Arala [Flemmingh x Norway]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gerdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:08

Een bevalling moet je niet onderschatten.
Net als bij een mens, heeft de baarmoeder van een paard ook tijd nodig om te genezen.
Daarom is het aan te raden de eerste 2 weken de merrie met rust te laten en daarna het rijden rustig aan weer op te pakken.
Ik hoop dat je dit uit onwetendheid gedaan hebt en er in de toekomst wel rekening mee zal houden.

Verder is het wel een mooi paard, maar naar mijn mening nog wat gespannen in de bovenlijn.
Veel voorwaarts neerwaarts rijden en dat tijdens het opgerichte rijden af en toe ook weer op zoeken.

Succes verder

onbekend0207

Re: Arala [Flemmingh x Norway]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:11

ja het veulen is nu dik twee weken, en ben er na 10 dagen opgekropen.
klopt dat het beetje te vroeg is, en geef je daar ook gelijk in.
wel fijn dat je het wat subtieler brengt dan de andere :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:13

niet alleen de baarmoeder, maar ook alle benden rondom het bekken en de buikspieren; behalve dat je risico loopt dat je je paard beschadigt door fysieke belasting te vragen vlak na de bevalling belast je de merrie mentaal ook nog eens door haar weg te sleuren van haar pasgeboren veulentje, om maar niet te spreken over de bacterien die ze mee kan nemen van vreemd terrein waardoor het veulen extra risico loopt om ziek te worden. Daarnaast is behalve zwanger zijn en bevallen ook het melkbar zijn een behoorlijke aanslag op het energieniveau van de merrie, vind het grenzen aan dierenmishandeling.

edit; en nee, daar ben ik idd niet subtiel in, zelfs als je het jezelf niet bedacht had vind ik persoonlijk dat er een volwassene in je omgeving zou moeten zijn met dusdanig verstand van paarden dat dit niet voorgekomen was. daarnaast lijk je zo laconiek op het commentaar te reageren dat ik een beetje botheid wel op zijn plaats vond..

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:18

vind het eigenlijk ook veel te vroeg, dat je nu al weer wedstrijden rijd eerlijk gezegd, de spieren worden voor de bevalling volledig slap en ik denk niet dat je van een paard kan verwachten dat er zo kort naar de bevalling weer gepresteerd word (de slappe spieren zijn maar 1 reden, wel knap dat je nog een dikke winstpunt had trouwens) over die martingaal, nooit meer doen maar dat weet je vast al want daar zijn al genoeg commentaren op geweest. vind trouwens wel dat je paard netjes loopt op de foto's, maar ik neem aan dat je hem wel iets losser laat met het inrijden? want het paard loopt hier al wel erg opgericht. (ik weet natuurlijk niet welke klasse je rijd)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:18

Ja sorry jullie hebben wel gelijk maar ze is toch al mee geweest op concours.
dus er veel valt er niet aan te veranderen.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:19

Ga M2 starten, dit was de eerste wedstrijd met losrijden loopt ze gewoon lang laag rond over de rug ;)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:20

Martingaal was stomme actie maar goed, sh*t happens en van fouten moet je leren.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:22

Knappe merrie heb je, ik zou er zuinig mee omspringen zodat je er nog vele jaren van kunt genieten. Gun haar de tijd te ontzwangeren, en ga dan eerlijk aan het werk met haar. Beetje deskundig toezicht in deze kan denk ik geen kwaad. Volgens mij ben je nog jong, en moet je nog veel leren. Daar is niks mis mee, dat hebben we allemaal moeten doen, soms door schade en schande. Beetje jammer dat het ten koste gaat van een fijn en mooi dier, maar laat je maar eens goed informeren over de Do's en Do'nts, dan is je paard blij, en krijg jij niet half bokt over je heen!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:23

Volgens mij denk jij totaal niet aan het welzijn van je paard, maar alleen aan je wedstrijden, walgelijk dat soort mensen. Koop een auto

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:24

Pardon, ik ben sowieso 15, dus aan een auto heb ik niks.
Als je niks nuttigs te zeggen hebt reageer dan gewoon niet.

Bedankt! Ben er ook heel zuinig op net zoals op mijn andere paarden ;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:26

X_Audrey schreef:

Ojaa das waar, maja kan je die auto gaan vernaggelen in plaats van een levend dier ;)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:27

_RMHorse_ schreef:
X_Audrey schreef:

Ojaa das waar, maja kan je die auto gaan vernaggelen in plaats van een levend dier ;)

Nou zeg, vind je je reactie zelf ook niet wat overdreven? Ben het met je eens dat twee weken (te) vroeg is, maar dit slaat ook nergens op.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:28

Het is ook misschien wat vroeg geweest inderdaad, maar dat is me wel duidelijk geworden. ;)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:30

Ik zit eigenlijk een beetje met naar jouw reacties te lezen TS. Ze komen op mij erg onverschillig over en ik hoop echt voor je paard dat je niet op zo'n manier met haar omgaat.

