Douwe aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 21:37

Apennootje schreef:
Eerste tip: De hulpteugels eraf halen. Je kunt je paard heerlijk ontspannen en in de goede houding krijgen zonder hulpteugels! Helemaal als je nog niet helemaal de techniek beheerst van het voorwaarts neerwaarts rijden. Ik zou je eerst gaan verdiepen in het paardenlichaam en wat je eigenlijk doet met rijden en van daaruit verder werken. Als je hulpteugels op de verkeerde manier gebruikt dan kun je je paard goed verkloten. Met een Thiedemann teugel eraan leert een paard namelijk nog steeds niet hoe hij zijn rug en buik moet gebruiken, maar wordt hij alleen maar in een bepaalde positie gedwongen.

Als je het paard goed de achterhand eronder laat zetten en zijn rug laat 'verlengen' , dus zijn buikspieren aan laat spannen, dan zakken ze vanzelf naar benenden. Hoef je helemaal niks met je handen te doen..

Ik heb het 1 keer geprobeert, en hij is zonder thiedeman alles behalve ontspannen, en ik weet hoe ik ermee moet omgaan, en als hij onnodig is, hangt hij los, en heeft hij dus geen nut, dus hij hangt er aan voor het geval dat, ik ga hem er dus pas afhalen, als hij hem 100% niet meer nodig heeft, en dat is niet nu...

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:39

Doe je haar vast. Als je haar in je gezicht zit, ga je je er aan irriteren.
Als het je zicht belemmerd, kun je het niet uit je gezicht halen want je moet sturen...

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:52

kelly_Utah schreef:
Apennootje schreef:
Eerste tip: De hulpteugels eraf halen. Je kunt je paard heerlijk ontspannen en in de goede houding krijgen zonder hulpteugels! Helemaal als je nog niet helemaal de techniek beheerst van het voorwaarts neerwaarts rijden. Ik zou je eerst gaan verdiepen in het paardenlichaam en wat je eigenlijk doet met rijden en van daaruit verder werken. Als je hulpteugels op de verkeerde manier gebruikt dan kun je je paard goed verkloten. Met een Thiedemann teugel eraan leert een paard namelijk nog steeds niet hoe hij zijn rug en buik moet gebruiken, maar wordt hij alleen maar in een bepaalde positie gedwongen.

Als je het paard goed de achterhand eronder laat zetten en zijn rug laat 'verlengen' , dus zijn buikspieren aan laat spannen, dan zakken ze vanzelf naar benenden. Hoef je helemaal niks met je handen te doen..

Ik heb het 1 keer geprobeert, en hij is zonder thiedeman alles behalve ontspannen, en ik weet hoe ik ermee moet omgaan, en als hij onnodig is, hangt hij los, en heeft hij dus geen nut, dus hij hangt er aan voor het geval dat, ik ga hem er dus pas afhalen, als hij hem 100% niet meer nodig heeft, en dat is niet nu...

Als hij zonder Thiedemann totaal niet ontspannen is moet je eerst aan de ontspanning werken. Het is niet goed dat je het paard alleen ontspannen hebt als je er een hulpteugel aan hangt. Als het paard zonder Thiedemann niet ontspannen is, dan kun je hem noooooit, maar dan ook nooooit goed nageeflijk rijden. Dat is namelijk één en al ontspanning.

En je zegt dat het paard het nodig heeft, maar jij hebt het blijkbaar zelf nodig. Geen enkel paard zou een teugel nodig moeten hebben om lekker ontspannen te sjouwen, als hij dat wel nodig heeft dan is er iets mis met de opvoeding en training van dit paard.

Iriz

Re: Douwe aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:17

Ben het eens met reactie hierboven.
Maar thiedeman kan erg handig zijn, probeer hem alleen te gebruiken als je echt denkt dat je hem nodig hebt. Anders wordt het zo'n gewoonte en kan je straks niet meer zonder.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 20:11

Mét thiedeman, zoals ik al zei, loopt hij nu 9 van de 10 keer nageeflijk, als hij nageeflijk loopt hangt de thiedeman los, dus heeft hij dan geen effect op Douwe, waarom zou het dan zo'n probleem zijn als hij er dán aanhangt, hij is dan ontspannen, gebruikt zn rug, zet zn achterhand eronder en heeft buiging, waarom is het dan zo'n probleem, ik heb pas zonder thiedeman gereden, en ik vond het voor mijn gevoel niet fijn, hij liep brak, en dat wil ik voorkomen, ik heb liever dat hij goed loopt met thiedeman, dan brak zonder thiedeman.

