Spirit @ Work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:31

M_Vainqueur schreef:
Ook ik ben het eens met velen van mijn voorgangers. Ik zelf heb niet echt ervaring met die methode maar ik kan wel een normale redenering verzinnen voor het omhoog brengen van de binnenhand. Al ben ik het er wel over eens dat je stelling vraagt door je hand naar binnen te verplaatsen. En noooooit naar je toe. Eigenlijk, als ik zo even nadenk, haal ik nooit 1 hand naar mij toe(druk uitoefenen).
Wat ik denk, is dat jij de uitleg van je instructrice een draai hebt gegeven, je instructrice heeft misschien iets uitgelegd in wat grotere woorden om duidelijk te zijn maar jij rijdt het dan ook zoals die grote woorden. Dus hand omhoog(intsructrice bedoelt bv 10 cm) jij doet 20 cm. Hand naar je toe(hopelijk bedoelt je intructrice een duidelijk ophouding) maar jij doet je hand 20 cm naar je toe halen/trekken. Zo komt het voor mijn gevoel over.
Als je paardje sterk is is de enige oplossing toch echt zelf loslaten. Een paard kan pas naGEEFlijk worden als jij geeft. Zolang jij terug blijft trekken zal die dus nooit gaan nageven. In de in mijn ogen normale manier van rijden, VRAAG je dmv een ophouding nageeflijkheid, maar je KRIJGT het pas als jij GEEFT.
Ohja, en als je een keer wat extra stelling vraagt(wat op zijn tijd best eens nuttig is) zorg er dan voor dat het paard alléén extra stelling neemt en verder in het lichaam en over de benen gewoon zijn volte volgt. Door met je buitenbeen en buitenteugel de buiging te behouden. Nu vraag je heel streng, maar doordat zijn achterhand onwijs onder het lichaam uit draait is het hele proberen teniet gedaan. Misschien heeft die dan zelfs wel mindere stelling dan wanneer je gewoon normaal op de volte rijd.

Verder vind ik dat je op het filmpje lekker actief en ontspannen rondrijdt. Hier blijven je handen netjes op de plaats en zie je ook duidelijk dat het paardje beetje bij beetje gaat naGEVEN, omdat jij hem aan de voorkant die ruimte geeft, dit is pas het echte begin! Alleen is het nu de kunst om met deze rust en ontspanning in je handen wel de juiste stelling en buiging te krijgen. Het overgrote deel van de bochten worden gereden met verkeerde buiging en stelling. De overgang terug die voor de camera wordt gereden is ook niet rechtuit gereden, je ziet dat het lichaam bol is naar binnen toe.

Ga lekker rustig dooroefenen met een rustige hand, en met de activiteit die je nu hebt. Vraag duidelijke uitleg aan je instructrice, want volgens mij bedoelt ze het allemaal niet zo streng en strak en sterk als jij het nu gebruikt. Met rust en ontspanning hoef je helemaal niet zo moeilijk te doen om een fijn nageeflijk en los paardje te krijgen!
Succes!

Hand naar je toe halen word toegepast bij de ADB-methode. :j
Alleen niet naar de buitenteugel toe en zeker niet in meerdere maten aan de teugel waar het paard vast houd.
In theorie is het de ''niet vaste'' teugel naar je toe halen, wachten tot hij de schouder meeneemt, dan weer toestaan en het paard
zelf de ''vaste'' teugel weer aan laten nemen zodat hij recht is in zijn lijf en op 2 teugels komt.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:37

Khed de mijn mooi geboge gekregen, door u buitenteugel gewoon contact te hebben en u binnen hand open doen,
dus u had naar buiten draaien en naar je knie brengen (dat is extreem open doen maar later kan je dat nog verfijnen)
ik moest bij die vn mij blijve trekke tot ze toe gaf, dus een knikje gaf en eig ni meer trok.
Op dat moment moet je u binnen teugel ook lossen om te belonen.

