Springen op oudpaard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusmama

Re: Springen op oudpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:47

Ik heb regelmatig pony's gezien van eind twintig of begin 30 die nog graag een sprongetje wagen! ( er staan veel oudjes op stal) maar kijk niet alleen of je paard gemotiveerd is. Het karakter is ook heel belangrijk. Is het een paard dat zelf zijn grenzen aan kan geven? Of een dier dat niet weet wanneer hij moet stoppen en dus zichzelf daardoor kan beschadigen?
Misschien kunnen de mensen waar hij nu staat je daar meer over vertellen.
Succes!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:48

Mijn paard is 20 jaar, en loopt nog fanatiek L concoursen. Hij vind het nog geweldig en is keer op keer niet te houden op concours.
Is inderdaad per paard wel verschillend!

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:01

Ik zou het zelf niet doen, maar ligt qua paard ja.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:04

Ik heb een 22jarige ruin en die vindt springen echt helemaal het einde. Hoe hoger de hindernis hoe gekker hij wordt. Maar zoals meerdere mensen hier al zeggen, dat is voor elk paard anders. Het ene paard is met 18jaar al helemaal afgeleefd en het andere paard kan het nog makkelijk aan

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:09

ik heb een 19-jarige hengst en die springt nog M parcoursjes rond!
Ik vind niet dat je een leeftijdsgrens kunt trekken. Het ligt aan het paard/pony zelf.

Zo hadden wij ook een B-pony'tje van 35 die NK in het L springen nog meeliep!
Niet omdat wij dat zo graag wouden,maar pony vond het geweldig.
Wij hadden een jaar daarvoor haar op pensioen gezet.
Ze is 2/3 maand op pensioen gezet en toen zijn we maar snel weer gaan rijden :=
man,wat werd die pony kwaad en chagrijnig zeg :=

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:10

idd ligt aan het paard :j

ik ken en pony van 40 die nog vrolijk kleine buitenritjes mee hobbelt, en los in de bak wel een 3 jarige lijkt :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:30

marloes1990 schreef:
Zoals iedereen al zegt ligt het aan het paard, mijn verzorgpaardje (16) vind het helemaal fantastisch, ze heeft drie jaar stil gestaan en we zijn nu aan het opbouwen, wil in de winter of volgend jaar zomer met haar starten en we springen nu zo'n drie keer per week 80 cm.

gewoon kijken naar het paard of ze het leuk vind en zorg dat je niet teveel vraagt. bouw het rustig op.

afgelopen 'expo on horse' in hengelo starte er een paard in de ZZ, het paard was 18 of 19 jaar, dus het kan allemaal:D

En volgens mij liep er een vos van 22 jaar in het L springen en die zat in de prijzen _/-\o_

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:07

Ik ken iemand van 78 die nog 3x in de week gaat tennissen en iedere dag om half 7 een wandeling van een uur maakt. Maar ik ken ook iemand van 78 die al jaren met een rollator loopt. Net zoals mensen is het met de lichamelijke gesteldheid van paarden op leeftijd erg divers. De een is een stuk fitter dan de ander. Kijk en luister naar je paard en vooral, wees eerlijk ten opzichte van het dier. :)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:15

loopt het paard nog regelmatig onder het zadel?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:31

Ik zou het eerst eens overleggen met de eigenaresse. Als zij groen licht geeft zou ik het zeker doen. Maar dan zou ik het wel op max 1 meter houden en niet hoger.

Wat ook leuk is om te doen. Als je dressuur aan het rijden bent om dan een klein kruisje op te zetten. Ik merk b.v aan mijn eigen paard dat ze het leuk vind om af en toe over een klein kruisje te gaan. Zo is ze wel weer meteen bij de les ;)

Als de eigenaresse het niet goed vind. Kun je altijd nog kijken of het paard los mag springen. Zo hebben ze ook niet de 'belasting' van een mens op de rug.

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 10:34

Oke bedankt allemaal,

ik heb het dus gevraagd en ze vond het goed enz, maar ze dacht dat ze nog hindernissen hadden maar blijkbaar toch niet,, en toen vroeg ik en weipalen dan maar dat vond ze te gevaarlijk omdat ze niet zo groot zijn;)