nitouche schreef:Ik zie liever lang laag met neus eruit. Goed aan het been en juist tempo.
Ik zie genoeg mensen rijden op de manier "diep". En dan het liefst nog een uur lang lekker je paard laten hobbelen achter de loodlijn.
Ik vraag mij werkelijkwaar af of dit op een 'foute' (wat helaas tevaak gebeurd, men ziet iets en wil het ook zo doen)manier niet erg belastend is voor het paardenlichaam.
Denk aan b.v. artrose in de nek en rugwervels en/ of kissing spines
Zo kan ik het ook brengen. Ik zie juist niet graag die mensen die allemaal denken dat ze zo goed voorwaarts neerwaarts rijden, maar waarbij ondertussen het paard totaal niet mee kan komen met het achterbeen, daardoor compleet op de voorhand valt en uit elkaar loopt...welkom artrose in de benen en peesblessures!
Nitouche, ik neem jou nu even als voorbeeld, ik bedoel je absoluut niet persoonlijk aan te vallen!
Maar ik word zo moe van mensen die maar blijven roepen 'hij moet de neus er meer uit' of 'hij moet lager met zijn hoofd'. Leer nou eens kijken naar je paard! Heel veel paarden worden zogenaamd vwnw gereden, maar trekken dat lichamelijk helemaal niet. Andere paarden worden helemaal rond gereden, en redden dat niet. Paarden zijn zo vreselijk verschillend. Waarom wil men een kort paard met minimaal achterbeengebruik persé vwnw, of erger, rond en diep rijden? Rijd zo'n dier nou eens lekker met de neus eruit op een normale hoogte en niet met de kop ter hoogte van zijn knieën, daar kan zo'n paard niets mee. En waarom moet een paard met een fantastisch achterbeen en bijbehorend lichaamsgebruik, persé voor de loodlijn...ik snap het niet.
Je kan een paard ook losrijden in een hogere hoofdhalshouding (ja echt!) maar ook vastrijden in het vwnw. Kijk naar je paard, naar de beweging, en bedenk je in welke houding je hem binnen zijn eigen mogelijkheden kan verbeteren.
Zo, frustratiemodus uit!