Sanne, jij ook op bokt!
Dankje voor de tip!
xApple, ja dat is een goede! 
Ik ben Tobias tegengekomen op de manege waar ik toen reed, hij was 3 en net onder het zadel. Kreeg van de eigenaar toen het aanbod om met hem aan de slag te gaan, iedere week op vrijdag voor mn les er even op. Toen hebben we vooral recreatief gereden, maar toen we 1,5 jaar terug van stal wisselde (hij kwam op 5 minuten van huis te staan ipv 45 min) en ik daar met hem aan privéles begon viel het me op hoe makkelijk en graag hij eigenlijk dingen wilde leren. Heb toen daar een paar privélessen gehad en toen we zo'n half jaar terug wéér van stal wisselde naar een stal met binnenbak, op 10 min van huis (zodat ik in de winter door kon rijden, eigenlijk op mijn verzoek) met de belofte min 3x in de week met hem aan de slag te gaan. Dit heb ik de afgelopen winter dan ook gedaan, veel lessen genomen, samen hard getraint in de bak en toen bleek dat hij (voor een trekpaard) best netjes kan lopen. Eigenlijk omdat iedereen op stal zei van 'ah joh, wat heb je te verliezen, ga toch een startkaart aanvragen!', ben ik echt serieus de dressuur in gegaan.
Ik vind het eigenlijk wel leuk om te laten zien dat je geen Totilas hoeft te hebben om de wedstrijdsport in te gaan, maar dat als je het écht wilt je ieder paard dressuurmatig kan rijden. En natuurlijk gaan wij de ZZ niet halen, maar als je een paard hebt wat het voor je wil proberen, wat voor jou, ondanks dat het 800 kilo weegt, altijd met opperste concentratie zijn oefeningen doet en zo goed mogelijk probeert te begrijpen wat je van hem wilt, wie ben ik dan om te denken 'we gaan niet starten, want hij is er het paard niet voor'? Want Tobias doet eerlijk waar met plezier zijn uiterste best, voor mij.