X

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:32

Maak daar 2 touwen van en ik rijd met je mee ragdollcat :) Enne euhmm ja, kijk ik ben nu 31... en het enige paard waarbij ik überhaupt de behoefte voel om er zonder zadel op te kruipen is mijn eigen, dat mij door en door kent, en ik hem. Alle andere paarden graag met zadel, en beugels en daar zou ik een jaar of 10 geleden beslist anders over hebben gedacht. Je wordt toch wel een beetje minder onbezonnen enzo op een gegeven moment :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:34

Blijheid schreef:
melody7 schreef:
maar als je niet bonkt, maakt het toch niks uit voor de rug?

Jawel :)
Als jij op de blote rug van je paard gaat zitten komt de meeste druk op twee kleine plekjes op zijn rug terecht, namelijk waar jou zitbeenknobbels zitten. Als je met een zadel rijd wordt de druk veel beter verdeeld, over het hele oppervlak waar het zadel steunt. Dit is dus veel prettiger voor je paard :)
Nou kan een keer zonder zadel rijden echt geen kwaad, maar ik zou het niet altijd doen :)

Je hebt ook nog bovenbenen die wat gewicht van de ruiter dragen hoor. Persoonlijk zie ik liever iemand in balans zonder zadel rijden dan dat iemand met een slecht passend zadel rijdt. Krijg je veel grotere ellende van.

Dit alles om even een nuancering aan te brengen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:35

hestejente: precies, ik rijd nu ook liever met een zadel en zonder zadel alleen op mijn eigen paard en ik rijdt ook niet op andere paarden, dat wil ik allang niet meer, paarden worden tegenwoordig slecht afgericht en ze doen maar wat en dan is de kans op ongelukken groot.

Ik ga lekker met mijn arabier op een hele rustige weg met weinig verkeer af en toe op deze manier rijden. Maar ga ik echt ergens heen waar het drukker is enzo ja dan wel met een zadel en hoofdstel natuurlijk, ik neem geen risico, het blijven dieren.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:36

hestejente schreef:
Als hij met zijn achterhand tölt lijkt het mij heel sterk dat die achterhand dan omhoog zou gaan. Ik denk dat hij gewoon op de voorhand töltte en flinke galoprollen maakte?

Ik zeg toch dat hij achter tolte en voor galopeerde? En dat die achter hand om hoog gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:36

@Hestejente: Absoluut, met een slecht passend zadel moet je uberhaupt niet willen rijden :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:52

1997suus schreef:
hestejente schreef:
Als hij met zijn achterhand tölt lijkt het mij heel sterk dat die achterhand dan omhoog zou gaan. Ik denk dat hij gewoon op de voorhand töltte en flinke galoprollen maakte?

Ik zeg toch dat hij achter tolte en voor galopeerde? En dat die achter hand om hoog gaat?

En dat klopt dus niet. Een paard dat goed tölt zakt in de achterhand.

Blijheid: wij begrijpen elkaar :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:57

hestejente schreef:

Ik zeg toch dat hij achter tolte en voor galopeerde? En dat die achter hand om hoog gaat?[/quote]
En dat klopt dus niet. Een paard dat goed tölt zakt in de achterhand.

Blijheid: wij begrijpen elkaar :)[/quote]
Haha mooi dat we elkaar wel begrepen idd.
Deze Ijslander is nogal in de war en doet dus soms rare dingen zoals deze dus. :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:06

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: zonder zadel stevig zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:46

-> RT-P

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:23

X

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:26

Met zadel kan je wel beter blijven zitten als er iets gebeurt misschien door de beugels, en je gleid minder.
Maar zonder zadel kan je goed aanvoelen wanneer zijn spieren samen trekken. Ik denk dat als je gewoon veel oefent, je net zo makkelijk blijft zitten zonder zadel :j :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:47

melody7 schreef:
hestejente schreef:
Hihi wat toevallig, mijn paard komt bij de breida vandaan en is euhh... breedgebouwd :D Van wie heb je les TS?

Een breed paard vind ik sowieso fijner zitten dan een dunnerd... maar dat lijkt me ook wel een kwestie van persoonlijke smaak.

en ik glij van dunnerds ook sneller af XD, en vind dat niet fijn zitten met die ruggewervel

grappig, hoe heet hij/zei?
ik krijg les van Hannah, en als die niet kan van Carla (das nog maar een keer geweest), maar ik mijn tweelingzus en een meisje met een eigen pony zijn de jongste die daar les hebben :D
oftewel, we rijden tussen allemaal volwassenen, en mijn zusje kan die andere manege niet missen dus straks zijn we met z'n tween, ken je Ida, Isja, Isold, Lupa & skarktur?
daar rijen ik en mijn zus meestal op :) Hannah noemt ons skarktur meisjes dus daar zullen we nog wel vaak op rijden, maar Ida is het leukst XD, lekker ontopic maarja

Ben nooit bij de breida geweest, ik heb mijn paard van een particulier die 'm weer in Oirschot heeft opgehaald. Hij heet Laski, en zijn vader is ook de grootvader van Ida :) Het is nog wel altijd de bedoeling om een keer met 'm op cursus te gaan bij Carla maar dat is er nog niet van gekomen.

