Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bruintjebobo schreef:capopjekop schreef:Mss dat een paar zitlessen helpen? Zelf reed ik vroeger vaak zonder zadel op mijn pony (toen ik nog lichter en kleiner was) en dat heeft onwijs geholpen, maar dat wordt hem niet als je zegt dat je nog niet goed genoeg kunt doorzitten daarvoor.
Nee denk ook dat dat een paar stappen te snel gaatHeb voeger ook zonder zadel op mijn pony gereden en daar leer je idd echt wel van zitten. Maar als je vervolgens weer jaren met zadel rijdt, wordt het je weer makkelijk gemaakt.
Heb ook altijd gesprongen en pas sinds een paar jaar de overstap naar de dressuur gemaakt dus aan dat doorzitten heb ik in mijn paardrijcarriere nooit echt veel aandacht aan besteedt, helaas.
Voor zitlessen heb ik al eens geinformeerd, maar dat is zonder beugels op een vreemd terrein rijden, dat is echt kansloos met dit paard.
)
.
). Nou, ik kan het merken hoor! Ik stuiter weer alle kanten op
Wat ik doe (ik heb het bijna op alle paarden van de manege) is mijn beugels uit doen -voordat je gaat stappen, dus als je er niet op zit- mijn benen -1 tegelijk XD!- opzij van het zadel liften en dan een schep beweging maken alsof je je beugels in gaat doen. Daarna ga ik nog even alle kanten op met mijn enkels. Het probleem dus bij mij is dat mijn heupspieren te kort zijn en even 'opgewarmt' moeten worden en gestrekt. Ik zit ook mijn enkels vast.
Maar na zo'n oefening (je doet t ongv. 10 keer per been, dat t zeer doet kan zijn dat je spieren het inderdaad niet gewend zijn) zit ik een stuk losser in mijn benen en enkels. Misschien is dat een idee om te proberen? ess_moo schreef:Ik kan me heel erg vinden in je verhaal TS!
Mijn paardje heeft een enorme wiebelkont, ook juist wanneer ze ontspannen loopt. Sinds een paar weken heeft ze een nieuw zadel, waaronder ze meer bewegingsvrijheid heeft (vorige was te smal geworden). Nou, ik kan het merken hoor! Ik stuiter weer alle kanten op
![]()
Ben benieuwd of dat hoelahoepen werkt! Laat je het weten? Want mocht dat helpen, dan ga ik natuurlijk ook aan de hoelahoep!![]()
Vooralsnog ga ik alvast aan de slag met de andere tips: Beugels van het zadel af, vaker zonder zadel rijden.. Kortom, oefenen en buikspieren trainen!
AngelSpirit schreef:Ik ken je gevoel TS, soms zo frustrerend om niet de kunnen zittenWat ik doe (ik heb het bijna op alle paarden van de manege) is mijn beugels uit doen -voordat je gaat stappen, dus als je er niet op zit- mijn benen -1 tegelijk XD!- opzij van het zadel liften en dan een schep beweging maken alsof je je beugels in gaat doen. Daarna ga ik nog even alle kanten op met mijn enkels. Het probleem dus bij mij is dat mijn heupspieren te kort zijn en even 'opgewarmt' moeten worden en gestrekt. Ik zit ook mijn enkels vast.
Kortom ik ben dus een stijve hark, hahaMaar na zo'n oefening (je doet t ongv. 10 keer per been, dat t zeer doet kan zijn dat je spieren het inderdaad niet gewend zijn) zit ik een stuk losser in mijn benen en enkels. Misschien is dat een idee om te proberen?
eerst hoelahoepen, dan jou oefeningen en vervolgens de beugels lang
sliert schreef:Zonder beugels oefenen, zoals al vaak geopperd is {of met hele lange beugels}. Verder wordt het doorzitten vanzelf makkelijker als je paard in de toekomst meer gesloten loopt. Waarschijnlijk kun je er in het Z een stuk makkelijker op zitten {nog een paar klassen te gaan, ha ha}. Succes {en sterkte....ik kan er over mee praten}.
xJess schreef:Ik herken je probleem helemaal, hier precies hetzelfe. Maar ik heb zelf ook het probleem dat ik mijn schouders heel erg ga aanspannen. Maar ik doe nu ook zonder beugels oefenen, en dan proberen goed met de beweging mee te gaan. Het gaat al ietsje beter als eerst. Maar ik stuiter ook nog heel vaak, en als ik niet stuiter zit heel heel erg heen en weer te bewegen. Ik denk ook gewoon heeel veel oefenen. En proberen je paard goed te verzamelen als je doorzit. Dat helpt bij mij ook altijd een klein beetje.
max66 schreef:ik kan normaal ook altijd goed doorzitten, alleen op mijn eigen paard niet, ze gooit zo hoog op! Verder gaat ze, als ik (probeer) door te zitten gelijk over in stap en ik vind het dan lastig om haar dan gelijk aan te sporen naar draf, omdat ik zo zit te hobbelen. Herkennen jullie dit? Hebben jullie tips?

dat je spanning op je kaken krijgt. Spanning bij een mens uit zich heel vaak in de mond, strakke lippen, harde kaken. De kaken spiegelen de heupen. Zet je kaken maar eens strak op elkaar en voel wat dat met je heupgewrichten doet. Einde ontspannen doorzitten. (Zo subtiel kan het dus al zijn, ik heb dit bv op wedstrijden)bruintjebobo schreef:sliert schreef:Zonder beugels oefenen, zoals al vaak geopperd is {of met hele lange beugels}. Verder wordt het doorzitten vanzelf makkelijker als je paard in de toekomst meer gesloten loopt. Waarschijnlijk kun je er in het Z een stuk makkelijker op zitten {nog een paar klassen te gaan, ha ha}. Succes {en sterkte....ik kan er over mee praten}.
Ik merk idd al wel als ik hem wat meer op het achterbeen kan laten lopen dat het zitten ook iets beter gaat, hij is dan wat meer aangespannen. Als hij super ontspannen is, is het net een springkussen. Er zitten wel al eens dagen bij dat het iets beter gaat, dat ik niet vergeet door te ademen en dat ik al beetje kan gaan denken om te ontspannen. Maar andere dagen pff dan denk ik waar ben ik aan begonnen.... Soms zo frusteren, maar goed dat hij zo geduldig is.