Mad Max @ work. (v. balzflug)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:56

Yamcha schreef:
@ TS: Nu, laat ik het zo uitleggen: als ik je instructeur was, zou ik er een trens inhangen, en enkel een stootteugeltje eraan om te voorkomen dat hij zijn hoofd de lucht in gooit.
Ik zou er vervolgens met je aan gaan werken om te leren het tempo bij jou te houden, door middel van je zit, je paard lichter aan de hulpen te zetten. En als jij het tempo bij je kunt houden, ook wanneer hij heet wordt, wordt het tijd om te gaan springen. Niet eerder.

Waar ik wat moeite mee heb, is dat jouw instructeur het goed vindt dat je al die poespas aan je paard hangt, terwijl ik denk dat je beter kunt leren om zó te rijden dat je al dat spul niet nodig hebt. Het probleem met 'extra's' om het zo maar te noemen, is dat ze je meer mogelijkheden geven, waardoor je niet leert om het zonder te doen (wat ook logisch is, waarom zou je iets willen leren wat je spullen al voor je doen).
Het is zoiets als met een zadel met een gedwongen zit: je leert daardoor niet om onafhankelijk te zitten, want het zadel ondersteunt en dwingt je in een bepaalde zit. Maar zou je dan zonder zadel gaan rijden, heb je opeens een probleem, want je mist de ondersteuning die je altijd hebt.

Ik denk dat het rijtechnisch voor jou veel meer oplevert om te leren het zonder alles te doen, daar leer je veel beter van rijden, je wordt er veel handiger van, omdat jij het moet oplossen, ipv dat het bit dat voor je doet (of het zadel, of whatever). Snap je me nu beter? En ik zou, als ik je instructeur was, ook daarvoor kiezen.

Bedankt voor de reactie.
Ik zal het erover hebben met mijn instructeur, en eens luisteren wat hij het beste vind voor mij en mijn paard.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:02

Leorah schreef:
Je best doen is goed, maar waarom zet je hier foto's neer als je toch geen raad wilt aannemen van mensen die wel 'routinéruiters" zijn zoals jij ze noemt?

Omdat ik raad wou over mijn rijden, niet over het bit en martingaal.
ik weet zelf ook wel dat het beter zou zijn zonder al die dingen.
Ik weet zelf ook wel dat hij nog veel te moeilijk is voor mij, maar hij leert me wel alles. Als we 2 jaar verder zullen zijn, zal ik hem mss wel op een trensje kunnen rondsturen, maar nu lukt dit nog niet.
Hij komt gewoon veel te heet tijdens het springen.

Zijn vader staat bekend om moeilijk te rijden paarden te geven.

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:07

Je mag hem met gewoon rijden, inderdaad wel iets ronder vragen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:07

Ik bedoel het ook niet vervelend hoor :). Het is puur.. dat je rijden het totaalplaatje is. En je kunt het ook zo zien, dat als mensen over bitten en martingalen beginnen, het blijkbaar met je eigen houding en rijstijl wel goed zit, omdat daar weinig over wordt gesproken ;)

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:08

Leorah schreef:
Ik bedoel het ook niet vervelend hoor :). Het is puur.. dat je rijden het totaalplaatje is. En je kunt het ook zo zien, dat als mensen over bitten en martingalen beginnen, het blijkbaar met je eigen houding en rijstijl wel goed zit, omdat daar weinig over wordt gesproken ;)

Ah, ik zal het dan als een compliment beschouwen. :P

Jolieeen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:30

Ik vind het er allemaal super uitzien!
Ik ken het paard en het is alles behalve een makkelijk paardje om mee te rijden, op alles wat jij verkeert doet, straft max je erop af.
En als jullie het allemaal al beter weten dan een instructeur, dan stel ik me wel enorm veel vragen!
Ik zou in elk geval jullie eens op dat paard willen zien zitten als je nog maar 3 jaar rijd.
En over het dressuur? ze rijd al 1.5 jaar dressuur met hem. ze is nog maar net beginnen springen met hem. als ze samen al 10 springlessen gedaan gaan hebben zal het veel zijn.
Okee, het is nog niet perfect en er is nog werk aan, maar zij mag toch ook de kans krijgen om het te leren en om haar paard te leren kennen tijden het springen, hoe ze ermee moet omgaan met het feit dat als max een sprong ziet staan het nen echten beer wordt. het paard is immers heel lang hengst gebleven. en dat maakt het er niet makkelijk op.

Anoniem

Re: Mad Max @ work. (v. balzflug)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:48

En wat is je doel met deze post, Jolien?

Ik vind je toonzetting wat verwijtend overkomen, en persoonlijk vind ik het ook wat onbeleefd om mensen die hun best doen om de TS tips te geven waar ze verder mee kan, zo af te katten.
Misschien is het handig voor je de charter van HAW even door te lezen, misschien begrijp je dan wél wat de bedoeling is van dit forumonderdeel. Excuses zou ik erg waarderen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:52

Yamcha schreef:

Ik vind je toonzetting wat verwijtend overkomen, en persoonlijk vind ik het ook wat onbeleefd om mensen die hun best doen om de TS tips te geven waar ze verder mee kan, zo af te katten.
Misschien is het handig voor je de charter van HAW even door te lezen, misschien begrijp je dan wél wat de bedoeling is van dit forumonderdeel. Excuses zou ik erg waarderen.

