met slofteugel gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haffie4Ever

Re: met slofteugel gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:45

Zoals men zegt:

De tuigen beginnen waar de rijkunst ophoud.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:46

rachel_j schreef:
ik heb ook niet gezegd dat zij degene is die mij dat advies heeft gegeven , want dat is ook niet zo.
ik kreeg dit advies van een andere instructrice waar ik het probleem mee besprak, en zij gaf het advies om het met een slof te proberen. (waar ik persoonlijk niks mee heb )

Dan zou ik niet luisteren naar die andere. Is je instructrice een gediplomeerd AdB instructrice of niet?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:56

mijn eigen instructrice wel , we zijn bezig met het rechtrichten , en heb nu ongeveer 2,5 maand les van haar , en het verschil met het begin en nu is heel duidelijk , dus voor mijn paard is het een goede methode. (ben er zelf nog niet zo heel goed in thuis, wilde bij de bieb op zoek gaan naar boeken oid. )

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:03

Nou, prima toch! Dan blijf je gewoon doen wat zij zegt :) Het duurt soms lang maar dan heb je ook echt wat. En een gelukkig paard. :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 20:12

dat is ook zo, maar ik was toch benieuwd naar de meningen eens te meer omdat ik ze hier op de manege behoorlijk vaak met slof zie rijden , voor hetzelfde geld is mijn vooroordeel over de slof onterecht.

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:17

Gezien de reden van je paard om niet de kaak te willen ontspannen zou ik niet met slof gaan rijden. Voor slof moet je ook een hele stille hand hebben en der mee kunnen rijden. Ik weet niet of je een stille hand hebt maar wel iets om even aan te denken en bij jezelf na te gaan of je dat hebt. het is denk ik niet de oplossing om je paard te laten Ontspannen. Het kan juist ook een grote trekpartij worden

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:41

rachel_j schreef:
voor de duidelijkheid ; ik heb 2x per week les, waarvan 1x in groep en 1x prive , het is mij als advies gegeven omdat het een hele strijd is om hem door de kaak te rijden , en de slof zou dan als tijdelijk hulpmiddel worden gebruikt. ik moet er dan ook niet aan denken om altijd met slof te rijden , en daarbij , dat is ook helemaal niet nodig , het zou echt alleen zijn om door deze blokkade heen te komen.
longeren met bijzet ed hebben we uiteraard geprobeerd , maar dat had helaas geen effect.

Dus op dit moment, zonder slof, is het een gevécht met je paard omdat hij niet door de kaak wil rijden?
Hoe kun je dan denken dat dit op te lossen is met een slof? De strijd gaat er toch alleen maar harder aan toe naarmate je met hardere hulpmiddelen komt?
Nee, als je strijd hebt met je paard, ben ik er heilig van overtuigd dat je niet met slof moet gaan rijden.
Ga niet de strijd aan met hem, maar probeer het samen op te lossen :)

Ik hoop voor je dat je het met je AdB instructrice uit kunt vogelen, als je daar een goed gevoel bij hebt: lekker doen wat zij zegt! :D
Commentaar/goed bedoeld advies krijg je altijd van alle kanten, en mensen spreken elkaar altijd heerlijk tegen dus ik kan je alleen maar aanraden om op je gevoel af te gaan *\o/*

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:45

hagelslag schreef:
ik heb zelf de fout gemaakt om wel met een slofteugel te gaan rijden en nu heb ik een paard dat een beetje super slof is geworden, dus niet normaal aan de teugel kan.
misschien moet je het vanaf de grond proberen, gewoon het hoofdstel in en naast je paard hem aan de teugel werken en dan hem aan die ene kant iets meer vragen.

aan de longeerlijn werken met een hulpteugel zoals een gewone bijzetteugel.

ik denk dat je daar meer mee kunt dan met een slofteugel

Dan heb je volgens mij geen goede lesgever hoor.
Ik rij soms ook met slof en kan m'n paard ook zonder slof erg goed rijden.