X_Audrey schreef:
geen idee, is ook compleet nutteloos want ik rij daar nooit mee maar goed, soms heb ik zo'n ingeving -O-

X_Audrey schreef:
Ja sorry jullie hebben wel gelijk maar ze is toch al mee geweest op concours.
dus er veel valt er niet aan te veranderen.

X_Audrey schreef:
Martingaal was stomme actie maar goed, sh*t happens en van fouten moet je leren.

Vind het wel moeilijk te geloven dat je niet wist dat het veelste vroeg was om je paard nu alweer te starten. En ook al wist jet het misschien zelf niet, dan zijn er toch nog wel mensen in je omgeving die je misschien op het idee kunnen brengen om nog even te wachten. Maar wat heb jij dan een ontzettend lief paard dat ze dit zo maar even voor je doet, wees er zuinig op!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:30

Naja als et in de toekomst maar niet gebeurt dan

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:32

gebeurd ook niet meer..
hoe sluit je in godsnaam een topic, want dit is toch verschrikkelijk geworden

ik ga niet onverschillig met de paarden om, in tegendeel.
jullie mogen je mening, en (voor) oordeel geven, prima.
ben ook zuinig op mijn paarden en dat weten de mensen die me kennen ook.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:32

[/quote]
Ojaa das waar, maja kan je die auto gaan vernaggelen in plaats van een levend dier ;)[/quote]
Nou zeg, vind je je reactie zelf ook niet wat overdreven? Ben het met je eens dat twee weken (te) vroeg is, maar dit slaat ook nergens op.[/quote]

Slaat nergens op? Neem gewoon geen paard als je er zo mee omgaat

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:33

Ziet er netjes uit! Alleen je mag wel naar voren kijken! ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:41

Wat zegt de eigenaar van het paard hier over?
en ben je het zelf wel die op het paard zit? Je lijkt totaal anders op het paard te zitten dan het meisje uit je profiel.
Laatst bijgewerkt door Storm op 29-05-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:43

TS, ik heb voor je getemd, ik ben blij dat het kwartje is gevallen ;)

als ik je nog 1 advies mee mag geven.. als jij zelf correct zit, zit je je paard het minst in de weg, is het voor haar duidelijker en makkelijker om te merken dat het de bedoeling is dat ze recht onder je door beweegt en kan ze dat ook makkelijker. Als jij jezelf de gewoonte aanleert om altijd correct te zitten kan je je op andere dingen die minder goed gaan concentreren als je op wedstrijd bent omdat correct zitten vanzelfsprekend en een automatisme is geworden. als je met je hele lijf stuurt zorgt de verplaatsing van je gewicht ervoor dat been en handhulpen veel subtieler worden en kunnen omdat je paard aan je zit al merkt waar je heen wilt.
Voorzover ik aan de foto's kan zien heb je de neiging om iets achter de beweging te gaan zitten en je handen iets omhoog te doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:46

X_Audrey schreef:
Het is ook misschien wat vroeg geweest inderdaad, maar dat is me wel duidelijk geworden. ;)

Ook met ouder zogend veulen moet je wel degelijk rekening houden met haar uier.
Je kan haar best wel weer rustig oppakken, met de nadruk op rustig en niet te lang.
Desnoods melken tussendoor als je wel nog weggaat terwijl haar veulen nog aan de voet loopt,
zoveel stuwing is niet fijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:47

Audrey, zijn die paarden van jou of rij je ze voor iemand anders?
Ik vind dat je een paard die een wedstrijdpauze heeft van twee á drie maanden na drie dagen rijden mee op wedstrijd neemt niet alleen stress( weg van het veulen en dat is echt langer dan een half uur) maar ook waarschijnlijk behoorlijke spierpijn bezorgt, niet erg slim, hoe goed je ook voor je paarden bent.
Vergelijk het maar met een uur gigantisch sporten als je zelf drie maanden niets gedaan hebt, de volgende dag kun je helemaal niks.
Pak het een eventuele volgende keer wat rustiger op, het paardrijden bestaat niet alleen uit winstpunten, selectiewedstrijden en strikjes rijden, het houd wel wat meer in, vooral op een verantwoorde manier met je dier omgaan en dat heb je nog niet helemaal onder de knie.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:49

bigone schreef:
Audrey, zijn die paarden van jou of rij je ze voor iemand anders?
Ik vind dat je een paard die een wedstrijdpauze heeft van twee á drie maanden na drie dagen rijden mee op wedstrijd neemt niet alleen stress( weg van het veulen en dat is echt langer dan een half uur) maar ook waarschijnlijk behoorlijke spierpijn bezorgt, niet erg slim, hoe goed je ook voor je paarden bent.
Vergelijk het maar met een uur gigantisch sporten als je zelf drie maanden niets gedaan hebt, de volgende dag kun je helemaal niks.
Pak het een eventuele volgende keer wat rustiger op, het paardrijden bestaat niet alleen uit winstpunten, selectiewedstrijden en strikjes rijden, het houd wel wat meer in, vooral op een verantwoorde manier met je dier omgaan en dat heb je nog niet helemaal onder de knie.

Hier ben ik het mee eens!

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:50

je bent lekker slim bezig zeg... -O-

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:51

ja jongens het is mij wel duidelijk voort allemaal