M_Vainqueur schreef:Ook ik ben het eens met velen van mijn voorgangers. Ik zelf heb niet echt ervaring met die methode maar ik kan wel een normale redenering verzinnen voor het omhoog brengen van de binnenhand. Al ben ik het er wel over eens dat je stelling vraagt door je hand naar binnen te verplaatsen. En noooooit naar je toe. Eigenlijk, als ik zo even nadenk, haal ik nooit 1 hand naar mij toe(druk uitoefenen).
Wat ik denk, is dat jij de uitleg van je instructrice een draai hebt gegeven, je instructrice heeft misschien iets uitgelegd in wat grotere woorden om duidelijk te zijn maar jij rijdt het dan ook zoals die grote woorden. Dus hand omhoog(intsructrice bedoelt bv 10 cm) jij doet 20 cm. Hand naar je toe(hopelijk bedoelt je intructrice een duidelijk ophouding) maar jij doet je hand 20 cm naar je toe halen/trekken. Zo komt het voor mijn gevoel over.
Als je paardje sterk is is de enige oplossing toch echt zelf loslaten. Een paard kan pas naGEEFlijk worden als jij geeft. Zolang jij terug blijft trekken zal die dus nooit gaan nageven. In de in mijn ogen normale manier van rijden, VRAAG je dmv een ophouding nageeflijkheid, maar je KRIJGT het pas als jij GEEFT.
Ohja, en als je een keer wat extra stelling vraagt(wat op zijn tijd best eens nuttig is) zorg er dan voor dat het paard alléén extra stelling neemt en verder in het lichaam en over de benen gewoon zijn volte volgt. Door met je buitenbeen en buitenteugel de buiging te behouden. Nu vraag je heel streng, maar doordat zijn achterhand onwijs onder het lichaam uit draait is het hele proberen teniet gedaan. Misschien heeft die dan zelfs wel mindere stelling dan wanneer je gewoon normaal op de volte rijd.
Verder vind ik dat je op het filmpje lekker actief en ontspannen rondrijdt. Hier blijven je handen netjes op de plaats en zie je ook duidelijk dat het paardje beetje bij beetje gaat naGEVEN, omdat jij hem aan de voorkant die ruimte geeft, dit is pas het echte begin! Alleen is het nu de kunst om met deze rust en ontspanning in je handen wel de juiste stelling en buiging te krijgen. Het overgrote deel van de bochten worden gereden met verkeerde buiging en stelling. De overgang terug die voor de camera wordt gereden is ook niet rechtuit gereden, je ziet dat het lichaam bol is naar binnen toe.
Ga lekker rustig dooroefenen met een rustige hand, en met de activiteit die je nu hebt. Vraag duidelijke uitleg aan je instructrice, want volgens mij bedoelt ze het allemaal niet zo streng en strak en sterk als jij het nu gebruikt. Met rust en ontspanning hoef je helemaal niet zo moeilijk te doen om een fijn nageeflijk en los paardje te krijgen!
Succes!
Hand naar je toe halen word toegepast bij de ADB-methode.
Alleen niet naar de buitenteugel toe en zeker niet in meerdere maten aan de teugel waar het paard vast houd.
In theorie is het de ''niet vaste'' teugel naar je toe halen, wachten tot hij de schouder meeneemt, dan weer toestaan en het paard
zelf de ''vaste'' teugel weer aan laten nemen zodat hij recht is in zijn lijf en op 2 teugels komt.
.