Schuim op de mond bij paarden en honden betekent het zelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:40

Mijn teef doet dat als we een boswandeling maken. Is een beetje combinatie schuim met flink wat speeksel. Geen idee waarom ze het alleen in het bos heeft....

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:42

aerdenhout1 schreef:
Omdat ze het bit aan die kant vaster pakken waardoor de speeksel klier in werking komt.

dat is juist het rare.. ze pakt links juist vast... en aan die kant komt de minste speeksel.. Vind het altijd zo'n raar zicht.. gebeurd trouwens ook aan een lang teugeltje

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:02

_Lott_Wanda_ schreef:
aerdenhout1 schreef:
Omdat ze het bit aan die kant vaster pakken waardoor de speeksel klier in werking komt.

dat is juist het rare.. ze pakt links juist vast... en aan die kant komt de minste speeksel.. Vind het altijd zo'n raar zicht.. gebeurd trouwens ook aan een lang teugeltje

Kan het dan zijn, omdat ze links vast pakt waardoor misschien aan die kant de lippen want meer op elkaar zit en omdat ze rechts niet vast heeft dus de lippen wat meer losser heeft dat ze daarom daar meer schuimt?
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 18-05-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lott_Wanda_

Re: Schuim op de mond bij paarden en honden betekent het zelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:03

Dat zou inderdaad best kunnen. zo heb ik er nooit tegenaangekeken. Vond het altijd zo raar, zag die mond altijd als één geheel haha!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:05

Ik heb zelfs een paard dat lekker schuimt en kauwt als ze op de wei aant spelen is. :+

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:05

Oke misschien is het wel zo :) ik dacht er opeens aan. Niet dat ik een paard ken dat voor de helft in zijn mond schuimt maar het kan natuurlijk wel...

Iemand anders daar ervaringen mee??
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 18-05-11 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:06

Chaos schreef:
Ik heb zelfs een paard dat lekker schuimt en kauwt als ze op de wei aant spelen is. :+

Oke! Nooit gezien :P Teken dat ze het lekker ontspannen vind op het land?

Chaos

Re: Schuim op de mond bij paarden en honden betekent het zelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:07

Ja het is echt met spelen, dus als ze flink met de kudde aan de ren gaat, of lekker op de achterbenen hebben gestaan, het echte speelwerk zeg maar. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:35

Enjoy_ schreef:
Bij honden begint de vertering in de maag en niet al in de bek (zoals bij mensen). Net geleerd in mijn opleiding tot paraveterinair :).
Ik denk dat het overtollig slijm is wat niet doorgeslikt wordt, maar waardoor het schuimig wordt daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

Yep, en het is slijmeriger bij honden omdat het vooral bedoeld is om die grote brokken vlees lekker naar binnen te kunnen laten glijden. Zodoende kun je tenminste schrokken voor de andere roedelleden het voor je neus wegkapen :Y)

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:06

Mijn instructrice heeft mij uitgelegd dat als de pony waar ik op rijd schuimt, dat ze dan haar bit niet meer vastpakt en ontspannen loopt :D

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:02

Nee, volgens mij is schuim bij een hond, soms een teken van hondsdolheid. Maar, weet daar verder niet zo veel vanaf.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:05

EllisL schreef:
Mijn instructrice heeft mij uitgelegd dat als de pony waar ik op rijd schuimt, dat ze dan haar bit niet meer vastpakt en ontspannen loopt :D

Mijn pony doet dat ook ;)
Wij maken wel eens een grapje:
zullen we een bit in zijn stal hangen, kan hij lekker op knabbelen.

Hij geniet er echt van.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:20

xrainnblue schreef:
Nee, volgens mij is schuim bij een hond, soms een teken van hondsdolheid. Maar, weet daar verder niet zo veel vanaf.

Klopt, maar dat ziet er een tikkie anders uit PLUS dat hondjelief (dan ook niet meer zo lief) zelf ook nog wat andere kenmerken heeft... Een hond die rent en veel snuffelt waar bijv en loopse teef gelopen heeft en die dus schuimt heeft echt geen hondsdolheid hoor.