Zyalda (FILM 21-05) nu dan bijna L klaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickskeh

Re: Zyalda (FILM 21-05) nu dan bijna L klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:04

Ziet er al keurig uit voor een L1 proef hoor! Vergeleken met je laatste topics loopt ze ook al veel beter op de achterhand en veel constanter. +:)+
Wel een verbeterpuntje: Als je gaat wijken, probeer haar dan eerst recht te stellen voor je begint, nu knal je gelijk door uit de bocht ;) ( en dan haal je alleen maar 5'en in de proef...)
En je zet soms je handen vast tijdens het schouderbinnenwaarts. Je kunt best met teugelhulpen de schouder 'om' zetten, maar zorg dat ze vooral voor je beenhulp schouderbinnen loopt en dat het niet stiekem wijken voor de kuit wordt.
wel leuk om te zien dat jullie zo snel vooruit gaan! Wanneer ga je starten?
Succes :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:12

Die dag ervoor zijn we pas aan schouderbinnenwaarts begonnen, vind
dat ze nog niet slecht reageert. Ging me er om dat ik even kon zien of ze
op 3 sporen kwam en het been goed wegzette. De travers die te zien is
was haar eerste travers ooit (in stap dan weliswaar maar ik wil enkel dat
ze de kruisbanden wat meer oprekt.. ik ga er niet teveel moeilijke oefeningen
in pompen dan gaat ze straks te veel zijwaarts)

Uhm.. donderdag heb ik weer les.. ik wacht even mijn instructrice af, haar
galop is prachtig (als ik haar langer in de hals laat) maar ze moet natuurlijk
wel bij elkaar gereden zijn, dat accepteert ze nu nog niet (gaat te diep en
gaat korter in de passen galloperen) dus dat is nog even een werkpunt.

Maar wat mij betreft van de zomer :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:17

Middendraf in slowmotion. Van opdrijven tot wegrijden tot terugvragen. Wat
ik grappig vind is dat je hier precies kan zien wanneer ik bijdrijf := En als
ze loopt zoals ik wil zie je ook dat ik geen been meer geef en haar laat lopen.

De 2 keren dat ze wat storing heeft in de kaak (onderhals spant) is omdat
ik 1x een ophouding gaf omdat ze op de voorhand wou gaan en de andere keer
omdat ze zich verstapte op de hoefslag (stapte met 1 voetje in een kuil)

Volgens mij begint ze hier wel al meer te dragen. (moet uiteraard voor de
hogere categorieen meer gaan zitten) maar vind het voor de.. hooguit 10e x een
middendraf rijden en dan zo'n zweefmoment krijgen niet slecht..

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:40

De middendraf is voor het L prima. Ze blijft ook netjes bij elkaar, valt niet uit elkaar. Tuurlijk voor het M moet ze straks meer gaan zitten, maar dat komt vanzelf als ze sterker wordt. Ik denk dat je vette winst gaat rijden in het L!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:47

Zou leuk zijn := Is ook eigenlijk wel mn streven. Of ik nou 1e wordt of niets rijd in de prijzen,
als ik maar geen winstpunten sprokkel. Wil gewoon ruim voldoende proeven rijden en tegen
de 2 winst per proef aan zitten (of iig 1 ruim voldoende winstpunt per proef) we hebben nog
zat puntjes op de i te zetten (niet kantelen in voltes, minder stelling in wijken en meer de tijd
nemen voor ik haar inzet en lekker bij elkaar blijven in galop) maar vergeleken met hoe het eerst
vind ik het er niet slecht uitzien :)

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:23

Zooo wat heb jij een nette houding en vooral jou'n voethouding bij het wijken echt zoo netjes !!
ik heb alleen het idee dat je wel een stukje verder door mag rijden als je afwend voor het wijken want nu ga je als het ware scheef het wijken in dus eerst even rechtrijden (zeg het maar als ik fout zit hoor :o )

veel succes in het L ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:44

ashley lucky, dat precies wat ik ook wou zeggen. Ziet er al heel netjes uit, alleen richt je paard eerst recht voordat je begint met wijken, nu weet het paard ook al dat het mag gaan wijken op het moment dat je op die plek gaat afwenden.

Leuk opvallend dekje heb je!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:27

Ze zet wijken pas in als ik een halve ophouding geef buitenhand, binnenhand 2 tellen iets toesta
en haar van mijn binnenkuit naar buiten druk.