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:42

laat mij maar gewoon lekker met zadel rijden haha, dan voel ik de bokken ook wel
aankomen en geeft mij meer steun. Af en toe zonder zadel is leuk maar het geeft
mij echt niet meer steun ;)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:18

X

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:00

Nah, als je je paard na een tijdje door en door kent en hij je alle geintjes die hij wist te verzinnen al eens geflikt heeft voel je het ook met een betonnen zadel nog aankomen :Y)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:01

X

manon_reyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:44

Er wordt ook gezegt dat een boomloos zadel de druk slecht verdeeld. Ik heb een belgisch trekpaard waarop maar weinig zadels passen, dus of ik nou boomloos (wat wel past) of zonder zadel rijdt, dat maakt weinig verschil denk ik. Daarbij zal het paard dat tegen de 1200 kilo weegt weinig last hebben van mijn +/- 60 kilo. Denken jullie dat ook?

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:17

Als je zelf volledig ontspant en meegaat met de beweging dan zit je heerlijk zonder zadel.

_Icelandic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:13

KLfan schreef:
In het begin klopt het niet, je gaat in het begin namelijk steun zoeken in de beugels en teugel. Maar uiteindelijk moet je stevig zitten op de blote rug en stevig zitten in het zadel. Maar een zadel is gemaakt om steviger te zitten en om comfortabler te zitten dus jou vriendin heeft een punt.

Maar als je net begint met rijden, en meteen met zadel en teugels gaat rijden, krijg je vaak dat de mensen voorovergebogen gaan zitten, en in de mond gaan hangen om evenwicht te vinden, dus is dat voor het paard ook niet echt de vriendelijkste manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:31

manon_reyke schreef:
Er wordt ook gezegt dat een boomloos zadel de druk slecht verdeeld. Ik heb een belgisch trekpaard waarop maar weinig zadels passen, dus of ik nou boomloos (wat wel past) of zonder zadel rijdt, dat maakt weinig verschil denk ik. Daarbij zal het paard dat tegen de 1200 kilo weegt weinig last hebben van mijn +/- 60 kilo. Denken jullie dat ook?

Mijn boomloze Trekker Pro Endurance verdeeld met de kussens de druk prima. Mijn paard's ruggengraat ligt helemaal vrij. Ligt ook aan het zadel wat je hebt, denk ik. Je kunt echt niet alle boomloze zadels over een kam scheren. Mijn zadel maakt wel degelijk verschil in het verdelen van druk m.b.t. het zonder zadel rijden. Ik rij ook wel eens met bareback bad of gewoon op zijn blote ruggetje, maar ik hou er altijd rekening mee dat met mijn boomloze zadel de druk het beste verdeeld wordt. :j

(En ik weeg rond de 53 kg en mijn paard heeft een hele ronde, schoftloze, zeer sterke rug) :)

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:41

_Icelandic_ schreef:
KLfan schreef:
In het begin klopt het niet, je gaat in het begin namelijk steun zoeken in de beugels en teugel. Maar uiteindelijk moet je stevig zitten op de blote rug en stevig zitten in het zadel. Maar een zadel is gemaakt om steviger te zitten en om comfortabler te zitten dus jou vriendin heeft een punt.

Maar als je net begint met rijden, en meteen met zadel en teugels gaat rijden, krijg je vaak dat de mensen voorovergebogen gaan zitten, en in de mond gaan hangen om evenwicht te vinden, dus is dat voor het paard ook niet echt de vriendelijkste manier.

I like your style.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:56

ik rij ook wel eens zonder zadel met men welshje,
alleen als we gaan springen want dat gaat beter zonder dan met men westernzadel ;)
ik kan prima blijven zitten.
ik kan dan alleen echt niet lichtrijden ,
daarom zit ik dan altijd door.

@ _Icelandic_
ben ik het hellemaal mee eens.

ik zie overgins ook vaak mensen,
die normaal nooit zonder rijden,
en dan heel erg hun benen aanknijpen.
dit vind ik wel storend.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:58

Ga op les bij een freestyle instructeur ik zit nu als een huis, en spring net zo hoog als met zadel...

Ik kan je niet echt tips geven, maar dit raad ik je echt aan :)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:08

ach ja ik verder ook wel stevig hoor,
kan alleen niet lichrijden :)
maar ben aan het oefenen.
want het ik ook niet zo dat als ik met zadel rij,
dat ik dan op m'n beugels lichtrij.
want zonder beugels lichtrijden lukt dan weer wel :P

oja dat ging trouwens wel over zonder zadel rijden hoor,
niet over met :P

lizet_lara