Nu rijd mijn paardje mooi gebogen, stelling en hoofdje omlaag zonder er zo aan te trekken.

groetjes

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:46

xIndyraah schreef:
Khed de mijn mooi geboge gekregen, door u buitenteugel gewoon contact te hebben en u binnen hand open doen,
dus u had naar buiten draaien en naar je knie brengen (dat is extreem open doen maar later kan je dat nog verfijnen)
ik moest bij die vn mij blijve trekke tot ze toe gaf, dus een knikje gaf en eig ni meer trok.
Op dat moment moet je u binnen teugel ook lossen om te belonen.

Nu rijd mijn paardje mooi gebogen, stelling en hoofdje omlaag zonder er zo aan te trekken.

groetjes

Dan hoop ik dat je snel een instructeur vind die het je beter leert.
Als je volgens de ADB methode rijd of iig rechtricht moet je niet wachten tot hij (vals) inknikt en niet meer trekt :? .
Je moet wachten tot hij de schouder mee naar binnen neemt en recht word in zijn lijf.

EstherJ

Re: Spirit @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:59

Over dat likken en kauwen.. Kan het niet zijn dat Spirit last heeft van zijn gebit? Mijn paard deed dat namelijk ook en later bleek dat ze allemaal haken op haar kiezen had.. Misschien goed om even te laten checken?

Verder: succes!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:43

Miss_Caroo schreef:
bedankt!
normaal gesproken heb ik mijn cap áltijd op. Alleen deze week had ik hem wat minder op omdat ik hele erge hoofdpijn van mijn cap krijg.

hier hetzelfde probleem ;)
kwam omdat mijn cap niet genoeg verluchting had en te nauw was.. Misschien bij jou ook het geval?

Verder vind ik je met momenten je houding zeer netjes
andere punten zijn al gezegd..

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 10:21

M_Vainqueur schreef:
Ook ik ben het eens met velen van mijn voorgangers. Ik zelf heb niet echt ervaring met die methode maar ik kan wel een normale redenering verzinnen voor het omhoog brengen van de binnenhand. Al ben ik het er wel over eens dat je stelling vraagt door je hand naar binnen te verplaatsen. En noooooit naar je toe. Eigenlijk, als ik zo even nadenk, haal ik nooit 1 hand naar mij toe(druk uitoefenen).
Wat ik denk, is dat jij de uitleg van je instructrice een draai hebt gegeven, je instructrice heeft misschien iets uitgelegd in wat grotere woorden om duidelijk te zijn maar jij rijdt het dan ook zoals die grote woorden. Dus hand omhoog(intsructrice bedoelt bv 10 cm) jij doet 20 cm. Hand naar je toe(hopelijk bedoelt je intructrice een duidelijk ophouding) maar jij doet je hand 20 cm naar je toe halen/trekken. Zo komt het voor mijn gevoel over.
Als je paardje sterk is is de enige oplossing toch echt zelf loslaten. Een paard kan pas naGEEFlijk worden als jij geeft. Zolang jij terug blijft trekken zal die dus nooit gaan nageven. In de in mijn ogen normale manier van rijden, VRAAG je dmv een ophouding nageeflijkheid, maar je KRIJGT het pas als jij GEEFT.
Ohja, en als je een keer wat extra stelling vraagt(wat op zijn tijd best eens nuttig is) zorg er dan voor dat het paard alléén extra stelling neemt en verder in het lichaam en over de benen gewoon zijn volte volgt. Door met je buitenbeen en buitenteugel de buiging te behouden. Nu vraag je heel streng, maar doordat zijn achterhand onwijs onder het lichaam uit draait is het hele proberen teniet gedaan. Misschien heeft die dan zelfs wel mindere stelling dan wanneer je gewoon normaal op de volte rijd.

Verder vind ik dat je op het filmpje lekker actief en ontspannen rondrijdt. Hier blijven je handen netjes op de plaats en zie je ook duidelijk dat het paardje beetje bij beetje gaat naGEVEN, omdat jij hem aan de voorkant die ruimte geeft, dit is pas het echte begin! Alleen is het nu de kunst om met deze rust en ontspanning in je handen wel de juiste stelling en buiging te krijgen. Het overgrote deel van de bochten worden gereden met verkeerde buiging en stelling. De overgang terug die voor de camera wordt gereden is ook niet rechtuit gereden, je ziet dat het lichaam bol is naar binnen toe.