Ik raad TS aan om dit te doen samen met je lesgever, die zou normaal gezien genoeg ervaring moeten hebben om te weten of dit nodig is of niet (als het niet nodig is zou ik geen slof nemen) en als je er dan toch mee zou moeten rijden dan zou de lesgever normaal gezien ook moeten weten hoe je een slof moet gebruiken.

Ik raad je ten zeerste af om er alleen mee te beginnen, je doet er meer slecht mee dan goed dan denk ik.

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:25

Jouw paard heeft waarschijnlijk lange tijd last van zijn kaak gehad, en moet nu leren dat het niet meer pijn doet. Als jouw instructrice kundig genoeg is, dan komt deze volledige ontspanning vanzelf. Wanneer je er nu dingen aanknoopt, zoek je die spanning weer op. Hij moet toch juist leren los te laten??

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:47

_helga_ schreef:
Ik zou het niet hier op bokt vragen want die zijn allemaal tegen de slof.
kijk maar naar alle topics die zijn geopend over een slof..
maarja ieder zo zn eigen mening. ik rijd ook met slof en bij ons werkt het super.

als ik jou was zou ik hulp vragen aan je instructrise/instructeur en de eerste paar keer de slof alleen in de les gebruiken.
en als je er mee om kunt gaan ook buiten de lessen om.
succes! :D

_/-\o_ zo heb ik het ook gedaan en ook bij mij werkt het super je moet het gewoon proberen met je instructeur/ise zo kunnen er geen fouten insluipen ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:54

Helga en MarissaM, verdiep je er eerst even in dan voor dat je zulke dingen zegt. Waarom denk je dat heel bokt tegen een slof is, omdat het slecht is misschien? Ik vind een slof een hulpmiddel voor mensen die geen geduld hebben.

Ik heb zelf ook een AdB instructrice, en dat werkt gewoon top. Zonder dwang. Het moet ook leuk blijven voor het paard hé.
Dus TS, lekker blijven lessen bij de instructrice die je nu hebt, en dan gaat je paard vanzelf 'mooi lopen', maar dan op een eerlijke manier. :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:57

Zie mijn onderschrift ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:58

Dankje Mindfields. _/-\o_

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:02

Waarschijnlijk houdt je paard zich vast in de kaak omdat het achterbeen moeite heeft met ondertreden. Een slofteugel is hier geen oplossing voor. Je moet je paard rechtrichten en als je na 2,5 maand 2x in de week lesrijden zo wanhopig bent dat je overweegt een slofteugel te gaan gebruiken, dan denk ik toch dat je eens andere instructie moet gaan zoeken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:40

lienbono schreef:
hagelslag schreef:
ik heb zelf de fout gemaakt om wel met een slofteugel te gaan rijden en nu heb ik een paard dat een beetje super slof is geworden, dus niet normaal aan de teugel kan.
misschien moet je het vanaf de grond proberen, gewoon het hoofdstel in en naast je paard hem aan de teugel werken en dan hem aan die ene kant iets meer vragen.

aan de longeerlijn werken met een hulpteugel zoals een gewone bijzetteugel.

ik denk dat je daar meer mee kunt dan met een slofteugel

Dan heb je volgens mij geen goede lesgever hoor.
Ik rij soms ook met slof en kan m'n paard ook zonder slof erg goed rijden.

Ik raad TS aan om dit te doen samen met je lesgever, die zou normaal gezien genoeg ervaring moeten hebben om te weten of dit nodig is of niet (als het niet nodig is zou ik geen slof nemen) en als je er dan toch mee zou moeten rijden dan zou de lesgever normaal gezien ook moeten weten hoe je een slof moet gebruiken.

