Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
unamie schreef:Citaat:Ik heb een aantal dingetjes op een rijtje gezet wat het kan zijn:
- Verkeerd bit (rij nu met enkel gebroken, misschien dubbel?)
- Niet passend zadel (Ga ik nu kopen dus misschien dat dat het had kunnen zijn want hij schoof)
- Verkeerde situatie (Reed met meerdere in de bak dat kende hij nog niet)
- Gebit niet in orde (Hij is flink aan het wisselen)
- Gewoon uitproberen? Omdat hij net pas hier is
Een enkel gebroken bit prikt in het gehemelte (beter dubbelgebroken of een stang of nog beter helemaal geen bit)
Een niet passend zadel is vragen om problemen (zolang je geen maat zadel heb is boomloos een prima optie)
Gebit kan zeker veel problemen geven op jonge leeftijd
Uitproberen geloof ik pas als alle lichamelijke problemen uitgesloten
Ik lees hier over een osteopaat , dat is natuurlijk prima
maar paarden hebben ook vaak spierproblemen en die kan een osteopaat niet oplossen
ZZonneglans schreef:Wat het rennen betreft kan ik je niet helpen, ik heb geen helder beeld van de stiuatie. Maar wat het bit betreft kan ik misschien wel wat bijdragen.
Ga voor een ongebroken trens of een pelham (eveneens ongebroken!).
Voor beide bitten heb je een zachte hand nodig. Ben je behoorlijk ervaren en heb je een goede zachte hand, dan is de pelham ideaal denk ik, wel met dubbele teugel, gewoon zoals dat hoort bij pelham. Bij een pelham combineer je nl. beiden, het lijkt op waarmee hij gereden is in Spanje, (stang en vermoedelijk dubbele teugel/onderste stang teugel) en de rijstijl van hier (zachter bit, meer sympathie voor het paard), zo maak je de overgang wellicht wat geleidelijker voor je paard.
Ben je iets minder ervaren, of vindt je met dubbele teugel te veel van het goede, of toch te heftig, pak dan een ongebroken trens.
Goede instructie blijft het toverwoord!
loversyl schreef:Dat zou goed bij mijne ook kunnen zijn.
Als je langsloopt ofzo dan schrikt hij meteen en als je zn hoofd wil aaien deinst hij helemaal achteruit.
Ik kan hem inmiddels wel gewoon aaien maar dat duurde ook erg lang.
Hij gaat wel echt met grote stappen vooruit kwa vertrouwen.
Eerst kon ik niet normaal met hem lopen en nu is het echt een schatje.
Zijn manen mocht ik echt totaal niet aankomen, nu inmiddels mag ik ze gewoon vlechten.
Maar als hij gaat rennen ga je dan in de verlichte zit of gewoon normale houding?
Normale houding denk ik he?
Stoptrekken lijkt mij sowieso niks maarja ik weet de reden ook niet daarom wil ik erachter komen