paard voor gaat!

Mij heb je niet horen zeggen dat Henk je paard ten onder brengt, anders had ik ook geen springlessen bij hem gevolgd. Springlessen zijn goed hij geeft ene hoop tips je leert ervan.
Maar kwa dressuurlessen heb ik niks geleerd daar (en dat is omdat ik er nu op terug kijk en erover nadenk)
iedereen zijn andere ervaringen, maar de mijne laat ik wel even achter ;)
Bovendien heeft dit paard kissing spines, en volgensmij is ontspanning en dergelijke zoals ik eerder gezegd heb dan helemaal belangrijk.

Verder zijn het aardige mensen, en zou ik er zo weer gaan staan.
Maar kwa lessen nee daar pas ik voor ;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:43

Dors04 schreef:
Bovendien heeft dit paard kissing spines, en volgensmij is ontspanning en dergelijke zoals ik eerder gezegd heb dan helemaal belangrijk.

En Henk geeft niet goed genoeg les om je paard te laten ontspannen? Natuurlijk mag je je mening geven, maar je schreef het zo op dat als Katja bij Henk gaat lessen haar paard binnenkort ingeslapen kan worden. Denk dat we beter via pb verder kunnen gaan, want denk niet dat dit de bedoeling was van TS haar topic.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:41

Je moet het lezen hoe het er staat, niet verdraaien of denken dat er wat anders staat. Ik geef katja advies of mijn ervaringen met henk en de methode van het rechtrichten. Wat katja het beste lijkt beslist zij zelf. Het is bokt je vraagt om meningen en advies en die geef ik ook aangezien ik damiro ken sinds katja hem heeft. Dus dat ze hem zou af moeten laten maken? Pff doe toch normaal en maak van een mug geen olifant. Nogmaals misschien begrijp je he dan haha. Denk niet dat bij henk lessen jarenlang dit paard ermee vooruit gaat. Zo denk ik erover dus ik hou er over op. Wens katja sucses want het is een leuke combinatie aardige meid en leuk paard en bij wie ze ook gaan lessen dat damiro opknapt!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:51

Ik verdraai niks hoor Michelle, ik lees jou ene zin gewoon zo. Als jij schrijft als je bij Henk gaat lessen wens ik je veel succes want dat zal je paard denk ik nodig hebben, begrijp ik daar niet uit dat je eigenlijk bedoeld dat je denkt dat de methode waarin Henk les geeft Damiro niet verder kan helpen ivm zijn ziekte. Nu weet ik wat je bedoelde dankzij pb en was het dus gewoon een misverstand. We willen natuurlijk allemaal het beste voor Katja haar paard en ik hoop dat ze er nog heel wat jaren plezier van kan hebben. :)

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 20:38

Bedankt voor jullie reactie allemaal!

Hoe het zal gaan met lessen en stal van de winter zie ik dan wel.. ik ga me daar niet nu aan druk om maken. Het gaat nu op de wei hartstikke goed (hier moeten ze ook het kuil delen) en rijden gaat ook vooruit, heb zelfs al een galopje gedaan, voelde echt heerlijk!! :-D

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:36

Vanaf hier graag weer ontopic, een discussie over de lessen of de stal is hier niet op zijn plaats op HAW.