Ik raad je ten zeerste af om er alleen mee te beginnen, je doet er meer slecht mee dan goed dan denk ik.

die had ik toen dus ook niet.
momenteel geen les maar rij ook even niet, moet bellen voor de chiroprakkie rechtsachter totaal vast doordat madam nodig vind in de weide te steigeren en dan half op der plaat te gaan.

maar ben zodra we verhuist zijn dan toch echt op zoek naar die ene goeie die mij goed opweg helpt.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:06

ik vind het een prima hulp middel als je een goede begeleiding erbij hebt - niet zelf klooien -- tja dat heel bokt er tegen is heb ik lak aan gelukkig hebben we ieders onze eigen paard haha

altijd dat gezever over hulpteugels-bitten enz jeetje
het is een HULPTEUGEL voor even dus -- en TS merkt vanzelf met haar instructrice of een slof of een andere hulpteugel wel/geen effect heeft bij haar paard

ben het ook we meel eens dat TS eerst mischien eens rustig aan moet beginnen met het paard laten ontspannen/loswerken/rechtrichten ;)
maar TS probeer met je instructrice eens tips van andere bokkers :D voordat je een slof gaat gebruiken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:16

[qoute]
les heb ik, 2x per week volgens de antoine de both methode.
naar mijn mening kan het wel degelijk tussen de oren zitten.
ervaring heeft hem geleerd dat het zeer doet, dus hij wil het niet meer doen ,net als dat de ervaring ze leert dat er stroom op de draad staat , dus hebben ze respect voor de draad.
door het te ervaren worden ze immers wijs, ik kan hem echter alleen leren dat het geen pijn meer doet. door hem door de kaak heen te krijgen, en dat lukt dus niet.
zeg ook niet dat ik een voorstander ben van de slofteugel (helemaal niet zelfs!) maar dat het mij geadviseerd is.[/quote]

Als je volgens de ADB methode les hebt, dan verbaast het mij heel erg dat het jou word aan geraden met een slof te rijden? Maar.....IK ben het helemaal eens met jou redenering, want een paard gaat echt een been ontzien wat lang pijn heeft gedaan maar is genezen!
Daar moet je ze even doorheen helpen en laten zien dat het weer kan!
Alleen het is niet de ADB manier volgens mij, vergis ik me nu zo????????
Mag ik vragen van wie je les hebt...mag via pb natuurlijk!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:10

Citaat:
Als je volgens de ADB methode les hebt, dan verbaast het mij heel erg dat het jou word aan geraden met een slof te rijden? Maar.....IK ben het helemaal eens met jou redenering, want een paard gaat echt een been ontzien wat lang pijn heeft gedaan maar is genezen!
Daar moet je ze even doorheen helpen en laten zien dat het weer kan!
Alleen het is niet de ADB manier volgens mij, vergis ik me nu zo????????
Mag ik vragen van wie je les hebt...mag via pb natuurlijk!

ik houdt er dus dezelfde beredenering op na. (ben nog niet zo heel erg goed thuis in de adb methode, ,maar geloof idd dat deze manier van handelen daar niet in past)
en wil nog even benadrukken dat ik dit advies NIET van mijn eigen instructrice heb gekregen , maar van een manege instructrice waar ik mee in gesprek was en op dit onderwerp uit kwam.
met alle respect , de naam van mijn instructrice ga ik niet zomaar doorgeven , puur uit respect voor haar privacy , ik wil dat niet doen zonder dat zij hiervan op de hoogte is. (hopelijk is daar begrip voor)

