Sporen bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauranne

Re: Sporen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:54

wissels springen in het parcours, attent maken, goede impuls houden, niet laten weglopen over de schouder, ...

ik rij zelf met sporen bij het springen. ik heb eerst goed getest met filmpjes en foto's of ik hem echt niet zou storen en heb dan pas sporen aangedaan. ik vind het wel makkelijker!

xx

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:35

Die verfijning van de hulpen is bij het springen zeker zo belangrijk als bij de dressuur. Als je paard een fractie te traag reageerd kun dat bij het springen een foute afstand veroorzaken, met alle gevolgen van dien.
Ook als je paard iets ziet, moet hij direct op een kleinste hulp reageren. Verder om iets te verruimen, te sluiten, een beetje opzij te zetten voor je binnenbeen om de wending te vergroten, nageeflijk te krijgen tussen de hindernissen, de achterhand naar binnen zetten, etc.

Een beetje kort door de bocht gedacht trouwens, dat dressuur die verfijning nodig heeft en springen niet...

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:49

Met springen rijdt je ook wendingen en moet je, je paard attent kunnen maken voor de sprong of hij naar voren moet of dat je m juist terug rijdt. Ik vind sporen bij springen daarom helemaal niet zo raar. Met springen rij ik eigenlijk ook niet echt vaak met een lange zweep en dan is het wel handig om iets te hebben als je paard niet op je been reageert om hem attent te maken.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:48

Ik sluit me aan bij eerder genoemde redenen. Het is belangrijk dat een paard bij het springen direct voorwaarts gáát wanneer er been gegeven wordt. Sommige paarden willen hierop wat laks reageren en die kun je er met een spoortje aan herrinneren dat ze beter direct kunnen reageren op de kuit. (dus eerst kuit geven -> te weinig reactie dan spoor) Veel paarden hoeven alleen maar te weten dat je ze om hebt en reageren dan al beter op de kuit alleen.
Een lange zweep zou ook handiger zijn, dan kun je evt. achter je kuit aantikken bij te weinig reactie zonder dat je je hand hoeft los te laten en het paard in de mond stoort.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:02

Ik sluit me aan bij wat er gezegd is, maar mij hebben ze ook altijd verteld: als je nog niet veel ervaring hebt met springen (lees: geen afstanden zien, geen wissels kan rijden etc) en je hebt een brave pony/paard die niet weigert of andere capriolen uithaald waardoor je misschien sporen nodig zou hebben, rijd dan NIET met sporen. Gewoon omdat je het paard kan storen als je het zelf nog niet helemaal ziet. Ook zou je altijd zo ongeveer qua dressuurtraining op ongeveer het zelfde niveau moeten zitten als in de klasse die je springt (ik bedoel hier niet mee dat een internationaal springpaard ook op GP niveau moet dressuren, maar wel dezelfde kracht, souplesse etc.)

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:15

Ik heb het even helemaal uitgelezen maar zag mijn idee' er niet echt tussen staan.

springen is dressuur zonder wijken. Als je een paard dressuurmatig niet tiptop voor elkaar hebt kan je nooit verder komen dan het L springen. Een fatsoenlijk paard kan een gemakkelijk B en simpel L parc. wel aan. Als je bij de hogere dressuurklasses een wissel maakt, heb je vaak net iets meer te zeggen met dan zonder sporen. Waar?

Ik leer mijn paard en mijn BB paard de wissels. Ze moeten ze zo snel mogelijk kennen voor in het parcours. Mijn jonge paard rijd ik op kleine spoortjes, maar heb toch meer te zeggen dan zonder. Het is dus gewoon een verfijning voor het rijden. De meeste paarden willen erg graag op hindernis af en daarom ben je soms de baas niet. Als je dan net even klein prikje geeft kom je neller door.

Pappa's motto= "Als je geen fatsoenlijk L1 proef kan rijden kan je ook niet springen" Dresuur is de basis :D

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:55

Bij springen kan je toch ook sporen gebruiken voor de verfijning van de hulpen ? :)
Maar ik snap je wel hoor soms zijn sporen gewoon totaal niet nodig ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:33

Dressuur is zeker weten de basis.
Zie je ook veel op cc dat wanneer paarden dressuurmatig niet voor elkaar zijn dat 't beeld altijd zo net niet zijn. En het voelt ook niet zoals je wilt.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:36

Meer impuls, snellere reactie bij bijv. bochten etc.