Ga lekker rustig dooroefenen met een rustige hand, en met de activiteit die je nu hebt. Vraag duidelijke uitleg aan je instructrice, want volgens mij bedoelt ze het allemaal niet zo streng en strak en sterk als jij het nu gebruikt. Met rust en ontspanning hoef je helemaal niet zo moeilijk te doen om een fijn nageeflijk en los paardje te krijgen!
Succes!

Ik vraag altijd aan mijn instructrice of ik mijn hand hoger of lager moet inzetten.
Verkeerde buiging en stelling in de bochten heb ik zelf ook gevoeld. Maar ik kan tijdens mijn proef geen oefening inzetten om Spirit op dat stukje weer recht te krijgen :)
Rust en ontspanning, ik ben het wel helemaal met je eens. Ik heb ook heel veel dagen dat ik hem gewoon wat lager instel en niet zo erg oppak en niet veel vraag en het meer rustig aan doe.
Maar ik merk wel dat ik het erg lastig vind om duidelijk te zijn, zonder dat ik te streng/hard wordt. Dan heb ik het niet alleen over het stelling vragen, maar het hele paardrijden.

EstherJ: Hij is een poosje terug door de tandarts gecontroleerd, maar er was niks ernstigs?

Ik voel nog lang niet alles, en kan soms neit op het juiste moment mijn oefening inzetten als ik voel dat hij scheef loopt.

Op de AdB metohde haal je je hand inderdaad naar je toe om stelling te vragen. En niet door je hand naar binnen te zetten, want dan laat je hem naar binnen vallen. En het is juist de bedoeling dat hij met evenveel gewicht op alle 4 de benen blijft lopen en recht blijft, zonder dat hij naar binnen valt in de stelling.

Bedankt voor alle reacties! ik ga er zeker mee aan de slag.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:56

Citaat:
Ik vraag altijd aan mijn instructrice of ik mijn hand hoger of lager moet inzetten.
Verkeerde buiging en stelling in de bochten heb ik zelf ook gevoeld. Maar ik kan tijdens mijn proef geen oefening inzetten om Spirit op dat stukje weer recht te krijgen :)
Rust en ontspanning, ik ben het wel helemaal met je eens. Ik heb ook heel veel dagen dat ik hem gewoon wat lager instel en niet zo erg oppak en niet veel vraag en het meer rustig aan doe.
Maar ik merk wel dat ik het erg lastig vind om duidelijk te zijn, zonder dat ik te streng/hard wordt. Dan heb ik het niet alleen over het stelling vragen, maar het hele paardrijden.

EstherJ: Hij is een poosje terug door de tandarts gecontroleerd, maar er was niks ernstigs?

Ik voel nog lang niet alles, en kan soms neit op het juiste moment mijn oefening inzetten als ik voel dat hij scheef loopt.

Op de AdB metohde haal je je hand inderdaad naar je toe om stelling te vragen. En niet door je hand naar binnen te zetten, want dan laat je hem naar binnen vallen. En het is juist de bedoeling dat hij met evenveel gewicht op alle 4 de benen blijft lopen en recht blijft, zonder dat hij naar binnen valt in de stelling.

Bedankt voor alle reacties! ik ga er zeker mee aan de slag.

Hier ga je al de fout in, het is in eerste plaats niet voor de stelling, maar om zijn schouder mee te nemen naar binnen.(bij de AdB-methode)
En hij dan op vier benen en 2 teugels komt. Buitenteugel dient dan voor begrenzing en de stelling is een feit.
Hand haar jee naar binnen richting knie, niet richting je buik of over de schoft.
Jouw paard loopt op bijna elke foto over de buitenschouder omdat ook jouw binnenhand naar de buitenschouder gaat.
Als jij denkt dat een paard stelling loopt als hij zijn hoofd naar binnen draait is de basis al helemaal verkeerd.
Dan zal ik toch maar eens opnieuw uitlef vragen aan je instructeur(is zij opgeleid bij Antoine?)
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 25-05-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AirForchOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:58

Inderdaad je mag je handen lager doen.. en ik denk dat je met een zachte hand meer zult bereiken..
Verder zie ik weinig ontspanning bij het paard, probeer hier goed aan te werken..