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:01

Ik had een paar jaar geleden ook een pony die niet makkelijk los liet in de hals. De pony had een klassiek halsje dus net iets te kort in de hals. Zodat zij het er iets moeilijker meer had om mijn hand te volgen.
Toen heb ik met m'n lelares het op deze manier getraind.
Eerst gewoon lang teugeltje ( Wel op contact) ! rond stappen.
Daarna draf. En dan los galloperen.
Daarna neem je haar op contact en probeer je haar een beetje te kneden naar benenden. Eerst langlaag ( wel op contact Heel belangrijk!) daarna op lengte.
Daarna veel voltes en boogjes rijden zo dat ze helemaal los wordt.
Natuurlijk intussen tijd ook een paar tempo wisselingen en overgangen rijden. Ook is het belangrijk om haar in de tussentijd ook een paar keer te laten stappen.
Ook helpt de oefening volte sluit, en volte open heel goed.
Daarnaast kun je ook nog in het hh haar los maken van links naar rechts en van rechts naar links.
Als je klaar bent met trainen laat hem dan goed uit drafen met een halstrekken en ook in de stap.

Ik heb ook wel eens iemand gezien met een elastiek. Een soort slofteugel maar dan elastiesch.
Je doet hem door het bid aan je zadel of longeersingel vast. Je kan hem zelf afstellen hoe strak je hem zet. Maar het paard kan nog steeds zijn hoofd bewegen omdat het elastisch is en dus niks vast zet. Het geeft alleen een zetje naar de goede richting.
Ik heb ook wel een half jaar er mee bezig geweest om haar hals spieren los te krijgen. Maar het resultaat is het waar.
Ik had naar het half jaar een wedstrijd onze 2e wedstrijd en haalde daar mee 194 punten. '
Dus het trainen is het waard. Met geduld en begrip voor je pony komt heel ver. Met een zweep of slofteugel het eruit dwingen is geen goede methode. Teminste dat vind ik maar een mens maakt fouten dus ik kan het dus ook fout hebben. Met een zweep of slofteugel dwing je een paard in de positie waar hij nog niet klaar voor is. Hij moet de spieren nog ontwikkelen door kleine stukjes losheid. Als je hem vast zet krijgt hij later waarschijnlijk last van zijn spieren en als je dan een keertje zonder slof rijd. Denkt hij niet naar onder want daar doen mijn spieren pijn. Dan komt je in gevecht met jullie gedachtens en training zodat er spanning en confrontatie onstaat. Wat niet goed uitpakt voor de ruiter en het paard.
Ook hoefd het helemaal niet aan de hals of het paard of der ruiter te liggen misschien ligt het zadel niet goed en drukt hij zijn rug weg. Want als je hem dan rond rijd doet dat vreselijk pijn.
Ik hoop dat je wat aan deze infromatie hebt. Succes met je paard ik hoop dat jullie een goed team zullen vormen samen. En jullie komen er vast wel uit.

En als je dan toch een slof wilt gaan gebruiken. Vraag dan asjeblieft wel om advies en een les hoe je er mee om moet gaan. Want het zou zonde zijn als je je paard vernaggelt omdat je hem zo graag rond wilt rijden.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:19

Het kan ook zijn dat t doordat je lange tijd hebt gereden met een gebitsprobleem het paard scheef is geworden doordat t zich steeds heeft vastgehouden vanwege de pijn/last. Dan is het een spierprobleem wat je i.m.o. niet oplost met een slof maar door te gymastiseren. Die oefeningen aan de hand die eerder in dit topic gegeven worden vind ik een goede tip. Veel inbuig/stelling tips kun je ook onder het zadel oefenen. Succes!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:45

rachel_j schreef:
mijn eigen instructrice wel , we zijn bezig met het rechtrichten , en heb nu ongeveer 2,5 maand les van haar , en het verschil met het begin en nu is heel duidelijk , dus voor mijn paard is het een goede methode. (ben er zelf nog niet zo heel goed in thuis, wilde bij de bieb op zoek gaan naar boeken oid. )

Ik heb ook les op de manier van AdB. Persoonlijk lukt het mij ook niet altijd om haar zelf goed los te krijgen, maar met mijn instructrice lukt dit wel altijd. Ik weet niet of jouw paard al zo ver is, dat hij helemaal durft los te laten? Bij sommige paarden duurt het inderdaad lang, bij andere heel kort. Dit moet je zeker niet gaan dwingen, want dat werkt niet!
Soms merk ik dat mijn paard niet helemaal los laat, dan houd hij idd zijn kaak nog vast. Maar als ik hem goed recht heb, dan laat hij de kaak zeker los.

