Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Candeletta schreef:maar als hij dan soms niet reageert op mijn been, dan geef ik hem wel een schopje van dat hij wakker moet worden..
Candeletta schreef:als er dan niks komt, schop je zo snel mogelijk achter elkaar, tot er reactie komt.. desnoods pak je je teugels in 1 hand en gebruik je zweep...
Zóveel mensen die ik absoluut niet paard-waardig vind. (Of welk ander dier-waardig dan ook..)
Sodeletuut schreef:Candeletta schreef:ik zou als ik hem nageefelijk wil rijden, zachtjes drijven en vanvoor opsluiten. als je dan merkt dat hij langzamer gaat lopen, dan drijf je nog een keer, als er dan niks komt, schop je zo snel mogelijk achter elkaar, tot er reactie komt.. desnoods pak je je teugels in 1 hand en gebruik je zweep...
dit klinkt miss een beetje hard, maar het werkt wel. bij mijn pony hoefde ik soms enkel mijn teugels nog maar in 1 hand te pakken, en ze wist dat ze al moest lopen...
suc6 ermee!
En dat rijdt M1, nee dat zegt alweer genoeg over de dressuursport in nederland, bah zeg!
@TS: Sporen af en les nemen alsjeblieft!
Candeletta schreef:Maar als er reactie is stop je toch met schoppen?! Dus als hij na de eerste schop aanzet, dan hou ik mn benen gelijk stil. neem ik dr weer terug, en probeer ik dr nog een keer naar voor te rijden, dan doet ze het altijd goed, en beloon ik dr..
waarschijnlijk klonk mn eerste bericht veel erger dan dat het in werkelijkheid is...
Brainless schreef:Candeletta schreef:Maar als er reactie is stop je toch met schoppen?! Dus als hij na de eerste schop aanzet, dan hou ik mn benen gelijk stil. neem ik dr weer terug, en probeer ik dr nog een keer naar voor te rijden, dan doet ze het altijd goed, en beloon ik dr..
waarschijnlijk klonk mn eerste bericht veel erger dan dat het in werkelijkheid is...
Mjjn ervaring is dat je beter niet kan gaan schoppen, natuurlijk prober je eerst met iets meer druk beter/duidelijker door te komen.
Maar heel veel schoppen achter elkaar geven?
Nee dat werkt bij de meeste paarden echt niet, vaak gaan ze er zelfs tegenin en daardoor vertragen ze.
1x been, geen reactie?, 1x wat duidelijker (hoef niet schoppen te zijn), nog geen reactie? Gelijk een tikje met de zweep.
Dat werkt efficiënter dan eerst 10 te schoppen en dan als het paard nog niet reageert vol te gaan slaan met de zweep.
) de sporen even weg leg en een dresuurzweepje ga kopen en zo ga rijden:

Alma schreef:Voor mij zou nog steeds dezelfde reactie gelden als die ik eerder al gaf:
"Dat is absoluut geen oplossing. Ik zou eerst eens rustig na gaan denken en eens goed naar je paard gaan luisteren en kijken waaróm ze niet reageert? Er ís een reden voor, wanneer je die kunt vinden kun je het probleem bij de kern aanpakken, in plaats van symptomen te gaan bestrijden met onnodig druk, dwang en geweld. Hier bereik je namelijk niets mee."
Candeletta schreef:Maar als er reactie is stop je toch met schoppen?! Dus als hij na de eerste schop aanzet, dan hou ik mn benen gelijk stil. neem ik dr weer terug, en probeer ik dr nog een keer naar voor te rijden, dan doet ze het altijd goed, en beloon ik dr..
Alma schreef:Fiebie, ik ben het met je eens... Voelen en luisteren. Er zijn mensen die dat kunnen, die daar een gevoel voor hebben. Maar ik heb het idee dat TS niet helemaal duidelijk is wat we daarmee bedoelen. Ik zal proberen het te omschrijven, hoewel ik het ook wel graag zou willen zien.. Afijn.
Ten eerste zou ik zeker willen weten dat mijn paard niets mankeert. Dit houdt in, een écht volledige check. Niet alleen een dierenarts, maar ook een osteopaat, een bekapper, een tandarts, alles. Wanneer je er zeker van bent dat het daar niet aan ligt, zou ik gaan beginnen met je paard observeren in de kudde (of staat hij op stal?). Hoe gedraagt hij zich daar? Is hij tijdens andere activiteiten en dus in de kudde, wél actief? Zijn er bepaalde momenten waarop je merkt dat hij inkakt? Onwilligheid vertoont?
Daarna zou ik grondwerk gaan doen. Kijken hoe hij reageert op jou náást hem. Is hij goed op je gericht? Hoe reageert hij als je hem dingen laat doen vanaf de grond? Ook lastigere dingen? Tussen balkjes door enzovoorts? Ga gewoon zo veel mogelijk afwisselende dingen met hem doen en observeer, observeer en observeer nog meer.![]()
Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is zijn gedrag in de kudde? En hoe hij reageert op jou als je niet aan het rijden bent?

ze gedraagt zich normaal in schuilstal en in de weide,Alma schreef:Heeft die meneer voor rugklachten daar geen advies over gegeven? Ik weet natuurlijk niet wat zijn diagnose is geweest dus ik kan moeilijk met tips komen. Ik zou verwachten dat die man tips gegeven heeft of nog een paar behandelingen zou hebben gegeven ter verbetering?
Waar ik het over heb in mijn reactie gaan trouwens véél verder dan alleen het feit dat hij naar je opkijkt en meestal komt enzovoorts.. Ik vind het erg lastig om dit uit te leggen, ook gezien het feit dat je nog zo jong bent. Heb je weleens een paar uur lang bij hem in de wei gezeten? Staat hij überhaupt op de wei in een kudde of staat hij veel uren per dag alleen op stal?
Er komen zoveel dingen kijken bij zoiets..
Alma schreef:Tsjah, dan weet ik zo via het internet ook weinig andere vragen meer om het probleem nog meer te analyseren. Dan gaat het voorbij analyseren en, zoals Fiebie zei, kan het alleen gevonden worden door voelen en luisteren.
Ik zou zeggen; ga op zoek naar iemand die dat kan. Die je daarmee kan helpen.
Dus niet iemand die alleen instructrice is, maar iemand die echt naar de hele situatie komt kijken en kan gaan voelen met je paard.
Alma schreef:Dat al dat geschop en getrek überhaupt nog toegestaan is in dit land vind ik echt een domper..![]()
Als iemand een kat of een hond schopt dan staat gelijk de dierenbescherming op de stoep, maar bij paarden is het allemaal maar normaal...
Candeletta schreef:ik zou als ik hem nageefelijk wil rijden, zachtjes drijven en vanvoor opsluiten. als je dan merkt dat hij langzamer gaat lopen, dan drijf je nog een keer, als er dan niks komt, schop je zo snel mogelijk achter elkaar, tot er reactie komt.. desnoods pak je je teugels in 1 hand en gebruik je zweep...
dit klinkt miss een beetje hard, maar het werkt wel. bij mijn pony hoefde ik soms enkel mijn teugels nog maar in 1 hand te pakken, en ze wist dat ze al moest lopen...
suc6 ermee!