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:30

Miniboots, ja mijn binnenhand gaat nog wel eens over de schoft. Daar moet ik aan werken.
Maar binnenhand richting de knie, ik heb geleerd dat het zo niet hoort.
Mijn instructrice is neit opgeleid bij Antoine zelf, maar als het goed is door iemand die wel is opgeleid door hemzelf.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:42

Ik vind het er eigenlijk een beetje uitzien alsof je paard gigantisch hard aan het rennen is en jij vooral een beetje aan zijn mond loopt te trekken p fotos 2, 5, 6, 7 & 12 vooral. Het ziet er in mijn ogen absoluut niet ontspannen uit, zelfs niet als je paard een beetje rond komt. Je handen zitten te hoog en daardoor lijkt het alsof je paard overal heen trekt, maar ik lees dat dat de methode is?

Het filmpje vind ik er wel beter uit zien maar ik denk dat jullie, de foto's te beoordelen, nog wel een lange weg te gaan hebben.

Ook mag je je beugels wel een gaatje korter doen denk ik, en wat rechterop zitten (schouders naar achteren) :j

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:00

Miss_Caroo schreef:
Miniboots, ja mijn binnenhand gaat nog wel eens over de schoft. Daar moet ik aan werken.
Maar binnenhand richting de knie, ik heb geleerd dat het zo niet hoort.
Mijn instructrice is neit opgeleid bij Antoine zelf, maar als het goed is door iemand die wel is opgeleid door hemzelf.

Als je je hand richting je buik doet, zit je op een gegeven moment vast omdat je je arm niet meer kwijt kan.
Als je je elleboog naast je houd en je hand iets breder, kan je verder doorwerken naar achteren.
Dan heb je dus meer ruimte om zover te buigen tot het paard zijn schouder mee neemt.
Als je niet ver genoeg vraagt dan knikt hij alleen in en neemt zijn schouder niet mee(dat zie je op de fotos)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:28

Wat ben je actief bezig met Spirit Carolien!
Knap hoor, dat jullie zo'n nieuwe weg zijn ingeslagen.
Ik weet eigenlijk niet zoveel van die methode dus daar zal ik
ook geen commentaar op geven.

Ik zie wel dat jullie ontspanning/nageeflijkheid een puntje is om aan
te werken. Het lijkt ook alsof Spirit het tempo hier en daar wat
van je overneemt.

Veel succes samen ! :)

Lovely1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:48

probeer je handen wat lager te houden ! je bent streng in je hand

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:08

Bedankt voor de reacties!
Jullie zeggen vooral dat jullie het vinden lijken alsof Spirit juist heel erg aan het rennen is, maar hij is vaak genoeg nog een tikje te langzaam. Het gaat nu al stukken beter dan eerst, maar ik moet er zelf goed op letten dat ik hem actief houdt.
Nageeflijkheid is idd een puntje waaraan gewerkt moet worden :) Ik ben nog maar heel kort bezig met de nageeflijkheid en daar valt nog heel veel in te verbeteren.

BailyNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:01

leuk beestje. wel vind ik dat je erg streng met je handen bent en dan met name je binnenhand!

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 06:52

leuke tinker, zitten soms al fijne stukken tussen.. waarom houd je je handen zo vaak zo hoog?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:42

Ik had al verteld dat ik de methode Antoine de Bodt rijdt, en dan meot je je handen soms wel eens hoog zetten. Alleen doe ik ze soms te hoog wanneer het niet nodig is.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 01:11