@ iemand over mn haar.
Er is onderhand nu genoeg af, dus zou ik me er ooit aan irriteren, wat ik eigenlijk nooit deed, heb ik dat nu helemaal niet meer ;)
Ik loop de hele dag met mn haar in mn gezicht, dus ik ben het gewend.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:52

kelly_Utah schreef:
Mét thiedeman, zoals ik al zei, loopt hij nu 9 van de 10 keer nageeflijk, als hij nageeflijk loopt hangt de thiedeman los, dus heeft hij dan geen effect op Douwe, waarom zou het dan zo'n probleem zijn als hij er dán aanhangt, hij is dan ontspannen, gebruikt zn rug, zet zn achterhand eronder en heeft buiging, waarom is het dan zo'n probleem, ik heb pas zonder thiedeman gereden, en ik vond het voor mijn gevoel niet fijn, hij liep brak, en dat wil ik voorkomen, ik heb liever dat hij goed loopt met thiedeman, dan brak zonder thiedeman.

Maar je hebt de Thiedemann dus nodig om hem naar beneden te krijgen, en hij loopt dus brak zonder Thiedemann. Oftewel, het paard loopt dan ook brak mét Thiedemann al lijkt dat niet meer zo, omdat hij een bepaalde houding wordt gedwongen.

Als je paard zonder Thiedemann niet goed loopt, moet je kijken waar het aan ligt en niet het verschijnsel wegdrukken door er dan maar een Thiedemann aan te hangen. Dat is dan allemaal pure schijn en dus nog slechter dan zonder Thiedemann. Ik zou goede instructie zoeken, iemand die écht verstand heeft van het paardenlichaam en hoe je die moet gymnasticeren + het tussen de oren van het paard goed houden. Want zo kom je niet verder.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:46

Apennootje schreef:
kelly_Utah schreef:

Maar je hebt de Thiedemann dus nodig om hem naar beneden te krijgen, en hij loopt dus brak zonder Thiedemann. Oftewel, het paard loopt dan ook brak mét Thiedemann al lijkt dat niet meer zo, omdat hij een bepaalde houding wordt gedwongen.

Als je paard zonder Thiedemann niet goed loopt, moet je kijken waar het aan ligt en niet het verschijnsel wegdrukken door er dan maar een Thiedemann aan te hangen. Dat is dan allemaal pure schijn en dus nog slechter dan zonder Thiedemann. Ik zou goede instructie zoeken, iemand die écht verstand heeft van het paardenlichaam en hoe je die moet gymnasticeren + het tussen de oren van het paard goed houden. Want zo kom je niet verder.

Als ik daar geld voor had zou ik het zeker doen, maar het is een verzorgpaard, niet het mijne, plus ik moet privélesse e/d zelf betalen, en aangezien ik ook andere dingen moet betalen, zit er goede les niet in....

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:13

Een goede les hoeft niet duur te zijn.. Want de les die je nu hebt daar betaal je ook voor? Hoe zit die constructie nu? Anders doe je in plaats van deze les 1 x in de twee weken een priveles. Priveles kun je trouwens ook met 1 of 2 anderen tegelijk doen en dat je dan de kosten deelt. Dan is het helemaal niet duur meer en leer je wel veel meer.

Dan heb je tenminste nog wat aan je les. Want als ik nu lees wat je moet doen en hoe het rijden je wordt aangeleerd ga verbeter je jezelf niet meer. Je verslechtert jezelf alleen maar, en dat is ook zonde toch?? Want juist de basis is zó belangrijk, en juist die wordt jou niet aangeleerd en uitgelegd..

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 10:33

Dat niet, maar de lessen bij degene waar ik bij wil zit een jaar een wachtlijst, dus dat is ook geen optie, ik sta nu op de wachtlijst voor een les bij iemand anders, in de hoop dat dat wel een goede les voor mij is.
Maar ik ga vortaan maar even wachten met privelessen regelen, want paardjelief heeft een peesblessure, dus rijden duurt wel eventjes.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:34

Ok, dat is lastig rijden inderdaad. Heb je mooi even de tijd om te kijken waar je wil rijden en wat bij jou manier van rijden past.

Succes in ieder geval!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:15

Bedankt.
Het is nu bekend wat hij precies heeft, hij heeft een gat in zijn paas zitten, en gaat minstens een half jaar duren.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:55

Ik hoop dat je heel ver met het paardje zal komen want het is een erg leuk beestje, let zoals gezegd op je hand houding.
Als jij en hij er klaar voor zijn zou ik de hulpteugel er eens proberen af te halen want het is geweldig om met een paard iets te kunnen bereiken! :D