Scheef het wijken in valt wel mee.. gewoon netjes voorhand voor.. alleen 1x met het wijken liep ze
over de schouder weg (vlak voor de helft van het filmpje) toen zette ik haar ook op de binnenhoefslag en
reed ik een volte (op de hele film maakte ik 3 voltes, wendde toen weer af en liet haar weer wijken
en reed haar zo dat ze niet weer over de schouder wegliep :P)

Bij het afwenden houd ik mijn binnenbeen lang, zet ik mijn binnenhand klein stukje opzij. Halve ophouding
buitenhand en door mijn buitenbeen aan te leggen wend ze af.

Dus zijn duidelijk andere hulpen en dat voorkomt dat ze direct uit zichzelf het wijken inzet :)
Ik gebruik ze wel, maar probeer het zoveel mogelijk te minimaliseren. Ik kan haar afwenden en
wijken. Kan haar zelfs al in het wijken om de 5 meter laten zigzaggen met stukjes rechtuit ertussen
en de lijn erna gewoon keurig rechtuit rijden dus ik heb geen problemen.

Vind het wel top dat jullie het aangeven, gelukkig heb ik die problemen gehad met mijn vorige paardje,
toen ik echt praktisch ALLES nog moest leren qua hulpen dus let er vanuit mezelf nu wel op ja hahaha.

Zulke dingen doe je maar op 1 paard fout :P

Voor mijn houding bij het wijken een compliment? Hihi.. dankje :o (al ligt mijn binnenbeen naar mijn zin
wel nog iets te ver naar achteren maar das een fractie van 2 cm's ofzo)

Ja dekje is leuk he :D Ben er ook heel blij mee (had ik de dag ervoor gekocht)

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:22

svdijk86 schreef:
Die dag ervoor zijn we pas aan schouderbinnenwaarts begonnen, vind
dat ze nog niet slecht reageert. Ging me er om dat ik even kon zien of ze
op 3 sporen kwam en het been goed wegzette. De travers die te zien is
was haar eerste travers ooit (in stap dan weliswaar maar ik wil enkel dat
ze de kruisbanden wat meer oprekt.. ik ga er niet teveel moeilijke oefeningen
in pompen dan gaat ze straks te veel zijwaarts)

Uhm.. donderdag heb ik weer les.. ik wacht even mijn instructrice af, haar
galop is prachtig (als ik haar langer in de hals laat) maar ze moet natuurlijk
wel bij elkaar gereden zijn, dat accepteert ze nu nog niet (gaat te diep en
gaat korter in de passen galloperen) dus dat is nog even een werkpunt.

Maar wat mij betreft van de zomer :)

Succes dan! :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:19

Thank youu

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 07:26

Update:

Gister weer op les geweest, heb het paard met het wijken eerst vooruit geprobeerd te zetten.
Kreeg direct te horen dat ik haar vooral in het BEGIN van het leren wijken gewoon direct
vanuit de wending het wijken in moet zetten om de buiging in het lichaam te behouden en zodat
ze voorhand eerst blijft gaan.

Als dit goed gaat gaan we pas stukjes rechtuit zetten en dan wijken. Paard maakt zich anders nog
te recht. Deed het automatisch dus al goed om het haar aan te leren. Dus ga hier nog even lekker
zo mee verder ;) Toch bedankt allemaal die er op gelet hebben!

Daarnaast misschien nog wel leuk:

We hebben met de les vooral gewerkt om toch meer nog van achteren naar voren te
rijden. Moet haar zo rijden dat mijn handen niets doen behalve aanleuning bieden en
zij moet zelf vanuit het onderzetten van de achterhand en het loslaten van de rug
dalen naar mijn hand. (het voorwaarts neerwaarts gevoel) Ik mag dus geen halve
ophoudingen meer maken met de hand + been om haar nageeflijk te vragen. (ook al
bood ik ontspanning aan als ze erdoorheen kwam/wou komen.) Daalt ze zelf vanuit
mijn beenhulp naar mijn hand toe moet ik mijn benen eraf houden en verder niets doen,
zodat ze leert dat het veel fijner is om deze positie zelf op te zoeken zonder hulp/druk.

:) En moest oppassen dat ik haar niet teveel op wil richten, zo ver is ze nog niet. Eerst
moet ook ik leren meer en sneller na te geven vanuit mijn eigen lichaam.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:58

Ik vind het er super uitzien en vind dat je vriendelijk en begrijpelijk (voor het paard) rijdt. Je denkt goed na en weet waarom je welke hulp geeft. Maar ik heb een vraagje: hoe krijg je het voor elkaar om haar zo snel de zijwaartse beweging aan te leren? Want dat was toch iets wat ze nog helemaal niet kende, zijwaarts gaan? Of heb je gewoon een heel slim en leergierig paard?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:15