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:09

Aieshja schreef:
Oftewel, sporen zijn handig bij het dressuurmatig rijden in het parcours!
Springen bestaat niet uit racen, trekken en plukken hoor, tenminste, niet bij de correcte ruiter.

Ook bij springen is de halshouding, rug, achterhand, impuls, takt, etc etc etc belangrijk

Wijze woorden! _/-\o_

Niikiit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:07

Ik vind sporen bij springen voornamelijk een groot nadeel hebben bij de sprong zelf. Je hebt mensen die heel goed mee kunnen gaan in de beweging van de sprong en mensen die dat niet kunnen. En dan krijg je al gauw dat de ruiter steun zoekt met benen en voeten en dus de spoor tijdens de sprong zich tussen de ribben bevind. Dit vind ik niet kunnen, voor de rest heb ik er niks op aan te merken mits je er goed mee omgaat.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:38

@Judith, haha bedankt, ik doe me best ! :+

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:07

In het springen is het dressuurmatig rijden ook het belangrijkst. dat vergeten misschien heel veel mensen, maar dat lijkt me toch echt wel het belangrijkst. daarom kun je in het springen ook gewoon sporen nodig hebben

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:08

themuisje schreef:
attend maken. bijvoorbeeld als ze een galop sprong extra moeten maken, of juist een grote is het handig als dat direct door komt :)

ben ik het mee eens ik ben vriendlijk als ik met sporen rij en bij mijn oude springpaard reed ik er ook mee.
dat hielp wel omdat we wat hoger sprongen zoals 1,30 m en hij liep er fijn maar ik ramde ze er niet in,

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:26

Het is bijvoorbeeld handig om goed aan te kunnen geven in welke galop je paard moet landen. Niet dat het niet kan zonder spoor, maar het kan bij sommige paarden net even wat duidelijker zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:40

Aieshja schreef:
Oftewel, sporen zijn handig bij het dressuurmatig rijden in het parcours!
Springen bestaat niet uit racen, trekken en plukken hoor, tenminste, niet bij de correcte ruiter.

Ook bij springen is de halshouding, rug, achterhand, impuls, takt, etc etc etc belangrijk

Inderdaad. Er komt echt meer bij kijken dan alleen even rondsturen en zo nu en dan een hindernisje springen. Wish it was that easy :D

Bij Tinka gebruik ik het spoortje ook nét even om haar wat wakkerder te houden, ze laat nog wel eens een beentje hangen en een klein seintje attendeerd haar er dan op waardoor ze toch net even dat beentje optilt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:53

femmefatale1 schreef:
Waarom zou er met springen geen verfijning van een hulp zijn??
Springen is niet gewoon galopperen en rond sturen.. er komt ff wat meer bij kijken.. ;)

Zelfde gedachten.
Je moet ook kunnen schakelen, en soms moet naar voren schakelen of verruimen moet je snel zijn anders kom je niet uit in je afstand, en met een spoortje, reageert mijn paard net die seconde eerder, dan wanneer ik mn spoor niet om heb, en dat kan me een balk schelen. :)
Ook om 'm even wat attenter te maken om op achterhand te zetten, als ie hindernis in zicht heeft is vaak de concentratie dan daarop en met spoortje blijft ie toch even scherp voor het been en dus goed dressuurmatig nog even te schakelen.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:05

heb zelf ook sporen maar geen scherpe ofzeu,, gewoon normale,
heb het met springen we altijd, maar dan rijd ik ook dressuur vind ik.. ;s tussendoor telkens weer wat dressuur oefeningen.. ;)

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:49

zoals word gezegd , voor het dressuurmatige rijden tijden parcour en omdat mijn pony nooit aan het been is gereden en ik met sneller reactie krijg.

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:11

Idd om de hulpen te verfijnen.
(attend maken, schakelen etc.)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:07

de basis van springen is dressuur *\o/*

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:36

Suusie22 schreef:
de basis van springen is dressuur *\o/*

daar heb je helemaal gelijk in vind ik :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:55

en ook een paard recht op de hindernis afsturen ;)

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:45

als je kunt rijden. kun je je benen van je paard houden zonder hem met je been of spoortje te storen.
kun je echt niet rijden!! ? rijd dan niet met spoor (of zoek een ander sport)
denk goed na bij wat je doet, en wees in je besluiten profesioneel.
Afbeelding

EYSCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:11

sporen zijn handig bij het dressuurmatig rijden in het parcours!
Laaste beetje hulp komen net iets beter door, het is bij springen oko belangrijk dat de achterhand er goed onder is, etc.