Hoe kan ik het vastpakken van het bit oplossen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Hoe kan ik het vastpakken van het bit oplossen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:23

Ik ga ook totaal mee met rijerijerije, en sterker nog het helpt. Mijn paard is/was ook kampioen kaak vastzetten, en we zijn (nog) meer op losheid van voren en nog meer op been en zit gaan rijden en ze is nog fijner gaan lopen. Het is in het begin idd best eng om alles los te laten, voelt heeeeeel tegennatuurlijk maar het gaat nu super. En geen reactie op been is even een tikje met de zweep, want aktie is reactie uiteraard. Ze wilde ook nog wel eens gaan hangen op mijn handen, is nu ook totaal over. Heerlijk!

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:39

Ik merk in de bak echt al wel dat het beter gaat, door goed los te laten zodra ik druk voel. Ben veel bezig met voltes openen en sluiten en overgangen. In stap en galop gaat het nu best redelijk. Draf blijft nog lastig maar de stukjes dat het goed gaat worden langer en komen sneller. Ook de reactie op mijn been ben ik nu veel consequenter in, been is reactie!
Ik merkte echter vandaag tijdens een buitenrit met lange teugel dat ze dan toch nog haar bit links vastheeft. Nu heb ik op dat moment ook links losgelaten en rechts contact gehouden. Het zag er niet uit maar vooruit. Hopelijk zijn we nu in elk geval uit de negatieve spiraal en gaan we de goede kant op.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:28

Het begint allemaal met de bewustwording. Vaak is het vastpakken van de ruiter er zó ingesleten dat het lang duurt om het af te leren (geloof me, ik weet er alles van) maar als je je bewust bent dat je los moet laten kom je er wel :j

Het hoeft met oefenen ook niet mooi te zijn: als je loslaat zal je paard er in eerste instantie op reageren door overdreven verkeerde stelling aan te nemen, maar dat wordt vanzelf beter. Vol blijven houden, dan komt paard er vanzelf achter hoe het ook kan!

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:55

Ik heb dit probleem momenteel ook met de pony die ik rijd ( en ik weet ook dat dat te maken heeft met mijn hulpen, en hoe hij voorgaande jaren door een ander persoon gereden is) Maar hij neemt ook zijn bit vast en gaat met mij letterlijk een strijd aan. Hij loopt gewoon zo onder me uit, en ik ben zo bang dat als ik loslaat, ik hem helemaal niet kan houden. Ik probeer dan voltes te rijden, en ik merk dat hij beter loopt, maar hij houd dit enkel op de volte vol en op een recht stuk begint hij meteen weer zijn hoofd in de lucht te gooien, met het bit tussen zijn tanden. En hoe erger ik hem tegen wil houden, des te sneller loopt hij onder me uit... Maar ik durf dus echt niet loslaten als hij zo aan de teugel hangt, echt angst dat hij dan weg is met mij er bovenop.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:38

@cooper
Helemaal terug naar de basis durven gaan.
Longeerlijn, longeur en ruiter en het paard leren terugkomen op zit.

paulien78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:06

ik heb dat ook bij mijn pony! alleen bij mij is het probleem dat zij dan veel te snel gaat harder en harder en bij dat loslaten gaat ze alleen maar harder en harder.

laatst ging het wel beter toen iemand er even naast ging lopen en de teugels pakte en ik been gaf en toen liet ze steeds meer los!

maar kan dit ook aan het zadel liggen ofzo dat ze zo hard gaat hij kiept nogal en de 1e keer had ik er een ander zadel opzitten en was ze super braaf!
Laatst bijgewerkt door delerium op 30-05-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vetgedrukte post normaal lettertype gemaakt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:09

Paulien78: je moet altijd zorgen dat je zadel goed past, dat is heel belangrijk. Heb je les?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:50

Ik heb gemerkt dat hij beter loopt met losse teugel, dan wanneer ik hem vast vasthoud, dus ik "vecht" niet meer met hem. Dit maakt dat hij zelf veel soepeler gaat lopen en vanzelf naar beneden rijd. Het verschil is enorm, hij rijd namelijk ook enorm op zijn voorbenen wanneer ik hem aan de teugel tegenhoud, en hij rijd wel onderin als ik losse teugel heb. Ook doorrijden en veel cirkels en overgangen maken, maakt dat hij ontspannender loopt. Ik zit er zelf ook meer ontspannen op, waardoor dat waarschijnlijk doorstraalt naar hem.
IVM zadel ; wanneer het zadel te klein is voor mijn achterwerk, is dat dan ook te klein voor zijn rug, of heeft de grootte van een zadel niks met schoftmaat/breedte te maken? Ik heb namelijk het idee dat het zadel te klein is,maar de eigenares zegt dat dit aan mijn achterwerk ligt. ( Haar zoon was een schriel mannetje van negen jaar toen hij op Renzo begon te rijden, dus dat zadel is daarop aangepast. Ik ben twintig en slank gebouwd)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 06:17

Zijn achterbenen rijden en voor je handen gelijk houden.
Vaak is het ook een cirkeltje, maakt je paard voor een gat waar jij weer lekker in kan gaan zitten (soms zelfs dat je zadel en scheef van gaat), dan kun je al niet meer van je paard verlangen dat hij recht gaat lopen want dat gaat niet/heel moeilijk.
Probeer te voelen wat de achterbenen doen en probeer die recht anter de voorbenen te krijgen, voor kun je een hand naar links of rechts bewegen voor een wending, maar trek er niet aan, dan rem je het achterbeen aan die kant.

paulien78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:01

Rijerijerije schreef:
Paulien78: je moet altijd zorgen dat je zadel goed past, dat is heel belangrijk. Heb je les?

jaa maar nog niet met haar gewoon manege! de laatste keer dat ik reed had iemand mij wel even geholpen. binnenkort ga ik vast ook met haar naar les maar mijn vader heeft iets met zijn been dus dat gaat dan even moeilijk!

paulien78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:34

wat kun je daar nog meer aan doen dan als je pony zijn bit vast houd??

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:43

laat tandarts er een naar kijken. de mijne heeft dat ook en nu blijkt dat ze haken op haar tanden heeft waardoor ze ook op haar wang bijt.