Stuur je ff PB. :)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:48

ziet er goed uit hoor! lijkt me zeker wel klaar voor de L
er zijn natuurlijk nog een paar verbeterpuntjes, zoals het rechtuit rijden voor het wijken wat al gezegd is. Je hebt je handen best wel breed staan, neem aan dat je dat expres doet voor in de training? is natuurlijk op wedstrijd niet goed maar dat snap je vast wel :+ verder, let erop dat de schouderbinnenwaarts op 3 sporen moet, niet te schuin dus, maar ik las dat je daar pas net mee begonnen bent, dus dat komt vast ook wel goed.
verdere verbeterpunten zijn hierboven allemaal genoemd

veel succes!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:22

Nou, ziet er in principe allemaal wel netjes uit.
In het begin vond ik haar gespannen in haar halshouden, maar op het einde was dit al beter.

Heb niet alle reacties gelezen, dus neem me niet kwalijk als ik in herhaling val...

Dingen die mij opvielen waren:
Wijken in stap. Het lijkt alsof je hem scheef inzet. Ik zou je paard eerst terug rechtmaken als je de hoek uit komt. En dan inzetten. Nu is ze eerst iets scheef naar de hoefslag, dan recht (dus ze heeft dan teveel achterhand opzij) en dan terug iets scheef naar de hoefslag.
Middandraf: Rennerig. Kan best zijn dat het al veel beter is dan vroeger. Maar zou nog geen volledige lange zijde verruimen. Kan het ook zijn dat je niet genoeg begrenst vanvoor in de middengangen? Krult ze teveel op als je iets meer opvangt? Dan zou ik even meer been geven, en evenredig terug opvangen vanvoor. Je wil je passen verruimen! niet versnellen. Doorzitten vind ik ook altijd helpen. Als je in de hoek bent voor de lange zijde dat je wil verruimen denk dan terug en maak je zit licht. Wil je verruimen been erbij, zwaar gaan zitten, opvangen vanvoor. En terug loslaten en terug lichter worden en terugrijden. En dan terug hetzelfde naar voor.
Wijken draf: meer begrenzen buitenteugel. Letterlijk recht houden op die buitenteugel. Natuurlijk altijd loslaten indien gewenste effect is bereikt.

Hopelijk heb je er wat aan

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:23

Als ze de zijwaartse gangen zo gemakkelijk/leuk vind en daarna er moeilijk uit wil, zou ik met instappen dat even overslaan. Gewoon lekker voorwaarst houden, veel schakelen, ook in stap. Dan aandraven en gelijk voorwaartse drang vragen. Dan kun je bv op het einde het wijken, travers keertwendingen wel mee nemen. Al vind ik dat persoonlijk eigenlijk iets voor verderop in de training. Eerst de basis er goed in, en dan met de 'kunstjes' bezig..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 15:22

Het gaat niet om het kunstje, het gaat erom dat ze op de achterhand komt + het binnenachterbeen
eronder zet. In de keertwendingen moet ze verzamelen en op de achterhand meer gaan zitten, anders
kan ze nooit de keertwending om de achterhand maken. Dan gaan ze automatisch om de middenhand.

Voor haar is het juist een hele goede oefening (ik doe het ook niet iedere keer als ik rijd ofzo, travers ook
pas 2x gevraagd en dat 2x 1x links en 1x rechts. Vind het niet nodig om daar teveel mee bezig te gaan
maar voor de kruisbanden is het goed.

Geloof het of niet, het wijken wordt er makkelijker van ;)

Chocobesnier:

Als ik haar kleine stukjes verruim blijft ze alleen rennerig, nu heeft ze wél een zweefgang. Ik denk dat
het zometeen vanzelf beter gaat als ik haar meer op de achterhand heb. Ik mag haar van mijn instructrice
nog niet tegen de hand aanrijden maar juist naar de hand toe rijden (in alle gangen) dus ik kan haar niet
begrenzen en dan loslaten (daarnaast accepteert ze dat ook niet, dan zet ze haar kaak vast)

Wijken moet ik gewoon doorzetten, komt vanzelf goed. Ik zet haar in de training ook idd afentoe even
terug, of juist even voorwaarts eruit en dan weer verder. :) Van mijn instructrice moet ik ipv alleen
begrenzen mn buitenhand wat meer opzij zetten. (zelfde resultaat)

We zijn er nog niet zo lang mee bezig en we doen het ook niet dagelijks, de ene dag zijn we lekker bezig
met laag en los en de andere dag met oppakken. Soms nemen we een keer het wijken mee.. en soms
helemaal niets behalve een keertje bij het uitstappen een keertwending om de achterhand.

Bedankt voor jullie opmerkingen en tips :)