Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vudress schreef:Zorg dat je stelling kunt vragen op de lange zijde. Zonder dat er iets verandert in het gaan van je paard. Je paard moet dus blijven sporen en niet stiekem met de schouders naar binnen of buiten gaan. Houd de binnenhoefslag aan om dit te kunnen controleren en rijd eens recht op de spiegel af. Blijf vooral varieren in de hoeveelheid stelling. Wees niet bang om af en toe wat meer stelling te vragen, het gymnastiseren is juist het belangrijkste. Het is dan ook erg belangrijk dat je paard goed nageeft op je binnenteugel. Je binnenteugel moet in een boog kunnen hangen op het moment dat je paard nageeft. Vergeet ook niet om overgangen te rijden en te schakelen terwijl je dit doet. Zo kun je blijven controleren of je paard gehoorzaam is.
Zodra je dit kunt op de lange zijde, zonder dat er maar iets verandert, kun je een oefening inzetten. Begin met het vragen van de stelling en zet pas de oefening in als je paard hetzelfde recht blijft en nageeft. Als je dat voor elkaar hebt kun je ditzelfde werk in de oefening doen.
Daisies schreef:Hoe ik het mijn paard heb geleerd:
Ik ben begonnen met hem te leren het achterbeen naar binnen te verplaatsen zodat hij op 2 sporen loopt, ik geef been, geen reactie, harder been. Net zo lang tot hij voor een minimale druk opzij gaat voor mijn buiten been. Wanneer hij dit snapt en eenvoudig doet begin ik met de stelling. Ik probeer hem licht te buigen naar de kant waar ik heen ga en vervolgens geef ik been met mijn buiten been om hem zijn achterhand naar binnen te laten zetten. met mijn binnen been begrens ik het schouder.
Ook kan je je paard meer leren buigen door veel schouderbinnenwaards of schoudervoor te doen.
LOCA schreef:Daisies schreef:Hoe ik het mijn paard heb geleerd:
Ik ben begonnen met hem te leren het achterbeen naar binnen te verplaatsen zodat hij op 2 sporen loopt, ik geef been, geen reactie, harder been. Net zo lang tot hij voor een minimale druk opzij gaat voor mijn buiten been. Wanneer hij dit snapt en eenvoudig doet begin ik met de stelling. Ik probeer hem licht te buigen naar de kant waar ik heen ga en vervolgens geef ik been met mijn buiten been om hem zijn achterhand naar binnen te laten zetten. met mijn binnen been begrens ik het schouder.
Ook kan je je paard meer leren buigen door veel schouderbinnenwaards of schoudervoor te doen.
Hmm en toch vind ik dit een beetje "omgekeerde wereld" door met een hulp de achterhand te verplaatsen, het is veel makkelijker de voorhand voor de achterhand te houden dan andersom. Daarom is het ook zo belangrijk bij deze oefening dat je paard eerst recht is en stelling kan behouden op de AC lijn zonder tact of impulsverlies, als dat voor elkaar is kun je het paard vragen enkele passen naar binnen te komen op je buitenbeen (wat hij al kent door het wijken voor druk en het sluiten van een volte) met je binnenbeen regel je het tempo en de teugels regelen de stelling aan de voorkant en zorgen dat de voorhand iets voor de achterhand blijft. Zelf vind het gemakkelijker om dit te oefenen in een hele grote brede bak zodat je niet afhankelijk bent van de beperkte 20 mtr breedte en je dus meerde malen enkele passen kunt inzetten richting het appuyement.
vur schreef:Tja, als je lengtebuiging zou krijgen door alleen stelling te vragen, was het wel heel makkelijk. Leer je paard eerst echt lengtebuiging aan op voltes van 10 meter en kleiner. Dan pas beginnen met travers en appuyementen. Op de kleine volte vooral in werken met de binnenbeen en reactie vragen. Dan ervoor zorgen dat je hem kunt begrenzen en nageeflijk kunt houden met je buitenteugel. Zorg ervoor dat ie niet gaat uitzwaaien.
dit is hoe ik het geleerd heb er van uitgaande dat het paard de lengtebuiging grotendeels onder de knie heeft
kleinvosje schreef:Ik heb hetzelfde probleem, ook voldoende lengtebuiging in schouderbinnenwaarts, maar te weinig voor goede travers. Mijn instructrice zegt het ook, buiging moet om je binnenbeen, helemaal mee eens, maar ik vind het zo moeilijk om dat been eraan te houden. Als ik voor mijn buitenbeen de achterhand naar binnen zet, en vervolgens mijn binnenbeen eraan leg voor de buiging, ben ik de 4 sporen dus al weer kwijt. We zijn nog niet lang aan het oefenen met travers, maar hier heb ik dus moeite mee. Blijf vrolijk dooroefenen, en als paardlief ook maar 2 passen goed zet, beloon ik haar flink!