Naar mijn mening (.. en een hele literatuurstudie..) is kauwen/ likken/ schuimen en vooral opensperren van de mond geen onstpanning. Ga maar eens na dat iemand een ijzeren staaf op je tandvlees legt en er vervolgens aan gaat trekken; ouch! Mijn advies, voorzichtiger met je handjes, hou ze bij elkaar, en hou ze rustig en stil. Kijk waar je heen wil en probeer met je benen, bekken en kont te sturen, dan krijg je ontspanning :) Verder wel een heel leuk paardje en je houding is prima! Succes!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 11:08

Bedankt voor je reactie.
Ik probeer al zoveel mogelijk met mijn lichaam te sturen. Gewicht naar de kant waar ik heen wil, kijken waar ik heen ga etc.
Zou best kunnen dat het bit pijn doet. Ik wil heel graag bitloos rijden. Met touwhalster bijv., daar reageert Spirit heel slecht op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:40

Dan kan je een leren sidepull proberen. Touwhalster is er ook niet om met aanleuning te rijden.

Het hand naar je toe halen vind ik niet overeenkomen met AdB. Je moet gewoon je hand naar buiten brengen om stelling te vragen, alleen wanneer je te weinig stelling krijgt en hij dus op de schouder blijft lopen gideer je. Je zet je hand dan niet naar jezelf toe maar even naar de andere kant. Maar niet je hand naar je toe halen, dan word je te streng.

Rechtrichten doe je niet(en kan ook niet) met je benen, het is de voorhand die je voor de achterhand moet plaatsen, en met je benen bestuur je de achterhand. (Niet naar jou TS)

Vind het fijn om te zien dat je ook kritisch naar jezelf bent en zo weet waar je aan moet werken, dan komt het goed :j
Misschien kan je een keer een lesje volgen bij iemand die wel direct is opgeleid bij Antoine, misschien krijg je zo meer duidelijkheid :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:02

het is geloof ik al gezegd, maar mij viel op dat je beugels wel een gaatje korter kunnen. En het niet dragen van de cap viel me inderdaad op.
Mijn dochtertje krijgt ook altijd na een half uurtje hoofdpijn, maar sinds ze na een half uur even stopt, cap afzet en een pakje drinken drinkt kan ze zonder hoofdpijn weer verder. Waarschijnlijk omdat ze dan een lage bloedsuikerspiegel krijgt doordat ze hard werkt en zelf heel slank en tenger is. Jij bent zo te zien ook niet bepaald dik....

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:03

Leuk paardje,
Je moet echt proberen niet te veel je binnen teugel te pakken.
Probeer eens rechtelijnen te rijden, en haar lichaam recht onder je te houden en gelijke contact op je teugels te hebben.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 18:53

Thea, kwartlijntjes lopen doe ik wel eens.

Bedankt voor alle reacties.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:34

Jeetje ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen.
Juist fijn om es iemand te zien die door pakt en dat ook eerlijk laat zien op de foto's.
Mij zul je soms ook zo betrappen, jammer dan. Als je het op het juiste moment doet, geeft het helemaal niks.
In het filmpje zie ik dat het paard ontspannen galopeert, heel netjes, en de ts ontspant daar ook.
Dus ik zou zeggen, gewoon met je lesgeefmens zo door gaan, liever een keer streng inkomen dan constant van die kleine stomme kneepjes waar je paard knettergek van word. Als je maar los laat zodra hij doet wat je vraagt.
Succes verder!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:28

Bedankt voor je reactie. Ja deze foto's, is een kijkje van een dag waarbij ik toevallig wat strenger was, meer doorpakte. Ik heb zeker ook dagen dat ik het een stuk rustiger aan doe. Mijn instructrice zegt zelf ook al dat wanneer ik voor mezelf rijdt, ik dan een stuk meegaander ben.

Ik ben heel erg tevreden over mijn instructrice en ik ga ook zeker door met haar! :) En daarbij weten zowel ik als mijn instructrice heel goed wat mijn paard nodig heeft. Geen sappie die alles toelaat, want ik heb ervaren dat dan alles verkeerd gaat. En tuurlijk, ik ben vaak genoeg nog steeds te lief, te onduidelijk en geef mijn grenzen soms nog niet goed aan. Maar Spirit leert me hoe ik het goed moet doen, dus het gaat helemaal goedkomen :D