Mee eens, het commentaar dat hier wordt gegeven wordt opbouwend bedoelt, dan is een post al deze wel wat onbeleefd.

Jolieeen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:30

Yamcha schreef:

mag ik even duidelijk zijn, het was niet bedoeld op jou! ik vind jou reacties redelijk correct en opbouwend. maar je moet weten, onze instructeur is niet altijd tevreden met de manier dat ze rijd. maar dat is dan ook de reden dat ze les pakt. moest ze het allemaal al kunnen zou ze geen les meer moeten nemen, niet? en dat weet hij ook.
mvg jolien

ps: als mijn toon verwijtend is, hiervoor mijn excuses! dat was niet de bedoeling. ik wou juist even duidelijk maken dat sommige reacties niet opbouwend kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:38

Excuses aanvaard :)

Niet alles is idd even opbouwend, dat klopt.
Aan de andere kant kun je via internet sowieso niet leren rijden, hoogstens kun je iets meenemen, waarvan je denkt: daar heeft ze een punt, en dat dan bespreken met je instructeur, en samen kijken hoe jullie de tip in de praktijk vorm geven.
Het leuke van HAW is dat anderen dingen zien, die jij niet ziet, fouten die er zijn ingeslopen en waarvan je je niet bewust bent, bijvoorbeeld, of juist dat je een heel fijne handhouding hebt, en die vreselijke zit best meevalt. Dat kun je dan meenemen, en proberen er iets, of juist niets mee te doen.

Ik neem ook les, omdat ik een aantal dingen opnieuw wil leren, sommige dingen wil afleren, en andere dingen wil aanleren...... niemand is perfect, maar een goede ruiter herken je nog het meest aan het altijd bij willen leren, omdat hij/zij dol is op haar paard, en wil dat dat paard een happy athlete wordt......

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:59

Hey Sofie!

Fijn dat je foto's op bokt geplaatst hebt van Max :D

Persoonlijk vind ik het al een hele prestatie vanwaar je komt zowel met Max als het rijden in het algemeen.
Want je had wel een serieuze schrik opgelopen en nu gaat het steeds beter en beter heb ik de indruk. :j

Over het bit en de martingal kan misschien best kloppen maar uiteindelijk is het de hand die het doet.
Ik weet dat zij heel zacht is, soms te zacht zelfs.
En als zij zich voorlopig hierbij beter voelt dan met een gewoon bit dan is dat goed.

Als tip kan ik je wel meegeven dat je meer mag rijden met hem en toch wat intensiever ;-)
Max zal dat ook fijn vinden geloof me ^^

Lovely1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:19

Wat rijd jij op een prachtige plek! Probeer iets minder hoog te gaan staan boven de sprong!

Succes!

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:20

Lovely1992 schreef:
Wat rijd jij op een prachtige plek! Probeer iets minder hoog te gaan staan boven de sprong!

Succes!

Dankuwel voor de tip, ben wel redelijk groot (1m82) dus dat kan er ook iets met te maken hebben. :-)
Toch bedankt!

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:22

muiske07 schreef:
Hey Sofie!

Fijn dat je foto's op bokt geplaatst hebt van Max :D

Persoonlijk vind ik het al een hele prestatie vanwaar je komt zowel met Max als het rijden in het algemeen.
Want je had wel een serieuze schrik opgelopen en nu gaat het steeds beter en beter heb ik de indruk. :j

Over het bit en de martingal kan misschien best kloppen maar uiteindelijk is het de hand die het doet.
Ik weet dat zij heel zacht is, soms te zacht zelfs.
En als zij zich voorlopig hierbij beter voelt dan met een gewoon bit dan is dat goed.

Als tip kan ik je wel meegeven dat je meer mag rijden met hem en toch wat intensiever ;-)
Max zal dat ook fijn vinden geloof me ^^

Haha, danku Emma! <3

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:08

Ik heb niet veel toe te voegen aan bovenstaande discussie.

Mee eens dat de bovenlijn (zeker eerste foto's) erg gespannen oogt, mag ronder idd.
Maar misschien hangt je bit ook te laag? Heb jet idee dat de scharen een wel érg schuine hoek maken (en dat niet alleen komt doordat jij aan de teugels zit). Misschien even naar kijken? Ook is twee teugels imo echt een aanrader (ook al genoemd, weet ik). Kan even klungelen zijn in het begin, maar kun je veel beter mee finetunen :)

edit: dan kun je de martigaal ook gelijk aan de (teugel aan de) grote ring vastmaken, nu werkt hij ook nog eens op de hefboom en dat lijkt me niet handig. -even niet ingegaan op de vraag of een martigaal goed of slecht is, gewoon tuigtechnisch ;)

Miko25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:31

Ik vind het er leuk uit zien :) Paard en ruiter hebben er duidelijk plezier in!
En ook al loopt het paard nog niet zoals we dat graag zien, dat komt vast goed ;)

We zijn tenslotte allemaal ergens begonnen. En tijdens springen worden sommige paarden nou eenmaal wat heter waardoor ze moeilijk rond te rijden zijn. Wat betreft het bit laat ik het in het midden. Zie dat er een ruiter met ene vriendelijke hand op zit. :j