Ik zou je als tip mee willen geven om anders is meer informatie bij je instructrice te vragen. Mijn instructrice heeft het denkbeeld en alles helemaal aan mij uitgelegd. Ook is het heel leerzaam om in de buurt clinics van AdB mee te rijden of te kijken. Als je geld genoeg heb, zou ik nadenken om een paar dagen in training te gaan bij AdB of een leerling, ipv je geld uit te geven aan een slof!

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 06:47

ik zou het je niet aanraden.
toen ik in het begin op mijn paard reed, was de aanleuning zeer slecht.
Ik heb dit opgelost door heel veel geduld en heel ontspannen te rijden.
En nu een jaar later loopt ze super en heeft een super aanleuning.
Dus, zonder slof kan het zeker weten ! En verwacht niet dat het zomaar is opgelost, gewoon doorzetten! Succes.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 06:59

rachel_j schreef:
ik heb ook niet gezegd dat zij degene is die mij dat advies heeft gegeven , want dat is ook niet zo.
ik kreeg dit advies van een andere instructrice waar ik het probleem mee besprak, en zij gaf het advies om het met een slof te proberen. (waar ik persoonlijk niks mee heb )

Persoonlijk zeg ik: Als ik het er zelf niet op heb, doe ik het ook niet. Jij zegt zelf al dat je er niks mee hebt en er eigenlijk een beetje 'tegen' bent, waarom zou je het dan doen?
Ik zou ook gaan voor geduld, vraag hem vanaf de grond te buigen, gaat hij dan ook in verzet?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:22

rachel_j schreef:
mijn paard wil aan 1 kant niet "door de kaak" heen komen.
de achterliggende oorzaak bleek zijn gebit te zijn, (wat uiteraard inmiddelsopgelost is) maar tussen de oren denkt hij dus nog steeds dat het pijn gaat doen , en komt dus niet door de kaak.(gaat dan in verzet)
nu is mij geadviseerd om hierdoorheen te rijden met behulp van een slofteugel , ik heb daar zelf geen ervaring mee dus wil graag om jullie mening vragen , wat vinden jullie?

Alsjeblieft NIET DOEN met slofteugel.
zulke aanleuningsproblemen moet je rijtechnisch oplossen en niet door er een hulpteugel aan te hangen.

Probeer in ieder geval altijd naar je hand toe te rijden en ook durven toe te staan in je binnenhand.
( juist in de wending, binnenhand niet vastpakken)
en probeer meer lengtebuiging te krijgen, doet je paard dit bijv. ook met wijken, schoudervoor e.d.??

Gewoon proberen die kant waar hij niet in wil buigen beter te trainen, weet niet of dat ook de kant is waar je paard bol is?
( paard heeft een bolle en een holle kant zoals je misschien weet?)
vaak is het de bolle kant waarbij paarden geen goede stelling en buiging aan willen nemen.
Dit kun je wel verbeteren door recht te richtten, veel zijgangen, voltes, slangenvoltes, veel omstellen
en vooral NIET op je handen rijden, maar veel met je zit/benen naar je hand toe.

Elke seconde dat je paard wel toestaat in de kaak, belonen en je hand ontspannen/ toestaan.
Uiteraad wel aan blijven vullen met je been, anders ben je hem gelijk weer kwijt. :D

Longeer je hem weleens? en zo ja; hoe / waarmee longeer je hem?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:02

Goed les nemen!

Handen stil, maar toch verend.
Schakelen op zit in alle gangen (paar pasjes weg en weer terug, weer weg en terug).
Tijdens het schakelen voltes rijden, achtjes, slangenvoltes.

Dan komt je paard waar jij hem hebben wilt.